Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 10008
Etter å ha prøvd Aduvanz, Attentin og Elvanse er jeg nå tilbake på Attentin. Den får en sjanse til.

Jeg fikk for mye bivirkninger av Aduvanz dessverre. Og ved å trappe ned, ble bivirkningene håndterlige men effekten ble for dårlig. Er så skuffa!

De første par timene hadde jeg god effekt og hadde det fint, men så kom det en periode hvor jeg følte meg helt tom, etterfulgt av angst og så nedstemt før den gikk ut og jeg følte meg glad og som meg selv. Jeg ble så passiv. Ble liksom bare sittende der uten noe tiltak i meg. Huff! Jeg hadde til slutt sår på tunga og inni munnen og hadde bitt ned alle neglene mine.

Jeg prøvde også å redosere. Det ble litt bedre, men da økte bivirkningene på og jeg fikk ikke sove.

Jeg tenker at jeg slipper disse bølgene ved Attentin så jeg prøver igjen. Er på 2*5 mg nå, og det føles som for lav dose. Skal prøve å holde ut bivirkningene når jeg trapper opp i håp om at det stabiliserer seg etter hvert.

dersom dette ikke fungerer, blir det vel Ritalin/Concerta da. Jeg prøvde Ritalin for mange år siden og husker jeg ble irritabel og muggen av dem. Men ellers god effekt og mindre bivirkninger enn jeg har hatt av Aduvanz. Kanskje verdt et nytt forsøk.

Er litt fortvilet fordi huden min har blitt knusktørr med urenheter av medisinene. Jeg drikker vann som bare det, men merker ikke noe bedring.

Noen som har opplevd det samme som meg på Aduvanz, men fungerer på Attentin?
Er det ikke slik at Aduvanz (lisdeksamfetamin) blir metabolisert/omgjort til dexamfetamin (som er f. eks attentin) i levra? Da burde det kanskje gå for det samme, men det er vell flere faktorer enn bare det som spiller inn. Kanskje ikke helt det du lurt på men.

Lisdeksamfetamin er et inaktivt prodrug som fungerer etter at kroppen har omdannet det til deksamfetamin som stimulerer sentralnervesystemet.
Forskjellen er at Aduvanz/Elvanse er depot, det er ikke Attentin.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Forskjellen er at Aduvanz/Elvanse er depot, det er ikke Attentin.
Vis hele sitatet...
Men tolka det som at TS synes lisdeksamf ga noe svingninger noe jeg tenker er enda værre med attentin som fungerer ganske raskt men kortere.
Trådstarter
59 4
Jeg vet ikke jeg… kanskje jeg er en av de som ikke kan gå på amfetaminbasert medisin vet ikke om det har noe for seg å prøve Adderall eller racemisk liksom. Jeg prøver i hvert fall Attentin nå, så får se. Regner med jeg kommer til å bite tenner og få det kjipt når jeg skal trappe opp, men håper.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Men tolka det som at TS synes lisdeksamf ga noe svingninger noe jeg tenker er enda værre med attentin som fungerer ganske raskt men kortere.
Vis hele sitatet...
Det er ikke gitt at lengre svingninger er bedre enn raske. Jeg synes i alle fall ikke det.

Men litt rart å prøve Elvanse etter Aduvanz, det er jo nøyaktig det samme bare barnedoseringer.

TS: Som tidligere nevnt: har du vurdert atomoxetin? Du kan også vurdere det sammen med lav dose av en stimulant, hvis du ikke tåler så store doser.
Sist endret av *pi; 1. februar 2023 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Samtlige jeg vet om som prøvde både ritalin kapsler og concerta foretrakk concerta. Hvorfor ikke bare prøve concerta eller evt amoxetin når du åpenbart sliter så mye med Aduvanz og Attentin? Skjønner ikke helt greia med å bytte fram og tilbake mellom dem når de stadig er problematiske? Det bør og sies at både aduvanz og concerta gir klart bedre symptomlindring vs mer hurtigvirkende stoffer i forskningsstudier. Jeg for min del vil heller ha noe som gir best mulig effekt om bivirkningene er noenlunde sammenlignbare med et annet preparat. Jeg har brukt elvanse noen år og har hatt endel bivirkninger på det, men totalt sett litt bedre enn ritalin kapsler. Fikk tilbud om attentin, men takka nei, orka ikke prøve mer og bivirkningene på elvanse var totalt sett levbare om jeg tar pauser i helger og ferier så jeg slipper å gå på like høy dose som før, da ble bivirkningene værre.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Det bør og sies at både aduvanz og concerta gir klart bedre symptomlindring vs mer hurtigvirkende stoffer i forskningsstudier.
Vis hele sitatet...
Er forskningen klar på det? Har du noen kilder? Alt jeg har både hørt og lest om det er at det varierer veldig fra person til person.
Sitat av *pi Vis innlegg
Er forskningen klar på det? Har du noen kilder? Alt jeg har både hørt og lest om det er at det varierer veldig fra person til person.
Vis hele sitatet...
Studie på aduvanz vs concerta, ved fleksible doser har ze ca lik effekt, men concerta har færre bivirkninger:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5730627/

Aduvanz best (concerta ikke med): https://www.cambridge.org/core/journ...A1547B28EE8D2D

Aduvanz best, slo attentin, concerta ikke med: https://www.tandfonline.com/doi/full...95.2014.904772

Mange flere studier og, de viser jevn over det samme. Depotformler av dexamf og methylfenidat kommer best ut, men kan såklart være individuelle forskjeller.
Trådstarter
59 4
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Samtlige jeg vet om som prøvde både ritalin kapsler og concerta foretrakk concerta. Hvorfor ikke bare prøve concerta eller evt amoxetin når du åpenbart sliter så mye med Aduvanz og Attentin? Skjønner ikke helt greia med å bytte fram og tilbake mellom dem når de stadig er problematiske? Det bør og sies at både aduvanz og concerta gir klart bedre symptomlindring vs mer hurtigvirkende stoffer i forskningsstudier. Jeg for min del vil heller ha noe som gir best mulig effekt om bivirkningene er noenlunde sammenlignbare med et annet preparat. Jeg har brukt elvanse noen år og har hatt endel bivirkninger på det, men totalt sett litt bedre enn ritalin kapsler. Fikk tilbud om attentin, men takka nei, orka ikke prøve mer og bivirkningene på elvanse var totalt sett levbare om jeg tar pauser i helger og ferier så jeg slipper å gå på like høy dose som før, da ble bivirkningene værre.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg tenker kanskje at jeg må stå igjennom bivirkningene og så kanskje det blir bedre. Jeg har jo lest hvor bra det fungerer for de fleste. Og så blir jeg så usikker hele tiden. Kanskje jeg gjør noe feil? Kanskje jeg har for lav dose? Kanskje jeg har for høy dose? Ugh…

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er ikke gitt at lengre svingninger er bedre enn raske. Jeg synes i alle fall ikke det.

