Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 838066
Sitat av Jacobpk Vis innlegg
Hei, dette er nok ett litt dumt spørsmål, men jeg lurer på ca. hvor mange stk flein av gjennomsnittlig størrelse er 1g?
Vis hele sitatet...
Gjennomsnittlig går det 20+ stykker på et gram, men som sagt
kommer jo dette helt an på størrelse. Bruk alltid vekt når du
doserer.

Husk også at innholdet av virkestoffer varierer, så jo større
dose, dess mer variasjon kan du oppleve.
Spiste 2 gram med fleinsopp sammen med 3 venner sist lørdag. Alle var enige at effekten mintes mer om 0,5-1 gram en 2 gram, spiste 2 gram fram samme batch i midten av november ifjor og hadde mer eller mindre samme effekt som på lørdag.

Så det førte meg her, for og spørre om det bare er soppen som har lavt nivå av virkestoff? Har lagra soppen som jeg plukka ifjor sesong nøyaktig som OP ( han som starta tråden ) har beskrevet.
Sitat av Zeptux Vis innlegg
om det bare er soppen som har lavt nivå av virkestoff? Har lagra soppen som jeg plukka ifjor sesong nøyaktig som OP ( han som starta tråden ) har beskrevet.
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis generelt lavt nivå av virkestoffer, ja.
Tilgjengelige analyser tilsier at ett gram tørket sopp
hypotetisk sett kan inneholde alt fra knappe 2 til 20
milligram psilocybin. Ifølge Erowid er "terskeldosen"
for psilocybin / psilocin rundt 3-4 milligram, mens
20 milligram regnes som en relativt sterk dose.
Så ja, det kan være store variasjoner.
Nysgjerrig
Jacobpk's Avatar
62 8
Hva tenker dere er en bra dose første gang? Er 2 g for mye? Jeg vil trippe ordentlig og føler meg så godt forberedt som jeg kan bli
R.i.p 23.04.2021
Kommer helt an på åssen hodet dit fungerer.jeg personlig synes det er bedre og ta lit for Mye en lit for lite.da jeg ofte får en sånn Kjiipt kjedelig feeling på for lav dose at å gikk jeg glipp av noe , eller kastet bort en tur. Smak og behag
Sitat av Jacobpk Vis innlegg
Hva tenker dere er en bra dose første gang? Er 2 g for mye? Jeg vil trippe ordentlig og føler meg så godt forberedt som jeg kan bli
Vis hele sitatet...
Tja, 2 gram er akkurat passe for første forsøk, mener jeg. Kommer ann på hvor potente soppene er selvfølgelig. Jeg vil ikke kalle 2 gram for en ordentlig tripp, men better safe than sorry. Har du skaffet deg vekt eller har du tenkt å spise 50 stk?
Nysgjerrig
Jacobpk's Avatar
62 8
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Tja, 2 gram er akkurat passe for første forsøk, mener jeg. Kommer ann på hvor potente soppene er selvfølgelig. Jeg vil ikke kalle 2 gram for en ordentlig tripp, men better safe than sorry. Har du skaffet deg vekt eller har du tenkt å spise 50 stk?
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Tror jeg kjører på med noe rundt 1.5-2g Når det kommer til det siste du spurte om så tenker du sikkert på innleggene mine fra de siste dagene. Greia er at jeg har vekt og skal selvfølgelig veie soppene før jeg spiser dem, men jeg lurte bare på et ca antall stk sopp det er per g sånn at jeg skal vite hvor mange som er nødvendige å plukke. Vil ikke plukke mer sopp enn hva jeg trenger Har ikke noe med at jeg ikke gidder å veie opp og heller gjetter hvor mye jeg får i meg haha
Sitat av Jacobpk Vis innlegg
Takk for svar! Tror jeg kjører på med noe rundt 1.5-2g Når det kommer til det siste du spurte om så tenker du sikkert på innleggene mine fra de siste dagene. Greia er at jeg har vekt og skal selvfølgelig veie soppene før jeg spiser dem, men jeg lurte bare på et ca antall stk sopp det er per g sånn at jeg skal vite hvor mange som er nødvendige å plukke. Vil ikke plukke mer sopp enn hva jeg trenger Har ikke noe med at jeg ikke gidder å veie opp og heller gjetter hvor mye jeg får i meg haha
Vis hele sitatet...
Neimen da så! Lykke til! Si fra hvordan det gikk, hvis du gidder.

