Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 11345
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja , spørsmålet er : hvorfor tiltrekkes enkelte av rus, virkelighetsflukt og følelsen det gir?
Det kan ikke være så enkelt som at alle har blitt utsatt for traumer og forsøker å dempe dem med rus.
Jeg vet selvmedisinering er en stor gruppe og en jeg selv tilhører da alternativet er ingen hjelp. Jeg er gitt opp.

Hva er det med oss, er vi gjengen som har en kjemisk ubalanse i hjernen som gjør at virkeligheten er så mye tøffere å takle enn for andre?.
Merker jo også at de som ruser seg er som regel ikke den typiske A4 fyren , selv om jeg faktisk har sett en av dem snike seg ned mot Brugata. Så er det noe kombo av kjemisk ubalanse , ingen hjelp å få og virkelighetsflukt og selvsagt traumer som gjør at vi trekkes mot rus.
Hvorfor er det ingen hjelp å få før du faktisk sitter med nåla i armen?. Hva med oss andre som ikke er der , men røyker weed feks. Vi er i samme boks som alle andre tydeligvis og når ingen får hjelp før de går på heroin omtrent, da er det lite håp for alle oss andre.
Vi er syke , vi trenger hjelp men får straff. Hvor fucked up er ikke dette??.

P.s dette gjelder selvsagt ikke de som nyter en joint i ny og ne som en som tar seg en pils i ny og ne. Her er det snakk om de som føler de ikke fungerer i livet uten eller det er det eneste som holder de oppe i en tung hverdag.
Man får hjelp, men da må man selv innse at man trenger behovet for hjelp, så enkelt er den saken.
R.i.p 23.04.2021
Ble trukket in fordi det ga meg en god varm følelse av trygghet og omtenksomhet,på den måten at jeg følte meg helt normal i hodet ,tankene klarnet og jeg følte ikke lenger på det kaoset som foregikk rundt meg ,hjemme og i hodet. En god følelse av eufori årvåkenhet å at man hadde funnet seg selv. Dette var jo bare en falsk trygghet da rusmisbruker eskalerte kom alle de negative sidene tilbake og jeg var være en før.
Plenty av hjelp å få. Men finnes ingen magi som gjør at man kan hjelpe dem som ikke vil ha hjelp, eller kanskje ikke selv vet at de trenger hjelp.

Og grunnen til at mange bruker rus er jo ikke bare fordi de har blitt utsatt for traumer etc. Mange som rett og slett ruser seg fordi de kjeder seg og andre som gjør det fordi de generelt ikke har det bra/er deppa.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Man får hjelp, men da må man selv innse at man trenger behovet for hjelp, så enkelt er den saken.
Vis hele sitatet...

Jeg fikk ikke hjelp og har fått beskjed at de ikke kan hjelpe meg da den vanlige medisinen ikke fungerer. Jeg innser det selv og har spurt om hjelp , så får man nei vi har ikke noe tilbud til deg. Da ender man på selvmedisinering da alternativet uten noe ikke fungerer.

Nå er jeg vel det du kan kalle heldig med det at jeg ikke er ute etter selve rusen som når du tar deg en øl og ville ikke fått problemer med å kutte det ut om noe nytt kom på markedet , så jeg kunne fint byttet om de hadde noe som fungerte. Det er verre med de som går på kraftigere ting enn meg som kun røyker weed.

Spørsmålet var også hvorfor enkelte ikke takler hverdagen ( generelt ) og ender opp med å ruse seg. Gjelder jo det samme med alkohol. Kjemisk ubalanse? Må jo være noe sånt da ett søsken kan klare seg helt fint mens den andre havner på kjøret. De burde kanskje fokusere på å forske litt mer på det , så kanskje noe kan gjøres før man er på det laveste.
Fordi det jeg brukte gjorde at jeg kunne fungere mer normalt, jeg gikk fra en som knapt pratet med folk til en som klarte å holde en interessant samtale, klarte å komme seg ut av leiligheten og jeg ble genuint mer glad. Problemet ligger jo i at når bruken eskalerer, så kommer problemene luskende i skyggene uten at man legger merke til det.
Det er et utrolig kompleks og vanskelig spørsmål å svare på. Nå er et ikke sånn at avhengighet kun gjelder rus. Man kan bli avhengig av det aller meste. Noen blir avhengig av sukker, trening, sex, gambling, gaming, junkfood, drugs, you name it.