Men litt rart å prøve Elvanse etter Aduvanz, det er jo nøyaktig det samme bare barnedoseringer.

TS: Som tidligere nevnt: har du vurdert atomoxetin? Du kan også vurdere det sammen med lav dose av en stimulant, hvis du ikke tåler så store doser.
Vis hele sitatet...
Elvanse var for redosering egentlig. Men ble til at jeg kjørte det en stund pga det ble lavere dose enn Aduvanz og derfor mindre bivirkninger. Men det hadde jo ingen effekt.

Jeg er livredd for Stratterra. Har lest om heftige bivirkninger som jeg ikke har lyst på har også lest noen suksesshistorier dog som gjør meg nysgjerrig…

Har funnet Reddit med masse nyttig. Mange som meg der, som lurer på alt mulig, som sliter med å finne medisin og dose. Og som styrer med å håndtere sin egen utålmodighet, usikkerhet og skuffelse mine egne konklusjoner har vært at jeg er på for høy dose, jeg må holde ut lenger, jeg er på for lav dose, jeg tåler ikke amf-typer…

Det får bli Concerta da. Så får jeg ha Strattera i bakhodet enn så lenge *følte seg redd* passer ikke særlig bra å spy, tisse, bli deprimert og bare sove. Men om det er veien til et bedre liv så skal man vel holde ut en stund…
Sist endret av Muffin; 1. februar 2023 kl. 09:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Muffin Vis innlegg
Så får jeg ha Strattera i bakhodet enn så lenge *følte seg redd* passer ikke særlig bra å spy, tisse, bli deprimert og bare sove. Men om det er veien til et bedre liv så skal man vel holde ut en stund…
Vis hele sitatet...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3835923/

Det er faktisk litt flere som får bivirkninger med Aduvanz enn Strattera. Ikke tro alt du leser, erfar selv, jeg vet om flere som ikke kan fordra Aduvanz/Attentin og heller bruker ritalineller strattera. Å bedømme stratteta ut ifra freak er en dårlig ide all den tid mange her er ute etter rus og det virker somom symptomlindring er sekundært selv om det skulle være førstepri. Hadde legen min anbefalt strattera først hadde jeg tatt det og brukt det videre om jeg synes det hjalp og ikke gav for mye bivirkninger, men mye pga pris er ikke strattera førstevalg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
59 4
Jeg må bare oppdatere her! Først gikk jeg noen dager på 2*5 mg. Det var fine dager!! Lite bivirkninger, litt effekt, jeg var leg selv og jeg var glad! Så trappet jeg opp til 2*5 morgen og 5 mg midt på dagen. Nå fikk jeg bedre effekt, og fortsatt lite bivirkninger!

Jeg har trappet opp ganske raskt og er på 2*10 mg nå. Har det veldig bra! Eneste bivirkningene jeg merker er dårlig hud og at jeg drikker veldig mye. Og at jeg sliter med å sove.

Jeg synes Aduvanz var bedre på konsentrasjon og fokus. Men Attentin hjelper bedre på å få gjort ting!

Jeg synes effekten er litt kortvarig. Det står 8-10 timer. Jeg føler mer 4-5 timer er riktig. Jeg merker allerede etter 4 timer at jeg har litt mer tanker i hodet, gjerne en sang på hjernen…

Så rart at det var så annerledes 2. gang jeg prøvde Attentin! Jeg har det virkelig bra nå. Men kan jo ikke være sikker på at det varer. Den første uka med Aduvanz var jo veldig bra…

Nå har jeg ikke blå, kalde føtter lenger heller. Dette kan jeg like.
Så bra Men når du skrver 2x10, tar du dem samtidig? Altså 20mg på morgenen? Det er jo ikke noe i veien for å etterdosere litt om du trenger det. Effekten varer på ingen måte i 10 timer, synes jeg i alle fall. Men du trenger gjerne mindre på andre dosering.
Trådstarter
59 4
Sitat av *pi Vis innlegg
Så bra Men når du skrver 2x10, tar du dem samtidig? Altså 20mg på morgenen? Det er jo ikke noe i veien for å etterdosere litt om du trenger det. Effekten varer på ingen måte i 10 timer, synes jeg i alle fall. Men du trenger gjerne mindre på andre dosering.
Vis hele sitatet...
Yay! pi!

Nei, jeg tar 2*5 om morgenen kl 6-7 og 2*5 kl 11-12.

Synes det funker veldig bra, og føler ikke noe nedtur i det hele tatt. Bare at symptomene kommer snikende utover ettermiddagen, men det går fint.

Bare jeg får sove nå så…
Elvanse/aduvanz er som over nevt at det er et pro-drug relatert til attentin. forenklet: Forskjellen mellom Elvanse og Attentin er at begge er navn på legemidler som brukes til behandling av ADHD (attention deficit hyperactivity disorder).

Elvanse er en korttidsvirkende amfetaminbasert legemiddel som øker nivået av dopamin og noradrenalin i hjernen. Dette kan bidra til å øke fokus, konsentrasjon og kontroll over impulsive atferd hos personer med ADHD.

Attentin er en langtidsvirkende form for metylfenidat, et annet legemiddel også brukt til behandling av ADHD. Lik Elvanse øker Attentin nivået av dopamin og noradrenalin i hjernen, noe som kan hjelpe med å øke fokus og kontroll over impulsiv atferd.

EDIT: Velg attentin hvis du kan få det, det er 100% sterkere enn nevnte substanser.
Sist endret av noguhso; 8. februar 2023 kl. 23:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for oppklaringen noguhso.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Elvanse/aduvanz er som over nevt at det er et pro-drug relatert til attentin. forenklet: Forskjellen mellom Elvanse og Attentin er at begge er navn på legemidler som brukes til behandling av ADHD (attention deficit hyperactivity disorder).

