Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1875
Jeg har to bombastiske påstander som jeg gjerne vil ha motbevist:

1. Hardwareselskapene produserer dyre hovedkort utelukkende fordi folk uten peiling og for mye penger skal kjøpe dem.

Jeg er med på at enkelte hovedkort er dyrere enn resten fordi de er laga for å være mere stabile overklokkere, og enkelte hovedkort har også muligheter for å ha tre eller flere grafikkort osv.

2. For folk flest som ikke utelukkende er ute etter flest 3DMark-poeng og som ikke er ekstreme overklokkere er det idiotisk å kjøpe et hovedkort til 1500-2000,- når man får så godt som det samme kortet for 800,- med nøyaktig samme ytelse. Det er heller ingen kvalitetsforskjell på disse kortene. Enten funker de eller så funker de ikke.

Av det jeg har sett av tester av hovedkort med samme chipset som settes opp mot hverandre så er det helt ubetydelige ytelsesforskjeller, så den eneste forskjellen er antall PCI/USB-plugger og slike ting.

SÅ: motbevis meg, vær så snill.
Det er tre prisklasser når det kommer til hva som helst innenfor datamaskiner; svindyrt, fornuftig, og "du-får-det-du-betaler-for".

De svindyre er til for de som vil ha ting å skryte av. De trenger ikke nødvendigvis å være uten peiling, men noen er villige til å betale for det aller nyeste og feteste. Fornuftig er for det de aller fleste har bruk for. "du-får-det-du-betaler-for" er vel egentlig ganske selvforklarende.

Enkelte svindyre hovedkort har også flere ting av samme funksjon, feks 7 x PCIe x16. Noen kjøper jo gjerne slikt for andre ting enn grafikk.
Sist endret av meitemark; 19. september 2010 kl. 02:44.
som det meste annet her i livet er dyrere ting ofte kjekt å ha. ingen har vel strengt tatt bruk for en porsche men satan så kjekt å ha.
Vel

kvalitet , bedre varmeledere ala kobber osv, tåler høye frekvenser og dør ikke like fort som billige kort gjør når man virkelig puser utstyret til max
flere nettverkskort , osv. Skjønner ikke at du bryr deg om det engang, er jo bare å velge billige hovedkort. Er som om jeg skal begynne å klage på at jeg sover likebra i en sofa til 1000 kr enn de dyre sofaer på 60 ++ osv -_-
Jeg ser på f.eks. komplett.no at du ikke får et eneste socket-1366 hovedkort for under tusenlappen, og gjennomsnittlig ligger prisen på ca. 2000 kroner. Noen som kan forklare hva som har skjedd her?

Socket-775 hovedkort får du for noen hundrelapper, er det virkelig så stor forskjell i teknologi her, eller?
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Jeg ser på f.eks. komplett.no at du ikke får et eneste socket-1366 hovedkort for under tusenlappen, og gjennomsnittlig ligger prisen på ca. 2000 kroner. Noen som kan forklare hva som har skjedd her?

Socket-775 hovedkort får du for noen hundrelapper, er det virkelig så stor forskjell i teknologi her, eller?
Vis hele sitatet...
775 er gammel teknologi. Den vil være billigere inntil produsentene har byttet ut produksjonsutstyret, og vil så bli dyr igjen når det blir mangel på reservedeler. 1366 er topplinjen av det nye til Intel. Siden ikke alle har råd til det får ikke produsentene solgt så mye at det forsvarer seg å lage nok produksjon av det, og siden det ikke er nok produksjon blir det ikke noen effektiv priskonkurranse på området. Slik er det med all produksjon og salg av varer.

Hvis du ser på i5(1156), som faktisk er den linjen som er beregnet for å ta over for 775, vil du se mer fornuftig priset hardware.

Hvis man derimot ser fremover i tid, er det fornuftig å anta at fremtidige prosessorer vil basere seg på i7(1366), så det er muligens det det er verdt å satse på.
Sist endret av meitemark; 19. september 2010 kl. 06:32.
Sitat av meitemark Vis innlegg
775 er gammel teknologi. Den vil være billigere inntil produsentene har byttet ut produksjonsutstyret, og vil så bli dyr igjen når det blir mangel på reservedeler. 1366 er topplinjen av det nye til Intel. Siden ikke alle har råd til det får ikke produsentene solgt så mye at det forsvarer seg å lage nok produksjon av det, og siden det ikke er nok produksjon blir det ikke noen effektiv priskonkurranse på området. Slik er det med all produksjon og salg av varer.

Hvis du ser på i5(1156), som faktisk er den linjen som er beregnet for å ta over for 775, vil du se mer fornuftig priset hardware.

Hvis man derimot ser fremover i tid, er det fornuftig å anta at fremtidige prosessorer vil basere seg på i7(1366), så det er muligens det det er verdt å satse på.
Vis hele sitatet...
Det samme gjelder for AMD også vil jeg anta? mtp AM2+ og AM3 osv..
Vel, de billige ala under 1000 lappen(1156) har ikke crossfire/sli, og har ofte dårlig overklokkingsfunksjonalitet. Det er mest der hovedkortet skiller seg ut fra hverandre.

Ellers er det slik som han over her sier.
Sist endret av MikeHunt; 19. september 2010 kl. 10:50.
Sitat av meitemark Vis innlegg
775 er gammel teknologi.
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg mener å huske at hovedkortene var mye billigere før. Jeg kjøpte et socket 775 hovedkort for 2,5 år siden, og da kunne jeg finne hovedkort til 300 kroner, samme gjaldt når jeg kjøpte socket 939 (amd) hovedkort i 2005.

De var vel like nye på de tidene som socket 1366 er nå.
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Joda, men jeg mener å huske at hovedkortene var mye billigere før. Jeg kjøpte et socket 775 hovedkort for 2,5 år siden, og da kunne jeg finne hovedkort til 300 kroner, samme gjaldt når jeg kjøpte socket 939 (amd) hovedkort i 2005.

De var vel like nye på de tidene som socket 1366 er nå.
Vis hele sitatet...
Teknologimessig er ikke 775 og 1366 nært hverandre, så de er ikke sammenliknbare når det kommer til pris. 1366 er Intel sin forståelse av at det er folk som er villig til å betale litt ekstra for flere funksjoner. Socket 1156 er derimot mulig å sammenlikne med 775, og det billigste jeg finner der er på 575,-. Så det er mulig å finne billig dritt fortsatt.

Sitat av ballestank Vis innlegg
Det samme gjelder for AMD også vil jeg anta? mtp AM2+ og AM3 osv..
Vis hele sitatet...
Nei, egentlig ikke. les dette, kanskje du blir klokere:
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM2%2B
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM3
Sitat av meitemark Vis innlegg
Nei, egentlig ikke. les dette, kanskje du blir klokere:
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM2%2B
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM3
Vis hele sitatet...
Ok, takk: )