Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1361
Hei!Okei here's the deal,jeg trenger noen til aa vurdere om jeg skal gaa over til Linux eller ikke(vet ikke helt selv)

Jeg bruker data'en mest til aa laste ned med BiTtorren og FTP

Jeg spiller bare et spill aa det er cm 03-04
Det gaar vell ann aa bruke Winex eller et annet slikt prog. som emuler det?
Bittorent klient maa det jo bare vaere til Linux?
Har lest en annen artikkel her paa nff,hva de brukte Linux og hvilken prog's. Saa jeg er rimelig sikkert paa hva jeg gaar inn for
Jeg har ogsaa blitt plaget ganske mye av at data'en min har klikket paa grunn av explorer:S.
Jeg sitter her med en Baerbar (amd 2500+ 512mb-intrigert gfx kort 64mb ca.448)
Jeg lurer ogsaa paa hvilken distro dere anbefaler til meg som sitter paa baerbar,tror nokk jeg gaar for Fendore 2...Elller boer jeg det med en bearbar?
Er det mye jeg maa conf'e. naa naar jeg sitter her paa en baerbar?

Ett annet spm. er at viften min bare skrur seg paa naar det er noedvendig,er det slikt paa Linux ogsaa eller har det noe med Bios'en aa gjoere

En til ting er at programmerer litt i c++ men det er ikke altid jeg gjoer

Takker for alle svar
Vet ingenting
daeven så vanskelig det var å lese greia :P

Spill er vel det som er det vanskeligste å få til når man går over til linux. Prøv knoppix, slipper å installere, bare kjør det rett fra cd'en. Det blir jeg å gjøre i hvertfall, så jeg blir vant med linux.
x3m
Trådstarter
81 0
ok,skal laste det naa
vet at det ble litt vanskelig aa lese pga. engelsk tastatur sorry
Det er jo ikke så veldig mye å gruble på, legg inn en eller annen "nybegynner" distro, prøv den et par uker, liker du det, fortsetter du, liker du det ikke, legg inn windows igjen. Eller så kan du jo teste knoppix, slik som calvera sa.

C++ programmeringen din vil gå helt fint i linux, gcc-kompileren følger vel med de fleste distrobusjoner.

Nå vet ikke jeg om cm 03-04 kjører i winex, men om det ikke gjør det, så kan du jo ha en liten windowspartisjon med dette på? Etterhvert så går du sikkert lei, og sitter kun igjen med linux uansett

Det med viften på bærebaren, tviler jeg på at har noe med operativsystemet å gjøre, sikkert noen som vet det bedre enn meg, men.

Jeg anbefaler deg å prøve, ikke fordi du har hørt av en eller annen person at "windoze suger!!!1" for det som har noe å si er hva du personlig liker, eneste muligheten å finne ut det på er jo å prøve, så prøv.

Når det gjelder valget av distro, kan du jo egentlig bare søke litt rundt her, men jeg kan jo si at Fedora er en finfin distro.

Som sagt tidligere her på nFF, har du et åpent sinn og er klar for å ta imot problemer, så går det helt fint.
Hvis du har lyst, og er villig til å lære noe nytt og spennende, go for it.
x3m
Trådstarter
81 0
Im ready for it
SKal proeve Knoppix aa se hvordan det fungerer.Jeg sysnes Windows er et helt greit OS,men blir sur naar data'en klikker PGA. ingenting :/(sikkert en grunn)
Linux er et stabilt system aa det er det jeg vil ha
Er ikke saa farlig om CM ikke fungerer (spiller det nesten aldri)
takker for tipsene.
Men det er et spm. Maa jeg conf'e,alt som er intertigert i Hovedkorte?
altsaa Lydkort,grafikk og DVS?
Kommer annpå hvor bra støtte det er for de forskjellige driverene... Men en linux installasjon finner som regel det du trenger av programvare. Skjermdrivere kan være litt vanskelige, men jeg tipper du ikke vil få noe problem her heller.
Det burde gå ganske automatisk det, såfremt alt er støttet. Gi oss navn på tingene, så kan alt finnes med et kjapt søk på google.
Installerte mandrake her, og det gikk som en olja drøm. Har aldri vert mer fornøyd med noe operativsystem. Go for it, join the dark side!

