Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 13511
Hei. Syns at briller er litt tunge og man får ikke full synsvinkel + at den blir duggete og mye annet.
Men tenkte å begynne å bruke kontaktlinser istedet for briller. Dere som bruker linser? er det bedre en briller? er det ubehagelig å sette på linser? hvor mye koster det for de myke dagslinsene?
Jeg foretrekker linser da jeg synes det er mindre styr i hverdagen. bruker selv månedslinser så merker ikke så mye til de i begynnelsen. Eneste negative er at du kan få "gugge" i øynene når du våkner lenger ut i måneden.

Det er litt ubehagelig å sette på i begynnelsen, helt til du får teken på det. Problemet med månedslinser er at det er en måned mellom hver gang du tar de på så du mister fort treningen. Det gjør at man ofte krøller linsene på øyet
Sikkerhetsklarert
Er ikke månedslinser veldig tykke i forhold til dagslinser?

Jeg har dagslinser, og har brukt det i 6-7år nå. fungerer helt fint. Men lurer på om det ikke snart er på tide med laseroperasjon.
Linser er desidert bedre enn briller til det meste annet enn lesing og skjermstirring.

Å ta på linser er litt tricky i begynnelsen, men du lærer det fort. Om det er ubehagelig har du sannsynligvis fått noe på/under linsen, og du må ta den av og skylle den, eller ta en ny. Hvis du gjør det riktig er det ikke ubehagelig i det hele tatt. Bestiller du en time hos optiker lærer de deg hvordan du tar på linser.

Specsavers sine billigste dagslinser koster 179kr/mnd om du bruker dem hver dag. Om du er gniten og tar dem av om natten varer de to-tre ganger lenger. Det finnes nok enda billigere på internett.
Sist endret av Ozma; 25. februar 2014 kl. 10:51.
Hei, linser er ikke noe stress så lenge du har en god hygienerutine før og etter innsetting på øyet.. Månedslinser har en fæl tendens til å ta til seg ALT av drit som kan svi når du kommer lengre ut i måneden så her er hygienen og rutinen alfa og omega.. Dagslinsene er derimot ganske mye greiere der da du kun kommer til å berøre disse en gang.. Det er også et spørsmål om hvilken styrke du trenger og om du trenger korreksjon for skeve hornhinner. (Toric linser)

Snakk med en optiker (Ikke specsavers) som tilbyr en full sjekk med bilde av netthinnen osv.
Anbefaler fullt ut linser over briller, det eneste jeg savner er brilleglassene som blir til solbriller slik at jeg slipper å tenke over sterkt sollys, men ellers er linser desidert overlegen. Det er mye mer behagelig i hverdagen, man har full synsvinkel og man slipper "boksene". Jeg personlig bruker dagslinser da jeg foretrekker å ha såpass lite stress, men vurderer å gå over til ukes/månedslinser da de er litt mer miljøvennlige, alternativt en øyelaser.

Det å ta på seg linser blir en vanesak, du lærer fort å gjøre det effektivt, og til slutt kan du gjøre det på 30 sekunder uten speil og hjelp, men i starten går det en del tregere.

Som sagt over, snakk med en ordentlig optiker, og få de til å lære deg å ta på og av linser.

(NB: Ha alltid en ekstralinse i nærheten, du vet aldri når en linse krøller seg. Jeg har opplevd at en linse krøller seg midt under en leseøkt, og det er forferdelig irriterende.)
Sist endret av Freddy_fred5; 25. februar 2014 kl. 11:16.
Kjærringa sverger til månedslinser, men tar de av hver kveld og på igjen neste morgen da...
Sitat av Ozma Vis innlegg
Linser er desidert bedre enn briller til det meste annet enn lesing og skjermstirring
Vis hele sitatet...
Sitter mye inne å stirrer på skjermen så jeg lurer også på åssen det er med linser iforhold til briller når man stirrer på skjermen?
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Sitter mye inne å stirrer på skjermen så jeg lurer også på åssen det er med linser iforhold til briller når man stirrer på skjermen?
Vis hele sitatet...
Jeg foretrekker linser, men kan ha en sammenheng med antall skjermer(?).
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Hei. Syns at briller er litt tunge og man får ikke full synsvinkel + at den blir duggete og mye annet.
Men tenkte å begynne å bruke kontaktlinser istedet for briller. Dere som bruker linser? er det bedre en briller? er det ubehagelig å sette på linser? hvor mye koster det for de myke dagslinsene?
Vis hele sitatet...
Hva venter du på?! Løp til optikeren og skaff deg linser!
(Obs, dette er mine personlige meninger)