Elvanse er en korttidsvirkende amfetaminbasert legemiddel som øker nivået av dopamin og noradrenalin i hjernen. Dette kan bidra til å øke fokus, konsentrasjon og kontroll over impulsive atferd hos personer med ADHD.

Attentin er en langtidsvirkende form for metylfenidat, et annet legemiddel også brukt til behandling av ADHD. Lik Elvanse øker Attentin nivået av dopamin og noradrenalin i hjernen, noe som kan hjelpe med å øke fokus og kontroll over impulsiv atferd.

EDIT: Velg attentin hvis du kan få det, det er 100% sterkere enn nevnte substanser.
Vis hele sitatet...
Aduvanz/elevanse er lisdeksamfetamin

Attentin er
Deksamfetamin

Aduvanz er deksamfetamin med et lysin molekyl som gjør at det omdannes til deksamfetamin og l-lysin ved metabolisme i blod.


20mg deksamfetamin tilsvarer 70 mg lisdeksamfetamin
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Aduvanz/elevanse er lisdeksamfetamin

Attentin er
Deksamfetamin

Aduvanz er deksamfetamin med et lysin molekyl som gjør at det omdannes til deksamfetamin og l-lysin ved metabolisme i blod.


20mg deksamfetamin tilsvarer 70 mg lisdeksamfetamin
Vis hele sitatet...
Dette stemmer, og jeg er enig. Det du skal ha i klart for deg er sulfat Hvilken rolle Sulfat(O4S-2) - dekket av oksygen)) Har i denne modellen og hvilken rolle det spiller innenfor human farmalogisk kinetisk metabolisme som gjør disse forskjellig. Sant som du sier, men det er en vesentlig forskjell på disse to(lisdex vs. dexamfetamin) men resultat av metabolisme, så er det samme stoff, lisdex må metaboliseres, dex er en frisettende art som virker sterkere, og raskere.

CYP450 har en stor rolle her. Det er verdt å nevne at hvis du er caucasian(hvit) så har vi et stort avvik her med hele 9-15% innefektiv metabolisme gjennom det vikktigste (i denne sammenheng) CYP2D6

Utregningen din er feil, 20mg dex, tilsvarer 40mg lisdex, ikke 70
Sist endret av noguhso; 9. februar 2023 kl. 00:33.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Dette stemmer, og jeg er enig. Det du skal ha i klart for deg er sulfat Hvilken rolle Sulfat(O4S-2) - dekket av oksygen)) Har i denne modellen og hvilken rolle det spiller innenfor human farmalogisk kinetisk metabolisme som gjør disse forskjellig. Sant som du sier, men det er en vesentlig forskjell på disse to(lisdex vs. dexamfetamin) men resultat av metabolisme, så er det samme stoff, lisdex må metaboliseres, dex er en frisettende art som virker sterkere, og raskere.

CYP450 har en stor rolle her. Det er verdt å nevne at hvis du er caucasian(hvit) så har vi et stort avvik her med hele 9-15% innefektiv metabolisme gjennom det vikktigste (i denne sammenheng) CYP2D6

Utregningen din er feil, 20mg dex, tilsvarer 40mg lisdex, ikke 70
Vis hele sitatet...
Mye detaljer her, men det du skriver i forrige post er jo helt feil. Attentin er ikke metylfenidat, og er heller ikke langtidsvirkende i forhold til aduvanz/elvanse.

Sitat av Muffin Vis innlegg
Yay! pi!

Nei, jeg tar 2*5 om morgenen kl 6-7 og 2*5 kl 11-12.

Synes det funker veldig bra, og føler ikke noe nedtur i det hele tatt. Bare at symptomene kommer snikende utover ettermiddagen, men det går fint.

Bare jeg får sove nå så…
Vis hele sitatet...
Det påvirker ikke min søvn så tidlig i alle fall, kan redosere i 15tiden også uten problem. Har ikke prøvd senere. Noen sover faktisk bedre med en liten dose på kvelden. Kommer jo an på hva som holder deg våken vanligvis. Men bra at du fant ut av det, det er digg når det funker!
Sist endret av *pi; 9. februar 2023 kl. 01:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det har jeg aldri hevdet heller, som jeg nevner så er 11 attentin(Dexamfetamin) en kortvarig versjon av elvanse/aduvanz) og det eneste fellestrekk er varighet av effekt. Det er enkelt å se utifra formel for dexamfetamin(C9H13N) vs Mfenidat(C14H19NO2) - ja, i samme klasse, men strukturene tilsier og viser noe helt annet. De kan ikke sammenlignes på noe vis, så her er du noe på villspor. Alle amfetaminer, som er ganske så mange hundre(eller tusen), er bygget ut av samme struktur via karbon m så og si alt er bygget utifra karbon så ser man et gjentatt mønster om og om igjen. Unntak finnes, men de er få. https://imma.gr/118873x350bd
Sitat av noguhso Vis innlegg
Det har jeg aldri hevdet heller,
Vis hele sitatet...
Joda:
Sitat av noguhso Vis innlegg
Attentin er en langtidsvirkende form for metylfenidat
Vis hele sitatet...

(...)som jeg nevner så er 11 attentin(Dexamfetamin) en kortvarig versjon av elvanse/aduvanz)
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men du skrev motsatt over.


(...)og det eneste fellestrekk er varighet av effekt. Det er enkelt å se utifra formel for dexamfetamin(C9H13N) vs Mfenidat(C14H19NO2) - ja, i samme klasse, men strukturene tilsier og viser noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blander du inn metylfenidat? Ingen av legemidlene du nevner er metylfenidat. Aduvanz/elvanse er lisdeksamfetamin, attentin er deksamfetamin.

De kan ikke sammenlignes på noe vis, så her er du noe på villspor.
Vis hele sitatet...
Hvor er jeg på villspor?
Sist endret av *pi; 9. februar 2023 kl. 02:24.
Sitat av *pi Vis innlegg
Joda:



Det stemmer, men du skrev motsatt over.



Hvorfor blander du inn metylfenidat? Ingen av legemidlene du nevner er metylfenidat. Aduvanz/elvanse er lisdeksamfetamin, attentin er deksamfetamin.

