Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 1893
Hei! jeg har prøvd å lage 2 stk vlan der port 1og2 er på hvert sitt vlan (vlan 10 og vlan 20 etc)
Jeg setter port 1 som untagged og port 4 (det er router) som untagged å alt fungerer, har internett og tilgang på port 1, men når jeg velger trunk port nr 4 som untagged (som gjør at jeg får internet) så forandrer den automatisk trunk port på alle de andre vlan til tagged!
Hvorfor? hvordan kan jeg ha den untagged på alle vlan?

ingen?
Sist endret av ticsyboy; 3 uker siden kl. 11:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det her høres muligens ut som et X, Y problem.
Kan du forklare hva slags resultat du ønsker?

Om jeg skulle gjette her, så kan du ikke ha untagged VLANS med trunk da du kan ende opp med looper i nettverket.
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det her høres muligens ut som et X, Y problem.
Kan du forklare hva slags resultat du ønsker?

Om jeg skulle gjette her, så kan du ikke ha untagged VLANS med trunk da du kan ende opp med looper i nettverket.
Vis hele sitatet...
Det jeg ikke får til er å få internet på vlan portene.
Har prøvd alt mulig rart.. Problemet er at for å få internet på den så må trunk port (port 4, router/internet port) den må være "untagged" men jeg får bare til å ha "untagged" på 1stk vlan, altså "vlan 1".
Velger jeg untagged på "vlan 10" så forsvinner internet på vlan 1 og vice versa.. derfor forstår jeg ikke trunk konseptet, trodde det var en funksjon som gjor at den kunne snakke mellom flere vlan...

skulle gjerne lagt ut noen bilder, men får det ikke til å fungere på dette forumet..
Sist endret av ticsyboy; 3 uker siden kl. 08:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bruk imgur.com, last bildene opp der og del linken her
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
Det jeg ikke får til er å få internet på vlan portene.
Har prøvd alt mulig rart.. Problemet er at for å få internet på den så må trunk port (port 4, router/internet port) den må være "untagged" men jeg får bare til å ha "untagged" på 1stk vlan, altså "vlan 1".
Velger jeg untagged på "vlan 10" så forsvinner internet på vlan 1 og vice versa.. derfor forstår jeg ikke trunk konseptet, trodde det var en funksjon som gjor at den kunne snakke mellom flere vlan...

skulle gjerne lagt ut noen bilder, men får det ikke til å fungere på dette forumet..
Vis hele sitatet...
Det er ikke så enkelt som at du har misforstått noe og har glemt å velge hvilket VLAN nettverkskortet ditt skal lytte på?
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
.. derfor forstår jeg ikke trunk konseptet, trodde det var en funksjon som gjor at den kunne snakke mellom flere vlan...
Vis hele sitatet...
Dette har ikke noe med trunk å gjøre, trunk på enkle switcher er stort at den godtar taggede vlan pakker på porten. Den åpner på ingen måte for trafikk mellom vlan, det gjør du normalt sett på routeren el.l. som du har koblet til den porten.

Men tror en egentlig en mangler noe grunnleggende her på hva du egentlig ønsker å gjøre.

Er det du egentlig vil å opprette 2 separate vlan for å for eks dele nettet ditt i to separate lokalnett ? For i så tilfelle må du opprette nettene på brannmur/router i to ulike vlan, så ha en tagget port fra brannmur mot switch der dei vlanene er godtatt. Så legger du vlan ut i access eller native vlan på dei portene du ønsker å ha klientene. Eller tagget om du skal ha ett wifi accesspunkt som skal splitte det eller en server el.l. som du kjører vm'er på.

Hadde du laget en skisse over hva du prøver å få til så tror jeg ting er litt enklere for andre å forstå siden alle postene til nå virker veldig som X/Y problematikk.
Trådstarter
hvordan velger jeg hvilket vlan nettverkskortet lytter på? aldri hørt om...

