Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  151 14168
1cl mer!!.. du verden.. dette er jo nesten til å bli millionær av
Billig fyllekule = tømme barskapet til gubben din.
jo søtere spriten er.. jo jævligere blir det utover kvelden og morgendagen


SKÅL !
Billig fyll = 6+ * ringnes 0,5l og ei bønne. Garanterer Funk!
Sitat av N3m0
...

Tequila er ikke som annen sprit. Tro du meg, det går rett til hodet.

...
Vis hele sitatet...
Jeg har erfart det, men hvorfor egentlig?
Sitat av adrian nor
Jeg har erfart det, men hvorfor egentlig?
Vis hele sitatet...
Er ganske sikker på at det kommer av kulturen rundt tequila.
Man *skal* liksom ta 5-10 shots når man først tar en. Ikke så mange som gidder å shotte ørten vodka i edru tilstand.
Sitat av adrian nor
Jeg har erfart det, men hvorfor egentlig?
Vis hele sitatet...

Fordi tequila drikkes som regel med salt og sitron.. Når du slikker saltet åpnes porene i kroppen. Når man gjør dette opptas alkoholen lettere og fortere i blodet og hjernen. Det med sitronen er bare for å fjerne den vonde smaken.
Jeg blander heimbrenten min med Mysteri Fun Light Saft og vatten seff
funker knallbra..kjenner ikkje så godt brennevinsmaken..fin fin dram :P
er heller ikke så jevla kresen men men smaker godt
Jeg har 2-3 favoritter:

Battery og Vodka - På utesteder.
Hb og Sprite - Hvis jeg er fattig og Hb'et er godvare.
Vodka og Fanta Lemon - Vors og Narch drikke.

Hjemmelagde drinker kan jevnes ut i smak med sitron/lime.
Fåes kjøpt i store flasker på coop butikker.

MEGET anbefalt..

Nei, jeg er av de som ikke drikker øl - og stolt av det
Sitat av MysterialPhysco
Fordi tequila drikkes som regel med salt og sitron.. Når du slikker saltet åpnes porene i kroppen. Når man gjør dette opptas alkoholen lettere og fortere i blodet og hjernen. Det med sitronen er bare for å fjerne den vonde smaken.
Vis hele sitatet...
Synes du tequila smaker vondt bør du kanskje drikke noe annet.

Saltet gjør ikke at alkoholen tas opp fortere i kroppen, det saltet gjør er å få tequilaen til å "brenne" mindre i munnen. Sitronen skal ikke skjule smaken, men balansere og framheve den.
Sitat av knuthulu[/QUOTE
Saltet gjør ikke at alkoholen tas opp fortere i kroppen, det saltet gjør er å få tequilaen til å "brenne" mindre i munnen. Sitronen skal ikke skjule smaken, men balansere og framheve den.
Vis hele sitatet...
(Arg problemer me quote)




Jeg holder en finger på at det åpner porene jeg altså
Sist endret av h0w; 30. august 2006 kl. 06:51.
Sitat av MysterialPhysco
Fordi tequila drikkes som regel med salt og sitron.. Når du slikker saltet åpnes porene i kroppen. Når man gjør dette opptas alkoholen lettere og fortere i blodet og hjernen. Det med sitronen er bare for å fjerne den vonde smaken.
Vis hele sitatet...
Det jeg har hørt er følgende:
Saltet slikkes i seg først, grunnet å åpne porene i tunga.
Så shotter man.
Deretter tar man sitronen for å lukke porene igjen.
Nøyaktig hvorfor man skal åpne å lukke porene er jeg litt usikker på
Sjekk The Straight Dope. Her står det at både salt og sitron opprinnelig ble brukt til å skjule smaken av tequilaen.

Wikipedia sier at saltet er for å dempe den brennende fornemmelsen man får av alkoholen, og sitronen er for å framheve smaken.

Så ikke vet jeg. Men det med at porene skal åpnes høres temmelig bogus ut.
Sitat av Kanstad
Det jeg har hørt er følgende:
Saltet slikkes i seg først, grunnet å åpne porene i tunga.
Så shotter man.
Deretter tar man sitronen for å lukke porene igjen.
Nøyaktig hvorfor man skal åpne å lukke porene er jeg litt usikker på
Vis hele sitatet...