Feltet rundt avhengighet er utrolig spennende og avhengighet bygger nok på mange faktorer. Miljøet, genetikk og mentalhelse spiller nok en stor rolle.

Ta f.eks ACE(Adverse childhood experiences) studiene fra USA.

https://www.psychologytoday.com/us/b...alth-addiction

ACE er traumatiske opplevelser som man får i barndommen, det beskrives som:

Abuse (physical, emotional, sexual) and/ or neglect
Exposure to parental domestic violence
Household dysfunction e.g. parents with an untreated mental health condition or substance use disorder
Parental separation or divorce
Loss of parent through death, deportation, incarceration or being removed from the family home by child protection services
Vis hele sitatet...
ACE er ofte snakket om i amerikanske studier om avhengighet fordi mange av funnene tyder på at jo flere slike opplevelser man har, jo større risiko er et for å utvikle avhengighet. Så jeg tror miljøet rundt deg kan ha en stor påvirking på hva som skjer med deg videre.

People who have had an ACE are two to four times more likely to start using alcohol or drugs at an early age, compared to those without an ACE score. People with an ACE score of 5 or higher are up to ten times more likely to experience addiction compared with people who haven’t experienced childhood trauma.
Vis hele sitatet...
En annen ting er også at folk som sliter med avhengighet også ofte sliter med en eller flere mentalelidelser, eller at avhengighet ofte går hånd i hånd med det.

Many individuals who develop substance use disorders (SUD) are also diagnosed with mental disorders, and vice versa. Multiple national population surveys have found that about half of those who experience a mental illness during their lives will also experience a substance use disorder and vice versa. kilde
Vis hele sitatet...
I Tidsskriftet skriver de følgende:
Pasienter med rusmiddelavhengighet har svært ofte psykiatriske tilleggslidelser. Mange har også somatiske sykdommer. Tilbudet til pasientgruppen er fortsatt mangelfullt og fragmentert.

Vi må regne med at omtrent 90 % av pasienter som behandles for rusmiddelavhengighet innen spesialisthelsetjenesten, har komorbide psykiatriske lidelser
Vis hele sitatet...
Vet Youtube-linker ofte er dårlig kildekritt her inne, men anbefaler uansett å se på World Science Festival sin prat om The Craving Brain: Neuroscience of Uncontrollable Urges. Noen av de fremste forskerne på avhengiget prater mye om hva som ligger bak det hele. Eric Naestler snakker om på ca 29:00 at 50% av sjansen for avhengighet er genetisk.

En av deltakerene Nora Volkow har forsket på likhetene mellom junk food og kokain avhengighet, at det er likheter mellom dem to.
https://healthland.time.com/2012/04/...on-drug-abuse/

Ble mye rant og mye tekst fra andre. Vet ikke helt hvor jeg vil selv, men jeg tror det er mange faktorer som kommer i spill her, men at miljø, genetikk og mentalhelse spiller en stor del i det her tror jeg vi kan si for sikkert.
Sist endret av dinosauren; 5. august 2020 kl. 22:11.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Ble trukket in fordi det ga meg en god varm følelse av trygghet og omtenksomhet,på den måten at jeg følte meg helt normal i hodet ,tankene klarnet og jeg følte ikke lenger på det kaoset som foregikk rundt meg ,hjemme og i hodet. En god følelse av eufori årvåkenhet å at man hadde funnet seg selv. Dette var jo bare en falsk trygghet da rusmisbruker eskalerte kom alle de negative sidene tilbake og jeg var være en før.
Vis hele sitatet...

Hvordan hadde du det før du begynte å bruke?. Hadde du problemer da eller var det for å teste først og fremst?
Hvordan går det nå , er du tilbake til start eller bedre og har det bedre med deg selv?
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Villhest2222 Vis innlegg
Plenty av hjelp å få. Men finnes ingen magi som gjør at man kan hjelpe dem som ikke vil ha hjelp, eller kanskje ikke selv vet at de trenger hjelp.

