Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 8177
Hei!

Jeg oppdaget at nettbutikken DVDhuset.no har en tjeneste som gjør personlige opplysninger tilgjengelig for hvem som helst!

Da jeg skulle legge inn bestilling på et spill, ble jeg bedt om å "finne meg selv" (for å hente leveringsinformasjon). Jeg skrev inn navnet mitt i søkefeltet, og klikket "søk".

Da kom det opp ei lang liste med fullt navn på en haug personer fra hele landet, som har likt eller lignende navn som meg selv. Litt unødvendig, men greit nok, hvis det bare hadde stoppet her! For det er ikke nok med det - det dukket også opp gateadresse, postnummer, poststed og telefonnummer til hver enkelt!
Og i tillegg kan man klikke seg inn på hvert enkelt navn, og dermed få vite fødselsdato til vedkommede.

Jeg skvatt litt da jeg oppdaget det. Jeg syns ikke det er greit at hvem som helst har tilgang til å se mitt fulle navn, full adresse, telefonnummer og fødselsdato. Telefonkatalogen er en ting, men får man i det minste ikke opp fødselsdato.

Man trenger ikke være kunde for å søke, og søkeresultatene viser både kunder og ikke-kunder.

Prøv gjerne selv!
1) Klikk deg inn på DVDhuset
2) Legg en tilfeldig film i handlekurven
3) Velg betalingsmåte "Giro tilsendt sammen med varene"
4) Klikk "Gå videre"
5) Da vil du bli bedt om å "finne deg selv" ved å søke på navnet ditt. Fyll inn navn og klikk "søk".

Har DVDhuset lov til å gi ut slik informasjon på denne måten?
Sist endret av kjetilbm; 16. desember 2010 kl. 11:04.
Hvor får de informasjonen fra? Noen som vet?
Sitat av OlavGal Vis innlegg
Hvor får de informasjonen fra? Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Det samme som telefonkatalogene, regner jeg med.
Jeg har reservert meg mot å få nummeret mitt brukt i opplysningstjenester, og nummeret mitt stod ikke i lista til nettbutikken heller. Mulig de henter fra telefonkatalogen e.l?

Edit: prenix var før meg.
Sist endret av kjetilbm; 16. desember 2010 kl. 11:15.
Interessant. Jeg fikk ikke opp noen resultat av å søke opp mitt navn, men ved å prøve noen av mine venners navn, så kom det opp full adresse og telefonnummer.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Navn og adresse osv. ser ut til å komme fra telefonkatalogen. Men hva med fødselsdato?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Navn og adresse osv. ser ut til å komme fra telefonkatalogen. Men hva med fødselsdato?
Vis hele sitatet...
Fødselsdato finner man på skattelistene.

Ja, det er lett å finne ut "alt" om en person. Sykt eh?
Sist endret av daaa; 16. desember 2010 kl. 11:34.
De har mitt navn og adresse, men de oppgir min studieadresse, og ikke adressen fra folkeregisteret!
Snodig! Telefonkatalogene bruker da folkeregisteret sine adresser, så hvor får de min studieadresse fra?
Sist endret av Grimdoc; 16. desember 2010 kl. 11:44.
Tipper de bruker et kredittrating byrå sin database.
Nøyaktig hva er problemet her? Har dere egentlig peiling på hva dere bør reagere på? Eller bare slår dere dere helt vrange pga. media styret rundt lignende saker?
Samme informasjon er jo tilgjengelig i telefonkatalogen, hvis man ser bort fra fødselsdato.

Fødselsdato er opplysninger som er regnet som trivielle, og ikke omfattet av personvernloven.
Vis hele sitatet...
- Jon Bing, jusprofessor
Sist endret av Mith; 16. desember 2010 kl. 12:01.
Er bare å querye http://www.dvdhuset.no/servlet/match?text=hallohallo for å få fulltekstsøk! (Du får forsåvidt opp bosted på folk som har reservert seg i telefonkatalogen, usikker på om det er problematisk)
Sist endret av ivioynar; 16. desember 2010 kl. 12:01.
Jeg er ikke overrasket av at de har navn og adresse. Bare veldig snodig at de har fått tak i min studieadresse.
Trodde det kun var posten og skolen som den lagret. Jeg har i alle fall ikke gitt den ut til flere instanser.
Sist endret av Grimdoc; 16. desember 2010 kl. 12:06.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nøyaktig hva er problemet her? Har dere egentlig peiling på hva dere bør reagere på? Eller bare slår dere dere helt vrange pga. media styret rundt lignende saker?
Samme informasjon er jo tilgjengelig i telefonkatalogen, hvis man ser bort fra fødselsdato.


