Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2423
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Hallo folkens! Jeg sitter her med en veldig utdatert laptop som så vidt klarer å dra CSS og er ikke i nærheten av å kunne kjøre HD-film!
I og med at jeg er 15 år og har hovet inn Tanter og Onklers konfimasjonspenger tenkte jeg det var tid for en stor oppgradering.

Problemet er det at jeg kan veldig lite hardware, men har planer om å sette meg litt inn i det og prøve å bygge min første pc. Pcen skal for det meste brukes til spill, HD-film, programmering på veldig lavt nivå og diverse andre småting.

Jeg har også fått med meg Intel vs AMD, (nVidia, ati?) Hva er forskjellen mellom disse to merkene? Har så vidt lukta litt på SSD. Er det veldig stor nok forskjell fra "vanlig" til at det er verdt det?

Vil dere anbefale å gå for en av de ferdige pakken på f.eks Komplett eller velge deler selv?
Av ferdig pakker har jeg sett på b.l.a http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601364 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145. Vil disse kunne dra f.eks Crysis og nyere spill? Eventuelt èn av dem som drar bedre en den andre?

Jeg vil gjerne kunne oppgradere pcen etterhvert som den blir utdatert, hvordan blir det med kabinett o.s.v da? Btw, budsjettet er på 10K er villig til å strekke meg bittelitt :P Jeg trenger ikke Skjerm, mus, headset, høytalere eller lignende, kun pc.

Jeg vet at det er tusenvis av liknende tråder på forumet, og jeg har prøvd å lese litt rundt, men ettersom at jeg er såpass grønn, føler jeg at jeg må få det inn med teskje Alt av tips settes pris på!
Sist endret av LesPaul; 19. juli 2010 kl. 00:26.
De ferdigpakkene på komplett kan nok desverre ikke dra noen nyere spill enn Bygg Biler med Mulle Mekk.

....

Joda, de fleste av de ferdigpakkene der er gode pc'er, som drar stort sett alt.
Kjøp deg en av dem du, funker fint til ditt bruk

Ikke noe vits i å stresse med å sette sammen noe selv, da du må lese deg opp på diverse morsomheter. Eller få noen til å gjøre det for deg.

Personlig ville jeg gått for http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601364
Sist endret av McVik; 19. juli 2010 kl. 01:03. Grunn: legge til link.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Sitat av McVik Vis innlegg
De ferdigpakkene på komplett kan nok desverre ikke dra noen nyere spill enn Bygg Biler med Mulle Mekk.

....

Joda, de fleste av de ferdigpakkene der er gode pc'er, som drar stort sett alt.
Kjøp deg en av dem du, funker fint til ditt bruk

Ikke noe vits i å stresse med å sette sammen noe selv, da du må lese deg opp på diverse morsomheter. Eller få noen til å gjøre det for deg.

Personlig ville jeg gått for http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601364
Vis hele sitatet...
Ok, men ikke diss Bygg biler med Mulle Mekk! Det spillet tok opp store deler av barndommen min
klarer du å sette sammen/bygge selv?

satt sammen noe for en jeg kjenner

116122
Cyber Snipa musmatte, "Sniper"
Varenr: 34587 13
Oppdater antall
129,-

138910
Logitech G9x Laser Gaming Mouse
USB, Oppløsning: 200-5700 ppt
Varenr: 40300 20+
Oppdater antall
559,-

95636
MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort
Varenr: 29393 100+
Oppdater antall
269,-

144056
ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3
AMD 890GX+SB850, ATX, DDR3 , 6xSATA 6Gb
Varenr: 41577 Ubekreftet
26.03.2010
Oppdater antall
1 150,-

140707
XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayP
Varenr: 40749 Ubekreftet
27.03.2010
Oppdater antall
1 295,-

110168
OCZ DDR3 4 GB Intel® Extreme Edition
PC3-10666 2x2048MB 1333MHz. (7.7.7.20)
Varenr: 33049 1
Oppdater antall
1 095,-

142216
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Socket AM3 3,2Ghz 8MB cache, 125W, Boxed
Varenr: 41116 4
Oppdater antall
1 245,-

132370
Western Digital Caviar 500GB S-ATA II
Caviar Black 32MB cache 7200rpm
Varenr: 38666 Ubekreftet
26.03.2010
Oppdater antall
425,-

127849
Sony DVD-brenner AD-7240S
SATA RAM, sort bulk
Varenr: 37543 20+
Oppdater antall
199,-

117229
MIST, 800W, avtagbare kabler
Japanske kondensatorer, kabel kit inkl.
Varenr: 34885 20+
Oppdater antall
1 049,-

125255
NZXT Apollo - Black
Gaming kabinett, uten strømforsyning
Varenr: 36896 1
Oppdater antall
835,-

søk opp navna hos microplex.no eller netshop.no

Dette er en PC som kan dra nermere alt av nye spill, er nye priser nå(4 måneder sia jeg bygde den), men fortsatt en PC som kan dra de nyeste spilla i et par år

hiver du på skjerm der - så er du fortsatt under 10 - så om du tar mer ram og litt bedre skjermkort er du oppe i 10

anbefaler microplex / netshop hvor du kan spare rundt 1-2000 på en PC du bygger selv

utifra at jeg kun kan endre 5 min. etter en post, så får du sende meg en PM om du lurer på noe kan finne fram deler til deg, men bygge/sette sammen må du nok gjøre selv
Sist endret av LiegerZ; 19. juli 2010 kl. 15:31.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
LOL? 2 GB RAM? det er zå windowz 3.11 lissom

