Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2831
Ble tatt for en butterfly kniv som blei sivilt annmeldt, får et forelegg på det. Lurer på om det kommer på rullebladet eller kun i bøteregisteret? Kan jeg f.eks fortsatt dra til usa?
Vet ikke hva en butterflykniv er, men tror ikke man kan ruse seg på det så da tror jeg du bør spørre et annet sted...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Fikk du forenklet forelegg kommer du bare i bøteregisteret, hvis ikke så kom det nok i rullebladet, såvidt jeg har forstått det.
Ulovlig besittelse av våpen er ikke koslig å ha på rullebladet.
Ifølge google er dette en butterfly kniv.
http://knifeoutlet.com/shop/products/m2836.jpg
politiet kaller det 'japansk fisker kniv'
Hehe! Har en sånn
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg hadde en saan naar jeg var kid, flere av de; og jeg brukte faktisk en til fiske
stikk å vri! :P (20)
God fiskekniv det ja

Er det å gå rundt med en sånn kniv virkelig nok til å få forelegg? Da må du ha truffet på en purk med fryktelig lite å gjøre gitt. Sjekk http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article320931.ece

"Han understreker at det er ulovlig å bære kniv på offentlige steder.- Hvis foreldre oppdager at tenåringen deres bærer kniv vil jeg oppfordre dem til å ta kniven ifra dem, sier Knoph.Han legger til at politiet reagerer med å gi forelegg, i tillegg registreres knivbæring på offentlig sted som en straffesak på rullebladet til vedkommende."

Om du kan dra til USA med dette på rullebladet har vært diskutert før. http://debatt.sol.no/show.fcgi?categ...00000001257079 Aftenposten har en artikkel om det samme du spør om. http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle1262746.ece

"..så igjen, inntrykket jeg sitter igjen med, er at småsaker, og jeg mener bestemt, alt som har resultert i buret i mindre en 6 mnd, får visum." Du burde særdeles greit kunne komme deg inn i USA. Mulig du vil få noe pes med papirarbeid og byråkrati, men du kommer inn selv om du får knivbæringen på rullebladet

Hva mener du med at det ble sivilt anmeldt forresten?
Sist endret av knuthulu; 30. juli 2006 kl. 09:22.
Sitat av knuthulu
Hva mener du med at det ble sivilt anmeldt forresten?
Vis hele sitatet...
Tror han mener at det ikke var en politimann som anmeldte han, men en privat person.
Jeg har fått forelegg for sånne kniver, ikke forenklede forelegg... Så det blir bot, og prikk...
Er det sånn at jeg kan begynne å poste alt som har med kriminalitet å gjøre her? Eller skal vi holde oss til drugs?
Speedy's Avatar
Trådstarter
92 0
Tingen er at det var rassia, jeg hadde ikke kniven på meg, men de fant den på rommet. Skulle aldri ha skreve under på den sivile annmeldelsen... skulle ha krevd advokat for de gjor mye feil politiarbeid tror jeg. Ble funnet spor etter hasj i to bukser, noe som gjor at jeg måtte ta pisseprøve, men den var heldigvis rein
De fant kniven på rommet? Herregud mann! Hva er ulovlig med den kniven? Hvorfor kom Politiet? Du må ha gjort noe mer...
Batanga kniv har jeg hørt de heter, Og det er værre å bli tatt med slike enn
f.eks. En vanelig kniv Dette er fordi den er laget spesielt for å stikke folk med
og politiet menner at det ikke går ann å bruke den til noe annet
Sitat av Skalleper
Batanga kniv har jeg hørt de heter, Og det er værre å bli tatt med slike enn
f.eks. En vanelig kniv Dette er fordi den er laget spesielt for å stikke folk med
og politiet menner at det ikke går ann å bruke den til noe annet
Vis hele sitatet...
Kjært barn har mange navn Har også hørt batanga.
Det går da for pokker ikke an å få forelegg for å ha en kniv på rommet, med mindre denne type kniv er totalforbudt i Norge, og det er den da ikke?