Fleinsopp mister 90 % av vekten etter tørking. Så hvis du plukker 20 gram ferske sopp, så sitter du mest sannsynlig igjen med 2 gram.
Hvis det er første gang med psykedelika, ville jeg sannsynligvis ikke tatt mer enn 1 gram.
Du vet ikke hvor potent soppen er, det kan være greit å jobbe seg opp til en passelig dose.

Om du røyker cannabis, ville jeg rådet deg til å vente med å fyre opp til du er over 'peak' på
soppturen, evt. latt være å fyre opp i det hele tatt. Men jeg antar du har lest deg opp på effekter
og virkning, viktigheten av 'set & setting' etc.

Viktig uansett å huske at opplevelsene på disse stoffene er høyst subjektive og relativt uforutsigbare.
Noen har høyere toleranse enn andre, så 1 gram for meg kan gi tilsvarende effekt som 2 gram for deg eller motsatt.

Og ja, gi gjerne tilbakemelding om hvordan dette gikk. Lykke til 'over there'.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Nå har jeg lest litt her inne om hvor jeg kan finne fleinsopp, og har sett for meg noen gode fleinsoppområder i mine hjemtrakter hvor jeg kan lete. Det jeg lurer på før jeg begynner er hvor langt opp fleinsoppen vokser. Noen steder jeg har sett for meg ligger litt i høyden men besitter fortsatt den typen terreng det er snakk om. Kan fleinsoppen got eksempel vokse over 500 høydemeter? Kanskje enda litt høyere også, oppmot 700 høydemeter. Og kanskje over tregrensen (ca. 900+)?
Det vokser overalt
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei! Nå har jeg lest litt her inne om hvor jeg kan finne fleinsopp, og har sett for meg noen gode fleinsoppområder i mine hjemtrakter hvor jeg kan lete. Det jeg lurer på før jeg begynner er hvor langt opp fleinsoppen vokser. Noen steder jeg har sett for meg ligger litt i høyden men besitter fortsatt den typen terreng det er snakk om. Kan fleinsoppen got eksempel vokse over 500 høydemeter? Kanskje enda litt høyere også, oppmot 700 høydemeter. Og kanskje over tregrensen (ca. 900+)?
Vis hele sitatet...
Jeg har funnet flein så høyt som ca. 1000 m.o.h., og du kan sikkert
klare å finne en enda høyere enn det også.
I land med vesentlig varmere klima enn her, vil man som regel
bare finne den i høyfjellsområder, og da gjerne over 1500 m.o.h.
Er det noen som kan si meg om soppen gror først i nord Norge eller på Sørlandet?
Sitat av uerigert daddel Vis innlegg
Er det noen som kan si meg om soppen gror først i nord Norge eller på Sørlandet?
Vis hele sitatet...
Det nærmeste man kommer et "fasitsvar" på det spørsmålet er
at det som regel blir tidligere kaldt i nord, og derfor er også
sjansen større for å finne flein der før den dukker opp i sørlige
strøk. Det beste er uansett å følge med på værforhold, nedbør
og temperaturer, og så begynne å lete når forholdene ligger
til rette.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, lurte på om det er noen her som far erfaring med og "re-dosere" på flein? Mikrodoserte å drakk alkoholfritt øl på fest sist fredag, ville eksperimentere å se hvordan det var blant fulle folk. Fungerte utmerket! Veldig varm og god følelse, fantastisk energi og sosial+++
Jeg doserte rett over kl 18:00, og det varte til ca 23:00, da jeg begynte å bli veldig sliten ( Hadde tross alt vært våken siden 04:45 )