Hvor er jeg på villspor?
Vis hele sitatet...
Med dette, så har du umulig noen forståelse av menneskelig biologi. Du har noe rett på påstand, men du bommer fullstendig på det du hevder over. Vi er på samme sti over en del, men hvorfor deltar du i noe du over, som du åpenbart ikke kan en dritt om? Kommenterer du bare for å skape en hensynsløs debatt? skjerp deg, du kan bedre enn dette, men hold deg til det du faktisk vet og kan. Saken er tapt, og avsluttet.

Sitat av noguhso Vis innlegg
Med dette, så har du umulig noen forståelse av menneskelig biologi. Du har noe rett på påstand, men du bommer fullstendig på det du hevder over. Vi er på samme sti over en del, men hvorfor deltar du i noe du over, som du åpenbart ikke kan en dritt om? Kommenterer du bare for å skape en hensynsløs debatt? skjerp deg, du kan bedre enn dette, men hold deg til det du faktisk vet og kan. Saken er tapt, og avsluttet.
Vis hele sitatet...
For en forståelse, hvis du ønsker så vil jeg si at du som ved høy sannsynlighet er Norsk. For å forstå ki, Pi så gjelder dette en vurdering av en CYP scan som ofte blir brukt, hva er dine nivåer innenfor 2D6 og 3A4?
Sist endret av noguhso; 9. februar 2023 kl. 03:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Elvanse/aduvanz er som over nevt at det er et pro-drug relatert til attentin.

Elvanse er en korttidsvirkende amfetaminbasert legemiddel.

Attentin er en langtidsvirkende form for metylfenidat.

EDIT: Velg attentin hvis du kan få det, det er 100% sterkere enn nevnte substanser.
Vis hele sitatet...
Du skriver mye rart, lysin molekylet sin hydrolisering skjer ikke via cyp men i kontakt med røde blodlegemer.

Hvorfor du drar inn metylfenidat her forstår ikke jeg og kaller elevanse korttidsvirkende mot attentin langtidsvirkende..
Aduvanz blir deksamfetamin, at aduvanz/elevanse mot en runde i blodbanen for å kvitte seg med lysin molekylet gjør at det omgjøres saktere og kontrollert.
Cyp450 spiller en rolle i metabolisering av deksamfetamin, altså etter lisdeksamfetamin har blitt hydrolisert av røde blodlegemer til deksamfetamin og l-lysin
Da har aduvanz/elevanse samme metabolisering vei som attentin.. See?


Utskilles via nyrene. Ved urin-pH lavere enn 6,6 er 70 % umetabolisert. Ved urin-pH høyere enn 6,6 er 20–40 % umetabolisert. Fordi utskillelsen i urin er avhengig av pH i urinen, varierer halveringstiden fra 7 til 30 timer.

Den omregningen fra lisdeks til deks er ikke min men felleskatalogen og produsent

Å sitte å dra kjemiske formler har lite for seg når et molekyl kan forandre egenskaper fullstendig
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Du skriver mye rart, lysin molekylet sin hydrolisering skjer ikke via cyp men i kontakt med røde blodlegemer.

Hvorfor du drar inn metylfenidat her forstår ikke jeg og kaller elevanse korttidsvirkende mot attentin langtidsvirkende..
Aduvanz blir deksamfetamin, at aduvanz/elevanse mot en runde i blodbanen for å kvitte seg med lysin molekylet gjør at det omgjøres saktere og kontrollert.
Cyp450 spiller en rolle i metabolisering av deksamfetamin, altså etter lisdeksamfetamin har blitt hydrolisert av røde blodlegemer til deksamfetamin og l-lysin
Da har aduvanz/elevanse samme metabolisering vei som attentin.. See?


Utskilles via nyrene. Ved urin-pH lavere enn 6,6 er 70 % umetabolisert. Ved urin-pH høyere enn 6,6 er 20–40 % umetabolisert. Fordi utskillelsen i urin er avhengig av pH i urinen, varierer halveringstiden fra 7 til 30 timer.

Den omregningen fra lisdeks til deks er ikke min men felleskatalogen og produsent

Å sitte å dra kjemiske formler har lite for seg når et molekyl kan forandre egenskaper fullstendig
Vis hele sitatet...
Jeg tror han troller. Gir ikke helt mening å slenge om seg med formler hvis han mener jeg er for ignorant til at det er verdt å svare på spørsmålet mitt i klartekst.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror han troller. Gir ikke helt mening å slenge om seg med formler hvis han mener jeg er for ignorant til at det er verdt å svare på spørsmålet mitt i klartekst.
Vis hele sitatet...
Troller eller litt far gone i egen forståelse..
Det er hvertfall ikke brøyta helt fram til stasjon.

Jeg syntes det er ganske interessant med farmakologisk virkning og spesielt det med urin ph og lipid virkning av reabsorpsjon og halveringstid..
Mye brus og andre sure ting gjør jo at du pisser ut nesten all amfetamin.
Spesielt at sitron etter metabolisering øker urin ph
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Jeg syntes det er ganske interessant med farmakologisk virkning og spesielt det med urin ph og lipid virkning av reabsorpsjon og halveringstid..
Mye brus og andre sure ting gjør jo at du pisser ut nesten all amfetamin.
Spesielt at sitron etter metabolisering øker urin ph
Vis hele sitatet...
Ja, det er absolutt interessant (så lenge man ikke påstår at man påvirker pH i blodet og kroppen generelt ved å spise spesifikke dietter, det er en tullete motegreie for tiden). Det er også fascinerende hvor ulikt folk reagerer på disse legemidlene. Og hvor ulik effekt man kan få av f eks deksamf og lisdeksamf, selv om det aktive virkestoffet er det samme.
At jeg klarte å påstå blod ph engang var helt klart feil men urin ph kan lett påvirkes av kosthold og variasjon fra 5-8 i ph har mye å si for reabsorpsjon og halveringstid på amfetamin.. MYE å si
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror han troller. Gir ikke helt mening å slenge om seg med formler hvis han mener jeg er for ignorant til at det er verdt å svare på spørsmålet mitt i klartekst.
Vis hele sitatet...
Hva er dette for hersketeknikk? Det var sånn vi holdt på når vi gikk på ungdomskolen, dette er abolutt ingen troll fra min side. Jeg har helt rett i min påstand. Er det sånn at når du ikke kan eller klarer reargumentere eller svare tilbake at ting bare da er troll? Kanskje du troller meg hardt nå, for å gi tilbake med samme mynt.

Sitat av gekko4u Vis innlegg
Troller eller litt far gone i egen forståelse..
Det er hvertfall ikke brøyta helt fram til stasjon.