Å omformulere på innlegget mitt blir akkurat det samme som å si det samme som jeg skrev.

Ja.. Salt åpner porene.
Alkohol opptas fortere når porene er åpne, dvs man blir fortere og mer full fordi folk flest stopper ikke etter en shots tequila og når man først begynner å bli beruset så sier det PANG!

knuthulu: Sitron fjerner lukt og smak pga dens syrlighet.

Eksempel der: Gå på restaurant, bestill ferske reker. Man får ALLTID servert med en skyllebolle med sitron oppi.. Det er for å fjerne lukten av reker som setter seg på henda dine etterpå.

Sist endret av MysterialPhysco; 30. august 2006 kl. 13:24.
Ja, dersom du tar en teske salt, skyller munnen godt med dette så åpner du porene i munnen. Jeg ser ikke bort ifra at noe alkohol tas opp av slimhinnen i munnen.

Så dersom du tar en munnfyll med tequila, holder tequila`n inni munnen noen minutter før du svelger, ja, da vil du teoretisk sett bli fortere full. Ellers utgjør det ingen forskjell.

Det er dog ikke derfor man tar salt og sitron sammen med tequila, det har med smak og tradisjoner å gjøre. Salt skulle i så fall fungere like godt med all sprit, og hvor mange ser du som shotter vodka med salt?

Jeg hadde gjerne sett at du kom med noen linker eller kilder til å bekrefte påstanden om at salt åpner porene i kroppene så man blir fortere og mere full. Inntil du gjør det avskriver jeg dette som en urban myte.
Sist endret av knuthulu; 30. august 2006 kl. 14:35.
OT (selv det her er 2 år gammelt :P)

Black Russian:
1/3 del Kaluha
2/3 del tilfeldig vodka

mmmm

Edit: Tydeligvis feil oppskrift, men smakte da godt. Var det jeg fikk høre iaff.
Sist endret av Ast3rix; 30. august 2006 kl. 15:19.
At man trenger en teskje salt for å åpne porene tviler jeg sterkt.. det holder med littegrann på tommelen.. Skulle forresten likt å se noen som svelge en full teskje salt.. Det hadde ikke godt bra det.. Aldri i verden om noen hadde fått til det. Men du står på ditt, jeg står på mitt.. jeg har og prøvd å shotte vodka med salt og sitron, det gir den samme kraftige fyllen som man gjør når man shotter tequila. Denne metoden er heller ukjent men at den fins er jeg 101% sikker på. Tok bartender utdanning for bortimot ett år siden og min lærer kunne skrive under på at det ga samme effekten som med hvilken sprit man gjorde det med. han har ti ganger mer peiling på alkohol enn hva du har.

Uten salt og sitron kunne man like godt ta seg en vanlig drink..

Sitat av Ast3rix
OT (selv det her er 2 år gammelt :P)

Black Russian:
1/2 del Kaluha
1/2 del tilfeldig vodka

mmmm
Vis hele sitatet...
Feil!

Oppskriften er:

4cl vodka
2cl kahlua.

Kilde: H.butlers bartenderguide.
Jeg registrerer at du ikke har noen kilder å vise til. Jeg registrer også at du ikke har noen forklaring utover at "porene åpner seg" på hvorfor det virker.

Metoden med å bruke salt og sitron har med smak og historie å gjøre, og ingenting annet. Dersom du tok bartenderutdanning går jeg utifra at du lærte såpass om tequila.

Hvilke porer er det litegranne salt på tommelen skal åpne? I munnen? Spiserøret? Magesekken? Tarmen? Hvordan skal disse "åpne porer" gjøre at alkoholen tas raskere opp i kroppen? Hvordan gjør en minimal mengde salt i munnen at samme mengde alkohol gjør deg fortere eller mer full?