Jeg har 2 stk vlan , vlan 1 (som ikke går an å slette som er der fra før) og ett vlan 10 som jeg har laget, på vlan 1 er alt untagged, på vlan 10 står alt som excluded utenom port 1 og 2 (som er de jeg vil ha på vlan) og port 4 (som er routeren og i trunk)
Problemet er at jeg får bare nett om port 4 er untagged, men jeg får bare ha untagged på 1stk vlan om gangen, jeg vil ha internet på begge vlan (ergo trunk) men det går ikke, når jeg velger untagged på det ene vlanet så detter det andre ut pga blir satt automatisk taged...
https://imgur.com/wq8UDyn
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
hvordan velger jeg hvilket vlan nettverkskortet lytter på? aldri hørt om...

Jeg har 2 stk vlan , vlan 1 (som ikke går an å slette som er der fra før) og ett vlan 10 som jeg har laget, på vlan 1 er alt untagged, på vlan 10 står alt som excluded utenom port 1 og 2 (som er de jeg vil ha på vlan) og port 4 (som er routeren og i trunk)
Problemet er at jeg får bare nett om port 4 er untagged, men jeg får bare ha untagged på 1stk vlan om gangen, jeg vil ha internet på begge vlan (ergo trunk) men det går ikke, når jeg velger untagged på det ene vlanet så detter det andre ut pga blir satt automatisk taged...
https://imgur.com/wq8UDyn
Vis hele sitatet...
Windows: https://www.startech.com/en-eu/faq/v...k-card-windows

Linux: https://ostechnix.com/configure-vlan-tagging-in-linux/
Trådstarter
Jeg har ikke noe vlanid på nettverkskortet!

Sitat av ticsyboy Vis innlegg
Jeg har ikke noe vlanid på nettverkskortet!
Vis hele sitatet...
https://imgur.com/IWdJDiF
Sist endret av ticsyboy; 3 uker siden kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvorfor skal du ha to VLAN?

Det er ikke rart du ikke får nett fra routeren når porten på switchen står i trunk tagged mode, da porten på switchen den er koblet til forventer å få en trunk med tagged VLANs, routeren din sender ikke tagged informasjon. Dropp trunk og sett den til untagged VLAN 1. Det gjør du med resten av portene og.

VLAN er virituelle nettverk, du kan altså ha separate nettverk med forskjellige oppsett på samme utstyr.
En Trunk er å sende flere VLAN på en fysisk port, og gjøres oftest bare mellom nettverksutsyr: F.eks du har 3 VLAN og vil at alle de skal være tilgjengelig fra en annen switch. Da lager du en trunk port med tagged vlan i begge endene. Da vet de portene at de kan sende informasjon fra de 3 VLANene og de klarer å separere informasjonen siden ting er tagged. På resten av portene må du da ha kun et VLAN på porter som er untagged ellers vil informasjon fra et VLAN kunne gå til et annet VLAN og det oppstår en storm av informasjon som hadde gjort at nettverket til slutt stopper opp.

Når du lager en trunk med untagged, betyr det at all informasjonen fra de VLANene dine går sammen. Dette er hvorfor du ikke kan ha en untagged trunk og untagged porter: Du står i fare for å lage looper av nettverk der ting dupliseres og til slutt skaper en trafikkstorm.

Dropp VLAN (altså bare la ting stå som VLAN1), ha portene som untagged til både router og datamaskin så tror jeg ting løser sg
Sist endret av Dodecha; 3 uker siden kl. 11:35.
Trådstarter
Jeg har prøvd det å, funker ikke,
Jeg vil ikke ha 2 stk vlan, vil ha bare 1, det ene "vlan 1" er der fra før å går ikke an å slette , jeg vil at pcene på port 1 og 2 skal ikke finne noen andre enheter på nettet, derfor vil jeg ha vlan..
https://imgur.com/MJdzhiu
https://imgur.com/tUoUTMw

jeg finner heller ikke: IntelNetCmdlets

alt går i mot meg nå føler jeg xD
https://www.intel.com/content/www/us...to-2-5gbe.html
Sist endret av ticsyboy; 3 uker siden kl. 11:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det litt vanskelig å forstå enda, men jeg prøver igjen:

Er det slik at du får Internett om porten til ruteren står i VLAN 10 tagged? Og klient portene står i untagged?