Og grunnen til at mange bruker rus er jo ikke bare fordi de har blitt utsatt for traumer etc. Mange som rett og slett ruser seg fordi de kjeder seg og andre som gjør det fordi de generelt ikke har det bra/er deppa.
Vis hele sitatet...
Ja , jeg vil skille mellom de som ruser seg for å ha det kult og de som føler at hverdagen er deppresiv uten. Ikke alle som har det sånn trekkes mot rus , mange bruker kanskje antidepressiver. Så hvorfor velger noen rus fremfor hjelp av lege?
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Fordi det jeg brukte gjorde at jeg kunne fungere mer normalt, jeg gikk fra en som knapt pratet med folk til en som klarte å holde en interessant samtale, klarte å komme seg ut av leiligheten og jeg ble genuint mer glad. Problemet ligger jo i at når bruken eskalerer, så kommer problemene luskende i skyggene uten at man legger merke til det.
Vis hele sitatet...
Hvordan klarte du å løse det når du innså at det kun gjorde ting verre?. Hadde legen om du gikk dit noe som kunne hjelpe deg?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja , jeg vil skille mellom de som ruser seg for å ha det kult og de som føler at hverdagen er deppresiv uten. Ikke alle som har det sånn trekkes mot rus , mange bruker kanskje antidepressiver. Så hvorfor velger noen rus fremfor hjelp av lege?
Vis hele sitatet...
Vil vel tippe på at de fleste gjør det fordi de der og da føler at det er den enklere veien å gå. Isteden for å innrømme ovenfor seg selv og fastlege at man har et problem.

Du kan som sagt kjøpe dop og ha en midlertidig løsning på et problem, og mange forstår ikke at denne «løsningen» fort blir et problem på toppen av problemet man prøvde å fikse.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan hadde du det før du begynte å bruke?. Hadde du problemer da eller var det for å teste først og fremst?
Hvordan går det nå , er du tilbake til start eller bedre og har det bedre med deg selv?
Vis hele sitatet...
Jeg vokste opp i et splitter hjem med alkoholikere på begge sider av familien. Generelt mobeoffer gjennom hele barneskolen pga rødt hår. Begynte på ungdomskolen og alt flipp 180grader når jeg begynte å henge med de eldre folka som gjorde faenskap.det ga meg en fslsk tryghet og da ble jeg med på ulovlighetene de selv holdt på med. Begynte med hasj så alkohol amfetamin og piller. Da var jeg vel 13år ca første røykingsen. 34ish nå og har det nogenlunde under kontroll. Blir noen sprekker nå og da men er ikke lenger å ruse seg daglig. Fikk først kontroll over det negative for en 4år siden når jeg begynte med daglig meditasjon og konfronterte alle problemene jeg hadde møt i livet for og gjøre opp med de og legge det bak meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan klarte du å løse det når du innså at det kun gjorde ting verre?. Hadde legen om du gikk dit noe som kunne hjelpe deg?
Vis hele sitatet...
Jeg slutta tvert. Kommer ikke til å unngå rusmidler, men jeg har et nytt syn på det. Legen/DPS har ikke hjulpet meg med noe, jeg har måttet klare meg selv. Samtaleterapi og gruppeterapi er de tilbudene jeg har fått og det gir meg rett og slett ingenting annet enn irritasjon over bortkastet tid. Har fått prøve det jeg vil av medisiner av legen, pga vi har et godt forhold. Fant ikke noe som funka uten bivirkninger eller ekstremt avhengighets potensiale.
Hei!
Slik jeg oppfatter det, så er ditt rusmisbruk foreløpig på et psykisk nivå. Det har ikke kommet så langt i forbindelse med fysisk avhengighet (nåla i armen for eksempel).

Du har søkt om hjelp, til hva? Å slutte å ruse deg? Her er problemet at det ikke bare er å si at du vil slutte å ruse deg, og håpe på at andre personer gir deg motivasjonen til å gjøre det.

Det var sånn jeg trodde det var, at det bare var å møte opp hos psykolog og si at jeg ønsker å slutte, slik at psykologen på magisk vis kunne gi meg et par oppmuntrende ord sånn at jeg plutselig ville jobbe for å slutte.

Det krever langt mer av deg. Du må selv aktivt gå inn for å slutte. Du må la være å ruse deg, for så å søke hjelp til å holde deg rusfri, for eksempel ved å prate med en psykolog. En psykolog kan gi deg gode råd til å la være å ruse deg, først etter at du har latt være.