Er det mulig at du har vært innblandet i andre ting som har gjort at politiet har blitt så interessert i deg? Det høres jommen meg rart ut at noen skulle anmelde deg for å ha en kniv på rommet ditt..
Dei skulle ta deg for besittelse/med hennsikt om salg. Men når dei ikkje fekk noko på deg så satte dei seg på bakbeina og begynte å syte om den kniven. Kort lagt er knivbladet foresten?
Sitat av knuthulu
Det går da for pokker ikke an å få forelegg for å ha en kniv på rommet, med mindre denne type kniv er totalforbudt i Norge, og det er den da ikke?
Vis hele sitatet...
ehm.... jo..........
Norge er en del av det såkalte "Visa Waiver"-programmet. Det vil si at du kan reise inn til USA og være der i 90-dager uten å måtte søke visum. Om man derimot har blitt arrestert\dømt for et eller annet, er man uansett nødt å søke visum, samma faen hva du har blitt tatt for. Om du for eksempel har blitt dømt for fyllekjøring betyr ikke det nødvendigvis at du ikke kan gå under Visa Waiver-programmet, men man skal allikevel søke. Det var iallefall en kar som ikke kom langt fra Gardermoen når han skulle fylle ut I-94 skjemaet på flyplassen da han ikke kunne vise frem et visum da han var nødt å fylle ut kryss for at han har blitt arrestert\dømt tidligere.
Noen som vet hvor jeg kan få tak i en sånn en?
og hva slags prisklasse er de i? ;D
er under 15 så det er en fordel at vis jeg må bestille på nettet så skal ikke mutter og fatter få vite at jeg får den
En Butterfly kniv?.. Vel, tatt i betraktning at den er ulovelig i Norge, vil vel det være ganske vanskelig? Særlig hvis man er mindreårig?.. Men joa, hvis noen av dere andre på forumet vet det er jeg også innteresert... Samme med Slosshanske(Knokkelknuser)...
Sitat av halla
ehm.... jo..........
Vis hele sitatet...
Det va då himlande at ein sånn kniv skulle vera ulovlig Da er det nok lite som kan gjøres med det forelegget ja.

Det betyr også at jeg har en ulovlig kniv liggende gitt.
Tja, har sett en fin og ubrukt slik gå for 800,-. Men har også sett slitte og stygge butterfly-kniver gå for kun 200,-.


Du som lurte på om navnet på slike kniver, her er litt mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Butterfly_knife

(i hovedtrekk så brukes "Butterfly knife", "Batanga" og "Balisong")
Sist endret av Grimdoc; 1. august 2006 kl. 17:16.
Sitat av zitcon
Noen som vet hvor jeg kan få tak i en sånn en?
og hva slags prisklasse er de i? ;D
er under 15 så det er en fordel at vis jeg må bestille på nettet så skal ikke mutter og fatter få vite at jeg får den
Vis hele sitatet...

her er en side:
http://www.888knivesrus.com/

ellers kan du bare søke litt på google^^
hehe, en kniv er ikke så mye! vere for meg som er blit tatt for røyking/benzo og innbrudd 2 ganger på 1 uke :P blir nokk retssak av det!
Sist endret av CCCP; 3. august 2006 kl. 21:50.
Sitat av CCCP
hehe, en kniv er ikke så mye! vere for meg som er blit tatt for røyking/benzo og innbrudd 2 ganger på 1 uke :P blir nokk retssak av det!
Vis hele sitatet...
Det skulle da bare mangle!! Det er en pokker så stor forskjell fra å innta et stoff som er klassifisert som ulovlig til å begå innbrudd.

Unnskyld at jeg sier det, men folk som deg som gjør at gjennomsnittsnordmannen tror at "Narkotika" (alle stoff man blir ruset av unntatt alkohol) er noe som bare tjuveradder. døgenikter, slappfisker og narkomane holder på med.

Det er galt at bruk av enkelte urter/planter/kjemikalier er ulovlig og kriminelt, men innbrudd er noe som faktisk SKADER andre. Forhåpentligvis blir du dømt og får straff som fortjent.
Ifølge Forskrift til våpenloven er det ikke lov å "kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter."

Bestemmelsen gjelder imidlertid ikke våpen som er tiltenkt eller tilhører samlinger, så hvis du samler på kniver regner jeg med at det er greit, siden det står relativt ordrett i forskriften at dette er tillatt. Og man kan vel alltids starte en samling med en batangakniv?

Jeg er forresten ikke jurist eller noe i nærheten av det, så det kan hende jeg tar grusomt feil i denne saken, selv om jeg mener at jeg har rett...

- Delphi


Forskrift til våpenloven, § 1
Du har helt rett Delphi. Du må bare registrere deg som samler, så kan du være i besittelse av mye rart..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av mentalmelt
Du har helt rett Delphi. Du må bare registrere deg som samler, så kan du være i besittelse av mye rart..
Vis hele sitatet...
hvordan registrerer man seg som samler:P? hehe