Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1753
Jeg har en fast playlist jeg bruker, på ca 2500 sanger. Spiller alltid på shuffle. Men jeg føler at det er de samme sangene som går igjen. Er det fra ett spesielt band, er det som regel en spesiel sang fra dem som det alltid blir "shufflet" til. Er plagsomt, for jeg har veldig mye ny musikk og shuffle begynner å føles veldig repeat ut!

Noen andre som har opplevt det samme?
Mulig det altså. Mener jeg har opplevd noe av det samme. Jeg følger dessverre veldig lite med på ting.
Jeg har det samme problemet med winamp,
se på instillinger så kan du velge fast eller slow shuffling, fast gir mest variasjon i sangene...dere har ikke huket av på repeat knappen og? da tror jeg shuffle lista går i repeat...

Repeat er altså knappen ved siden av shuffle
har vært borti det samme, men det er mest fordi jeg har meget mye av hver enkelt artist, så jeg har hørt alt sammen nok ganger før
Har rundt 11.000 låter i playlista på Winamp, og har "Shuffle speed" på max. Har heller ikke huket av "Repeat".

Men jeg føler at det er kun 200-300 sanger det varieres i.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Samme her. Å variere shuffle speed-saken gjør ikke stort.

Apropo Shuffle. Noen som vet om man kan bruke ml_ipod eller annet software til å importere musikk til iPod Shuffle? Gidder ikke kjøpe den om man MÅ bruke iTunes.
Sitat av Grimdoc
Har rundt 11.000 låter i playlista på Winamp, og har "Shuffle speed" på max. Har heller ikke huket av "Repeat".

Men jeg føler at det er kun 200-300 sanger det varieres i.
Vis hele sitatet...
Så rart. Jeg har ikke hatt over 1500 sanger før nå de siste månedene, og syns det varierer mye jeg. som andre før har sagt, så føler man at man hører de "gamle" sangene så mye oftere enn de nyere, ukjente. Kan nok være noe i det.
Finnes vel ingen funksjon for å pre-randomize playlista, da? Jeg mener, da kan man i hvertfall se at den har shuffla ting vilkårlig, og deretter spille av uten shuffle-funksjonen.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Sitat av Nichotin
Finnes vel ingen funksjon for å pre-randomize playlista, da? Jeg mener, da kan man i hvertfall se at den har shuffla ting vilkårlig, og deretter spille av uten shuffle-funksjonen.
Vis hele sitatet...
Jo, men det blir jo et helvetes rot. Syns noen skal lage et shuffle-plugin. Plugin som genererer koder ut ifra musebevegelser o.l., så det blir "helt" tilfeldig.
Sitat av Lille My
se på instillinger så kan du velge fast eller slow shuffling, fast gir mest variasjon i sangene...dere har ikke huket av på repeat knappen og? da tror jeg shuffle lista går i repeat...

Repeat er altså knappen ved siden av shuffle
Vis hele sitatet...

Shuffle speed har kun med hvor lang mellomrom det blir mellom hver sang.
Winamp har skiftet ut den gamle shuffle-genereringen med en ny. Last ned nyeste versjon av Winamp, og dere vil sikkert ikke ha dette problemet lengre.

Whatsnew.txt
Winamp 5.094
* New: New random number generation for playlist shuffle
* Fixed: Winamp now shuffles playlists larger than 32,768 songs
Vis hele sitatet...
Sitat av BakkiZ
Shuffle speed har kun med hvor lang mellomrom det blir mellom hver sang.
Winamp har skiftet ut den gamle shuffle-genereringen med en ny. Last ned nyeste versjon av Winamp, og dere vil sikkert ikke ha dette problemet lengre.
Vis hele sitatet...
Jeg har nyere versjon enn 5.094, så det skulle jo vært fikset.
Dessuten har jeg mindre enn 32,768 sanger i lista.