Jeg venter spent på en forklaring..
du kan jo prøve selv... ta deg en kule med tequila,salt og sitron og en kule uten salt og sitron... prøv selv.. Jeg skal banne på at du ikke har prøvd!
spankingguru
Worner's Avatar
Hvis man tar salt i sår så blør de jo mere, så da "åpner" det jo et eller anna. Sikkert samme greiene i munnen
du kan jo prøve selv... ta deg en kule med tequila,salt og sitron og en kule uten salt og sitron... prøv selv.. Jeg skal banne på at du ikke har prøvd!
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd selv, jeg har drukket tequila flere ganger enn jeg liker å tenke på. Jeg blir full som en gris både med eller uten salt. Shotter jeg vodka blir jeg like full som om jeg shotter tequila. Jeg har shottet vodka med salt, uten at jeg ble noe fullere en av å shotte bart.

Gjør det ekstra saltet i kroppen at man blir ekstra full med tequila og salt? Virker saltet i chilinøtter eller chips på samme måte? I så fall hvorfor ikke? Kan man spise en skje med salt og bli ekstra full av noen halvlitere?

Hvis man tar salt i sår så blør de jo mere, så da "åpner" det jo et eller anna. Sikkert samme greiene i munnen
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at salt i munnhulen vil gjøre at porene åpner seg (kanskje), teoretisk sett vil dette føre til at mer alkohol tas opp via slimhinnene der. Det kan såklart like gjerne ha den motsatte effekten, har noen i det hele tatt noe bevis for at salt i munnen åpner porene og ikke lukker dem?

Spørsmålet er hvor mye alkohol som tas opp via slimhinnene i munnen når man hiver innpå et shot med sprit. Det er neppe veldig mye, for å si det veldig forsiktig. I følge medisinsk litteratur blir ca 20 prosent av alkoholen kroppen absorberer tatt opp fra magen, og ca 80 prosent blir tatt opp av tynntarmen. La oss si 2 % blir tatt opp fra munnen? Det er et antagelig et overdrevet høyt tall, men vi sier 2 %.

Neste spørsmål blir da hvor mye mer alkohol som tas opp dersom man tar litt salt i munnen når man shotter. La oss si 30 % mer. Så nå tar kroppen opp 30% mer av de to prosentene den vanligvis tar opp i munnen - det er ikke mye, for å si det mildt. I tillegg kommer det faktum at de to prosentene med alkohol uansett blir tatt opp av kroppen så fort alkoholen kommer ned i mage og tarm.

/end rant

(Ja, jeg er en kranglefant. )
Sitat av moridin
budvar! budweiser er som å pule i en kano (fucking close to water)

uansett: 12 tuborg = 120 spenn.

Når det gjelds sprit er Kyoto min ubestridte favoritt så langt, dog er den et helvete å lage. Oppskrift finner man på www.aperitif.no

skal man bare bøtte i seg mest mulig sprit på kortest mulig tid er det da like greit å shotte tequila, eventuelt drikke vodka og skogsbærlimonade for de av oss som synes tequila smaker helvete og gjør rare ting med både hodet og magen
Vis hele sitatet...

Hvor er det du handler pils a? det er ikke 10kr flaska lenger for tuborg.. nærmere tolv der jeg bor..
Skal jeg kjøpe tolv må jeg fort legge ut med 150 spenn..

Dessuten.. Topicen heter "Billig Fyll"..
Nå diskuteres det hva som er best av budweiser og annet øl her.. Øl til 25kr flaska.
Vil ikke si det er billig fyll..

Kjøp en flaske tequila du kompis.. shot med salt.. sitron kan du også bruke for smakens skyld..
Sist endret av Pope; 30. august 2006 kl. 18:17.
Jeg har pratet med et par bartendere angående dette med salt i forhold til Teuila, tingen der er faktisk det stikk motsatt fra det mange tror. Saltet har i stor grad sammenheng med smak pg ritualer, mens sitronen gjør at porene lukker seg raskerer enn normalt. Ergo, denne tradisjonen fører til lavere beruselse. Tingen med Tequila, er at vi nordmenn "vet" at vi blir "fulle og gale" av Teuqila, derfor blir vi akkurat det. Jeg har kjent dette her på kroppen. Jeg kan fint sitte hjemme og tømme en halv flaske whiskey, uten at dette fører til noe mer enn sløvhet og sløret tale, mens jeg på fest blant venner kan drikke 6 småpils og noen whiskey og bli helt på bærtur. Alkoholrusen er i stor grad innbil, jeg beklager folkens. Problemet med oss nordmenn, og den statlige oppdragelse vi har fått, er at vi "vet" at vi blir fulle og mister hemninger av alkoholen, derfor blir vi akkurat det. Alkoholen skaper, rent psykisk og fysisk sett, en ren narkotisk rus (altså bedøvende og sløvende effekt), men vi inbiller oss en lang rekke effekter som da manifisteres.