Så, er det mulig og redosere for å holde lenger på effekten? I fremtiden vil jeg nok vente lenger utover kvelden før jeg doserer, men når er det beste tidspunktet på og redosere? 2-3 timer etterpå?
Dosen jeg tok var på 125mg.
Anonym bruker
"Sugen Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vanskelig å si når du sier du mikrodoserer. Hvor mye er det? Når du faktisk tripper så er det sjeldent lurt å redisere. Mange som opplever å få badtrip da.
Mikrodose er en terskeldose, akuratt nok til at man kjenner litt effekt.
Effektene jeg pleier å få er mer energi, gladfølelse og mer sosial, fokusert osv... til tider får jeg ingenting utav det.
80mg-200mg er det jeg går får når jeg mikrodoserer.
Sitat av Farfaraway Vis innlegg
Takk får rask svar, får leite vidare

https://imma.gr/81487x017eb

https://imma.gr/81488x8e8ce

Vite sikkert før eg plukka meir?
Vis hele sitatet...
prøv og klyp de litt lenger opp, ser ut som du napper de ut av jorda og skader "røttene" (som egentlig er soppen, over jorda er bare "blomsten").

ingen som har klart å reprodusere flein så vidt jeg vet, så når du først finner gode plasser så vil du prøve sørge for at du kan komme igjen år etter år å finne mer.. :P

bare et vennlig tips, og hadde ikke sagt detta om d ikke var flein.. :P
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
prøv og klyp de litt lenger opp, ser ut som du napper de ut av jorda og skader "røttene" (som egentlig er soppen, over jorda er bare "blomsten").

ingen som har klart å reprodusere flein så vidt jeg vet, så når du først finner gode plasser så vil du prøve sørge for at du kan komme igjen år etter år å finne mer.. :P

bare et vennlig tips, og hadde ikke sagt detta om d ikke var flein.. :P
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet så har det ingenting å si hvordan man drar soppen opp av jorda. Er ikke løkplanter det er snakk om tross alt
Sitat av zykonaut Vis innlegg
Så vidt jeg vet så har det ingenting å si hvordan man drar soppen opp av jorda. Er ikke løkplanter det er snakk om tross alt
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det og. Er vel egentlig ikke "røtter" som ved gressplanter o.l. Mycelet lever fortsatt i beste velgående selv om man drar opp disse "røttene" Har også hørt at man bør knipse på hatten før man plukker slik at flere sporer slipper og lander på mycelet igjen som fører til bedre frukting neste år.
Sist endret av A-tillah; 16. august 2019 kl. 01:53.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Slik jeg har forstått det og. Er vel egentlig ikke "røtter" som ved gressplanter o.l. Mycelet lever fortsatt i beste velgående selv om man drar opp disse "røttene" Har også hørt at man bør knipse på hatten før man plukker slik at flere sporer slipper og lander på mycelet igjen som fører til bedre frukting neste år.
Vis hele sitatet...
stemmer mye d der, men myco'n er mer sensitivt enn røtter på planter.
koster ingenting å spare myco ved å tape 2mm stilk og myco blir da ikke stresset for mye så det kan fortsette med blomster (sopp), el holde seg i bedre form til neste sesong hvertfall.

men skal man sammenligne med planter, ta kloner av en plante og sett de side ved side, en flerårig som lager blomster.
når blomstene kommer så riv de av den ene fra stilken, og på den andre snitt den pent, se hvem som klarer seg best i etterkant..
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
stemmer mye d der, men myco'n er mer sensitivt enn røtter på planter.
koster ingenting å spare myco ved å tape 2mm stilk og myco blir da ikke stresset for mye så det kan fortsette med blomster (sopp), el holde seg i bedre form til neste sesong hvertfall.