Jeg mistenker du har en multirouter som gir ut VLAN, et for Internett og evt et for IPTV.

Edit: stryk det over. I førsteinnlegget ditt sier du at når du har
Port 1 og 4 som untagged VLAN 10 så får du nett på port 1, så hvorfor ikke bare sette alle portene som untagged vlan 10?

Mulig Cisco har noe greier med at vlan 1 er administrativt vlan og ikke tillater annen trafikk der, er litt siden jeg drev med Cisco ios
Sist endret av Dodecha; 3 uker siden kl. 15:55.
Trådstarter
Det er det jeg ikke får lov til, jeg får internet om jeg har portene som "untagged" i både vlan 1 og 10..
Men når jeg forandrer til untagged på det ene vlan, så forandrer det seg til tagged på det andre å vice versa..-.-

Jeg tror jeg nærmer meg en løsning, ser ut som windows 11 ikke støtter vlan...

"Intel® PROSet and Intel® Advanced Network Services will not be supported on Microsoft Windows* 11 or future Microsoft client operating system updates. This includes the Intel® Advanced Network Services features that allow the creation of Intel® Advanced Network Services Teams and VLANs."
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du skrev jo to innlegg lengre oppe at du ikke fikk nett om du hadde det i untagged: Jeg ba deg droppe ekstra VLAN, bruk bare 1, eller 10 for den del men bruk bare ett VLAN og ha alle portene som untagged og da sa du at nettet ikke fungerte sist.

Trunk er ikke å koble sammen VLAN som tidligere sagt, det er for å sende flere VLAN på en port, oftest mellom switcher, så du kan droppe trunk på port 4.
Trådstarter
Beklager,l har jeg sakt feil, alt fungerer om jeg har det i untagged, men ikke i tagged!

Jeg må ha 2 stk vlan, siden vlan 1 er der fra før å går ikke an å slette, å jeg vil ha 2 stk pcer på port 1 og 2 som er på egent vlan, så de ikke får kontakt med andre klienter på nettet...

Tror jeg har funnet ut noe, jeg har leitet frem en gammel pc å skal installere windows 10 nå å se om jeg da får opp vlan id options i nic
Sist endret av ticsyboy; 2 uker siden kl. 09:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ok, så du vil ha 2 vlan.

For at begge to skal ha nett må du såvidt jeg vet ha en switch med routing støtte, for du må da lage regler for hvordan trafikken skal routes mellom VLAN.

Routing between VLANs
Sist endret av Dodecha; 2 uker siden kl. 09:56.
Hvordan er routeren din satt opp for disse to nettene ? Så en har ett utgangspunkt som er rett siden det er jo der ting starter
Trådstarter
Jeg har en cisco 350 serie.. å en router bak dette, jeg fikk til å sette opp vlan id "10" på windows 10 nå, men enda får jeg ikke nett, holdt på litt over 90 timer nå med den driten her, det eneste jeg vil er at jeg har 2 stk pcer på ett vlan, ikke noe mere..

Jeg har gitt meg på det, kan ikke bruke mere tid på dette.. takk for hjelpen
Sist endret av ticsyboy; 2 uker siden kl. 11:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cisco 350 serie er vel switchen og ikke routeren din.
2pac alive in serbia
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
Det er det jeg ikke får lov til, jeg får internet om jeg har portene som "untagged" i både vlan 1 og 10..
Men når jeg forandrer til untagged på det ene vlan, så forandrer det seg til tagged på det andre å vice versa..-.-

Jeg tror jeg nærmer meg en løsning, ser ut som windows 11 ikke støtter vlan...

"Intel® PROSet and Intel® Advanced Network Services will not be supported on Microsoft Windows* 11 or future Microsoft client operating system updates. This includes the Intel® Advanced Network Services features that allow the creation of Intel® Advanced Network Services Teams and VLANs."
Vis hele sitatet...
Hvis du vil ha untagged på to vlan på samme port, vil det si at enheten er koblet til begge vlanene samtidig, som også innbærer at trafikken dupliseres.