Men får teste den nyeste versjonen (ver 5.3) og se om problemet vedvarer. Tar litt tid før man finner det ut
Sist endret av Grimdoc; 10. november 2006 kl. 23:04.
Hehe, jepp. De to punktene stod ikke på noen måte sammen. Så shuffle funket sikkert ikke i det heletatt med over 32768 sanger.
Er det samme med Windows Media Player. Det virker som den spiller av de mest spilte sangene oftest.

Broren min sin Creative Zen har også det samme problemet. Vi satt og hørte de samme sangene om og om igjen på tur når han har ca. 1000 sanger innpå.
Jeg tror dette er ren innbilning. Man husker noen sanger bedre enn andre. Husk også at "random" er ikke det samme som "evenly distributed".
Mener jeg har opplevd dette selv.

Om noen er ekstremt interessert, lager de en mp3-fil på 10 sekunder, kopierer opp 5 stykker med ulikt navn, spiller av en av dem 20 ganger (jump to file eller dobbeltklikke eller noe), og så kjøre shuffle et par minutt og se om den blir valgt oftere enn de andre.



edit: et raskt eksperiment i xmms (winamp klone til linux) viser at sangene bare blir spilt en gang. når alle sangene er spilt en gang slutter xmms å spille til du velger en fil)
Sist endret av Torstein; 11. november 2006 kl. 01:52.
Dette er en problem som har vært lenge med winamp om jeg ikke husker helt feil. Den spiller har ikke "full shuffle" på hele playlisten din. Har ikke funnet ut hvordan dette kan fikses enda selv, så gikk over til Foobar sin audio spiller.
Sitat av Grimdoc
Har rundt 11.000 låter i playlista på Winamp, og har "Shuffle speed" på max. Har heller ikke huket av "Repeat".

Men jeg føler at det er kun 200-300 sanger det varieres i.
Vis hele sitatet...



2-300 sanger:S:s.. eg klarer ikke huske de ti siste eg hørte engang
Sitat av spørsmåltegnet
2-300 sanger:S:s.. eg klarer ikke huske de ti siste eg hørte engang
Vis hele sitatet...

Haha, bra sagt Gjør som meg: Velg ut de sangene du er i "humør til" (orker f.eks. ikke å ha "love is in the air" når jeg netopp har slått opp med en fyr..!) ha alle sangene dine i forskjellige kategorier, og plukk ut noen av dem, og lag forskjellige spillelister, når du er ferdig med en mix, tar du en ny en, da slipper du det med at alle spilles om igjen, da ingen sanger er i flere spillelister!
Her er en liten fix: http://tinyurl.com/yjcrto Burde gjøre så shuffle-funksjonen fungerer litt bedre
winampen min har veldig ofte humørsvingninger, noen ganger spiller den en julesang annenhver gang, andre ganger forelsker den seg i kødd pønk...
Men dette er sikkert bare innbildning, siden jeg en stund hadde rundt 500 julesanger på pcen, og ganske mye pønk også :P
Sitat av ju-dazz
siden jeg en stund hadde rundt 500 julesanger på pcen, og ganske mye pønk også :P
Vis hele sitatet...
Hva slag psykopater er det som har 500 julesanger ??
▼ ... over en uke senere ... ▼
Var vel en jul jeg fikk dilla og lastet ned noen julealbum.. skal ikke så mange mp3 pakker til da egentlig
drQ
Egendefinert
Neida, ikke winamp, men shuffle er nå engang shuffle:
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/11/26/483975.html
Problemet er nok først og fremst at dere ønsker "weighted shuffle" (altså selektivt men random - at spilleren "husker" hva som er spilt og venter en stund med akkurat den låten før den dukker opp igjen), mens dere får ett reellt tilfeldig resultat. Er det HELT tilfeldig, så kan man faktisk få samme sangen tre ganger på rad uten at det egentlig er en feil på noen måte.

Dere bør vel helst legge resten av diskusjonen til forumene til WinAmp, om dere skal få noen bedring på området.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Er enig i att det virker som winamp treffer "go sangene" uten tilfedlighet av og til. Men jeg skal ikke legge meg noe serlig bort i det. Er sikkert bare noe man tror! hehe.