- Jon Bing, jusprofessor
Vis hele sitatet...
Det du spør om, er om jeg vet hva lover/regler sier om dette, og svaret mitt er nei. Det er jo derfor jeg spør her.

Det er forresten heller ingen av oss som har "slått oss vrange".
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg ville i det aller minste frastått ifra å gi pengene mine til en aktør som er så slepphendt med persondata.
Sist endret av nso; 16. desember 2010 kl. 12:26.
Sitat av kjetilbm Vis innlegg
Det du spør om, er om jeg vet hva lover/regler sier om dette, og svaret mitt er nei.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig det de gjør og infoen er svært lite spennende, så hvorfor skal man reagere på en slik tjeneste?
Det er spørsmålet jeg egentlig stiller.
Jeg kan komme på noen betenkeligheter med dette, men jeg fatter ikke helt hvorfor denne diskusjonen kommer nå.

EDIT: For å være helt ærlig så skjønner jeg at dette kommer i sammenheng med DLD, Wikileaks og den generelle debatt om personvern vs. overvåkning som følger, men debatten om at fødselsdato er tilgjengelig i oppslagtjenester gikk i 2009 (telefonkatalogen.no sluttet med det etter massivt kundepress) og dukker som regel opp igjen når skattelistene skal legges ut. Litt utypisk at den kommer nå og derfor lurer jeg egentlig på hva det reageres på, annet enn at "Norge er pottittland" og "personvernet er dødt".
Sist endret av Mith; 16. desember 2010 kl. 12:30.
Jeg tror du også skjønner at folk syns det er ubehagelig at såpass mye informasjon om en selv ligger på nett, fritt tilgjengelig for hvem som helst. Men det er ikke noe nytt at personvernet svekkes, så i det store og hele er jeg ikke overrasket.

Grunnen til at tråden ble opprettet var fordi jeg lurte på om nettbutikken faktisk hadde lov til å gi slike opplysninger til hvem som helst. Men det har jeg fått svar på nå.

edit: Og nei, dette har ingenting med media å gjøre.
Sist endret av kjetilbm; 16. desember 2010 kl. 13:59.
Så mye informasjon? Med unntak av fødselsdato så er dette ufarlig og helt nødvendig informasjon for å kunne kommuniserer med hverandre. Før sto det i en bok som alle fikk tilsendt i posten, nå står det på nettet, problem?
Joda, du har absolutt et poeng. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de ikke bare kan ha et vanlig system som på Komplett, hvor man ved første handel må registrere seg og oppgi navn og adresse. Men det er en helt annen diskusjon.

Uansett, jeg/vi stopper her. Har fått svaret på det jeg lurte på.
Jeg liker ikke skattelista og jeg tror egentlig mange er enige med meg, men for avisene sin skyld: offentlige personen går greit. Det med telefon lista er jeg ok med, men viss du ønsker å skjule adresse og nummer skal du få lov til det. Jeg regner med at denne DVD sjappa har lagd et skript som fanger opp, deretter pubiliserer dem det. Viss jeg da skulle ønske min adresse bort, hadde denne informasjonen fortsatt vært tilgenglig.
idag er jo det kjempelett å finne personen hvor han bor og hvor gammel han er liksom

først tar man et søk på gulesider, og skattelister så har du alt du trenger, så tar du personnummer kalkulator og vips så har du personnummeret til personen og kan bestille og fucke opp livet hans. Trist verden vi lever i
Er det noen som har mulighet til å sjekke om f.eks. personer med hemmelig adresse dukker opp?
I såfall så lukter det en ny Tele2 sak lang vei her...
Det ligger i allefall informasjon der som ikke ligger i telefonkatalogen, foretaksregisteret, osv.