For switcher som støtter vlan osv, er Vlan 1 den som oftest er untagged default på alle porter.

Når en port har et untagged vlan, betyr det at porten skreller av vlan enkapsulering når det går ut mot tilkoblet enhet, og legger til vlan header når trafikken kommer inn.

Hvis du har en avansert enhet/router/switch som trenger å ha aksess mot to forskjellige vlan samtidig, enabler du flere tagged vlans på samme port. Men da må du konfigurere vlan på interfacet på den aktuelle enheten også.


Enkelt forklart: "untagged ports" bruker du på enheter som er "vlan unaware", dvs, enheter som ikke kan eller ikke skal tenke over vlan konfigurasjonen.

Etter å ha lest ditt siste innlegg:

Skjønner det slik at du skal ha et eget nettverk for kun to datamaskiner, på vlan 10. Da må du sette opp et nytt logisk interface som er koblet opp mot disse enhetene. Du må konfigurere ruting, NATing, dhcp osv. Altså, et sekundærlan.

Å sette opp et vlan bare for seg selv er ikke et komplett oppsett.
Sist endret av frilansloser; 2 uker siden kl. 21:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Hvis du vil ha untagged på to vlan på samme port, vil det si at enheten er koblet til begge vlanene samtidig, som også innbærer at trafikken dupliseres.

For switcher som støtter vlan osv, er Vlan 1 den som oftest er untagged default på alle porter.

Når en port har et untagged vlan, betyr det at porten skreller av vlan enkapsulering når det går ut mot tilkoblet enhet, og legger til vlan header når trafikken kommer inn.

Hvis du har en avansert enhet/router/switch som trenger å ha aksess mot to forskjellige vlan samtidig, enabler du flere tagged vlans på samme port. Men da må du konfigurere vlan på interfacet på den aktuelle enheten også.


Enkelt forklart: "untagged ports" bruker du på enheter som er "vlan unaware", dvs, enheter som ikke kan eller ikke skal tenke over vlan konfigurasjonen.

Etter å ha lest ditt siste innlegg:

Skjønner det slik at du skal ha et eget nettverk for kun to datamaskiner, på vlan 10. Da må du sette opp et nytt logisk interface som er koblet opp mot disse enhetene. Du må konfigurere ruting, NATing, dhcp osv. Altså, et sekundærlan.

Å sette opp et vlan bare for seg selv er ikke et komplett oppsett.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for hjelpen, jeg skal prøve en siste gang da...
Som du sier, alle portene på vlan 1 må være untagged, så den er grei, å siden de må være untagged på vlan 1 å det går ikke an å forandre det på vlan 10, så betyr det at jeg må gjøre noe annet, jeg må ha trunk på port 4 (som er internet) å ha den tagged, å sette vlan id på nic som id 10? det har jeg nå gjort med en annen pc, proset intel brukte jeg. (vet ikke om det funker)

routeren har ip 192.168.0.100
Må vlan 10 være på et egent subnet? routeren som er tilkoblet port 4 har ipen 192.168.0.1 (derfor satt jeg switchen på samme subnet) kan jeg ha vlan 10 på egent subnet? f.eks: 192.168.1.100?


Må jeg ha 2 forskjellige ip adresser?
2pac alive in serbia
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
Tusen takk for hjelpen, jeg skal prøve en siste gang da...
Som du sier, alle portene på vlan 1 må være untagged, så den er grei, å siden de må være untagged på vlan 1 å det går ikke an å forandre det på vlan 10, så betyr det at jeg må gjøre noe annet, jeg må ha trunk på port 4 (som er internet) å ha den tagged, å sette vlan id på nic som id 10? det har jeg nå gjort med en annen pc, proset intel brukte jeg. (vet ikke om det funker)

routeren har ip 192.168.0.100
Må vlan 10 være på et egent subnet? routeren som er tilkoblet port 4 har ipen 192.168.0.1 (derfor satt jeg switchen på samme subnet) kan jeg ha vlan 10 på egent subnet? f.eks: 192.168.1.100?


