Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1572
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Har en bil jeg bruker for det meste i privat sammenheng, og til/fra jobb 24km t/r.

Havnet i en front mot front for en ukes tid siden, lav hastighet ca 35km/t.

Jeg har Kasko på bilen, men fikk idag mail av en skadebehandler.

Årsaken til spørsmålene mine er at når du bruker bilen i næring så utgjør det en annen risiko enn en bil som bare brukes privat.
Det er derfor vi også tilbyr næringsforsikring, herunder firmabil.


Forsikring ble ordnet via Finn.no da bilen ble kjøpt. Ingen info om "næringsforsikring".


Hva er rett her? Jeg kjører fra A til B hver dag til jobb. Skulle dette medføre større risiko?
Det er heller ingen firmabil. Ingen i firmaet har firmabil, og alle mente dette bare var tull.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kollisjonen skjedde etter jobb og ikke i arbeidstid om det skulle ha noe å si..
Som du selv skriver, du bruker ikke bilen i jobb, bare til/fra. Med andre ord en helt vanlig privat bil som alle andre som kjører til jobb hver dag.
Lykke til med forsikringsoppgjøret!
Du får ikke bedre svar av å starte flere parallelle tråden om samme tema.

Det er vel en grunn til at dette kom opp. Er du selvstendig næringsdrivende?

I den andre tråden tråden kaller du den for "arbeidsbil" og du vurderer en Caddy. Det høres for mange ut som en bil brukt i næring.

Lettere for andre å svare nærmere hvis du forklarer bedre og ikke kryptisk. Det er fullt mulig å bruke en privat bil i næring uten at det er firmabil f.eks som selvstendig næringsdrivende.

Er jobben som fast ansatt på en fast adresse så er ikke kjøring til og fra næring, da er det privat. Kjører du på oppdrag på forskjellige lokasjoner er det mer sannsynlig næring. Men dette vet nok du best selv mer enn at vi skal gjette.

Får du noen kompensasjon for denne kjøringen til og fra jobb i så fall hvordan?
Sist endret av Dough; 9. januar 2023 kl. 19:44.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Du får ikke bedre svar av å starte flere parallelle tråden om samme tema.

Det er vel en grunn til at dette kom opp. Er du selvstendig næringsdrivende?

I den andre tråden tråden kaller du den for "arbeidsbil" og du vurderer en Caddy. Det høres for mange ut som en bil brukt i næring.

Lettere for andre å svare nærmere hvis du forklarer bedre og ikke kryptisk. Det er fullt mulig å bruke en privat bil i næring uten at det er firmabil f.eks som selvstendig næringsdrivende.

Er jobben som fast ansatt på en fast adresse så er ikke kjøring til og fra næring, da er det privat. Kjører du på oppdrag på forskjellige lokasjoner er det mer sannsynlig næring. Men dette vet nok du best selv mer enn at vi skal gjette.

Får du noen kompensasjon for denne kjøringen til og fra jobb i så fall hvordan?
Vis hele sitatet...

Fast ansatt, fast adresse.
Ja, kaller caddy for arbeidsbil.

Vi får kjøregodtgjørelse på ca 100kr t/r…
I den andre tråden skriver du at du er tømrer. Da jobber du vel ikke på fast oppmøtested? Hvis du ikke jobber på fast oppmøtested så anses reisen som en del av arbeidet. Så hvis det er tilfelle så har du vel snakket deg inn i forsikringssaken.

3. Arbeidstaker må utføre arbeid

Det tredje elementet er at arbeidstaker må utføre arbeid. Det er i praksis stilt små krav til dette elementet, og det er blant annet ansett for å være oppfylt selv om den ansatte kan sove under vakt.

Når det gjelder arbeidsrelatert reise, er det i rettspraksis lagt til grunn at reise til et annet sted enn det faste oppmøtested, og som arbeidstakeren må innfinne seg på for å få utført forventet arbeid for arbeidsgiver, er utførelse av arbeid etter det tredje elementet.

For ansatte uten et fast oppmøtested og som må møte på forskjellige steder for å utføre arbeidet der, anses nødvendig transport til disse ulike oppmøtestedene for å være en integrert del av arbeidsutførelsen og utførelse av arbeid etter det tredje elementet.

Reise mellom hjem og fast arbeidssted vil normalt ikke være arbeidstid. Under slik reise står den ansatte normalt ikke til arbeidsgiver disposisjon, og kan for eksempel selv regulere pendleravstand, avbryte reisen for å utføre andre gjøremål, mv.
Vis hele sitatet...
Når er reisetid arbeidstid
Sist endret av Dough; 9. januar 2023 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
I den andre tråden skriver du at du er tømrer. Da jobber du vel ikke på fast oppmøtested? Hvis du ikke jobber på fast oppmøtested så anses reisen som en del av arbeidet. Så hvis det er tilfelle så har du vel snakket deg inn i forsikringssaken.