Jeg syntes det er ganske interessant med farmakologisk virkning og spesielt det med urin ph og lipid virkning av reabsorpsjon og halveringstid..
Mye brus og andre sure ting gjør jo at du pisser ut nesten all amfetamin.
Spesielt at sitron etter metabolisering øker urin ph
Vis hele sitatet...
Dette er ikke rart i det hele tatt. Du har rett i mye av det du sier, men du bommer også fullstendig, spesielt på t2. Hvor får du disse tallene fra? Det står konkret på FK at 2d6 spiller en vesentlig rolle innenfor disse medikamentene. Det du nevner med PH er derimot helt riktig. 3A og 2D har så og si en rolle innenfor ALLE medikamenter vi har oss tilgjengelig. Nå går vi et lite stykke fra tema her, og om det er vits i å fortsette en vennlig diskusjon av hvem som har rett eller ikke spiller ikke en stor rolle.

Hvorfor er attentin norges strengeste regulerte legemiddel? Selv over oxy(con/norm) Dolcontin og resten av A-gjengen tror du? De er også ekstremt vanskelig å få på blå resept etter man fyller 17år av en eller annen mongo grunn, så de er "svindyre" eller så er vi bare vandt med at medikamenter satt ut av apotek er meget billig i norge, med mindre en trenger Soliris eller lignende.

Attentin er sterkest av det vi har registrert. Jeg har prøvd dem alle, men for mange år siden så kom en kompis av meg hjem fra usa der han i sin studietid brukte det omtalte Adderal. Hvilken dose det var det kan jeg ikke huske, men wow, disse var det virkelig futt i, og man(jeg) ble ekstremt speeda. For min del var denne varianten langt sterkere enn ritalin/attentin/elvans tilsammen.
Sist endret av noguhso; 9. februar 2023 kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kommer akkurat fra legen på LAR i Oslo gav meg akkurat resept på attentin og jeg står allerede på 70mg Aduvanze. Trodde jeg skulle bli grilla om det ene og det andre men det var null stress.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Hva er dette for hersketeknikk?
Vis hele sitatet...
Virkelig? Du påsto at attentin er en langtidsvirkende form for metylfenidat, jeg sier at det er feil, du påstår du aldri har hevdet det, og når jeg siterer deg og spør hva det er du mener jeg bommer på så er svaret ditt at jeg umulig kan ha forståelse for menneskelig biologi og ikke burde delta i diskusjoner jeg ikke kan en dritt om. Og så beskylder du meg for å ikke svare på på spørsmål og ty til hersketeknikk?

Jeg skal ta deg på alvor som saklig debattant og prøver igjen, se om du klarer å svare på disse spørsmålene uten å ty til hersketeknikker, som for eksempel å si at jeg ikke skjønner en dritt og så kaste ut masse formler som ikke besvarer spørsmålet:

1: Mener du det stemmer at attentin er en form for langtidsvirkende metylfenidat?

2: Hva nøyaktig er det jeg hevder som bommer totalt? Siter meg og si hva jeg sier som er feil.
Sist endret av *pi; 9. februar 2023 kl. 16:48.
Sitat av *pi Vis innlegg
Virkelig? Du påsto at attentin er en langtidsvirkende form for metylfenidat, jeg sier at det er feil, du påstår du aldri har hevdet det, og når jeg siterer deg og spør hva det er du mener jeg bommer på så er svaret ditt at jeg umulig kan ha forståelse for menneskelig biologi og ikke burde delta i diskusjoner jeg ikke kan en dritt om. Og så beskylder du meg for å ikke svare på på spørsmål og ty til hersketeknikk?

Jeg skal ta deg på alvor som saklig debattant og prøver igjen, se om du klarer å svare på disse spørsmålene uten å ty til hersketeknikker, som for eksempel å si at jeg ikke skjønner en dritt og så kaste ut masse formler som ikke besvarer spørsmålet:

1: Mener du det stemmer at attentin er en form for langtidsvirkende metylfenidat?

2: Hva nøyaktig er det jeg hevder som bommer totalt? Siter meg og si hva jeg sier som er feil.
Vis hele sitatet...
For det første så har jeg skrevet det du påpeker feil. Attentin er en IR(instant release) mens elvanse/aduvanz er under XR(extended release) så her er du på rett spor, jeg så ikke at jeg hadde mikset dette før du nå påpekte dette. Jeg har brukt legemiddelet lenge og har valgt det av grunn du nevner(kortvarig)

Vel, det jeg sikter til er å kalle andre for troll når det åpenbart(og dette vet du innerst inne) at det ikke er. Jeg forsøker å holde meg seriøs her inne. Det blir for enkelt å si at noen troller når de åpenbart faktisk kommer med sine meninger, er du noe enig i dette?

Hva annet er det jeg har vært uklar på mener du? Gå direkte, noe jeg vet du kommer til å gjøre, så skal jeg svare etter beste evne - og la tonen holdes til debatt og ikke krangel. Jeg håper du er med på den.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
At jeg klarte å påstå blod ph engang var helt klart feil men urin ph kan lett påvirkes av kosthold og variasjon fra 5-8 i ph har mye å si for reabsorpsjon og halveringstid på amfetamin.. MYE å si
Vis hele sitatet...
Husket ikke at det var deg, så det var mer ment som en generell kommentar til alskens pseudovitenskapelige kostholdsråd som florerer. For urin stemmer det, og det er helt klart relevant for utskilling av medisin, som i dette tilfellet.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg kommer akkurat fra legen på LAR i Oslo gav meg akkurat resept på attentin og jeg står allerede på 70mg Aduvanze. Trodde jeg skulle bli grilla om det ene og det andre men det var null stress.
Vis hele sitatet...
Tror jeg måtte inn på akutten av en slik dose. Jeg har ikke enzym som bryter ned nevnte stoff, og reagerer ekstremt på stimulantia, kun 10mg attentin får meg til å kaldsvette, har en "hvilepuls" på 160 og blir spysyk av det. Kanskje grunnen til at jeg pent takker nei til de langvarige(XR) versjonene av disse preparat. Merkelig nok så tåler jeg enorme doser med MDA/MDMA

Sitat av *pi Vis innlegg
Husket ikke at det var deg, så det var mer ment som en generell kommentar til alskens pseudovitenskapelige kostholdsråd som florerer. For urin stemmer det, og det er helt klart relevant for utskilling av medisin, som i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
i høyeste grad.
Sist endret av noguhso; 9. februar 2023 kl. 17:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
For det første så har jeg skrevet det du påpeker feil. Attentin er en IR(instant release) mens elvanse/aduvanz er under XR(extended release) så her er du på rett spor, jeg så ikke at jeg hadde mikset dette før du nå påpekte dette.
Vis hele sitatet...
Fint, det var jo det jeg påpekte i det første svaret mitt til deg også. Du fortsatte imidlertid å snakke om metylfenidat, og jeg lurte på hvorfor.

