Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 8309
Hei

Jeg har nå lest en god del tråder og liknende om disse forskjellige grenene av førstegangstjenesten!

Det jeg egentlig lurer på, er hvilken linje som er lurest å velge i forhold til disse pekepinnene:

- Mest Fritid
- Best Bomiljø
- Fysisk Anstrengende (altså minst)
- Spennende oppgaver
- Muligheten til å bestemme mye av dagen selv

Takker for svar

Riverton
Ut i fra de kriteriene du lister, ville jeg valgt siviltjeneste..
Sitat av Riverton Vis innlegg
Hei

Jeg har nå lest en god del tråder og liknende om disse forskjellige grenene av førstegangstjenesten!

Det jeg egentlig lurer på, er hvilken linje som er lurest å velge i forhold til disse pekepinnene:

- Mest Fritid
- Best Bomiljø
- Fysisk Anstrengende (altså minst)
- Spennende oppgaver
- Muligheten til å bestemme mye av dagen selv

Takker for svar

Riverton
Vis hele sitatet...
Hæren/ 2.Bataljon/ Mekanisert Infanteri

Chilleste tjenesten noensinner


- Ekstremt bra bomiljø, aldri stått opp til flere soloppganger i livet mitt.
- Spennende oppgaver, mye av.
- Bestemmer dagen helt selv, så lenge du gjør det lagfører sier!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Tør ikke si mye om MP, men vaktsoldater jobber vanligvis turnus, dvs. 1 uke på jobb, en uke fri. Har snakket med en del vaktsoldater, og det er iallfall ikke fysisk anstrengende tjeneste jeg har fått høre om. Enkelte ting er selvfølgelig hardt (mestringsøvelse og rekrutten hovedsaklig), men det er det uansett i Forsvaret.

MP vil jeg tro er langt hardere og krever mye mer av deg i form av motivasjon for tjenesten og ikke minst fysisk.

Gå for vaktsoldat du. Passer nok rett inn
Sist endret av thomasf; 21. juni 2010 kl. 00:41.
Nå skal jeg ikke svare for militærpolitiet, men jeg kan gi deg mine erfaringer fra året som vaktsoldat.

Når det gjelder fritid hadde vi som regel en del, det varierte noe, men som oftest hadde jeg en uke på vakt og to uker perm. Eneste unntak var om vi skulle ha litt grønn tjeneste før vi gikk på vakt, dette kunne vare 3-7 dager. Fritid mens man er på vakt varierer nok mellom de fleste steder, dette kommer an på antall soldater på vakt, men selv satt jeg i bommen fra 2300 til 0200 og i vakthuset fra 0200 til noe som varierte mellom 0600 og 0800.

Bomiljøet er vel som militære bomiljø flest, en gjeng gutter presset inn på ett rom som ikke var av den største sorten. I tillegg til dette soverommet hadde vi også en relativt stor stue og kjøkken med alt man kunne ha behov for.

Det var ikke veldig fysisk anstrengende på vakt, man sitter veldig mye rolig, men man har en og annen streif i blandt. ( dette kommer også an på tjenestested vil jeg tro.) På grønn tjeneste trenger man ikke mer enn generell fysisk form for å klare seg helt ok.

De mest spennende oppgavene man kunne få utdelt var vel å være vaktbilsjåfør eller vaktkommanderende, men jeg vet at noen steder får noen soldater tildelt ansvar for hunder, da sammen med en ( i mangel på ett bedre ord) hundeleder.

Vi hadde de faste oppgavene daglig, men utenfor det hadde vi liten kontakt med befalet vårt, en daghavende kom innom et par ganger i døgnet og ellers styrte vi det meste selv, dette ga oss derfor god til å gjøre det vi ville da vi ikke hadde spesielle oppgaver, som f.eks gå å trene.

Håper dette er til hjelp og en som har vært militærpoliti kan komme med sine erfaringer fra den tjenesten.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Takk for svar så langt

Vaktsoldat høres jo rimlig koselig ut da
Sitat av Riverton Vis innlegg
Takk for svar så langt

Vaktsoldat høres jo rimlig koselig ut da
Vis hele sitatet...
Neinei, stormsoldat er tingen for deg. Veldig behagelig og opplevelse rik erfaring!
2. bn. og tmbn er vel hovedsaklig ikke noen lat-tjeneste da..