Når er reisetid arbeidstid
Vis hele sitatet...
Tømrer som driver med elementbygging/ferdighus på stort lager. Dvs fast adresse.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fast ansatt, fast adresse.
Ja, kaller caddy for arbeidsbil.

Vi får kjøregodtgjørelse på ca 100kr t/r…
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dette er blitt et tema med forsikringen. Er det dette du har fortalt de?
Jeg skjønner ikke helt greia. Mener forsikringselskapet at du prøver deg på en forsikringssvindel? Hvem hadde skyld? Er det din skyld da du ønsker å ta det på din forsikring?
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
[/i]=Dough;3807052]Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dette er blitt et tema med forsikringen. Er det dette du har fortalt de?[/quote]

Jeg skrev at den ble brukt i jobbsammenheng, med det mente jeg jo selvfølgelig t/r jobb.

Hei, hva er årsaken til at du forsikrer bilen på deg privat når det er en bil som brukes i jobbsammenheng?

Svarte da:

Bilen går fra A(hjem) til B(arbeid). Hvorfor utgjør dette en større risiko enn for den vanlige mann i gata?
Hadde jeg hørt om eller blitt tilbudt næringsforsikring hadde jeg vel valgt dette.

Kom heller ikke opp som noe alternativ når jeg sjekket forsikring på bilen som takstmannen deres fant til meg.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt greia. Mener forsikringselskapet at du prøver deg på en forsikringssvindel? Hvem hadde skyld? Er det din skyld da du ønsker å ta det på din forsikring?
Vis hele sitatet...

Forsikringssvindel? Nei. Jeg vil ha oppgjør og kjøpe meg ny bil!
Forsikringsselskapet mener det er næringsvirksomhet, men jeg jobber 100% på fast adresse som tømrer..
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner ikke hvorfor du tar det opp her. Ta det opp med de som er kompetente
Ikke skriv til forsikringsselskapet at bilen blir brukt i jobbsammenheng hvis den ikke blir brukt i jobbsammenheng.
Sist endret av Montezuma; 9. januar 2023 kl. 20:12.
Høres ut som at du har snakket deg inn i saken å nå må du snakke deg ut av den.

Være tydelig på det vi har snakket om her. Du har fast jobb på fast adresse og bilen er privat og brukes til og fra arbeid som alle andre lønnsmottagere med jobb på fast adresse.

Når du sier dette skjedde i jobbsammenheng med en arbeidsbil som tømrer så får du selvfølgelig dette til å høres ut som kjøring i næring. Da må du selv rydde opp i det.
Sist endret av Dough; 9. januar 2023 kl. 20:40.
Sitat av Dough Vis innlegg
Høres ut som at du har snakket deg inn i saken å nå må du snakke deg ut av den.

Være tydelig på det vi har snakket om her. Du har fast jobb på fast adresse og bilen er privat og brukes til og fra arbeid som alle andre lønnsmottagere med jobb på fast adresse.

Når du sier dette skjedde i jobbsammenheng med en arbeidsbil som tømrer så får du selvfølgelig dette til å høres ut som kjøring i næring. Da må du selv rydde opp i det.
Vis hele sitatet...
Skjønner det. Vært i kontakt med daglig leder og videresendt hans svar til forsikringen.

Høres rart ut. Dette er jo en privatbil du bruker til og fra arbeid, og ikke som en håndverkerbil/servicebil i næringsvirksomhet.



Takk for alle svar
Sitat av supersoda Vis innlegg
Skjønner det. Vært i kontakt med daglig leder og videresendt hans svar til forsikringen.

Høres rart ut. Dette er jo en privatbil du bruker til og fra arbeid, og ikke som en håndverkerbil/servicebil i næringsvirksomhet.



Takk for alle svar
Vis hele sitatet...
Bra. Det ordner seg nok, når du først har fått et sånt varselflagg på en sak med kondemntert bil (selvom det er relativt billig bil) så er det nok litt formaliteter å rydde opp.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det virker jo ganske selvforskyldt?
Jeg klarer ikke å forstår hvordan du har rotet deg inn i denne situasjonen.

De få gangene jeg har brukt forsikringen på bil, så har det jo aldri vært noe behov for å si noe som helst om hvorfor jeg var ute å kjørte bil?
Hvorfor har du i det hele tatt sagt noe om at det var på jobb, til jobb, eller noe i den duren i det hele tatt?