Jeg må også få lov til å påpeke at denne posten ble skrevet etter å ha inntatt ukjente mengeder alkohol. Det jeg kjenner av alkoholvirkningene er i stor grad kun bedøvelse og manglende koordinasjon, og kanskje et snev av selvtillit (på linje med en minidose amfetamin).

PS: Sånn til gamle innlegg her angående øl og dens forskjeller. Øl og pils er det eksakt samme. Forskjellene mellom forskjellige øltyper osv, har i stor grad sammenheng med lengde av gjæring osv. Pils er en lys øl type, som på ingen måte skal serveres iskald, men derimot serveres i temperaturer rundt 5-8 grader, da dette bringer frem øllens faktiske smak. Iskald øl smaker lite eller ingenting.
Jeg vil bare si at Malibu er tingen!

Bland Malibu med litt appelsinjuice eller eplejuice. Det smaker så sykt digg!
Det er en form for kokos i Malibuen og det er diggbært!
Gin & Juice.
Gin og Tropisk Nektar/Appelsin Juice billig, helt grei smak.

Hb eller Vodka med Sprite og Battery gjør i alle fall vodkabattery'en billigere ved å vanne ut med sprite og en dæsj battery. Battery dreper mye smak og trenger ikke brukes som eneste blandevann.

Hb vann og saft funker også, de fleste FUN variantene lager drikkbare drinker
Heimbrent og Fun Light Wild Berries - God damn...Søtere får du det ikke, fullere blir du ikke ( og dårligere blir du ikke dagen etter, men det er en annen historie ).
▼ ... over en måned senere ... ▼
Drikker med en 22% har somregel smak, og kan enkelt drikkes uten blandevann.. Hvis ikke kan du blande sprit med lunka vann, og sukker, slik at sukkeret løser seg opp. Fjerner da en god del av sprit smaken, og det kan, om du tørr, drikker "reint", men blir jo ikke reint, fordi det er blanda med lunka vann og sukker. Men altså, kjøp deg no heimkok, og bland med lunka vann og sukker, rør til du dør, og skål!
Europris selger vinmekkingsett til en skikk og ingenting, 129 kroner så får du ca 20 liter vin..... jeg mekka en gang, og vinen nådde det respektable alkoholnivå av 20 %. Smakte jævlig tho, men prismessig er det digg. Litt arbeid er det nå da, men ikke noe stress.
Drikk Budweiser, eller bud light
Bland heimebrent og ukonsentrert saft, eller bland det med 7up, den smaken liker jeg..
Eller bøtt ned med en 10-12 øl
masse billig hvitvin som smaker dritdigg!
Dynk en tampong med 96% og tre deg nedpå. Billigere en det skal du lete lenge etter! Må være å sette det rett i åra det da.
Noen som har testet "Tampong fest"?
Sitat av jasJAS
Dynk en tampong med 96% og tre deg nedpå. Billigere en det skal du lete lenge etter! Må være å sette det rett i åra det da.
Noen som har testet "Tampong fest"?
Vis hele sitatet...
Visst du er jente og stapper en tam_pong dynka i 96% opp i (*) så er du bra dum.
dette er direkte farlig! 96 går rett i blodet+at du vil ikkje klare og ha den oppe i der lenger en ett tusendels sekund.
Går vell for det samme med gutter som vil stappe den opp i 2'ern
Armhule er jo også ett valg, men det vil vel svi såpass at det blir uutholdelig.
tampongtull.
Tequila + bruspulver... Har aldri prøvd selv, men ryktet sier att du ender opp med skum, uten spritsmak i det hele, å som funker farlig fedt.
[b]Sambuca slår!!!!!!!!!!!!
Du får Dvorek 40% til snaue 200-lappen. Billig fyll...
rypper og sprit kunker som fan,. prøv det
Sitat av cassidy
Europris selger vinmekkingsett til en skikk og ingenting, 129 kroner så får du ca 20 liter vin..... jeg mekka en gang, og vinen nådde det respektable alkoholnivå av 20 %. Smakte jævlig tho, men prismessig er det digg. Litt arbeid er det nå da, men ikke noe stress.
Vis hele sitatet...
Kjøper du et sett til rundt 200kr, og gjør det SKIKKELIG, måler at alt blir rett osv, temperatur og surhet osv, så blir det DEILIG vin. Utrolig lett å drikke seg helt vekk.