men skal man sammenligne med planter, ta kloner av en plante og sett de side ved side, en flerårig som lager blomster.
når blomstene kommer så riv de av den ene fra stilken, og på den andre snitt den pent, se hvem som klarer seg best i etterkant..
Vis hele sitatet...
Men fruktene til mycelet vil jo uansett dø og råtne når sesongen er over. Derfor ser jeg ingen fordel ved å knipe av litt over "røttene". Og man kan egentlig ikke samenligne planter med sopp. Da soppen har en felles Mycele "mor" og alle sopper som frukter i det nære området kommer fra samme "mor" Sopp har vel mere til felles med dyr/bakterier enn planter
Hei Zeptux!
Kult å høre at du mikrodoserer, og at du respekterer soppen nok til å ikke bælme i deg bedøvende gift samtidig
Jeg har mikrodosert (og makrodosert) i flere år, og har også tidvis brukt det endel sånn som du gjør det her. Å redosere en mikodose etter en mikrodose er nok rimelig uproblematisk. Men, som du selv sier så var du forholdsvis sliten etter kvelden hvilket jo er ganske normalt. Soppen gir deg jo ikke egentlig så mye "energi", men hvis du selv er i et energisk humør, blir dette kanskje litt forsterket.
Prøv, se hva som skjer
Ellers vil jeg nesten anbefale deg å heller prøve en mikrodose LSD til dette formålet. Evt opp mot 20-40 mics, avhengig av hvor komfortabel du er med det. Jeg synes personlig at dette er litt "klarere", virker lenger, gir litt mer energi og generelt gir en bedre sosial flyt enn sopp.
Men effektene er høyst individuelle så her er ingen fasit
Du skriver også at du til tider får ingenting ut av en mikrodose... Håper du har kvernet all soppen din og veier opp pulveriserte doser? Ellers er det ganske bingo med mengde psilocybin i 175mg tørr, hel sopp..
Heihei! Jeg tenker å teste ut mikrodosering med sopp, og synes det haddee vært utrolig gøy å plukke min egen! Noen som vet omtrent når forholdene på sørlandet vil begynne å bli ideelle?
Sitat av Flytendefrøken Vis innlegg
Heihei! Jeg tenker å teste ut mikrodosering med sopp, og synes det haddee vært utrolig gøy å plukke min egen! Noen som vet omtrent når forholdene på sørlandet vil begynne å bli ideelle?
Vis hele sitatet...
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
prøv og klyp de litt lenger opp, ser ut som du napper de ut av jorda og skader "røttene" (som egentlig er soppen, over jorda er bare "blomsten").
Vis hele sitatet...
Når det gjelder spiss fleinsopp har det lite å si hvordan du
velger å plukke dem - så lenge det er liv i mycelet vil det
fortsette å vokse, og det er sannsynlig at "hullet" etter at
man har trukket et fruktlegeme opp av jorda vil vokse
sammen og danne nye hyfeknuter som igjen vil danne
nye fruktlegemer.


når du først finner gode plasser så vil du prøve sørge for at du kan komme igjen år etter år å finne mer.. :P
Vis hele sitatet...
Det er strengt tatt lite man selv kan gjøre for å opprettholde
livssyklusen til sopp, annet enn å la dem vokse ut slik at de
får sluppet sporene. Soppen vil vokse så lenge substratet gir
den nok (og rikitg) næring.

(Forøvrig hører vel denne diskusjonen strengt tatt hjemme i
"Den nye store fleinsopptråden".)
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takker! Da skal jeg holde øynene mine åpne
Er Fleinsopp generelt senere en andre sopper?
Eller kan man anta og finne den om det er mye annen sopp som er klar til plukking? Kantareller og slikt.
Sitat av Dark Lord Vis innlegg
Er Fleinsopp generelt senere en andre sopper?
Eller kan man anta og finne den om det er mye annen sopp som er klar til plukking? Kantareller og slikt.
Vis hele sitatet...
etter min erfaring er det myte med at fleinen kommer sent, men hadde jeg bodd i oslo el et annet veldig befolket sted hadde jeg nok sagt det samme selv i håp om å få plukka før de andre :P
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei
Noen som vet? Er ferske, rå fleinsopp det samme som 100 tørket? I rus forstand. Spiser man 5 rå er d det samme som å spise 50 tørket?
Nei, det er samme mengde virkestoff i 50 tørka flein, som 50 ferske. men 5g tørket flein tilsvarer rundt 50g fersk sopp, da de inneholder ca 90%vann
Sitat av brunostergodt Vis innlegg


Er dette et typisk kurant område å lete i?
Vis hele sitatet...
det dark lord beskriver er bra sted å lete ja, men det betyr ikke at alle beiter med fin gressmark vil ha flein.
Jeg tenker meg ut på min første tokt i morgen! Jeg er i Kristiansand og vi har heftig regnvær nå i dag.. Vil det gjøre det vanskeligere for meg? Det er meldt opphold i morgen. Jeg er helt grønn, så jeg kommer til å ta god tid og ikke ta for gitt at det er flein uten å få det belrefta av venner med erfaring (og eventuelt av dere også!)

