Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3744
Hei.

Jeg skal inn i førstegangstjeneste i Sjøforsvaret, men vet ikke hva eller hvor jeg vil.

Håpet på at noen her vet hva som er kult å ikke.

Kanskje noen har vært innom Marinejeger kurset?
Du får nok ikke velge å vrake nei. Trur du kan prøve deg på div opptak men etter rekrutten vil du bli plassert hvor du passer best. Du får dog sette opp ønsker..

Marinejeger er hardcore. Ikke prøv hvis du ikke har motivasjonen på plass
Du havner på rekruttskole på KNM Harald Haarfagre på Madla i Stavanger sammen med et kull fra Luftforsvaret. Du får muligheten til å ønske deg til hvilken tjeneste du vil og hvilket fartøy/base du vil, men det er ingen garanti. Forsvarets behov er styrende, men de aller fleste får et av de første tre valgene oppfylt. Da jeg var inne var det vel 20-25 forskjellige valg i min gren på ca 10 baser (Luftforsvaret), skulle tro det er ca det samme for Sjøforsvaret (mange flere steder du kan havne i sjø, men tror ikke du kan søke på spesifikke fartøy, kun type/klasse). Mulighetene spenner fra NATO-tjeneste i Brussel til kjøkkenassistent, så de aller, aller fleste finner noe de har lyst til.

Det som er avgjørende for hvor du havner er blant annet:
- (Sjø)forsvarets behov
- Sikkerhetsklarering
- Sertifisering og førerkort
- Vurdering av skikkethet fra troppssjef
- Vandel
- Egne ønsker

Det som kreves varierer fra tjeneste til tjeneste.
Sist endret av Snillorg; 7. mars 2011 kl. 05:01.
Jeg var selv på rekruttskole på KNM Harald Haarfagre på Madla i Stavanger.
Jeg endte med å søke til Kystvakta, noe jeg ble veldig fornøyd med.

Du får oppleve veldig mye, du får sikretskurs, god mat, ikke så veldig autotitært som andre steder, og så har du turnus.
Ytre KV oppererer med en 6 uker på, 3 uker av turnus. Så rekker du faktisk å gjøre litt forskjellig når du har perm.

Og så hadde de aldri pisseprøve når jeg var der ;D
Har en kompis som også endte i Kystvakta. Han likte seg også svært godt.
Fikk vite på sesjon hvor jeg kom til å bli plassert siden jeg fikk velge selv etter en prat med offiseren.

Jeg fikk vite at HVIS jeg ikke har skaffet meg lærlingkontrakt etter sommerferien så skal jeg inn som sambands operatør på fregatt våpenet.

Fikk velge helt selv hva jeg ville
Tror kanskje at holdningen din og motivasjon tilsier at du ikke burde søke opptak MJK. Om du skulle lure på noe rundt teamet, hvis du er helt uviten, ta kontakt på PM.
Sist endret av Troennes; 7. mars 2011 kl. 15:28.
For å si det sånn, Marinejegeropptaket er ikke noe man "kanskje prøver seg på" siden det ser fett ut. Det kreves beinhard trening i forkant. Mange som søker opptaket har trent og forberedt seg i årevis.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Tror kanskje at holdningen din og motivasjon tilsier at du ikke burde søke opptak MJK. Om du skulle lure på noe rundt teamet, hvis du er helt uviten, ta kontakt på PM.
Vis hele sitatet...
Det samme sier jeg. Du har ikke så stor sjags her hvis du søker bare fordi du ikke vet hva annet du har lyst til, dette er beinhardt.
Sist endret av Sarv_2; 7. mars 2011 kl. 17:24.
Marinejeger kurset?

Det er ett helvetes hardt opptak, det kreves en fysisk og psykisk styrke som få har. opptaket varer ca 1-2 mnd.
Har hatt noen venner som har prøvd seg, og jeg blir virkelig satt ut når jeg får høre hvor hardcore alt egentlig er der.
Som de fleste jeg har snakket med har sagt, så prøver man bare 1 gang.
hvis man prøver 1 gang til, så vet man hva som venter, å det tar på for mye psykisk.

MEN, føler noen at de har styrken og psyken til å prøve, så "go for it!"
Blir virkelig noe å fortelle barnebarna :P
Sitat av campCKY Vis innlegg
For å si det sånn, Marinejegeropptaket er ikke noe man "kanskje prøver seg på" siden det ser fett ut. Det kreves beinhard trening i forkant. Mange som søker opptaket har trent og forberedt seg i årevis.
Vis hele sitatet...
Hva han sa. Her kreves det årevis med forberedelse, med mindre du allerede er i ekstremt god fysisk og psykisk form, er det ingen vits i å søke MJK.
på opptaket til MJK er det ikke lov å gå, bare løpe. og det gjerne også naken i mange tilfeller.

Det stilles høye krav og er ikke noe du bør tenke på engang, med mindre du har stor interese i forsvaret og videre karriere. Alle bør prøve vis de vil, Men med mindre du hadde det som mål, så kan du glemme det. Desverre.

Dette er fysisk og psykisk blandt det mest krevende jobbene/hverdagene i verden.


Uansett hvor du havner så tror jeg du vil trives bra! dere vil få komme med ønsker under rekrutten, så bruk tiden og se hva du finner artig
Sist endret av Rammlied; 8. mars 2011 kl. 00:57.
alle i troppen som prøvde seg på mjk-opptak falt av i løpet av rekrutten og ble plassert sammen med oss andre slasker. De som falt av ble plassert litt random, så hvis du prøver deg er det mulig du blir plassert i luftwaffe fremfor marinen. Tjenestegjorde selv på KV svalbard, og jeg angrer absolutt ikke. Fikk sett mye jeg aldri ellers ville fått sett, og har mange gode minner derfra. Pluss selve militær-greia er mye slackere på båt enn på land, siden du blir kjent med alt av befalet. Mye av befalet har ikke så mye militært om seg annet enn uniformen, så hvis du havner på båt er det mer som om du har en dårlig betalt jobb i et år men med mye fri og mange oppleveser som kompenserer helt fint.