Det er derfor du opplever at du ikke får hjelp. Det er rett og slett ikke mulig å hjelpe noen som ikke vil selv.

Første steg: La være å ta noe. En dag av gangen, som betyr: Du lar være idag. Hva du skal gjøre imorgen finner du ut av imorgen, ikke idag.

Andre steg: Når det er imorgen, les dette på nytt.

Tredje steg: Prøv å søke hjelp.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle mennesker rømmer fra noe, på hver sin måte. Det er nok et menneskelig behov i et samfunn hvor vi egentlig er ganske revet vekk fra menneskelig natur og levemåte. Se hvor mange som drikker i helgene, fester, eller hvor mange som trener til krampa tar dem, eller jobber for harde livet. Alle vil fylle et tomrom som ikke kan la seg definere på generell basis. Ikke alle har traumer og dårlig oppvekst men det er bevist at psykiske problemer er årsaken til at veldig mange av de som begynner å ruse seg begynner med det. Kanskje ikke traumer, kanskje det er depresjon, kanskje det er selvbilde komplekser, kanskje det er sosiale problemer. Men du skal heller ikke anta at få har traumer, for så mange som 1 av 10 jenter og 1 av 100 gutter utsettes for voldtekt og seksuelle overgrep, en overvekt før de er fyllt 18 år og det er veldig mange som har opplevd det som barn til og med. Så er det andre helt vanlige ting som vold i familien (1 av 10 grov vold), eller rusmisbruk i familien selvom dette er problemer som ofte ikke er kjent for andre enn de som bor innenfor husets fire vegger. I tillegg er det en markant økning av fedre som ikke er tilstede for barna sine i dag forhold til på 90 tallet, det kan også skape traumer og psykiske problemer. Så kommer faktorer som fattigdom, mobbing, stigmatisering og segregering inn også. A4 mannen kan lett være rammet av noe av dette. Og avhengighet er også genetisk. Som du ser utrolig mange faktorer som gjør folk ekstra utsatt for å søke rus flukt, tilhørighet der de blir tatt i mot, status der de får det (kriminalitet for eksempel).

Det er faktisk mye hjelp å få men problemet for mange er at de har opplevd omsorgssvikt på forskjellige nivåer og derfor ikke har tillitt til de som er her for å hjelpe. Da kommer man ingen vei. Jeg snakker av erfaring når jeg sier at hvorvidt jeg fikk utbytte av hjelp eller ikke handlet om min innstilling til hjelpeapparatet. De var ikke slemme og "skjønte meg ikke" når de nekta meg piller jeg kunne ruse meg på, de prøvde å hjelpe men jeg var for closeminded til å skjønne det og ta det i mot så de ble en fiende, og da ble jeg også en stigmatisert fiende for de. Når jeg etter mange år snudde innstillingen min til å faktisk gjøre som de sa, tok til meg hjelpen og rådene, åpnet meg om mitt og begynte å nøste opp knutene inni meg i riktig ende så fikk jeg veldig mye utbytte av hjelpen også.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Det er et utrolig kompleks og vanskelig spørsmål å svare på. Nå er et ikke sånn at avhengighet kun gjelder rus. Man kan bli avhengig av det aller meste. Noen blir avhengig av sukker, trening, sex, gambling, gaming, junkfood, drugs, you name it.

Feltet rundt avhengighet er utrolig spennende og avhengighet bygger nok på mange faktorer. Miljøet, genetikk og mentalhelse spiller nok en stor rolle.

Ta f.eks ACE(Adverse childhood experiences) studiene fra USA.

https://www.psychologytoday.com/us/b...alth-addiction

ACE er traumatiske opplevelser som man får i barndommen, det beskrives som:



ACE er ofte snakket om i amerikanske studier om avhengighet fordi mange av funnene tyder på at jo flere slike opplevelser man har, jo større risiko er et for å utvikle avhengighet. Så jeg tror miljøet rundt deg kan ha en stor påvirking på hva som skjer med deg videre.



En annen ting er også at folk som sliter med avhengighet også ofte sliter med en eller flere mentalelidelser, eller at avhengighet ofte går hånd i hånd med det.