Jeg vil si at linser definitivt har bedret min livskvalitet. Jeg fikk egentlig briller i fjerdeklasse, men jeg nektet å bruke dem på barneskolen. I 8-9 klasse var jeg hos optikeren og fikk meg linser, og det endret livet mitt.
Linser er mye bedre enn briller. Man slipper å pusse dem, de dekker hele synsfeltet, de er ikke i veien og må ikke legges ned til tider, man kan bruke solbriller/slalåmbriller/dykkemaske/3d-briller over dem uten problemer, man kan bade med dem.
Å sette i linser er ikke ubehagelig i det hele tatt. Det eneste man kjenner er at det er kaldt vann på øyet, men dette går over etter 3-5 sekunder. Noen ganger kjenner man kanten av linsene, men da er det ikke verre enn å legge en finger på øyelokket og dytte dem på plass.
I starten er det uvant å sette en finger i øyet, og man bruker gjerne 30 sekunder-1 minutt på å få i linsen, men det skal ikke mer enn et par-tre dager til før man gjør det kjapt.

Linser er billig.
Sist endret av PerPerPerPer; 25. februar 2014 kl. 11:32.
Comfilcon- og Acuvue-månedslinser her. Hvert par sitter på øynene 30 dager i strekk, bortsett fra når jeg er syk eller på fest. Er storfornøyd, og har ingen planer om å gå tilbake til briller. Ved nattkjøring med linser sies det at mørkesynet svekkes, men jeg har ikke merket noe ved enkel A/B-testing. Søvnmangel kombinert med kontaktlinser er for øvrig en elendig idé.

Linsene koster i underkant av 100kr mer per par enn hva klassiske månedslinser (som må ligge i rensevann hver natt) gjør. I gjengjeld trenger jeg nesten aldri rensevann, som koster i underkant av 100kr per månedsforsyning.

Lykke til
Sist endret av immolo; 25. februar 2014 kl. 11:38.
Sitat av immolo Vis innlegg
Comfilcon- og Acuvue-månedslinser her. Hvert par sitter på øynene 30 dager i strekk, bortsett fra når jeg er syk eller på fest. Er storfornøyd, og har ingen planer om å gå tilbake til briller. Ved nattkjøring med linser sies det at mørkesynet svekkes, men jeg har ikke merket noe ved enkel A/B-testing. Søvnmangel kombinert med kontaktlinser er for øvrig en elendig idé.

Linsene koster i underkant av 100kr mer per par enn hva klassiske månedslinser (som må ligge i rensevann hver natt) gjør. I gjengjeld trenger jeg nesten aldri rensevann, som koster i underkant av 100kr per månedsforsyning.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hvorfor?
Høres ut som noe som kan være kjekt å være klar over! Brukt det i rundt 6 måneder nå. endel ferier og helger med søvnmangel. Aldri merket noe afaik

Eneste kan være guggen jeg nevnte over.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Jeg foretrekker linser, men kan ha en sammenheng med antall skjermer(?).
Vis hele sitatet...
Nei, det tror jeg overhodet ikke på.

Når jeg bruker linser, de få gangene jeg gjør det så er det månedslinser. Jeg har til nå hatt 2 forskjellige typer. Den ene typen kosta meg 1500 kroner for 6 måneders forbruk og det er om å ha tefat på øynene...

Skal jeg se på skjerm blir det tungvint, blurry og svært dårlig stemning.

// 27" IPS - 22" TFT - 5" Nexus 5 - Kindle Paperwhite - bøker
// Hater å lese med linser på.
Jeg opplevde det du nevner med den gamle linsetypen min, men ikke med de jeg bruker nå, jeg opplever absolutt ingen problemer med linser nå.

Dagslinser, biotrue. -3.50 og -3.75.