Når det gjelder hvor spenende og fysisk anstrengende det blir som vaktsoldat, så kommer det mye an på hvilken leir du blir plassert på tror jeg.
Har inntrykk av at på slike mindre viktige leirer får du noen uker med opplæring i begynelsen av året, og så har du perm og playstation-tjeneste resten av året.
På sørre og viktigere leirer er det litt mer seriøst opplegg, med fast "grønn" tjeneste (skyting, arestasjonsteknikk/nærkamp, øvelser osv) gjenom hele året, og like fysisk slitsomt som i mp. Her har du også ganske mye kontakt med mp, og har av og til øvelser og trening sammen med dem.
Når du er på vakt så har du generelt ganske stor frihet, og mye tid til tv-titting når du ikke er ute på streif-runder o.l. Vaktlaget styrer stort sett sitt eget opplegg etter bestemte regler. Det er alltid ett bafal som er tilgjengelig døgnet rundt, men han kommer stort sett bare inn i bildet hvis det går brannalarm eller noe. Er ingen som driver å bestemmer hva dere skal gjøre til en hver tid.

Når det gjelder arbeidsoppgaver, så er vel mp rett og slett som vanlig politi. Vaktfolka fungerer mer som vektere, men har samtidig full politimyndighet på lik linje med mp, så lenge det er innenfor leir.

Vaktsoldater, i hæren værtfall, blir av mange liksom sett litt ned på da, og har litt rykte for å vere en gjeng med slasker.. Folk har ofte mye mer respekt for mp.
Vaktsoldat: Leirvakt på feks Rena. Dit går de som ikke orker mer av rekrutten. Altså army rejects! Flere av de jeg var med på rekrutten til hmkg bailet dit.
MP: Dette er en mye hardere vei å gå. De er drittfolk å ha med å gjøre dersom du er ordentlig soldat, men de har noe å vise til i ettertid!

Ta den hardeste veien, du kommer til å takke meg for dette rådet om noen år. Om du følger det da.
Skulle du bli vaktsoldat, er sannsynligheten stor for at du bruker mye tid i en kjip bu og betjener porten i en leir, går noen runder i leiren og ellers spiller Playstation. Når du først skal inn i forcen, hvorfor ikke velge en tjeneste som er utfordrende, spennede og som du føler at du virkelig har noe igjen for når du er ferdig? Hadde jeg vært deg, ville jeg lest meg litt opp på: 2. bataljon, GSV og Panserbataljonen. Spennende tjenester, hvor man ikke må være "supermann" for å komme inn (fysisk).
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Vaktsoldat: Leirvakt på feks Rena. Dit går de som ikke orker mer av rekrutten. Altså army rejects! Flere av de jeg var med på rekrutten til hmkg bailet dit.
MP: Dette er en mye hardere vei å gå. De er drittfolk å ha med å gjøre dersom du er ordentlig soldat, men de har noe å vise til i ettertid!

Ta den hardeste veien, du kommer til å takke meg for dette rådet om noen år. Om du følger det da.
Vis hele sitatet...
Dette er typisk gardesnakk, jeg kjenner så sykt mange som ble utrolig ovenpå etter å ha vært i garden en stund, og befalet snakka jo bare dritt om vakta, noe som ikke gjorde saken bedre. Om du faktisk tenker deg litt om så vil du se at en gardist bare er en stivpynta vaktsoldat.
Men de har vel fortsatt flere feltdøgn enn de fleste vanlige vakt & sikring-soldater?
Sist endret av campCKY; 21. juni 2010 kl. 13:01.
jeg var i marinen... veldig fin tjeneste.... var innom de fleste byer i norge,samt litt i utlandet (køben,aarhus,gdansk,gdynia)

fest hver helg, og påskeferie,sommerferie og vinterferie
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av MartinB Vis innlegg
Dette er typisk gardesnakk, jeg kjenner så sykt mange som ble utrolig ovenpå etter å ha vært i garden en stund, og befalet snakka jo bare dritt om vakta, noe som ikke gjorde saken bedre. Om du faktisk tenker deg litt om så vil du se at en gardist bare er en stivpynta vaktsoldat.
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring fra HMKG selv, men jeg har aldri i min fartstid i Forsvaret hørt en oppegående soldat uttale noe negativt om Garden. Garden er dessuten ikke bare gardister. De har blant annet jegertropp og drilltropp. Antageligvis flere også, uten at jeg skal si meg skråsikker akkurat der. Men nei du, Garden er mer enn bare stivpynta vaktsoldater.

