Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1991
Kjæresten skal kjøpe seg bærbar maskin, primært til skole (ulike former for tekstbehandling + pp) hun skal også bruke den til en del bildebehanling. hun ønsker å kjøpe en mac. Er ikke det et bra valg til formålet?
Siden jeg overhode ikke har peil på mac, må jeg bare spørre her:

Valgene står mellom:
http://www.elkjop.no/product/data/ba...macbook-pro-13

og: http://www.elkjop.no/product/data/ba.../apple-macbook

Hvilke av dem får hun mest for pengene?
La oss si f.eks denne her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598463

Mye bedre for så lite penger, bortsett fra 3.5 timers batteritid i motsettning til macen på " 10 " timer

ellers kan jeg også annbefale denne her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598609 , den har så og si nesten helt likt utseende som macbook pro. Mye bedre alt for mindre penger, og photoshop kjører likebra på windows som på snow leopard. + du har mer prosessorkraft på windows pcene. Annbefaler IKKE MAC. MØKK!
Mac er et godt valg. Du betaler litt ekstra, men får mye igjen for pengene. Du sparer deg som oftest for mye hardwaretrøbbel. Det er stabile og enkle maskiner. Jeg har ikke Mac selv, men har jobbet med det og har mange venner som er Mac-frelst, og det er de som har minst problemer. Acer, HP, Compaq osv. ryker problemer all the way. Har selv hatt mye forskjellig, og jobber i bransjen. Kan si så mye som at konsumerdrittet som de selger på elkjøp\elprice\lefdal osv. er crap. Skal du ha noe som varer, så gå for Mac, Lenovo eller Asus.

(HP elitebook er OK, men de er grisedyre så da kan du like gjerne kjøpe en Mac).


Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Annbefaler IKKE MAC. MØKK!
Vis hele sitatet...
Har du noe grunnlag for denne uttalelsen?
Sist endret av connubialis; 2. september 2010 kl. 16:54.
Skolen jeg går på byttet over til sistnevnte modell i år(akademiet) og kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd. Selv går jeg på medier og kommunikasjon, noe som også innebærer bildebehandling. Det tåler den utmerket.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
La oss si f.eks denne her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598463

Mye bedre for så lite penger, bortsett fra 3.5 timers batteritid i motsettning til macen på " 10 " timer

ellers kan jeg også annbefale denne her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598609 , den har så og si nesten helt likt utseende som macbook pro. Mye bedre alt for mindre penger, og photoshop kjører likebra på windows som på snow leopard. + du har mer prosessorkraft på windows pcene. Annbefaler IKKE MAC. MØKK!
Vis hele sitatet...
Du må lære deg at en laptop er ikke bare det produsenten klarer å stappe inn av hardware. Faktorer som batterilevetid, vekt, størrelse, kvalitet (levetid, byggekvalitet), støynivå, utforming (tastatur, touchpad etc.), design, skjerm (oppløsning, bildekvalitet, lysstyrke) og sikkerhetsmekanismer for å nevne noe. For ikke å snakke om muligheter for kjøring av ulike OS.
Sitat av raze Vis innlegg
Du må lære deg at en laptop er ikke bare det produsenten klarer å stappe inn av hardware. Faktorer som batterilevetid, vekt, størrelse, kvalitet (levetid, byggekvalitet), støynivå, utforming (tastatur, touchpad etc.), design, skjerm (oppløsning, bildekvalitet, lysstyrke) og sikkerhetsmekanismer for å nevne noe. For ikke å snakke om muligheter for kjøring av ulike OS.
Vis hele sitatet...

Man kjøper ikke mac for å kjøre windows på den, gjør man det ?

Nesten alt du nevnte har " pcene " bedre på enn macene ts linka til. Kjørte selv en periode hackintosh " snow leopard " på en acer 5737Z og må si at det var et av de verste opplevelsene som jeg har opplevd. Makan til møkk skal du leite lenger etter, ikke rart folk blir hjernvaska til å tro at operativsystemet til apple er det beste. Men folk kan bestemme hva de enn vil ha, hvem er jeg liksom.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Man kjøper ikke mac for å kjøre windows på den, gjør man det?
Vis hele sitatet...
Nei, man kjøper en mac for å kjøre mac OS. Det er derimot tungvindt å kjøpe en PC for å kjøre mac OS.

And for the record, jeg er ikke mac-bruker selv. Men det må da være lov å være litt objektive?
har aldri opplevd ett menneske som aviker fra "once u go mac you never go back". Må jo være en pekepinne på at mac faktisk er ganske bra.
Sitat av mo3 Vis innlegg
har aldri opplevd ett menneske som aviker fra "once u go mac you never go back". Må jo være en pekepinne på at mac faktisk er ganske bra.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke opplevd nso her på forumet.
Sist endret av Viva la Opium; 2. september 2010 kl. 18:10.
Sitat av spelley Vis innlegg
Kjæresten skal kjøpe seg bærbar maskin, primært til skole (ulike former for tekstbehandling + pp) hun skal også bruke den til en del bildebehanling. hun ønsker å kjøpe en mac. Er ikke det et bra valg til formålet?
Siden jeg overhode ikke har peil på mac, må jeg bare spørre her:

Valgene står mellom:
http://www.elkjop.no/product/data/ba...macbook-pro-13

og: http://www.elkjop.no/product/data/ba.../apple-macbook

Hvilke av dem får hun mest for pengene?
Vis hele sitatet...
For å være on-topic:

Gå for Macbook Pro 13". Byggekvaliteten kan ikke sammenlignes. Macbook i plast er dessuten kjent for å sprekke og å ha lavere levetid.