Må jeg ha 2 forskjellige ip adresser?
Vis hele sitatet...
Ruteren skal/må ha et eget virtuelt interface for vlan 10 ja, der den også må ha sin egen IP på eget subnet, samt NATing enabled (ikke glem også å åpne opp i brannmur på virtuelt interface).

Du kan ha vlan 1 untagged og andre vlan tagged på interface på ruter firmwares som er kommersielle/seriøse.

Internet interfacet (WAN) holdes tagged slik det kommer fra leverandør, og holdes helt adskilt fra LAN vlan.
Trådstarter
jeg har nå opprettet 2 vlan : "vlan 1" og "Vlan 10" vlan 1 er 10.1.1.50, Routeren er 10.1.1.1 (den som er tilkoblet port 4) og vlan 10 er: 10.2.2.50
Men hvordan kan jeg få tilgang til vlan 10 når routeren er på et annet subnet?

Jeg har laget de 2 tingene som du sier å valgt vlan id 10 på proset intel.. men ends får jeg ikke internet...

nå tok jeg å forandret router ip til 10.2.2.1 å fikk enda ikke internet :S så er noe rart noe, virker som vlan id greiene ikke fungerer
Sist endret av ticsyboy; 2 uker siden kl. 09:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
2pac alive in serbia
Send gjerne screenshots og tegning av hele setupet.

Slik jeg forstår det nå har du en switch og en ruter akuratt nå. Har du admin tilgang til ruteren i det hele tatt? Hvis ikke, så er det umulig uten at du anskaffer en ekstra ruter med admin access.

Vis ruterkonfig for vlan 10.
Trådstarter
jeg har tilgang til alt! jeg skal ta screen shots 2 sec

https://imgur.com/Z7FxIUX Router
https://imgur.com/IE0ymHn router 2
https://imgur.com/vo8Dug6 Switch
https://imgur.com/skw9Nab
https://imgur.com/undefined

hva skal ip instillingene til pcen som skal kobles til vlan 10 er?
Skal den linkes til ipen til vlan 10? altså 192.168.1.100?
eller til vlan 1? å hva skal gateway instillingene være? skal det være routeren eller switchen?

Å om det er routeren, så går ikke det, siden den er på 192.168.0.1 (annet subnet)
Sist endret av ticsyboy; 2 uker siden kl. 10:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
jeg har tilgang til alt! jeg skal ta screen shots 2 sec

https://imgur.com/Z7FxIUX Router
https://imgur.com/IE0ymHn router 2
https://imgur.com/vo8Dug6 Switch
https://imgur.com/skw9Nab
https://imgur.com/undefined

hva skal ip instillingene til pcen som skal kobles til vlan 10 er?
Skal den linkes til ipen til vlan 10? altså 192.168.1.100?
eller til vlan 1? å hva skal gateway instillingene være? skal det være routeren eller switchen?

Å om det er routeren, så går ikke det, siden den er på 192.168.0.1 (annet subnet)
Vis hele sitatet...
Routeren skal også ha et eget subnet for det andre VLAN-et ditt. Du må sette opp et interface som lytter på VLAN-et.
Trådstarter
hva mener du=? skal jeg forandre ipen til routern? og i så fall til hva?

der! https://imgur.com/FQ659YV

router er nå 192.168.0.1 vlan 1 er 192.168.1.100 og vlan 10 er nå 192.168.2.100 så alle er nå på egent subnet å det funker IKKE

men nå må jeg skifte ip vær gang jeg vil inn på switchen siden den er på annet subnet!! det er jo sykt travelt

nå har jeg brukt litt over 100 timer på å få 2 pcer på ett vlan uten att noe fungerer, skulle lett ha vippset den som viste hvordan man gjør det 1000 kr for d men jeg tror jeg gir meg på hele greia... tar for mye av tiden min ... men setter pris på dere prøvde
Sist endret av ticsyboy; 2 uker siden kl. 11:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger nok litt mer kunnskap om VLAN og nettverk før du fortsetter med dette. Jeg som har kunnskap, sliter med å dele den med deg fordi du virkelig mangler kunnskapen som kreves for å gjøre det du vil gjøre