Uansett så anses HMKG som å være et svært godt tjenestested med gode muligheter for videre tjeneste i Forsvaret, og med en god tjenesteuttalelse derfra, bidrar det nok positivt i det sivile óg.

Edit: Men det er nok ikke tjenesten trådstarter er ute etter nei.
Sist endret av thomasf; 22. juni 2010 kl. 11:51.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Har ingen erfaring fra HMKG selv, men jeg har aldri i min fartstid i Forsvaret hørt en oppegående soldat uttale noe negativt om Garden. Garden er dessuten ikke bare gardister. De har blant annet jegertropp og drilltropp. Antageligvis flere også, uten at jeg skal si meg skråsikker akkurat der. Men nei du, Garden er mer enn bare stivpynta vaktsoldater.

Uansett så anses HMKG som å være et svært godt tjenestested med gode muligheter for videre tjeneste i Forsvaret, og med en god tjenesteuttalelse derfra, bidrar det nok positivt i det sivile óg.

Edit: Men det er nok ikke tjenesten trådstarter er ute etter nei.
Vis hele sitatet...
Det var satt litt på spissen for å fremheve poenget mitt. Jeg var selv vaktsoldat på Gardeskolen og der ble rekruttene mer eller mindre oppdratt til å se ned på vaktsoldatene og den tjenesten. Jeg er fullstendig klar over at garden er mer enn det å stå vakt, jeg gikk selv på gardeskolen men fikk dessverre ikke fortsette da jeg hadde en skade i foten som gjorde at jeg ikke ville ha muligheten til å stå stille i flere timer.
Sitat av thomasf Vis innlegg
De har blant annet jegertropp og drilltropp. Antageligvis flere også, uten at jeg skal si meg skråsikker akkurat der. Men nei du, Garden er mer enn bare stivpynta vaktsoldater.
Vis hele sitatet...

Eskortetropp,kompanistab og geværtropp også Dette er noe alle 6.Gardekompanier består av om jeg ikke tar helt feil. Med unntak av 3.kompani som er musikk og drill.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av MartinB Vis innlegg
Dette er typisk gardesnakk, jeg kjenner så sykt mange som ble utrolig ovenpå etter å ha vært i garden en stund, og befalet snakka jo bare dritt om vakta, noe som ikke gjorde saken bedre. Om du faktisk tenker deg litt om så vil du se at en gardist bare er en stivpynta vaktsoldat.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg faktisk vært vaktsoldat (tr. ass.) i Garnison Østerdalen (Rena, Terningmoen og Jørstadmoen) og kan bekrefte at ryktet de har blandt gardister og andre på husmorskolen er alt annet enn korrekt. Stort sett lever gardister i en liten boble om at alt som gjøres i forsvaret spinner rundt dem, men stort sett alle andre grener innenfor hæren har flere dager stridstrening.

Jeg har bare positive erfaringer som vaktsoldat (riktig nok satt jeg aldri i bua eller gikk streif). Fikk god kontakt med befalet og gikk med en følelse av at befalet faktisk hadde bakkekontakt. Når det er sagt så forandrer slikt seg veldig fort, mitt befal ble flyttet rundt på etter at jeg var ferdig der. Men slik er det generelt sett for hele forsvaret.

Enkleste metoden å bli vaktsoldat på er å søke HMKG og be om å bli overflyttet/søke om å bli overflyttet. Jeg flyttet av eget personlig ønske fordi jeg ikke kunne se noen fremtid forran slottet... Og angret ikke et sekund.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Hei
Det jeg egentlig lurer på, er hvilken linje som er lurest å velge i forhold til disse pekepinnene:

- Mest Fritid
- Best Bomiljø
- Fysisk Anstrengende (altså minst)
- Spennende oppgaver
- Muligheten til å bestemme mye av dagen selv

Takker for svar

Riverton
Vis hele sitatet...
Ut i fra det du skriver samsvarer du sa langt med alle mine fordommer mot vaksoldater med unntak av oenske om spenning.
Du faar spoerre deg selv hva du vil ha mest - mye fritid og lite fysisk anstrengelse, eller spennende oppgaver.