Wish me luck. Alt av tips setter stor pris på
hei gutta. lurte på om ideen om å teste fleinsopp første gang. jeg har hatt store problemer med hasj, amfetamin, benzo osv. så mitt spørsmål e da e det lurt å teste flein (vært rusfri i 6 mnder ca) uten å gå tilbake i gamle vaner? ser jo positivt på flein å har lest meg godt opp på det. e jo plukkesesong rett rundt svingen i tillegg, sett pris på svar!
@anon111338
at det har vært en del regn er positivt, liker best å stikke ut et par dager etter regnet har stoppa for å lete selv.

@avdanket.narkis
har du lest om hva du kan forvente av flein..?
om problematikken din har vært avhengighet så skal du ikke bekymre deg for det mtp flein, men flein er noe heeelt annet enn rusmidlene du nevnte.. anbefaler sette deg inn i hva som kan skje, hvordan d føles osv å trippe på psilocybinsopp om du ikke har gjort det.
God kveld godtfolk. Lurte bare på hva deres foretrukne metode for konsumering av fleinsopp er, og om det er noen som vet hva den mest effektive metoden for å bevare potensen eller om det ikke spiller noen rolle?

Selv liker jeg og tørke soppen, for deretter å kutte den i biter og lage te. Svelger bitene sammen med teen, men vet dog ikke om dette er det mest effektive.
Sitat av Krakadil Vis innlegg
God kveld godtfolk. Lurte bare på hva deres foretrukne metode for konsumering av fleinsopp er, og om det er noen som vet hva den mest effektive metoden for å bevare potensen eller om det ikke spiller noen rolle?

Selv liker jeg og tørke soppen, for deretter å kutte den i biter og lage te. Svelger bitene sammen med teen, men vet dog ikke om dette er det mest effektive.
Vis hele sitatet...
selv liker jeg best å tørke og male det til pulver, som jeg enten tar en "wash and toss", altså bare måler opp pulver slenger det i munn og skyller ned med vann/juice, el putte det i kapsler.

oppbevaring skjer i fryseren, mørkt og kaldt
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Krakadil Vis innlegg
God kveld godtfolk. Lurte bare på hva deres foretrukne metode for konsumering av fleinsopp er, og om det er noen som vet hva den mest effektive metoden for å bevare potensen eller om det ikke spiller noen rolle?

Selv liker jeg og tørke soppen, for deretter å kutte den i biter og lage te. Svelger bitene sammen med teen, men vet dog ikke om dette er det mest effektive.
Vis hele sitatet...
Spiser som regel rett fra beitemarka vis det er mange og etter å ha skylt dem med lit vann .ellers liker jeg og gjøre som munted artist.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har erfart at tørket og knust flein og kapslet på gelkapsler mister potens over tid?

Jeg plukket en del flein ifjord og de var uhyre potente. All fleinen var tørket og knust sammen til en masse så potensen var lik.

Men de kapslene jeg lagret i et halvt år var det nesten ikke funk i lengre. Så også at kapselene var blitt litt deformerte. Kanskje fleinen tok til deg gelantinet eller lignende? Fleinen hadde tørka et døgn i sopptørker så den var 110% tørr.

Om ingen vet så anbefaler jeg ihvertfall ikke å lagre flein på gelkapsler!
Er det lite vits og lete etter sopp på beiter hvor det fremdeles går dyr, tenker på om sauer og hester spiser den?
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dark Lord Vis innlegg
Er det lite vits og lete etter sopp på beiter hvor det fremdeles går dyr, tenker på om sauer og hester spiser den?
Vis hele sitatet...
Det beste er å lete der det går dyr da der er ikke grasset så høyt
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kom over denne artikkelen skrevet av professor Klaus Høiland ved Biologisk institutt ved UiO.

