Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1368
Hei!

Er inne på tanken å kjøpe en MacBook, men usikker på om jeg har behov for Pro eller om jeg kan gå med Air.

Jeg har fått tilbud fra jobb om enten Air 13" med i7 prosessor eller en MB Pro 13" Retina med i5 2.6GHz.

Jeg må selvfølgelig betale for den selv, men penger er ikke noe problem her, lurer bare på hva jeg burde velge? Den kommer til å bli mest brukt til surfing, se på film, og reise.
Men har jeg forstått det riktig at retina utgaven veier så og si det samme som Air?
Hva mer burde jeg tenke på?
Stikk innom en elkjøpbutikk og test begge selv. Da finner du fort ut hva du liker best.
Hvis penger ikke er problem, kjøp Retina 13". Skjermen er fantastisk og maskinen er generelt rask.
Air veier mindre og er tynnere, men du får mer igjen for Retina etter min mening.
Har selv hatt MBPr 15" i ett og et halvt år, og er veldig fornøyd.
Macbook air har ekstremt god batterilevetid. Min 2013 modell lever rundt 12 timer med helt gjennomsnitlig web-sørfing og litt annet surr. Var oppe i 17 timer når jeg bare brukte den til Microsoft Word.

Hvis du ikke trenger rå prosessorkraft eller veldig god skjerm ville jeg gått for air.
Skjermen i seg selv er god nok grunn til å velge Retina MacBook Pro! Og ellers er det en god maskin, og batteriet holder 7-8 timer med Maverick (10.9)
Macbook air har ikke DVD spiller hvis du skal se film
Sitat av AngelGunner Vis innlegg
Macbook air har ikke DVD spiller hvis du skal se film
Vis hele sitatet...
Det har ikke macbook pro med retinadisplay heller. Om du absolutt vil ha internt optisk drev er det kun 13" mbp som har dette idag
Sitat av AngelGunner Vis innlegg
Macbook air har ikke DVD spiller hvis du skal se film
Vis hele sitatet...
Hvem bruker DVD spiller for å se filmer i 2013?
Har selv den nyeste macbook air 13" og er svært fornøyd. Den takler også endel spill om du er interessert i det.
Batteriet er også veldig bra, det er jo en stor fordel når den skal brukes på reise.

Hva du burde velge av air og pro vet jeg desverre ikke da jeg aldri har prøvd en macbook pro.
Sist endret av t_ben; 25. november 2013 kl. 20:35.
▼ ... noen uker senere ... ▼
prøver og bumpe denne tråden litt jeg,
skal ha meg ny pc og alle sier at jeg skal kjøpe meg mac.
så da spør jeg dere erverdige freakere,
skal dualboote vist ja jeg ikke liker osx så har blitt en liten sucker for air 13" men jeg litt er litt skeptisk til hvordan det blir og kjøre win7 eller ubuntu som os på "siden".
eller blir det da bedre med pro 13" retina sinden den har litt mer futt i seg?

kan også si at jeg reiser mye gjennom jobben så da blir det ikke 15" pro
og batteri tid er must
any ideas?
Sitat av Underlaid atom Vis innlegg
prøver og bumpe denne tråden litt jeg,
skal ha meg ny pc og alle sier at jeg skal kjøpe meg mac.
så da spør jeg dere erverdige freakere,
skal dualboote vist ja jeg ikke liker osx så har blitt en liten sucker for air 13" men jeg litt er litt skeptisk til hvordan det blir og kjøre win7 eller ubuntu som os på "siden".
eller blir det da bedre med pro 13" retina sinden den har litt mer futt i seg?

kan også si at jeg reiser mye gjennom jobben så da blir det ikke 15" pro
og batteri tid er must
any ideas?
Vis hele sitatet...
hvis du absolutt skal kjøre windows vil jeg heller anbefale å finne en ultrabook... finnes mange snasne windows-baserte alternativer.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
hvis du absolutt skal kjøre windows vil jeg heller anbefale å finne en ultrabook... finnes mange snasne windows-baserte alternativer.
Vis hele sitatet...
skal ikke på død og liv kjøre windows! jeg liker bare og ha mulig heten for og gjøre det.
Sitat av Underlaid atom Vis innlegg
skal ikke på død og liv kjøre windows! jeg liker bare og ha mulig heten for og gjøre det.
Vis hele sitatet...
ah... da sitter du igjen med 2 muligheter for å kjøre windows. du kan enten kjøre det i en virtuell maskin (anbefaler parallels desktop, beste alternativet jeg har funnet), hvilket funker fint hvis du bare trenger kjapp tilgang til windows for en kortere periode, eller du kan dual-boote (altså kjøre windows fremfor osx med muligheten til å velge). til sistnevnte funker nok både air og pro veldig fint med mindre du skal kjøre tyngre programmer, da burde du velge pro. om du derimot går for alternativ 1 burde du nok velge pro, simpelthen fordi det krever endel ekstra krefter for å kunne kjøre to operativsystemer glatt samtidig.
EDIT: kan legge til at jeg glatt ville valgt pro på grunn av retina, har selv førsteutgaven av 15" retina med litt ekstra krefter, å jeg vil påstå at retina alene er nok til å velge pro. også verdt å nevne at 15" ikke er nevneverdig verre å reise med enn 13", gikk selv fra en 13" toshiba til 15" pro uten å merke forskjell i ryggsekken.
Sist endret av vangsfreaken; 22. desember 2013 kl. 22:56.
Forskjellen i vekt og størrelse er veldig liten fra MBP 13" Retina til MBA 13". Jeg ville definitivt valgt MBP 13" Retina, da MBA egentlig ikke kan konkurrere på noen områder.
jeg hadde 13" på min den pcen jeg hadde før gikk opp på 15" don't know om det er så mye men synst det ble litt stort sikker jeg som bare er merkelig men likte bedre og ha 13".
nei helst og kjøre virituell siden det er mest surfing og ganske lettere siden jeg ikke er 1337 hard core gamer, skal også bruke den til skole etter hvert siden det glir lett inn men iphone, ipad og apple tv tenkte litt på og kjøre ubuntu men har ikke kjørt linux før mest for og prøve det.

var og så på pro og air i idag så ikke noen nevneverdig forskjell på retina og air men det er nå sikker noe med innstilinger.