Spennende oppgaver tror jeg saa absolutt du faar i MP, dog kommer det nok litt paa hva du syntes det er spennende aa drive med. Jeg vil si vakt og sikring oppfyller kriteriene dine best.
A. Mest fritid, lite fysisk, bestemmer over dagen selv kræsjer helt med B."spennende oppgaver"

A = Kjedelig døv vakttjeneste.
B = 2. bataljon, helst kompani A eller B (hvis de fortsatt eksisterer), kan også gå under betegnelsen mekanisk infanteri.
Kystvakt skvadron Nord var helt konge.
To mnd tjeneste, og en mnd fri (turnus). Gratis hjemreise uansett hvor i verden vi befant oss.
Tax free/ slappkiste ombord =billig røyk, og utenriks/ulempe tillegg i lønna.
Som nevnt ovenfor: Party i hver havn/by.

Vi hadde også masse 'skarpe' oppdrag som SAR, fiskerioppsyn, Clash med Paul Watson og Greenpeace, 'Torskekrig' mot Island hvor det ble avfyrt utallige varselskudd, Tollaksjoner/dødsgjeng ovenfor russertrålere, samt mange nyttige/unyttige kurs (alt fra truckfører bevis til avansert førstehjelp).

Fikk godskrevet 12 mnd tjeneste som 15 mnd utenrikstjeneste, som er gull verdt hvis man skal jobbe på skip senere, samt godkjent læretid.

Mulig jeg tar feil, men jeg mener at i motsetning til MP så er Kystvakta den eneste militære 'etat' som har politi myndighet ovenfor sivile.
Sanitet er den slackeste tjenesten i Forsvaret^^,
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Mulig jeg tar feil, men jeg mener at i motsetning til MP så er Kystvakta den eneste militære 'etat' som har politi myndighet ovenfor sivile.
Vis hele sitatet...
Som for MP og vaktsoldater så har man begrenset politimyndighet innenfor operasjonsområdet. Så det er nok akkurat samme som for alle andre.
Kan også si at vaktsoldat er 4 ukers kurs. Mp-utdanning er på et halvt år
Ikke for å "skryte" av vakt og sikring (har vert der selv, det er stort sett møkk-kjedelig), men det er jo litt mer enn bare 4 uker da.
MP har rekrutt-perioden på 2 måneder innkludert i det halvåret.
Vakt & sikring har rekrutten før de 4 ukene, så da er det plutselig 3 måneder utdannelse til sammen. Hvordan det er resten av året varierer veldig fra plass til plass tror jeg, men på Rena og Terningmoen så har de værtfall utdannelse hver tredje uke gjennom hele resten av året også.
Og MP har flere oppgaver de skal ha utdannelse på enn vakt og sikring, slik som etterforskning og avhør og div..

Men så en litt artig ting: Jeg begynte i Panserbataljonen, og trivdes godt der, og kunne tenke meg resten av året der. Der fant befalet ut at jeg hadde elektronikkutdannelse, og alle var liksom "Oo, awesome dude! Han har elektronikk utdannelse, han vet vi akurat hvilken oppgave vi skal sette til! Han er den ene personen vi MÅ ha her!"
Men så fannt noen litt høyere oppe i systemet ut at jeg ikke hadde helt bra rulleblad. Og da ble jeg sendt til VAKTA av alle ting. (Som liksom skal passe på at ingen andre gjør noe galt.. )
Det jeg har på rullebladet er kun bilkjøring, har ingenting med vold eller stjeling eller noe. I vakta ble jeg utnevnt til vaktbilsjåfør.

Fikk værtfall tilbakemelding på at jag var en av de flinkere vaktbilsjåførene der da, som tok vare på bilen og blabla..
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Der fant befalet ut at jeg hadde elektronikkutdannelse, og alle var liksom "Oo, awesome dude! Han har elektronikk utdannelse, han vet vi akurat hvilken oppgave vi skal sette til! Han er den ene personen vi MÅ ha her!"
Men så fannt noen litt høyere oppe i systemet ut at jeg ikke hadde helt bra rulleblad. Og da ble jeg sendt til VAKTA av alle ting. (Som liksom skal passe på at ingen andre gjør noe galt.. )
Det jeg har på rullebladet er kun bilkjøring, har ingenting med vold eller stjeling eller noe. I vakta ble jeg utnevnt til vaktbilsjåfør
Vis hele sitatet...
KP til deg for et stjerne eksempel paa det norske forsvarets "nykker" vi nok alle har vaert borti i mer eller mindre grad.