Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2996
Hei!

Jeg gjorde en stor tabbe uten å tenke noe stort over det, så jeg tok av vannavkjølingen fra prosessoren uten å tenke over det. Rett etter jeg dro den av, så kom jeg på at da trenger jeg ny kjølepasta.

Så jeg lurer på om dere anbefaler noen? Helst fra Komplett.

Spesifikasjoner:
Intel Core i7 2600k 3.40 GHz (skal overklokkes på nytt)
Corsair h100i vannavkjøling

Takk på forhånd
noctua h-1 (tror jeg) silverstone mx-2 eller mx-4 er alle serdeles gode kjølepastaer. tar jeg ikke feil er mx-4 den enkleste å bruke
Er det denne du referer til?
http://www.komplett.no/noctua-nt-h1-kjlepasta/460665

Forresten, er nysgjerrig på dette, og jeg ser så mye forskjellig på google, så vil være litt forsiktig?

Hvordan tar jeg av tidligere kjølepasta?

Hvordan tar jeg den på, burde jeg smøre den ut eller burde jeg dytte den på så det smører seg selv ut?

Hvor mye bør jeg ta på?

Takk
Sist endret av sondriz; 26. desember 2013 kl. 01:53.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du fjerner den gamle med isopropanol(kondendsfjerner)
Du KAN bruke andre alkoholer, men disse; fks aceton legger igjen en liten hinne.

Påfør en liten dott i sentrum av cpuen, denne vil spre seg ut, uten å lage luftbobler mellom flatene.

Det er ikke så viktig om du ikke får alt ut i hjørnene, kjernen ligger uansett... I kjernen.

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
for å gjøre det enkelt bruker du denne til å ta av kjølepastaen http://www.dustinhome.no/product/501...rcticlean-kit/

og les denne for hvordan man tar av og på. eventuelt del 2 dersom du ønsker å vite hvilken kjølepasta som kjøler best. hver obs ettersom du skriver dette og dermed mest sansynlig ikke har tatt av eller på kjølepasta vil vansklighetsgraden på kjølepastaen være mye viktigere en kjøleevne (ihvertfall med intill 2-3 grader) http://www.tomshardware.co.uk/therma...iew-32799.html
En kompis av meg presset solidox tannkrem rett oppå cpuen, vet ikke helt om det er til å anbefale
Jeg personlig bruker ca. Ett riskorn til en ert med kjølepasta, og så setter jeg kjelleren oppå (varsomt).
Det fungerer fint her iallefall, har ca. 20 grader på prosessoren under idle, og har ikke sett den gå over 50.
Sitat av materi Vis innlegg
for å gjøre det enkelt bruker du denne til å ta av kjølepastaen http://www.dustinhome.no/product/501...rcticlean-kit/

og les denne for hvordan man tar av og på. eventuelt del 2 dersom du ønsker å vite hvilken kjølepasta som kjøler best. hver obs ettersom du skriver dette og dermed mest sansynlig ikke har tatt av eller på kjølepasta vil vansklighetsgraden på kjølepastaen være mye viktigere en kjøleevne (ihvertfall med intill 2-3 grader) http://www.tomshardware.co.uk/therma...iew-32799.html
Vis hele sitatet...
Okei

Bestilte den Artic Silver Articlean Kit, og ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (3.5 GRAM).

Får bare håpe det kommer relativt raskt Forhåpentligvis kan jeg overklokke da også
fungerer faktisk helt fint å bare tørke rent med papir, men det er selvfølgelig best å gjøre det ordentlig med alkohol når det kommer til valg av pasta er det ganske likegyldig da det er minimal forskjell, men jeg foretrekker noctua. men bruker selv noe fra akasa nå, er faktisk bare ett par graders forskjell.
Mente kjøleren ovenfor

Vangsfreaken: Det fungerer fint med papir, men rødsprit før bort siste rest, er egentlig ikke anbefalt mtp "belegget" som kommer oppå, men det fungerer.
Et par grader fra eller til kan bety mye hvis man klokker hardt, så ikke bestill hva som helst. AS5 er et godt valg, TS! Min favoritt i årevis, og veldig lett å jobbe med.

