Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 5067
Hei,

Har "solgt" en bil. Kontrakt er skrevet under, men jeg har ikke mottatt penger.
Bilen er ikke hentet og ikke omregistrert i vegevsenet.
Vedkommene har tilsynelatende sluttet å svare meg og virker som han prøver å unngå kjøpet.
Står at kjøpesummen skulle bli overført ved kontraktinngåelse som var for noen dager siden, men det er ikke gjort.

Vedkommende har altså brutt kontrakten og jeg kan, slik jeg har fortstått det, heve salget.
Men er ikke snakk om de største summene og jeg har ikke dårlig tid.
Antar beste(enkleste) rute er å heve salget, men hvordan gjør jeg det om jeg vil få han til å betale? Er advokat eneste neste steget? Forbrukerådet er vel en løsning, men der tar det lang tid før sak starter og de har jo ikke noe spesiell makt.

Grunnen til at jeg ikke bare hever salget er fordi det iriterrer meg at folk kan holde på slik, uten konsekvenser.
Kjøper er forsåvidt et ENK.

Takk for eventuelt input!
Du har en signert kontakt.
Den er bindende og gjelder så bilen er ikke lenger din.

Snakk med en advokat og få han til å ringe motpart så går det fort i boks
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Han kan ikkje utan viare heve salet. Avtaler er stortsett bindande.

Om du vil gjennomføre salet ville eg sendt inkassovarsel basert på avtalen. Om han ikkje betaler, går du til namsmannen med kravet. Då kan namsmannen gjennomføre utleggsforretning, og ta pengane med makt, og betale deg.

Du kan truleg heve salet utan viare konsekvenser på grunn av at han ikkje betaler, og heller ikkje svarer deg. Han kan ikkje.