//2x24" IPS skjerm, iPad 2, iPhone 4 og vanlige bøker
//hater å lese med briller.
Har brukt både mnd og dagslinser. Dagslinser er bedre for meg, sitter bedre på øynene, blir ikke tørr. Og slipper å tenke på den linsevesken osv
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Kan du forklare hvorfor?
[…]
Eneste kan være guggen jeg nevnte over.
Vis hele sitatet...
Kan dessverre ikke forklare hvorfor, men øynene blir slitne, tørre og følsomme enn normalt når du har søvnproblemer. Med søvnproblemer snakker jeg om varige problemer av alvorlig art.

Selv merker jeg irritasjon og tåkesyn etter bare én natt med dårlig og/eller lite søvn, men øynene mine er nok av den mer følsomme typen.

Gugga du nevner er (gitt at du ikke mener tyknet saltvann i øyekroken om morgenen, som de fleste linsebrukere får uansett) et tegn på at kroppen frastøter linsene, og kan i visse tilfeller bety at du er allergisk mot dem. For de fleste betyr det bare at man er litt for tørr og/eller irritert på øyenene, og et par dagers linsefri gjør som regel susen.
Sist endret av immolo; 25. februar 2014 kl. 14:55.
Jeg fikk høre av øyelegen min siden jeg ikke vil bruke briller, at jeg skal få kontaktlinser om et par uker, så denne tråden passet meg bra.. Men man skal få et lite ''kurs'' på hvordan man setter dem på så dem.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Jeg fikk høre av øyelegen min siden jeg ikke vil bruke briller, at jeg skal få kontaktlinser om et par uker, så denne tråden passet meg bra.. Men man skal få et lite ''kurs'' på hvordan man setter dem på så dem.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Finnes sikkert guider på YouTube om hvordan du setter dem på.
Frankrikes Solkonge
Har en liten historie da jeg skulle prøve ut kontaktlinser. TL;DR nederst for de som ikke ønsker lang versjon.
______________

Jeg prøvde å bruke linser for fem år siden da jeg kun kjørte moped. Fikk time hos optiker som skulle lære meg hvordan jeg satte de på og hvordan jeg tok dem ut.

Jeg har hele tiden visst at jeg hadde relativt sensitive øyne, men den dagen tok kaka. Først prøvde jeg etter hun hadde vist meg, men jeg trakk hodet vekk i ren refleks. Etter to-tre nye forsøk sa optiker at hun skulle prøve å sette på for meg, så jeg satt meg ned i stolen med hodet bøyd bakover. Tror du faen ikke at jeg klarte å blunke hver jævla gang? Hun fikk til og med en annen optiker til å prøve å sette på.

Etter FIRE timer klarte jeg å få på den ene linsa. FIRE TIMER! Optikeren trodde ikke på meg fordi hun kunne ikke se det. Så jeg måtte jo bevise at jeg klarte å lese det som sto på plakaten på andre siden av rommet. Det andre øyet tok ikke heldigvis ikke like lang tid, men det tok tid nok. Én hel time gikk på det andre øyet. Da kunne jeg endelig tusle avgårde, og takket optikerne for god tålmodighet.

Kvelden kom og det var på tide å få ut de forbaska drittplastbitene som jeg hadde brukt totalt fem timer på. Øyet hadde såklart healet seg selv og jeg var omtrent like sensitiv som på starten av dagen. Lang historie kort: To timer og to såre øyne senere var linsene ute.

Dagen etter tenkte jeg som så at jeg burde jo hvertfall prøve igjen. Det kan jo ikke gå så galt denne gangen. Jeg fikk jo innøvd "teknikken" så godt og lenge i går.

Ikke faen. Ikke. Faen. De runde, idiotiske plastbitene skulle ikke på øyet mitt nei! Sensitivt øye nektet å la den touche, og når jeg først fikk den "på", så klarte selvsagt linsa å feste seg på fingere min slik at den bøyde seg utover mens den fortsatt hang midt på min egen linse. Minipanikkanfall for å IKKE blunke og bare få av den jævelskapen som hang der. Det tok kortere tid, en time på hvert øye, men det gikk. Klarte å ha på dem hele dagen uten problemer, men kvelden kom og det tok fortsatt to timer å få de ut. Da var det slutt. Da bestemte jeg bare for at jeg ikke skulle gå med kontaktlinser.