Vel, det jeg sikter til er å kalle andre for troll når det åpenbart(og dette vet du innerst inne) at det ikke er. Jeg forsøker å holde meg seriøs her inne. Det blir for enkelt å si at noen troller når de åpenbart faktisk kommer med sine meninger, er du noe enig i dette?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde faktisk du trollet, siden du påsto åpenbart feil ting, og deretter kalte meg uvitende når jeg påpekte det. Men fint at jeg tok feil der, da.

Hva annet er det jeg har vært uklar på mener du? Gå direkte, noe jeg vet du kommer til å gjøre, så skal jeg svare etter beste evne - og la tonen holdes til debatt og ikke krangel. Jeg håper du er med på den.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på hva jeg har sagt som viser at jeg ikke har noen forståelse for menneskelig biologi og ikke kan nok til å i det hele tatt delta i duskusjonen. Konkret.

Jeg skrev dette:
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvorfor blander du inn metylfenidat? Ingen av legemidlene du nevner er metylfenidat. Aduvanz/elvanse er lisdeksamfetamin, attentin er deksamfetamin.

Hvor er jeg på villspor?
Vis hele sitatet...
Du svarte dette:
Sitat av noguhso Vis innlegg
Med dette, så har du umulig noen forståelse av menneskelig biologi. Du har noe rett på påstand, men du bommer fullstendig på det du hevder over. Vi er på samme sti over en del, men hvorfor deltar du i noe du over, som du åpenbart ikke kan en dritt om? Kommenterer du bare for å skape en hensynsløs debatt? skjerp deg, du kan bedre enn dette, men hold deg til det du faktisk vet og kan.
Vis hele sitatet...
Så: Hva skriver jeg som tyder på at jeg ikke kan en dritt om saken? Kan du oppklare feilen for meg?
Sitat av *pi Vis innlegg
Fint, det var jo det jeg påpekte i det første svaret mitt til deg også. Du fortsatte imidlertid å snakke om metylfenidat, og jeg lurte på hvorfor.


Jeg trodde faktisk du trollet, siden du påsto åpenbart feil ting, og deretter kalte meg uvitende når jeg påpekte det. Men fint at jeg tok feil der, da.


Jeg lurer på hva jeg har sagt som viser at jeg ikke har noen forståelse for menneskelig biologi og ikke kan nok til å i det hele tatt delta i duskusjonen. Konkret.

Jeg skrev dette:

Du svarte dette:

Så: Hva skriver jeg som tyder på at jeg ikke kan en dritt om saken? Kan du oppklare feilen for meg?
Vis hele sitatet...
Så bra, da er vi enig i det aller meste.

Det jeg mener med det er at du ikke tar til hensyn med de mest vanlige og vesentlige faktorene, en benektelse og ignorering av enzym som faktisk bryter ned disse stoffene(https://stolav.no/fag-og-forskning/l...nalyser-cyp2d6) (https://relis.no/artikler/28269/)

Det er uendelig med kilder som tilsier opptil 9%, andre hevder 15% av et ikke-eksisterende enzym som er hovedårsaken til at dette brytes ned, og et langt svakere og mindre effektivt enzym må "ta over jobben" hvis du forstår meg rett.

Hvor mange som faktisk rammes i norge tror jeg ingen lege har svar på. Her sikter jeg til XR-versjonene av nevnte preparater, men også vanlige smertestillende som Kodein og Tramadol. Det er helt klart at det er flere faktorer inne i bildet her, men disse er de viktigste og skal ikke bli ignorert (ref, du kan ikke en "dritt")

Kanskje noe harsk tone, men jeg står likevel ved dette.

Sitat av noguhso Vis innlegg
Så bra, da er vi enig i det aller meste.

Det jeg mener med det er at du ikke tar til hensyn med de mest vanlige og vesentlige faktorene, en benektelse og ignorering av enzym som faktisk bryter ned disse stoffene(https://stolav.no/fag-og-forskning/l...nalyser-cyp2d6) (https://relis.no/artikler/28269/)

Det er uendelig med kilder som tilsier opptil 9%, andre hevder 15% av et ikke-eksisterende enzym som er hovedårsaken til at dette brytes ned, og et langt svakere og mindre effektivt enzym må "ta over jobben" hvis du forstår meg rett.

Hvor mange som faktisk rammes i norge tror jeg ingen lege har svar på. Her sikter jeg til XR-versjonene av nevnte preparater, men også vanlige smertestillende som Kodein og Tramadol. Det er helt klart at det er flere faktorer inne i bildet her, men disse er de viktigste og skal ikke bli ignorert (ref, du kan ikke en "dritt") "MetabolismeLisdeksamfetamindimesilat, et inaktivt prodrug, omdannes til deksamfetamin og l-lysin primært ved hydrolytisk aktivitet i røde blodceller. Enzymene involvert er ikke klart definert, men det er kjent at CYP2D6 er involvert." - (https://www.felleskatalogen.no/medis...-takeda-643161)

Kanskje noe harsk tone, men jeg står likevel ved dette.
Vis hele sitatet...
Personlig tar jeg attentin IN fordi jeg synes oral admin. er for langvarig, shady greie å drive med spesielty på skolen, men det er tross alt kun en annen ROA enn å svelge pillen, så dette er ikke noe man gjør på skolebenken. Eneste Zip-lock jeg også har, har et bilde av et stort cannabisblad på seg, noe som ikke gjør saken bedre om man skulle bli tatt på fersken, til tross for at man ikke har gjort noe galt eller ulovlig.
Sist endret av noguhso; 9. februar 2023 kl. 17:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Det jeg mener med det er at du ikke tar til hensyn med de mest vanlige og vesentlige faktorene, en benektelse og ignorering av enzym som faktisk bryter ned disse stoffene
Vis hele sitatet...
Og hvor benekter og ignorerer jeg disse enzymene? Siter meg gjerne.