Mange bruker et bankkort å spre kjølepasta med, men man kan være kreativ her også. I nøden har jeg spredd med fingeren, men tror ikke dette er særlig sunt. Noen som vet noe mer om det? Tubene er ikke merket med hodeskaller eller sånt(?), men det virker bare så utrolig usunt å ha det på huden.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Mange bruker et bankkort å spre kjølepasta med, men man kan være kreativ her også. I nøden har jeg spredd med fingeren, men tror ikke dette er særlig sunt. Noen som vet noe mer om det? Tubene er ikke merket med hodeskaller eller sånt(?), men det virker bare så utrolig usunt å ha det på huden.
Vis hele sitatet...
Er ikke verre enn å bare sprette en liten tert midt på, så vil dette spre seg selv
Fikk beskjed om at jeg måtte lage en "strek" med Artic Silver 5, og la det spre seg selv av noen, hva synes dere er en god idee for Artic Silver 5?

Forresten, siden jeg har tenkt å overklokke, hvor lenge bør jeg vente etter jeg tok på ny kjølepasta før jeg faktisk gjør det.
Sitat av sondriz Vis innlegg
Fikk beskjed om at jeg måtte lage en "strek" med Artic Silver 5, og la det spre seg selv av noen, hva synes dere er en god idee for Artic Silver 5?

Forresten, siden jeg har tenkt å overklokke, hvor lenge bør jeg vente etter jeg tok på ny kjølepasta før jeg faktisk gjør det.
Vis hele sitatet...
Har Artic Silver 5 selv og bruker bare en tert. Har min 4670k på 4.4ghz og er stabil der
Vet du noe om jeg burde venter etter jeg tok det på? Fikk beskjed om at jeg burde vente 500 timer etter jeg tok på kjølepasta før jeg overklokker
Sitat av sondriz Vis innlegg
Vet du noe om jeg burde venter etter jeg tok det på? Fikk beskjed om at jeg burde vente 500 timer etter jeg tok på kjølepasta før jeg overklokker
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om noe slikt. Jeg byttet kjølepasta noen timer før jeg overklokket, funker veldig greit.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har lite å si, tar noen timer før kjølepastaen blir skikkelig "innkjørt" og du får den et par grader kaldere, men du kan begynne å klokke med en gang, du tjener minimalt på dette.
Jeg bruker Arctic Silver, og har fungert bra for meg. Tror ærlig talt ikke at det er så veldig nøye hvilken type kjølepasta du bruker. Mulig det kan utgjøre en forskjell på 1-2 grader for entusiastene, men for en vanlig bruker er det det samme.
Da har jeg bestilt dette i tillegg, var på tide å få byttet ut noe:

http://www.komplett.no/msi-z87-g45-g...et-1150/782065
http://www.komplett.no/intel-core-i7-4770k/780483

Siden jeg skal bytte ut dette, så lurer jeg på om det er noe jeg burde vite? Noe tips eller noe, en guide eller jaja

Jeg har tidligere byttet ut cpu kjøler, strømforsyning, harddisker, og lignende ting

Glemte å si at jeg har Windows 8 pro (Retail tror jeg), så jeg kan om jeg husker riktig installere det på en annen maskin så lenge jeg fjerner det fra den gamle.

Og forresten jeg må ikke reinstallere noe må jeg det? Jeg kan bare boote den opp også installerer jeg driverne etter jeg byttet den ut? Er det noe jeg må gjøre med OSen?
Sitat av sondriz Vis innlegg
Da har jeg bestilt dette i tillegg, var på tide å få byttet ut noe:

http://www.komplett.no/msi-z87-g45-g...et-1150/782065
http://www.komplett.no/intel-core-i7-4770k/780483

Siden jeg skal bytte ut dette, så lurer jeg på om det er noe jeg burde vite? Noe tips eller noe, en guide eller jaja

Jeg har tidligere byttet ut cpu kjøler, strømforsyning, harddisker, og lignende ting

Glemte å si at jeg har Windows 8 pro (Retail tror jeg), så jeg kan om jeg husker riktig installere det på en annen maskin så lenge jeg fjerner det fra den gamle.

Og forresten jeg må ikke reinstallere noe må jeg det? Jeg kan bare boote den opp også installerer jeg driverne etter jeg byttet den ut? Er det noe jeg må gjøre med OSen?
Vis hele sitatet...
Det blir nok en bra PC!

