Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1329
Jeg skal skaffe meg en gammel pc som jeg skal kjøre eggdrops på, kansje en hjemmeside, og ellers ingenting....

Det jeg lurer på, er hvilken dis. som er best for meg.
Jeg vil helst ha den mest grafikse dis. som mulig, siden jeg hater den gamle dos promten som man finner i linux. Vet den ikke heter dos promt men dere vet hva jeg mener...

Jeg tenker på debian, men det er vel ikke å grafisk, da er vel heller SuSe tingen min, sant?

Og en ting til, det skal gå ann å installere linux over en (eller flere?) boot disketter som inneholder alt man trenger til en install over ftp.
Støtter Debian, eller SuSe dette?


Takker....


Tore
rekylvinyl.no
Jeg er litt usikker på hva som er best for deg. Du sier du hater "console", men du ønsker å sette opp boter og wwwserver.
Da er et naturlig valg for meg eggdrop 1.6.3 og apache 1.3.19. det som er at dette er "rein" console sak, tror ikke du får tak i et gui til kjøring av noen av de. men det er ikke mye pes med console, du trenger bare comliere, så confe så kjøre. ikke noe mer pes.
også er det en annen ting, du sier du har en gammel maksin, og du vil ha mest mulig grafisk bruker grensnitt...det er ikke særlig god kombinasjon. hvis du får litt trafikk på disse botene dine og apache, kanskje en ftp? så vil mye raskere merke at maskinen ikke holder tritt så bra som den kunne (uten X).
jeg kjører slack current på en 486, funker utmerket som router, firewall, ftpserver, www server og med et par boter. fullstendig uten noe grafisk brukergrennsitt. har prøvd å kjørt X på den, en ikke så sukksessfull erfaring.
du merker fort at på en gammel pc vil grafisk brukergrensnitt spise vanvittig mye av ressursene.

metrom
rekylvinyl.no
Begynn med å gå inn på puben til slackware (det riktige valget der finner du en del install dokumentasjon som du finner svar på det meste, du trenger heller ikke å måtte laste ned iso, du kommer sannsyneligvis bare til å bruke litt av alle de pakkene det inneholder, installprogrammet laster ned det du trenger. på puben finner du også bootdisketer du trenger og "netdisketer" slik at du får kommet deg ut på nettet via ditt nettverkskort eller hva du har.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Jeg har snakket med noen folk nå, og jeg har kommet fra til at jeg bør bruke slackware..

Det som jeg egentlig trenger hjelp til er
hvordan jeg installerer det over ftp.

(Ps: der jeg skal ha linux boxen er helt rein, dvs, ingenting på harddisk eller.no)

Når jeg mener ftp, da mener jeg enten via lokalt nettverk, hvor jeg lager en ftp server og diten og daten.

MEN, hvis jeg gjør det på den måten, hva trenger jeg da? Kun iso filen?
Og hva trenger jeg til evt. disketter på linux boxen for å starte?
Er litt usikker, og jeg finner ikke noe på siden til slack, kanjse jeg er lat?

Hvis jeg ikke gjøre det på den måten som ovenfor, vil jeg hente ned noen, sikkert en god del, som jeg bare pjåter inni linux boxen, og så installerer den noen greier på linux boxen som gjør at den kan gå innpå internett og hente ned det den trenger. Dette skal vel gå an eller hva?

Hvis dette ble litt rotete får jeg omformulere meg en gang til, seinere