For å gjøre det enklere for deg, dette er de eneste påstandene om medikamenter jeg har kommet med i svar til deg:

Sitat av *pi Vis innlegg
Attentin er ikke metylfenidat, og er heller ikke langtidsvirkende i forhold til aduvanz/elvanse.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Ingen av legemidlene du nevner er metylfenidat. Aduvanz/elvanse er lisdeksamfetamin, attentin er deksamfetamin.
Vis hele sitatet...
Pek på hva jeg sier som er feil, og forklar hvorfor det viser at jeg ikke kan en dritt.
Sist endret av *pi; 9. februar 2023 kl. 18:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Og hvor benekter og ignorerer jeg disse enzymene? Siter meg gjerne.

For å gjøre det enklere for deg, dette er de eneste påstandene om medikamenter jeg har kommet med i svar til deg:
Vis hele sitatet...
Nei det er nettopp det jeg har forsøkt å poengtere, det er ingenting å sitere, derav min påstand at det har blitt ignorert og oversett. Følger du poenget mitt her? Fullstendig oversett, ikke bare av deg, men resten av banden i denne tråden også. En annen over her nevner noe semi-relevant, men ikke ikke konkret den viktigste faktoren refererende problemstillingen.

Og jeg kan rette meg selv fra: du kan ikke en dritt, til at dette kan du svært lite om. Letter det på trykket?
Sist endret av noguhso; 9. februar 2023 kl. 18:56.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Nei det er nettopp det jeg har forsøkt å poengtere, det er ingenting å sitere, derav min påstand at det har blitt ignorert og oversett. Følger du poenget mitt her? Fullstendig oversett, ikke bare av deg, men resten av banden i denne tråden også. En annen over her nevner noe semi-relevant, men ikke ikke konkret den viktigste faktoren refererende problemstillingen.

Og jeg kan rette meg selv fra: du kan ikke en dritt, til at dette kan du svært lite om. Letter det på trykket?
Vis hele sitatet...
Ikke i det hele tatt. Jeg påpekte at du sa noe rablende galt om hvilke virkestoffer medikamentene inneholder, og ut fra det leser du at jeg ikke kan noenting om enzymer. Det gir faktisk ingen mening. Er anklagen din basert på at jeg ikke har deltatt i diskusjonen du legger opp til? Jeg rettet opp i noe du sa som var feil. Det virker ikke som om du håndterer det så bra.
Sist endret av *pi; 9. februar 2023 kl. 19:07.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ikke i det hele tatt. Jeg påpekte at du sa noe rablende galt om hvilke virkestoffer medikamentene inneholder, og ut fra det leser du at jeg ikke kan noenting om enzymer. Det gir faktisk ingen mening. Er anklagen din basert på at jeg ikke har deltatt i diskusjonen du legger opp til? Jeg rettet opp i noe du sa som var feil. Det virker ikke som om du håndterer det så bra.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig, jeg hevdet det strake motsatte ved en feil og det har jeg alt sagt i en post noe lenger opp i tråden.

La men være litt direkte nå, interesserer du deg for tema av denne tråden? Jeg sikter naturligvis til sammenhengen mellom farmakokinetikk - farmakodynamikk og hvordan det henger sammen, og forståelsen.

Eller smygstarter prosessen av begrepet kverulering fra din side nå? Jeg forsøker å være ydmyk å svare på det faktiske spørsmål, og jeg begynner å få et inntrykk av at du diskuterer, ja, bare for å diskutere? La meg legge til og understreke at min mistanke kan være fullstendig gal og feil.
Sitat av noguhso Vis innlegg
La men være litt direkte nå, interesserer du deg for tema av denne tråden?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg interesserer meg for tema av tråden, som er å dele erfaringer med attentin og aduvanz.

Jeg sikter naturligvis til sammenhengen mellom farmakokinetikk - farmakodynamikk og hvordan det henger sammen, og forståelsen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke deltatt i den diskusjonen med deg, utover å påpeke et par enkle faktafeil. Det takler du tydeligvis ikke så bra, og reagerer med å rakke ned på min kunnskap om et emne jeg ikke har uttalt meg om overhodet. Jeg tror du skal se litt på deg selv når det gjelder kverulering.

Med det avslutter jeg dette relativt uintetessante sidesporet, og gjør et forsøk på å gå tilbake til tema:

Muffin, du skriver at du drikker mye. Er det fordi du er reelt tørst, eller er det munntørrhet? Sistnevnte er jo en vanlig bivirkning. Vær obs på at det kan gå ut over tennene. Det skal visstnok være mulig å få støtte til tannlegekontroller, hvis du får legeerkæring på medisinbruken. Tannlegen kan søke.

Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Studie på aduvanz vs concerta, ved fleksible doser har ze ca lik effekt, men concerta har færre bivirkninger:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5730627/

Aduvanz best (concerta ikke med): https://www.cambridge.org/core/journ...A1547B28EE8D2D

Aduvanz best, slo attentin, concerta ikke med: https://www.tandfonline.com/doi/full...95.2014.904772

Mange flere studier og, de viser jevn over det samme. Depotformler av dexamf og methylfenidat kommer best ut, men kan såklart være individuelle forskjeller.
Vis hele sitatet...
Takk, så ikke at du hadde svart på denne! Selv om det er store individuelle forskjeller og man begynner med den billigste, så burde man i det minste ikke stoppe på ritalin hvis det fungerer sånn halvbra. Har inntrykk av at det er tilfelle noen steder i alle fall.

Leste forresten akkurat om en studie som viser at metylfenidat har bedre effekt på barn og amfetaminpreparater har bedre effekt på voksne (på gruppenivå).
Sist endret av *pi; 9. februar 2023 kl. 20:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
59 4
Sitat av *pi Vis innlegg
Muffin, du skriver at du drikker mye. Er det fordi du er reelt tørst, eller er det munntørrhet? Sistnevnte er jo en vanlig bivirkning. Vær obs på at det kan gå ut over tennene. Det skal visstnok være mulig å få støtte til tannlegekontroller, hvis du får legeerkæring på medisinbruken. Tannlegen kan søke.
Vis hele sitatet...
Konfliktsky som jeg er, trakk jeg meg tilbake når denne diskusjonen eskalerte.