TL;DR
Kommer aldri til å bruke linser ever etter å ha brukt totalt åtte timer for å få på linsene og fire for å få de av igjen i løpet av en periode på to dager.
Sist endret av BaDomTss; 25. februar 2014 kl. 16:36.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
TL;DR
Kommer aldri til å bruke linser ever etter å ha brukt totalt åtte timer for å få på linsene og fire for å få de av igjen i løpet av en periode på to dager.
Vis hele sitatet...
Det er jo tydelig at du klarte det raskere etterhvert.

Noen dager til med øving så hadde det nok ikke vært problem.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
*chanting* LINSER LINSER LINSER LINSER!

Briller er nørd. Gå for linser, sier Snipes.
Bruker selv Månedslinser, Null stress. men som andre sier så blir de litt dårlige mot slutten av måneden

Kurs får du av optikeren når du kjøper dem første gang, Var litt rød øyene de første 5 dagene jeg brukte dem.

Og ta av å på linsene lærer du fort. Noen har annerledes teknikk på å ta dem på og av, men du lærer din egen måte fort.

Jeg kan gjerne ha på mine i 2-3 uker i strekk. Men de sier helst at du skal ta dem av en gang i uken. å sove uten dem
Frankrikes Solkonge
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Det er jo tydelig at du klarte det raskere etterhvert.

Noen dager til med øving så hadde det nok ikke vært problem.
Vis hele sitatet...
Mulig, mulig, men svare strev når man hadde skole å komme seg på :P
Har uansett funnet ut at jeg passer bedre med briller enn uten.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå har jeg akuratt started med bruk av kontakt linser. Men føler altid jeg "har noe på øyet" den er ikke så sterk men kjenner det bare litt, noen som veit om hvordan få bort den følelsen?
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Nå har jeg akuratt started med bruk av kontakt linser. Men føler altid jeg "har noe på øyet" den er ikke så sterk men kjenner det bare litt, noen som veit om hvordan få bort den følelsen?
Vis hele sitatet...
Det som hjelper for meg er å flytte litt på den og blunke. Ta fingeren forsiktig på linsen og dra den rundt til den blir posisjonert riktig, deretter blunker du for å se om du kan kjenne kanten.

Hvis det er et vedvarende problem burde du snakke med optiker om å finne linser med en annen størrelse. Man skal ikke kunne kjenne linsen i det hele tatt.
Sist endret av PerPerPerPer; 1. april 2014 kl. 15:19.
tok lys og så i speilet og ser at linsen sitter midt på. men kjenner fortsatt "har noe på øyet"
Kan hende du trenger en annen type. Jeg bruker selv Dailies AquaComfort og merker ikke at jeg har noe på øynene, i motsetning til hvis jeg bruker andre typer.
Jeg bruker også linser, men sliter noe inni he***** med det å ta de av og på. Klarte å miste den venstre linsa på torsdag, og har ikke fått den på enda.

Ellers er linser mye bedre enn briller!
For meg funker det å snu hodet slik at en større del av øyehviten kommer frem, også setter du linsen innpå der, og drar den bort slik at den dekker irisen. Jeg gjør det fordi jeg syns det er ekkelt å sette den rett på irisen med en gang.
Tips for å få på de "@##$%&$@!!! linsene:
Se inn mot nesa og gjerne litt opp, sett linsa på den hvite delen av øyet.
Da ser man ikke direkte på linsa og det blir litt lettere å unngå blunking. Dette hjalp iallefall meg meget mye!
Jeg hatet det i begynnelsen fordi det var så stress å få dem på, og ikke minst av! Jeg HATET det, og øynene mine ble så såre. Men nå har jeg fått teken på det og kommer alri til å bruke briller igjen. Kontaktlinser er så mye mer behagelig! Jeg har måttet gå litt rundt i ring etter noen som fungerer, da jeg har veldig tørre øyne. Men nå er jeg ganske fornøyd. Jeg bruker stort sett månedslinser, altså på hele døgnet i 30 dager. Jeg bruker dagslinser, dyreste som finnes: Dailes Total 1, og de er virkelig gode! De anbefaler jeg virkelig. Men de koster 600-900 i måneden da.

Det er øvelse som gjør det
▼ ... over et år senere ... ▼
Har aldri hatt briller men jeg begynte med linser for 6 mnd siden. Har i denne tiden prøvd forskjellige merker samt progressive.