Han skriver:

Spiss fleinsopp er vanskelig å bestemme, og den har farlige og giftige dobbeltgjengere som trevlesopper, klokkehatter og rødskivesopper. To farlige dobbeltgjengere, som ofte kan vokse på de samme grasbakkene som spiss fleinsopp, er silketrevlesopp og spiss trevlesopp. Begge inneholder muskarin som virker på det parasympatiske nervesystemet (denne gangen virke som agonist til transmittorstoffet acetylkolin). I Tyskland er det også rapportert meget alvorlige forgiftninger etter at ukyndige har forvekslet spiss fleinsopp med spiss giftslørsopp.
Vis hele sitatet...
Hvor vanlig er det å forveklse flein med de farlige og giftige dobbeltgjengerne som nevnes her?

Videre skriver han:
Psilocin er noe fettløslig og kan derfor lagres i hjernens fettvev. Dette kan forårsake en ny rus lenge etter siste inntak; såkalt "flash back" (ikke særlig bra hvis du f.eks. sitter bak rattet). - Dette var argumentene som ble brukt da spiss fleinsopp ble ført opp på Statens helsetilsyns liste over narkotiske stoffer ved siden av psilocybin som allerede sto der. Dette innebærer at bruk og besittelse av spiss fleinsopp rammes av straffeloven.
Vis hele sitatet...
Er det noe forskning som bekrefter dette? Noen som har erfaring med det?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det er noe i det Klaus Høiland skriver men:

Dette han sier med identifisering er litt helgardering, ja det finnes folk som i full Dunning-Kruger plukker vilkårlige klokkehatt-sopper og mener det er flein. Vi har ett tilfelle som jeg kan huske der noen postet bilder i identifiseringstråden av spiss giftslørsopp og lurte på om det var flein, men bare det ene. Jeg vil si han mener den er vanskelig å identifisere i forhold til visse andre sopper, f.eks Rød fluesopp er jo lett å kjenne igjen, kantareller har også et såpass unikt utseende at det vil gå under lett.

Klokkehatter derimot finnes det ganske mange varianter av, og for det utrente øye så er det ikke kjempelett å identifisere spiss fleinsopp, men for oss som har erfaring er det ganske lett når vi får gode bilder av de, enda lettere er det om man fysisk får holde i den, det er noe med teksture, samt at soppkjøttet er veldig sterkt og motstandsdyktig for skade i forhold til andre klokkehatter som destrueres med et lite knips.


Her er bilder av soppene han nevner.

Silketrevlesopp Inocybe geophylla


Spiss TrevlesoppInocybe rimosa


Spiss giftslørsopp Cortinarius rubellus

Flashbacks er en seiglivet myte med mye feilinformasjon, flashbacks har ingenting med at psilocybin lagres i fettvev som forøvrig er en ren løgn.
Flashbacks er en gjennopplevingen av en traumatisk eller ekstrem opplevelse: F.eks en person som har opplevd en nær-døden opplevelse ved å drukne vil kanskje trigges av visse inntrykk ved badesteder og kan få et panikkanfall.

Men, det finnes et fenomen kalt HPPD, som er en egen klassifisering for effekter folk har fått i ettertider: Disse dreier seg oftest om varige synsforstyrrelser, men også at man gjennopplever de samme effektene som når man tidligere var påvirket av et halusinogent stoff. Men det er ingen dokumentasjon på at stoff blir liggende igjen i hjernen for å så slippes ut senere, HPPD er psykologisk fenomen.

Det finnes lite statistikk, risikofaktorer og annen data på dette, det er brukere her på forumet som har beskrevet sine opplevelser av HPPD som kan være interessant lesning,
Sist endret av Dodecha; 28. august 2019 kl. 20:14. Grunn: formatering
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kom over denne artikkelen skrevet av professor Klaus Høiland ved Biologisk institutt ved UiO.

Han skriver:



Hvor vanlig er det å forveklse flein med de farlige og giftige dobbeltgjengerne som nevnes her?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke kalle de soppene dobbeltgjengere med spiss fleinsopp. Hvis du ikke klarer å se forskjell på feks spiss giftslørsopp, flatklokkehatt eller giftig rødskivesopp ja da klarer du ikke å se forskjell på feks gul kantarell og grønn fluesopp heller så da burde man ikke hverken plukke rus eller matsopp.