Munntørrhet hadde jeg i begynnelsen, men det er mye bedre. Det er mer at jeg er tørst hele tiden. Jeg hadde symptomer på dehydrering en stund, men det går også bedre nå etter at jeg greide å bikke 3 liter væskeinntak daglig.

Har det fortsatt bra på Attentin men det mangler litt på konsentrasjon og det å huske ting. Surrer litt… merka mer der på Aduvanzen. Kanskje jeg må trappe opp enda mer? Får høre med han psykiater-duden min…
Sist endret av Muffin; 10. februar 2023 kl. 15:17.
Sitat av Muffin Vis innlegg
Har det fortsatt bra på Attentin men det mangler litt på konsentrasjon og det å huske ting. Surrer litt… merka mer der på Aduvanzen. Kanskje jeg må trappe opp enda mer? Får høre med han psykiater-duden min…
Vis hele sitatet...
Kan godt hende, det er ikke så veldig høy dose du tar nå. Bare ta det i små skritt, etter min erfaring er det ikke så mange milligram mellom akkurat passe og litt for mye, og da blir symptomene bare verre. Gjelder å finne sweetspoten

Uansett, du får ikke noen my frontallapp av det, så du må nok belage deg på strukturelle hjelpemidler og strategier i tillegg, og ikke minst realistiske krav til deg selv. Sats på å være god på det du er god på, og vær fornøyd med å være bare ok på de tingene du aldri kommer til å bli spesielt god på.
Sist endret av *pi; 10. februar 2023 kl. 16:16.
Jeg bruker 70mg aduvanze på morgenen og 5-10mg attentin rundt 12. Noen andre som bruker begge deler. LAR legen sa at jeg var den eneste i hele LAR Oslo som fikk begge deler, men jeg tviler på det
Ikke i lar men
10 mg attentin kl 06,
70mg aduvanz kl9 og
10mg attentin kl 15.

Funker greit for min del men dropper noen ganger kl 15 attentin.
Tar en dag fullstendig fri innimellom og planlegger en uke fri om ikke lenge.
Tar 1000mg c vitamin om kvelden 1 time før leggetid og føler selv den tar litt shut down på medisin
Trådstarter
59 4
Sitat av *pi Vis innlegg
Kan godt hende, det er ikke så veldig høy dose du tar nå. Bare ta det i små skritt, etter min erfaring er det ikke så mange milligram mellom akkurat passe og litt for mye, og da blir symptomene bare verre. Gjelder å finne sweetspoten

Uansett, du får ikke noen my frontallapp av det, så du må nok belage deg på strukturelle hjelpemidler og strategier i tillegg, og ikke minst realistiske krav til deg selv. Sats på å være god på det du er god på, og vær fornøyd med å være bare ok på de tingene du aldri kommer til å bli spesielt god på.
Vis hele sitatet...
Ja… men siden jeg hadde såpass god konsentrasjon på Aduvanz så vet jeg jo at det er mulig

Jeg skal ta det rolig, pi! Men jeg tenker å prøve 15 mg i morgen.
Sitat av Muffin Vis innlegg
Ja… men siden jeg hadde såpass god konsentrasjon på Aduvanz så vet jeg jo at det er mulig

Jeg skal ta det rolig, pi! Men jeg tenker å prøve 15 mg i morgen.
Vis hele sitatet...
Fra preparatomtalen til aduvanz står hvertfall dette.


Lisdeksamfetamin (aduvanz) markedsføres som kapsler i styrkene 30, 50 og 70 mg, som tilsvarer henholdsvis 8,9, 14,8 og 20,8 mg deksamfetamin(attentin) per kapsel.

Så da har du litt å gå ut fra, jeg måtte prøve en del ut med tidspunkt osv for å finne det som passet for meg.
Du finner nok din egen løsning etter litt prøving
Trådstarter
59 4
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Fra preparatomtalen til aduvanz står hvertfall dette.


Lisdeksamfetamin (aduvanz) markedsføres som kapsler i styrkene 30, 50 og 70 mg, som tilsvarer henholdsvis 8,9, 14,8 og 20,8 mg deksamfetamin(attentin) per kapsel.

Så da har du litt å gå ut fra, jeg måtte prøve en del ut med tidspunkt osv for å finne det som passet for meg.
Du finner nok din egen løsning etter litt prøving
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Da vil jeg tro 15 mg blir riktig på Attentin. *spent*
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
59 4
Her går det fortsatt bra. Synes fortsatt jeg har for lite effekt på 15 mg. Får høre hva psyk sier til uka.

Sliter også fortsatt med å komme i gang med ting, men har lest litt og fått noen tips som jeg skal iverksette asap. Bl.a. å ikke sette seg med telefonen før man skal gjøre det man skal, og å ta attentinen i det man starter med en oppgave.

Sliter fortsatt med spenninger i kjeven. Hvor mye magnesium kan man egentlig ta? Jeg tar ca 300 mg. Jeg biter negler og fingre og peller på huden veldig mye Hadde veldig lyst til å prøve N-acetylcysteine, men det påvirker dessverre effekten av Attentin. Synd… NAC virker bra for flere ting…

Har oppdaget Powerade som jeg synes hjelper godt med hydrering! Synes det er litt uggent å trene kondisjon. Blir så tørr i munnen og tørst som en politihest.

Søvn er også vanskelig. Blir jo aldri trøtt! Er kjempetrøtt om morgenen, men da er der bare å ta Attentin, så er jeg lys våken til 2-3 på natta….
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Så hva ble enden på den episke diskusjonen om Attentin/Aduvanz/ Elvanse? Jeg bruker 40 mg elvanse morgen ca 07.00 og 30 mg Aduvanz kl 12-13. Får wellbutrin til å "booste" lisdeksamfetamin litt, men den merker jeg lite til. Problemet er at jeg har blitt så jævla treig av de ovenfor nevnte medisiner. Er det slik at attentin kan taes oppå dette igjen for å få tilbake det ADHD tempoet jeg hadde før? Jeg venter spent på kommentarer. Vet lite om dette, derfor jeg spør. Hadde jo vært deilig med en medisin som gir et lite kick da. Takk for kommentarer både fra deg og du andre. ����
Attentin kan fint brukes til det formålet. Blir som å ta en shot mens du drikker øl. Det blir mer eller mindre som om du tar litt hurtigvirkende Aduvanz.


Kanskje like greit å seponere Wellbutrinen da om den ikke virker? Er vell ikke akkurat helsekost når man tar det med amfetamin.