I Tidsskriftet skriver de følgende:


Vet Youtube-linker ofte er dårlig kildekritt her inne, men anbefaler uansett å se på World Science Festival sin prat om The Craving Brain: Neuroscience of Uncontrollable Urges. Noen av de fremste forskerne på avhengiget prater mye om hva som ligger bak det hele. Eric Naestler snakker om på ca 29:00 at 50% av sjansen for avhengighet er genetisk.

En av deltakerene Nora Volkow har forsket på likhetene mellom junk food og kokain avhengighet, at det er likheter mellom dem to.
https://healthland.time.com/2012/04/...on-drug-abuse/

Ble mye rant og mye tekst fra andre. Vet ikke helt hvor jeg vil selv, men jeg tror det er mange faktorer som kommer i spill her, men at miljø, genetikk og mentalhelse spiller en stor del i det her tror jeg vi kan si for sikkert.
Vis hele sitatet...

Så oppsumert enten en form for mental lidelse eller flere , gener eller traumer i de fleste tilfellene.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Villhest2222 Vis innlegg
Vil vel tippe på at de fleste gjør det fordi de der og da føler at det er den enklere veien å gå. Isteden for å innrømme ovenfor seg selv og fastlege at man har et problem.

Du kan som sagt kjøpe dop og ha en midlertidig løsning på et problem, og mange forstår ikke at denne «løsningen» fort blir et problem på toppen av problemet man prøvde å fikse.
Vis hele sitatet...
Så rart , da min første tanke da noe ikke var riktig var å gå til lege siden rus ikke løste noe av det jeg hadde problem med, men folk er jo forskjellige. Det kommer selvsagt også an på miljø og alder du velger dette.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Jeg vokste opp i et splitter hjem med alkoholikere på begge sider av familien. Generelt mobeoffer gjennom hele barneskolen pga rødt hår. Begynte på ungdomskolen og alt flipp 180grader når jeg begynte å henge med de eldre folka som gjorde faenskap.det ga meg en fslsk tryghet og da ble jeg med på ulovlighetene de selv holdt på med. Begynte med hasj så alkohol amfetamin og piller. Da var jeg vel 13år ca første røykingsen. 34ish nå og har det nogenlunde under kontroll. Blir noen sprekker nå og da men er ikke lenger å ruse seg daglig. Fikk først kontroll over det negative for en 4år siden når jeg begynte med daglig meditasjon og konfronterte alle problemene jeg hadde møt i livet for og gjøre opp med de og legge det bak meg.
Vis hele sitatet...
Så bra du har klart å bremse bruken noe og har funnet din måte å legge problemene bak deg.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så oppsumert enten en form for mental lidelse eller flere , gener eller traumer i de fleste tilfellene.
Vis hele sitatet...
Ikke alltid, miljø og tilgang er også en faktor. Men det er nok mange med litt psykiske problemer eller problemer i hjemmet som knytter seg til miljøene det er tilgang til rusmidler, mens for enkelte også helt tilfeldig at noen i gjengen plutselig får tilgang og begynner å by resten på å prøve.

Dessuten er ikke psykiske problemer alltid en "mental lidelse". Det er mange med psykiske problemer som ikke har noen medisinsk mental lidelse så det blir stigmatisering av psykiske problemer eller relasjonsproblemer/omsorgssvikt å stemple alle som noen med mental lidelse.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Jeg slutta tvert. Kommer ikke til å unngå rusmidler, men jeg har et nytt syn på det. Legen/DPS har ikke hjulpet meg med noe, jeg har måttet klare meg selv. Samtaleterapi og gruppeterapi er de tilbudene jeg har fått og det gir meg rett og slett ingenting annet enn irritasjon over bortkastet tid. Har fått prøve det jeg vil av medisiner av legen, pga vi har et godt forhold. Fant ikke noe som funka uten bivirkninger eller ekstremt avhengighets potensiale.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk beskjed om at jeg ikke passet inn i noen gruppe jeg
Bra du fant en måte å løse det på selv om det ikke er å slutte helt. Har du kontroll ser jeg ingen problem med at du bruker , så lenge det ikke vipper helt tilbake igjen. Lykke til!
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke alltid, miljø og tilgang er også en faktor. Men det er nok mange med litt psykiske problemer eller problemer i hjemmet som knytter seg til miljøene det er tilgang til rusmidler, mens for enkelte også helt tilfeldig at noen i gjengen plutselig får tilgang og begynner å by resten på å prøve.