Jeg tror jeg foretrekker linser av praktiske hensyn selv om jeg aldri har testet ut briller. Jeg ligger på grensa til å måtte ha lesebriller i tillegg og vil kombinere lesebriller med vanlige linser etterhvert. Progressive linser passer ikke for meg og langsynet blir veldig uklart.

Når det gjelder linser har jeg prøvd mange merker og jeg sverger til Biofinity. Har også forsøkt Acuvue Oasis, Air Optix, Dailies og Purevision2HD og noen jeg ikke husker navnet på. Hovedgrunnen til at jeg velger Biofinity er at de er så tynne at de ikke merkes og jeg synes de er mest behagelig. Jeg sover og dusjer med linser og planen er å bytte de en gang i mnd. Men i og med at jeg har hatt lyst til å prøve ut litt forskjellig har jeg byttet oftere til nå. Noen ganger tar jeg de ut og legger de i linseveske over natta. Mest fordi jeg har lyst men føler ikke behov for å gjøre dette.

Fra tid til annen synes jeg det kan bli litt "disig" når jeg stirrer på skjermen. Jeg drypper litt med Blink-nclean (kunstig tåreveske) med vet ikke om jeg synes dette hjelper. Optikerene mener man bør dryppe litt i nå og da. De mener også man ikke bør sove med dem selv om produsentene mener det ikke er noe problem.

Jeg tror man kan bruke døgnlinser mye lenger enn en mnd, men da vil jeg anbefale å legge de i linseveske over natta en gang i blant. Videre ser jeg for meg at jeg må rense linsene litt oftere enn hver 30. dag om sommeren pga. bruk av solkrem og bading. Hygiene er viktig for å unngå infeksjon sies det. Jeg vet folk har brukt døgnlinser (30 dagers linser) i ett halvt år uten å ta de ut eller ha noe problemer av noe slag.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
For meg funker det å snu hodet slik at en større del av øyehviten kommer frem, også setter du linsen innpå der, og drar den bort slik at den dekker irisen. Jeg gjør det fordi jeg syns det er ekkelt å sette den rett på irisen med en gang.
Vis hele sitatet...
Samme her. Jeg kan umulig pirke den rettinn på irisen, blunkerefleksen er for sterk hos meg. Å skli den inn fra öyehviten er derimot null prob. Idiot-optikern sa ikke et ord om det og fikk med til å hate linser før jeg fant det ut på nettet.
Selv bruker jeg bare linser når jeg hopper fallskjerm. Med -0.75 er mine øyne akkurat passe for PC-jobb uten korreksjon, og med mindre jeg skal kjøre lenge er vanlige briller helt kurante.
Jeg hadde briller, og etter en del år gikk jeg over til dagslinser. Jeg valgte da dagslinser fordi jeg anser meg selv som i over gjennomsnitt distré, som lett kunne finnet på og rote bort dyre månedslinser. Etter et år eller så med dagslinser gikk jeg over til briller igjen. Jeg syns rett og slett ikke linser var noe stas, kronglete og få av og på, jeg merket at de var på øyet, og briller var rett og slett enklere og ha med å gjøre Men... det jeg EGENTLIG vil anbefale er øyeoperasjon. jeg fikk utført dette i istanbul for 6-7 år siden, betalte ca 20 k, og har ikke angret en dag. deler man 20 k på (foreløpig) 6-7 år vil jeg tro man går i pluss. lasikreise.no brukte jeg, og ser at de nå har reiser til østeuropa, og det faktisk er enda billigere og sikrere enn da jeg tok øperasjonen. Skjønner rett og slett ikke at alle som kan, tar operasjon.. men det er nok noen optikere som ikke ville anbefale dette, pga usikkerhet osv. Den usikkerheten er nok mest relatert til egen lommebok konklusjonen min er derfor: Har du stabilt syn, og ikke har helt latterlig høye verdier på øyet (dette finner man ut ved en førstegangskontroll i regi av lasikreise) så er det bare å knalle til med en gang. En langhelg i Riga + øyeoperasjon bør være god investering i både tid og penger

mvh oddi
Noen erfaringer med linser som dekker over din egentlige øyefarge?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Noen erfaringer med linser som dekker over din egentlige øyefarge?
Vis hele sitatet...
De funker, og de billige er ubehagelige.
Har aldri brukt briller, men linser er utrolig deilige.
Bruker døgnlinser som jeg beholder på øynene hele måneden, merker ikke at de er der heller