Jeg regner med at hun er student, vil da anbefale å kjøpe Macen med studentrabatt her: http://store.apple.com/no_edu_117665, da koster 13" MBP omtrent 9200 kr.

Lite vits i å høre på tullingene som absolutt må diskutere PC vs Mac. Har dama di lyst på Mac, så kommer hun ikke til å bli fornøyd med HP Envy eller Acer Timeline
Sist endret av danielsk; 2. september 2010 kl. 18:43.
OS
Ikke tro på noen av fanboysene som hevder det ene eller det andre. Alle har forskjellige meninger og selv om kanskje Windows er best for en windowsfanboy betyr det ikke at det er best for deg, meg eller damen din. Det beste er å teste det selv over en lang periode. Du lister opp veldig enkle oppgaver, så selv GNU/Linux vil klare det uten problemer. Vær også obs på at det trenger en liten tilvenningsperiode når man bytter OS, så ikke slakt det før man har testet det godt nok. Det er også en fordel å ha en venn som kan hjelpe deg i starten så man slipper å ergre seg over småproblemer.

HW
- Skjerm: Det er stor forskjell på skjermer. Test skjermen på en butikk før du kjøper. Apple tror jeg har tre valg - min favoritt er wide uten glans (husker ikke navnet, men bedre oppløsning uten slikt refleksjonstull). Tenk også over at det er greit med god oppløsning og litt størrelse på skjermen om man skal jobbe mye på den.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg har brukt både MSW, Mac OS X og GNU/Linux i såpass lang tid at jeg føler jeg kan gi et OK svar på et slikt spørsmål [/selfcredentials]

Kjæresten din vet sannsynligvis ikke så mye om PC, og har spurt deg om råd. Hun har sannsynligvis ikke lyst til å knote med ting, men vil bare ha noe som virker. Hun kommer ikke til å utforske eventuell avansert funksjonalitet, men vil kun benytte seg av Adobe-programmer, nettleser, Office-programmer, IM-klient, Spotify og medieavspiller.

Hun er et fornuftig kvinnemenneske, og er klar over at man kan få utbytte av å betale mer for noe som varer lengre.

Hun kommer til å bli helt fornøyd med Mac.

Angående valg mellom MacBook og MacBook Pro: Sistnevnte er vel unibody av aluminum om jeg ikke tar feil? Sist jeg sjekket var fordelen med førstnevnte at det var lettere for bruker å oppgradere hw, men dette tviler jeg på at kjæresten din kommer til å benytte seg av i stor nok grad.

Mvh
FOSS-fan
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Kjørte selv en periode hackintosh " snow leopard " på en acer 5737Z og må si at det var et av de verste opplevelsene som jeg har opplevd. Makan til møkk skal du leite lenger etter, ikke rart folk blir hjernvaska til å tro at operativsystemet til apple er det beste. Men folk kan bestemme hva de enn vil ha, hvem er jeg liksom.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i «makan til møkk»? Er du sikker på at det ikke var Hackintosh-installasjonen din som var problemet, ikke selve Mac OS X? Er fornøyd Mac-bruker selv, men et Hackintosh-oppsett jeg prøvde på den stasjonære ble bare ustabilt og frustrerende.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takker for gode innspill.
Er det noen som vet om eplehuset i oslo har studentrabatt på maskinene deres? hvis ja, hvor mye?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vil tro prisene er nogelunde samme her: http://store.apple.com/no/browse/home/education_routing
Eplehuset har vel 5% studentrabatt i motsetning til Studenttorgets 10%. Fordelen med Eplehuset er at man som regel kan få maskinen levert over disk så lenge man ikke skal ha noen spesialkonfigurasjon. Leveringstid fra Apple kan i enkelte tilfeller være opp mot 2-3 uker.
Expert har kjørt kampanje med Macbook med 4GB ram for vanlig pris (8499,-) tror ikke de har det på nett, men sjekk de store butikkene med egen appleshop. God verdi i alle fall. (ingen studentrabatt though)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Kjøpte macbook pro 13" fra apple store. 9100.- kostet det med rabatt.

Statusen på bestillingen på apple sine sider er:

Sendt til ******K, NO 10 Sep 2010

Beregnet leveringsdato (kan bli endret) 14 Sep 2010 (kan bli endret)

Nåværende leveringsstatus Ute til levering 14 Sep 2010

Signert av _______________


På ups sine sider:


Sporingsnummer:
1Z762F5***********
Status:
I transitt - Endret
Endret leveringsdato:
17.09.2010
Sendt til:
******K, NO
Sendt eller fakturert den:
10.09.2010
Type:
Pakke
Tjeneste:
STANDARD
Vekt:
4,30 Kg

Hvilke kan jeg stole på? Ups eller Apple?
Sist endret av Spelly; 14. september 2010 kl. 11:35.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvilke kan jeg stole på? Ups eller Apple?
Vis hele sitatet...
UPS, selvsagt.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
UPS, selvsagt.
Vis hele sitatet...

Takker.
Tenkte kanskje apple sin stemte, siden det stod at nåværende leveringsstatus er : ute til levering 14.sep.
Sitat av spelley Vis innlegg
Takker.
Tenkte kanskje apple sin stemte, siden det stod at nåværende leveringsstatus er : ute til levering 14.sep.
Vis hele sitatet...
Hvis det er UPS som leverer den så vet nok ikke Apple noe mer enn UPS gjør.