Jeg fikk dette oppsettet for 8k ink frakt

Intel Core i5-750 Quad Core 2.67 GHz
ATi XFX 5770 1 GB GDDR5
Gigabyte GA-P55-USB3
8 GB Cruical DDR3
Corsair TX 650W PSU

Drar omtrent alt på det høyeste. Vurderer å kjøpe ett 5770 til i xfire tho
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Takker for tips, ser at AMD-pcen er satt ned nå! Vurderer sterkt å gå for den( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601364 ) Noen som har noe negativt å si om den?
Sitat av LesPaul Vis innlegg
Takker for tips, ser at AMD-pcen er satt ned nå! Vurderer sterkt å gå for den( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601364 ) Noen som har noe negativt å si om den?
Vis hele sitatet...
Ser pen ut den, men ville valgt en harddisk ekstra med tanke på at du ville se HD film. Da er plutselig 500 GB ikke så mye lenger.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Dette er et pakketilbud – de inkluderte produktene kan ikke endres på. FFFFFUUUUUUUUUUUU!

Edit: Ekstern Harddisk er jo alltids et alternativ
Sist endret av LesPaul; 19. juli 2010 kl. 21:34.
Sitat av LesPaul Vis innlegg
Dette er et pakketilbud – de inkluderte produktene kan ikke endres på. FFFFFUUUUUUUUUUUU!

Edit: Ekstern Harddisk er jo alltids et alternativ
Vis hele sitatet...
Eeeeeeeeeeeller du kan kjøpe til en ekstra harddisk og montere selv? Det krever (kanskje) et skrujern og 2 minutter, men det er ikke det minste vanskelig. Og du står da selvfølgelig fritt til å kjøpe andre deler i tillegg til pakkeprisen ...
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Eeeeeeeeeeeller du kan kjøpe til en ekstra harddisk og montere selv? Det krever (kanskje) et skrujern og 2 minutter, men det er ikke det minste vanskelig. Og du står da selvfølgelig fritt til å kjøpe andre deler i tillegg til pakkeprisen ...
Vis hele sitatet...
HAHA! tenkte jeg ikke over en gang Cheers!
Skal du først bygge en pc er det likegreit å hive inn SSD til OS å 2x 2TB for lagringsplass
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonasl Vis innlegg
Skal du først bygge en pc er det likegreit å hive inn SSD til OS å 2x 2TB for lagringsplass
Vis hele sitatet...
Følger vel med 64GB SSD som jeg kan bruke til OS og 2TB er vel nesten litt overkill :P Rundt 1TB tror jeg blir midt i blinken
Når det gjelder SSD: alltid les tester, så du er sikker på å ikke bli sittende med et dårlig/førstegenerasjons produkt som dør etter en måneds bruk.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Herlig! da var pcen bestilt Gikk for AMD-oppsettet på komplett og endte med at jeg kjøpte et veldig unødvendig tastatur siden pcen var satt ned (logitech g19) :P Noe spesielt jeg burde vite før jeg begynner å bygge? Vet at statisk elektrisitet kan være ganske ødeleggende noe mer jeg burde vite?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du bør stripse opp kablene Kabelrot ser forferdelig ut! Det skaper også en ubalanse i luftstrømmen.
Kjøpte samme pc i går, kommer om 3 dager synd jeg er på ferie når den kommer.
Kjøpte også en del tilbehør, som skjerm, musematte, keyboard, hdmi og selvfølgelig Win7.
Kosta rundt 12.000.
Sist endret av CheGabba; 20. juli 2010 kl. 21:38.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Kjøpte samme pc i går, kommer om 3 dager synd jeg er på ferie når den kommer.
Kjøpte også en del tilbehør, som skjerm, musematte, keyboard, hdmi og selvfølgelig Win7.
Kosta rundt 12.000.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig så er prossesoren utsolgt når jeg bestiller, så vil nok ta litt tid (FML) Jeg kjøpte med tastatur bare, har alt annet utstyr og windows 7 kan man si at jeg skaffet på en alternativ måte kom på 10k akkuratt!
Kult! kunne vell også skaffa meg det på den "alternative" måten, men gadd ikke å styre med det (er bare 14).
Så jeg kjøpte altså Win7 til 800-900 husker ikkehelt. Kan jeg da dele det med broren, altså bruke den 2 ganger?
▼ ... over en uke senere ... ▼
dette er bare noen deler av en pc, right? Ser ikke noe psu og cpu.
har planer om kjøp av pc selv
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Alt man trenger er i den pakken, fikk den i dag (unatt mus, tastatur osv selvfølgelig) + 2 spill! alien vs predator og S.T.A.L.K.E.R
Sist endret av LesPaul; 30. juli 2010 kl. 01:08.
uff så nice! begynner å sikle. skal kjøpe meg en lik når jeg får lønning
prøvd noen tunge spill enda da?
ahh heldig du er :P skal kjøpe meg en sånn pc til neste år jeg og tenkte egentlig å ha max limit på 14 000 cash, men må jo spare litt til senere og, så skal ta en god ''pc i deler'' og en 22'' skjerm og tastatur. SKAL ha en ssd, hvis den ikke allerede er med i pakken, kjøper jeg den separat :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hmm.. jeg vet ikke helt hva jeg skal tro!
jeg har nå satt opp pcen og kobla til alt, men jeg får ikke veldig bra grafikk. spiller oblivion til jeg får internett, kansje jeg ikke får noe bedre på et så utdatert spill. Også når jeg ser på film blir kvaliteten dårlig (har til og med hdmi kabel) har dere samme problem ?? kansje jeg kan laste ned noen nye drivere elr no når jeg får internett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Hmm.. jeg vet ikke helt hva jeg skal tro!
jeg har nå satt opp pcen og kobla til alt, men jeg får ikke veldig bra grafikk. spiller oblivion til jeg får internett, kansje jeg ikke får noe bedre på et så utdatert spill. Også når jeg ser på film blir kvaliteten dårlig (har til og med hdmi kabel) har dere samme problem ?? kansje jeg kan laste ned noen nye drivere elr no når jeg får internett.
Vis hele sitatet...
Du _MÅ_ laste ned nye drivere til skjermkortet. Skjønner ikke hvordan du klarer å bruke pcen med den oppløsnings du mest sansynelig har nå