Dessuten er ikke psykiske problemer alltid en "mental lidelse". Det er mange med psykiske problemer som ikke har noen medisinsk mental lidelse så det blir stigmatisering av psykiske problemer eller relasjonsproblemer/omsorgssvikt å stemple alle som noen med mental lidelse.
Vis hele sitatet...
Det er jo ofte de som allerede sliter som kanskje ender opp i disse miljøene og får tilgang. Plutselig tilgang skjer kanskje ikke like ofte og gjelder vel yngre og nyskjerrige. De er vel en helt egen kategori.
Det var feil bruk av ordet mental lidelse ja, men psykiske problemer har nok flesteparten i disse miljøene , dessverre.
Jeg ser at du benekter diverse ting.
Sitat av Trådstarter
Så rart , da min første tanke da noe ikke var riktig var å gå til lege siden rus ikke løste noe av det jeg hadde problem med, men folk er jo forskjellige. Det kommer selvsagt også an på miljø og alder du velger dette.
Vis hele sitatet...
En rusmisbruker innser ikke ting før det er for sent. Har du denne holdningen, viser det meg at du kanskje burde slutte å ruse deg, dersom du gjør det.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var feil bruk av ordet mental lidelse ja, men psykiske problemer har nok flesteparten i disse miljøene , dessverre.
Vis hele sitatet...
Ja og rusen er også både forverrer og katalysator til psykiske problemer, det er noe som faktisk flere bør reflektere over. Jeg vil her sitere Cast "Rusen dreper alle sorger, men hva skjer når du våkner? Ingen mer ekstase og livet er vanskeligere å takle. (Husk én ting dere må ta vare på hverandre)"
Husker på barneskolen og ungdomsskolen så advarte man veldig mot rus og det tror jeg funket for mange at de fikk respekt og avstand fra det. Kanskje de som ikke tenker så mye konsekvenser som prøver rus når de vet at det kan være farlig for helsen men liekevel gjør det.
Sist endret av TylerDurden4; 6. august 2020 kl. 01:23.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kort fortalt: på grunn av ensidig skresmselspropaganda fra autoriteter jeg allerede var mistenksom ovenfor kombinert med nysgjerrighet. Virkelighetsflukten var bare en bonus.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stingray Vis innlegg
Hei!
Slik jeg oppfatter det, så er ditt rusmisbruk foreløpig på et psykisk nivå. Det har ikke kommet så langt i forbindelse med fysisk avhengighet (nåla i armen for eksempel).

Du har søkt om hjelp, til hva? Å slutte å ruse deg? Her er problemet at det ikke bare er å si at du vil slutte å ruse deg, og håpe på at andre personer gir deg motivasjonen til å gjøre det.

Det var sånn jeg trodde det var, at det bare var å møte opp hos psykolog og si at jeg ønsker å slutte, slik at psykologen på magisk vis kunne gi meg et par oppmuntrende ord sånn at jeg plutselig ville jobbe for å slutte.

Det krever langt mer av deg. Du må selv aktivt gå inn for å slutte. Du må la være å ruse deg, for så å søke hjelp til å holde deg rusfri, for eksempel ved å prate med en psykolog. En psykolog kan gi deg gode råd til å la være å ruse deg, først etter at du har latt være.

Det er derfor du opplever at du ikke får hjelp. Det er rett og slett ikke mulig å hjelpe noen som ikke vil selv.

Første steg: La være å ta noe. En dag av gangen, som betyr: Du lar være idag. Hva du skal gjøre imorgen finner du ut av imorgen, ikke idag.

Andre steg: Når det er imorgen, les dette på nytt.

Tredje steg: Prøv å søke hjelp.
Vis hele sitatet...


Hei StingRay,

Jeg må si meg ganske enig med deg på denne her. Æ har en kjæreste som drikke alkohol og jeg sier til han at han bør slutte. og heller prøve å få hjelp hos legen sin. Men han sier at det ikke er så lett. Men selvfølgelig er det ikke så lett når han ikke vil prøve! Hvor langt ned må han før han innser det selv at han trenger hjelp?