Eneste viktige du trenger å passe på er å sette CPUen i riktig, er kjipt om du ødelegger hovedkortet ved å sette det i feil. Det er en pil på CPUen som sier hvordan den skal settes i. Ikke bruk makt når du plasserer CPUen.

Ellers er det ganske fritt fram. Anbefaler deg å se noen videoer før første gang, Linus er utrolig bra, samt denne fyren jeg ikke kan navnet på.

Du må ikke reinstallere noenting. Koble opp harddriven, og første gangen du skrur på pcen går du i bios og sjekker at den booter fra harddisken. Gjør den det er det bare å skru på maskinen og fortsette.

Du trenger bare å i installere driverne for de nye delene.
Skal se på linustechtips, takk
Sitat av sondriz Vis innlegg
Skal se på linustechtips, takk
Vis hele sitatet...
Glemte å linke til den andre fyren Her, dette er faktisk en veldig bra gjennomgang.
Forresten, hva er det verste som kan gå galt, og hvor kan det det?

Da tenker jeg på det som kan ødelegge noe komponenter, og ikke det som jeg senere kan fikse uten problemer

Er ganske nervøs for å være helt ærlig, men gleder meg jo litt til å få skiftet det ^^
Sitat av sondriz Vis innlegg
Forresten, hva er det verste som kan gå galt, og hvor kan det det?

Da tenker jeg på det som kan ødelegge noe komponenter, og ikke det som jeg senere kan fikse uten problemer

Er ganske nervøs for å være helt ærlig, men gleder meg jo litt til å få skiftet det ^^
Vis hele sitatet...
Verste som kan skje er at du tvinger CPUen ned feilposisjonert. Dette ødelegger CPU-pinnene på hovedkortet, og er så godt som umulig å reparere, etter hva jeg har skjønt.
Sitat av sondriz Vis innlegg
Forresten, hva er det verste som kan gå galt, og hvor kan det det?

Da tenker jeg på det som kan ødelegge noe komponenter, og ikke det som jeg senere kan fikse uten problemer

Er ganske nervøs for å være helt ærlig, men gleder meg jo litt til å få skiftet det ^^
Vis hele sitatet...
Som Fatfro skriver ovenfor, men ingenting å være nervøs for. Vil si det nesten så å si er umulig å gjøre feil hvis en bruker hodet litt. Det er ett hakk i både cpu og cpu sokkelen som skal passe sammen, og du bare slipper taket på cpu'en når du skal sette den nedi sporet, ikke press eller bruk makt. Ser du at den ligger riktig er det bare å sette på feste anordningen til cpu'en. Denne er det litt motstand i, men det er helt normalt.

Viktig å ha gleden i stedet for nervøsiteten
Sånn da var det installert.

To problemer:
1. Windows er ikke aktivert, må visst ringe kundestøtte. Regner med at jeg får det reaktivert på nytt hovedkort om jeg bare forteller at jeg byttet hovedkort pga det forrige gikk i stykker? Er jo latterlig at de ser på hovedkort som pc.

2. CPUen blir for varm i blant. Den kan idle på 40, også under load kan den gå til 60-70. Jeg brukte Artic Silver 5, og har Corsair h100i.

Lurer på om det er dårlig kontakt mellom de to siden jeg tok mounting bracketen fra det forrige hovedkortet? Har dere noen tips til å stramme det ordentlig?
Tror dere en ny backplate vil hjelpe? Er litt slakk i den, vet ikke om det skal være det

Okei, har ordnet aktiveringen og har sett litt på kjølinga

Det virker som det er slakk mellom blokken og CPuen (kjølepasta i mellom så klart), og jeg har funnet ut at slakket kommer fra den greia som må monteres på hovedkortet for å få skruer til å kunne montere kjøleren (trodde det hette backplate, eller coole3r socket men kanskje jeg er helt på bærtur).

Er det noen som har noen anbefalinger for å ordne dette? CPuen idler på 38 ca, men det burde jo være lavere? Når den laster littegrann, så går det opp i så høyt som 70, og jeg vil ikke pushe det høyere enn det.

Så om en ny backplate er nødvendig, eller om det er en annen måte å fikse slakket på, kan dere gi beskjed?

Takk =



Dette er hva jeg sikter til