Før lagde jeg ofte vin, solge halvparten (og tjente godt på det), for å drikke opp resten selv. Billigere alkohol kjenner jeg ikke til.
Sitat av Apraksin
white russian.
Vis hele sitatet...

Jeg sier bare, indeed. :-) gjerne i halvlitersglass. Ellers er vel 9/10 med sprit (40%->) og en del blandevann, det skal smake drink for svarte ;D

og for the record, tequila er the bomb


men det går bare i øl og kanskje en whisky her for tiden, lagt ungdomsfylla på hylla
Sprit+Sprite = nuff said
▼ ... over en uke senere ... ▼
verdens beste, søteste, og den man blir fortest full på er: en del bacardi lemon, en del bacardi razz(bringebærsmak), blandet med sprite og en liten slump med sånn grønn-limesmak greie man kjøper i matbutikken.. husker ikke helt hva den heter, glassflaske, den sammen med brus etc. ute i hyllene.. bare et ord:nam!!!!
Sitat av stuk_hue
verdens beste, søteste, og den man blir fortest full på er: en del bacardi lemon, en del bacardi razz(bringebærsmak), blandet med sprite og en liten slump med sånn grønn-limesmak greie man kjøper i matbutikken.. husker ikke helt hva den heter, glassflaske, den sammen med brus etc. ute i hyllene.. bare et ord:nam!!!!
Vis hele sitatet...
Den heter Rose's Lime tror jeg. Den er ypperlig til å blande drinker med ja. En av mine favoritter.

Anyways. Du er nødt til å skrive mer ordentlig. Stor bokstav i starten av en setning og 1 punktum på slutten, er en start.
▼ ... noen uker senere ... ▼
24 øl (ei kasse med fornuft)
1flaske med sierra silver(iei flaske med "sunn fornuft")
standar på fest det.

ellers så funker øst/vest med teqila og smirnoff ice bra oxo, dårlige minner fra en vis cam i fjor
96 og kaffe!

viktig!: sukker er KUN for vanlig kaffe
Sitat av wiener
er d mye me 2 flasker me kalinka sprit? på styrten..
Vis hele sitatet...
Hva tror du? Det sier jo seg selv!
Sitat av wiener
er d mye me 2 flasker me kalinka sprit? på styrten..
Vis hele sitatet...
Jeg savner en smiley på forumet som symboliserer retardness.
Sitat av Sinister
Hva tror du? Det sier jo seg selv!
Vis hele sitatet...
å fy faen..drakk d sist helg.men skjedde ikke noe me mg.bare at jeg spydde som fan..
karsk og Sol øl

ta sprit, så sterk du vil fyll den fra midten av pappiret på en 1.5L julebrus flaske med sprit og litt sukker, aldri smakt noe s nammis før
Sitat av imba
karsk og Sol øl

ta sprit, så sterk du vil fyll den fra midten av pappiret på en 1.5L julebrus flaske med sprit og litt sukker, aldri smakt noe s nammis før
Vis hele sitatet...
Sukker i tillegg til det som er i den søte julebrusen?
Om du spyr, så er det hvertfall av sukkeret.

Om du skal blande med brus, så anbefaler jeg Sprite og Schweppes Bitter Lemon.