http://sites.amd.com/us/game/downloa...n-win7-64.aspx

Last ned komplett pakke på toppen av siden.
Jeg har ett jevla problem etter at jeg lasta den ned, så har jeg problemer oppløsningen på skjermen!
jeg har 1920 - 1080 ellr no, men jeg får ikke brukt hele skjermen, hvis du skjønner hva jeg mener.
Det er svarte rammer rundt
hva kan jeg gjøre for å fikse det?
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Jeg har ett jevla problem etter at jeg lasta den ned, så har jeg problemer oppløsningen på skjermen!
jeg har 1920 - 1080 ellr no, men jeg får ikke brukt hele skjermen, hvis du skjønner hva jeg mener.
Det er svarte rammer rundt
hva kan jeg gjøre for å fikse det?
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php...ight=cathalyst

Mener de fant løsningen til dette i denne tråden. Cathalyst kan være litt rumpe å ha med å gjøre innimellom! Når du får fiksa dette vil du skjønne hvor fantastisk denne maskinen egentlig er
Fytti hellvette, det funka! skal sjekke om graphicsa er no bedre ;P

Takk Lespaul du er en engel!
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Null problem, men husk å sette opp resolution under: Høyreklikk på skrivebordet ----> Screen resolution/skjermoppløsning ----> 1920*1080
Veit såpass. Har sett litt på forskjellen på graphicen, merker litt forskjell på oblivion, men er det noe du må gjøre etter du hadde lasta ned driveren?
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Trådstarter
Installerer den Jeg kjører crysis på nesten helt fullt og alle andre spill jeg har kjører jeg på MAX! oblivion krever ikke mye så det må være noe rart. Hadde vært mye letter om jeg kunne sett på det selv xD vanskelig å forlkare alt over nettet når jeg ikke helt vet hva problemet er heller :/ Jeg er hundre prosent sikker på at du skal kunne kjøre oblivion på max ihvertfall.
jeg kan fortelle deg hva jeg har lasta ned. Jeg har lasta ned den skiva som fulgte med skjerm kortet og så har jeg lasta ned den det som var på den linken du viste meg så jeg fikk Cathalyst control center, men har ikke sett noen drivere

Eller for å omformulere det, den pakka som jeg lasta ned med Cathalyst control, etter det må jeg gå inn på på cathalyst control center for å laste de ned, eller gjorde den det automatisk? hvordan kan jeg eventuelt sjekke om jeg har riktig driver?
Lespaul, jeg spiller dragon age på max ;P men en del av spilla mine kommer det hakk/streker jevnlig og på noen andre så ser du ett hvitt lag uttapå karakterne og enviromentsa. Skjønner ikke hva det er og ett spill som heter allods Online blir grfikken helt fucka! Programmene jeg har har på pcen er den derre Cathalyst control center og ATI-veiviser. noe jeg mangler?? noen innstillinger du har forandra på?
Siden jeg selv skal kjøpe pc, tenkte jeg å slenge meg på denne tråden her.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332714
Noen som har noen innvendinger om denne?
Jeg har litt mindre budsjett og skal i tillegg ha skjerm og tastatur
Som sagt, har jeg kjøpt den dyrere versonen av den.
Er ganske fornøyd bortsett fra problemet jeg har