Den som ligner mest som han nevner er kanskje spisstrevlesopp. Men den er jo typ 4-8cm sopphatt og mye tykkere stilk pluss farger på skiver ++++ som ikke stemmer. Iflg helsenorge.no er disse symptomene vanlig hvis man har inntatt spisstrevlesopp og normalt sett ingen behandling trengs
Trevlesopper kan gi ubehagelige symptomer, selv ved små mengder. Trevlesopp kan gi alvorlig forgiftning hos hunder. Symptomer kommer vanligvis fra 15 minutter til 2 timer etter inntak.

Vanlige symptomer er:
Svette
Økt spyttmengde
Oppkast
Diaré
Vanligvis er ingen behandling nødvendig, og symptomene går over innen to til seks timer. Større inntak eller kraftige symptomer kan kreve legeoppfølging, kontakt Giftinformasjonen for råd.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kom over denne artikkelen skrevet av professor Klaus Høiland ved Biologisk institutt ved UiO.

Han skriver:



Hvor vanlig er det å forveklse flein med de farlige og giftige dobbeltgjengerne som nevnes her?

Videre skriver han:


Er det noe forskning som bekrefter dette? Noen som har erfaring med det?
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vil ikke kalle de soppene dobbeltgjengere med spiss fleinsopp. Hvis du ikke klarer å se forskjell på feks spiss giftslørsopp, flatklokkehatt eller giftig rødskivesopp ja da klarer du ikke å se forskjell på feks gul kantarell og grønn fluesopp heller så da burde man ikke hverken plukke rus eller matsopp.

Den som ligner mest som han nevner er kanskje spisstrevlesopp. Men den er jo typ 4-8cm sopphatt og mye tykkere stilk pluss farger på skiver ++++ som ikke stemmer. Iflg helsenorge.no er disse symptomene vanlig hvis man har inntatt spisstrevlesopp og normalt sett ingen behandling trengs
Vis hele sitatet...
Rettelse, ser han nevnte silketrevlesopp som ligner mer på spiss fleinsopp enn spisstrevlesopp men point still standing. Er ikke veldig lik.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke prøvd noe annen rus enn alkohol (og kaffe) før... Så jeg spør et dumt spørsmål:

Hvor stor er sjangsen for at man bikker helt over, tiltrekker seg uønsket oppmerksomhet og ender opp i ambulanse eller kontakt med politiet om man tar f.eks 1 gram tørket fleinsopp (kverne fangsten til homogen masse først)?

Har lest det meste som temaet her på forumet, og skjønner at setting og slikt er viktig; men om man får panikk eller dissasosierer totalt kan man vel finne på å oppsøke naboer eller løpe naken ut i gata selv om man har tatt de fleste forholdsregler?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
hvis du er alene, og en nervøs person som ofte blir redd eller får angst, ville jeg si at sjansen er tilstede for en slik opplevelse.

men,, hvis du derimot sitter i en hytte, med en god venn, ild i peisen og god musikk, så er sjansen mye mindre
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ikke prøvd noe annen rus enn alkohol (og kaffe) før... Så jeg spør et dumt spørsmål:

Hvor stor er sjangsen for at man bikker helt over, tiltrekker seg uønsket oppmerksomhet og ender opp i ambulanse eller kontakt med politiet om man tar f.eks 1 gram tørket fleinsopp (kverne fangsten til homogen masse først)?

Har lest det meste som temaet her på forumet, og skjønner at setting og slikt er viktig; men om man får panikk eller dissasosierer totalt kan man vel finne på å oppsøke naboer eller løpe naken ut i gata selv om man har tatt de fleste forholdsregler?
Vis hele sitatet...
Ha for all del en sitter om du kan. Om ikke skriv en lapp med tidspunktet du inntok "mengde" sopp. Og legg den synlig for en reminder til degselv om du sku glemme det. Start forsiktig, ta 0.5g først, trå litt pent inn i det.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for tips begge to.
R.i.p 23.04.2021
Plukker man flein engang, så tar man så og si aldri feil type sopp igjen. Den er såpass unik i seg selv at når du har hilst på den skjønner du aha.. Virker som alle som poster feil type sopp på freak er førstegangs plukker.
Sist endret av Tarm; 30. august 2019 kl. 10:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.