Kjøp heller en ny fysisk ruter og koble kun de 2 pc-ene dine på den fysisk, og resten på den andre fysiske ruteren. Det er i praksis det samme som du prøver å oppnå med VLAN.
Sist endret av Tysteren; 2 uker siden kl. 11:46.
Trådstarter
ja jeg vet ikke lenger, jeg finner switchen på nettverkskortet "untagged" men ikke de tagged, jeg satt router på 192.168.0.1 og vlan 1 192.168.1.100 og vlan 10 192.168.2.100 men er sykt travelt å måtte forandre ipen vær gang jeg vil inn på routeren...

kanskje jeg må sette port 4 som layer 3?

Nei men vi avslutter der..takk

funnet det ut ! det finnes ingen vlan instillinger i routeren så det går ikke med min router...

D-Link
DIR-842
Sist endret av ticsyboy; 2 uker siden kl. 08:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
men er sykt travelt å måtte forandre ipen vær gang jeg vil inn på routeren…
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skal du endre ip-adresse for å få tilgang til noe som helst? Hvis du uansett er på et annet VLAN, så vil du ikke få kontakt med subnettet du endrer til. Du roter skikkelig.
Trådstarter
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hvorfor i all verden skal du endre ip-adresse for å få tilgang til noe som helst? Hvis du uansett er på et annet VLAN, så vil du ikke få kontakt med subnettet du endrer til. Du roter skikkelig.
Vis hele sitatet...
For de pcene som er på vlan 1 da vet du.. var det jeg mente

routeren er 192.168.0.1 å for å få internet på vlan 1 må jeg ha ip instillingen "gateway" 192.168.0.1, men vlan 1 er på 192.168.1.100 og vlan 10 er 192.168.2.100 så om jeg vil inn på switchen må jeg forandre ipen å det er travelt.. men det har ikke noe å si, skulle gjerne gjort det men funker ikke noe, men jeg har ikke router som støtter dette.. finner ingen vlan instillinger på routeren.. å switchen min går igjennom 3 andre cisco switcher før den kommer til routeren...
Sist endret av ticsyboy; 2 uker siden kl. 10:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
For de pcene som er på vlan 1 da vet du.. var det jeg mente

routeren er 192.168.0.1 å for å få internet på vlan 1 må jeg ha ip instillingen "gateway" 192.168.0.1, men vlan 1 er på 192.168.1.100 og vlan 10 er 192.168.2.100 så om jeg vil inn på switchen må jeg forandre ipen å det er travelt.. men det har ikke noe å si, skulle gjerne gjort det men funker ikke noe, men jeg har ikke router som støtter dette.. finner ingen vlan instillinger på routeren.. å switchen min går igjennom 3 andre cisco switcher før den kommer til routeren...
Vis hele sitatet...
Du nærmer deg! Du har helt rett i at du må ha riktig gateway ip for å kunne få nett via. routeren, fordi routeren lytter på 192.168.0.1, det har du helt rett i!

Men når du leker med VLAN, så er det altså meningen at på vlan1 lytter routeren på 192.168.0.1, og vlan10 lytter routeren på 192.168.1.1, og vlan20 lytter routeren på 192.168.2.1.

Altså et eget subnett / LAN til hvert VLAN. Hvis ikke du får routeren til å lytte på en adresse i VLAN-et og ikke har NAT-regler, så vil ikke routeren gjøre det den må gjøre for at du skal få internett.