Når det gjelder drivere så er det et triks å kjøpe nyeste linux format (fåes på narvesen) hvor det alltid følger med en DVD med en flett ny linux (les på pakken for sikkerhets skyld), koster bare 80kr,-

Knoppix er et lurt valg under prøvingen av linux, men siden den kjører fra cd/dvd går det uknutelig treigt. Du bør oppgradere til fullblods installasjon så snart du har bestemt deg.
x3m
Trådstarter
81 0
Er ganske sikker paa at laptopen kommer til aa fungere med Linux naa etter jeg har preovd med Knoppix naa
tusen takk for all hjelpen,dere har vaert veldig hjelpsomme til meg
Im on my way Linux
Bare husk på at knoppix er basert på 2.4-kjernen, og den nye 2.6-kjernen er vesentlig raskere på mange områder. Samtidig kjører den fra CD, og det er begrenset med hvor mye programvare som kan være på en cd. Når alt samtidig er komprimert går det seigt å starte opp programmer.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=35969
Når du først er i gang med å legge inn linux vil jeg anbefale deg å titte på den.
Hvilken laptop har du egentlig?
x3m
Trådstarter
81 0
Oop's,beklager at jeg ikke har nevnt dette tidligere(),jeg har en Compaq Presario 2100.
http://www.google.com/search?q=Compa...utf-8&oe=utf-8
Humm de dum. Masse kjekke guider der. Sørg forøvrig for å bruke nyeste versjon av en distro selv om guiden bruker en eldre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Må få legge til at linux også kan være litt ustabilt og frustrerendes de første gangene, men ikke gi opp.

Jo lengre du bruker det jo bedre blir du til å fikse opp. Du vil også lett lære av gamle feil. Måten jeg konverterte til linux på var med å tvinge meg selv til å kjøre det i mist en uke før jeg i det hele tatt skulle tenke på å installere linux. Det var mange tøffe dager, men jeg lærte masse av det. Jeg tydde faktisk til pen og papir for å huske enkelte kommandoer som nå sitter som spikret i hodet. Oppsumering: Ikke gi opp med det første.
Ville bare anbefale PCLinuxOS .

"PCLinuxOS is one of the worlds up and coming providers of a Linux Desktop Solution. With a small but dedicated development team, PClinuxOS delivers Desktop Ready Software that harnesses the power of the Open Source Community.

PCLinuxOS Preview 7 is an English only Knoppix style live cd initially based on Mandrake Linux that runs entirely from a bootable CD without installing anything on your computer. Data on the CD is uncompressed on the fly allowing up to 2 GB of programs on one CD including a complete Xserver, KDE Desktop, Open Office, Nvidia 3D graphic drivers and Java all preconfigured and ready to use.

In addition to the livecd, you can also install PCLinuxOS to your hard drive with our easy to use livecd-installer provided you like it and it runs well on your computer. Additional applications can be added or removed from your hard drive using our friendly apt-get frontend via The Synaptic Software Manager.

PCLinuxOS is currently under heavy development and should be considered beta software. PCLinuxOS should work on most modern hardware and comes with advanced hardware detection. Recommended memory to use PCLinuxOS is 256mb or more and 5-6 gigs of free hard drive space for hard drive installations."

Mvh Meg.
Cm 03-04 fungere bra i Wine... Har spilt det litt i sommer...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vil ikke ha begynt med et nytt operativsystem uten å ha hatt et formål for det..

Har du windows og ingen problemer med der, så er det like ok å beholde det...

Derimot om du vil lære eller bruke det til servervirksomhet så er det ganske så ok det og..

Om du trenger hjelp, så befinner vi oss på kanalen #mandrake @undernet.. (irc) Men vi vil helst ikke hjelpe før du har prøvd selv.. Les manualer nøye, og bruk google før du hiver deg over et spørsmål, for å unngå små flauser