De pc-ene som sitter på vlan1 skal ha 0.1 som gateway, de som sitter på vlan10 skal ha 1.1 som gateway, de som sitter på vlan20 skal ha 2.1 som gateway

Med denne kunnskapen som jeg lærte deg nå, finner du kanskje fram til resten selv?
Trådstarter
Nei fordi routeren min som sakt støtter ikke vlan så jeg får det aldri til med mitt oppsett så har gitt meg på d.

om vlan 2 lytter på 192.168.2.1 som du sier er det ihvertfall ikke rart det ikke fungerer, jeg har bare 1 router å den er 192.168.0.1
Sist endret av ticsyboy; 2 uker siden kl. 11:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
Nei fordi routeren min som sakt støtter ikke vlan så jeg får det aldri til med mitt oppsett så har gitt meg på d.

om vlan 2 lytter på 192.168.2.1 som du sier er det ihvertfall ikke rart det ikke fungerer, jeg har bare 1 router å den er 192.168.0.1
Vis hele sitatet...
Ifølge brukermanualen gjør den det: https://support.dlink.com/resource/P...3.00_WW_EN.pdf

Les også: https://forum.openwrt.org/t/how-to-d...r-842-c1/89627

Og nei, jeg har ikke sagt at vlan2 lytter på 192.168.2.1, men at det er MENINGEN at du blant annet skal få den til å gjøre det. Du må finne fram til det.

Det blir nøyaktig som å ha 3 forskjellige fysiske routere, 192.168.0.1 på den første, 192.168.1.1 på den andre, 192.168.2.1 på den tredje. Det er akkurat det samme prinsippet du skal følge når du skal tenke hvordan VLAN fungerer. Du har kun en router, og den har mulighet til VLAN ifølge det jeg finner. Det er du som mangler kunnskap / forståelse for hvordan det egentlig fungerer, og jeg prøver å forklare det på denne måten. Still gjerne spørsmål.

Det du skal er altså opprette et interface på routeren, og interfacet skal lytte på VLAN 10, og ha en IP-adresse (192.168.1.1). Sjekk også brannmur / NAT-delen av routeren din, ser du for eksempel regler at trafikk fra "lan0" skal routes til "wan0", så må du altså opprette en ny lignende regel, bare at du velger interfacet som lytter på VLAN-et du vil bruke.
Sist endret av Tysteren; 2 uker siden kl. 11:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Det er nesten ingen instillinger på routeren, tar meg 5 sekund å se den ikke har noe vlan funksjon...

Å hva er det på routeren jeg skal stille inn? sttic route? acl? ace? hva? Det er du som mangler kunnskap / forståelse?? ingen andre her som klarer det så jeg er ikke alene ihvertfall

har lagt ut flere bilder på hva jeg har gjort, å siden ikke noen har sakt noe om oppsettet jeg har lagt blde av så må alt være riktig da...

https://imgur.com/SNirgsr
https://imgur.com/undefined
hva er det jeg skal stille inn her?

Da får jeg ordnet det snart, jeg får en kompis innom som skal vise hvordan det gjøres, å som tar med seg en router..

så jeg avslutter der, å sluttet ¨å abonere på denne posten.. takk for forsøket...
Sist endret av ticsyboy; 2 uker siden kl. 12:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Hei fikk det faen meg til nå...
Installerte openwrt men da funket ikke internett, fikk ordnet det etter sykt mye styr, men nå funker det endelig dlink routeren støttet ikke vlan id tagging, men med openwrt så funker det nå etter jeg fant riktige kombinasjonen av iper, mac og interfaces /firewall setting m.m

https://imgur.com/XNFM5NB
https://imgur.com/uIpaHY2
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Gratulerer!

Men, for fremtiden vil jeg først be deg faktisk lære teknologien du leker med. Om du ikke skjønner manualene så har du ikke lest de godt nok. Det er slik at jeg og de fleste andre og må lese manualer et par ganger samt eksperimentere litt for å få ting til å fungere.
Jeg skjønner det kan virke lettere å bare be andre på forumet løse problemene men i eksempelet her endte det jo opp med at du fikset det selv. Og jeg vil legge til at det var vanskelig å hjelpe da du ikke så ut til å forklare problemet ditt godt nok, flere ganger skrev du ting som sa i mot det forrige innlegget ditt og det ble veldig vanskelig å prøve å danne seg et bilde over hva du hadde prøvd og ikke.

Ut i fra bildene du viser der er jeg fremdeles ikke sikker på oppsettet ditt, er dette bilder både fra switchen og fra routeren?