Sensitive etter personvernloven, neppe, men tvilsom ja. Mest fordi det fremstår så uhorvelig amatørmessig implementert. Å ikke sortere resultatlistene engang, er en kombinasjon av amatørskap av tredje grad og dårlig brukergrensesnitt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nøyaktig hva er problemet her? Har dere egentlig peiling på hva dere bør reagere på? Eller bare slår dere dere helt vrange pga. media styret rundt lignende saker?
Samme informasjon er jo tilgjengelig i telefonkatalogen, hvis man ser bort fra fødselsdato.
Vis hele sitatet...
Nei! Når jeg går inn på telefonkatalogen.no og søker etter navnet mitt kommer det opp "ingen treff". Her får jeg opp både nummeret, og to adresser. Hvordan de har fått tak i den ene er helt umulig for meg å skjønne.
Sist endret av Kråkelefse; 18. desember 2010 kl. 21:14.
Denne har jo eksistert en stund allerede:
http://www.iam.no/
M.A.O ikke noe nytt at det ligger mye informasjon på nettet.
Sitat av LADYGAGA Vis innlegg
Denne har jo eksistert en stund allerede:
http://www.iam.no/
M.A.O ikke noe nytt at det ligger mye informasjon på nettet.
Vis hele sitatet...
Får null resultat når jeg søker på navnet mitt på www.iam.no...
Sist endret av kjetilbm; 19. desember 2010 kl. 00:27.
Jeg har tidligere sendt mail til Datatilsynet ang. dette, og fikk følgende svar i dag:
Hei

Viser til e-posten du sendte om DVDhuset.no.

Det viser seg at DVDhuset har kjøpt disse opplysningene fra selskapet Lindorff Match. Fordi dette blir jussmat har vi sendt saken videre til juristene i Datatilsynet for ordinær saksbehandling der.

mvh
L-H P. M. (navn sensurert av meg)
Slettmeg.no
Vis hele sitatet...
Poster det her som en oppklaring for andre som lurer på dette.

Personlig håper jeg at noen får straff for slikt, selge personopplysninger på den måten, og la hvem som helst bla opp i dem.
Man får faktisk opp nummeret til Aylar om man søker. Det er ikke tilgjengelig i telefonkatalogen, så stalkers burde utnytte muligheten mens de har den.
Det der er ganske drøyt ja.

Tjenester som krever personnummer (f.eks ved bestilling av mobilabonnement) har en saklig grunn til å be om fødselsdato og personnummer, men jeg kan ikke se at det er relevant for DVDHuset å vise fødselsdato i det hele tatt.

De bruker nok dette som en sjekk for å se om personen er myndig, men det er ingen grunn til at dette skal vises eller lagres.

Har selv hemmelig nummer så liker veldig dårlig at uvedkommende kan hente opp min adresse på denne måten, Talkmore som hadde en lignende flause for et par år siden endret sin praksis til å kreve at man istedet OPPGIR fødsels-/personnummer samtidig som man fyller ut for- og etternavn, antar det er nærliggende at DVDHuset endrer til samme praksis, dòg uten personnummer.

Fødselsdato er forøvrig ikke lengre synlig i skattesøk, kun år.
Er ikke bare DVDHuset som har dette liggende på nett. Lindorff Match har selv dette søket liggende på sine nettsider:
http://services.lindorffmatch.com/nu...g/Default.aspx

Lindorff oppgir også antall søk på oppgitt søkestreng. Spennendes!
Hvis noen er ute etter nummeret og adressen til Linni Meister, Lene Alexandra eller noen andre som har skjult adressen og/eller telefonnummer - slå til nå!
Si noen navn til kjendiser !
Sitat av Mith Vis innlegg
...
Samme informasjon er jo tilgjengelig i telefonkatalogen, hvis man ser bort fra fødselsdato.
...
Vis hele sitatet...
Der kan man reservere seg mot oppføring. Det blir ødelagt når slike idioter som DVDHuset og Lindorff slår seg løs.
Sitat av kjetilbm Vis innlegg
Får null resultat når jeg søker på navnet mitt på www.iam.no...
Vis hele sitatet...
Hvis du er under 18 år, så kommer det ikke opp så mye, nei
Sitat av LADYGAGA Vis innlegg
Hvis du er under 18 år, så kommer det ikke opp så mye, nei
Vis hele sitatet...
Er 19.
Haha. Mye vits i å ha hemmelig nummer når man har DVD-huset
Sitat av LADYGAGA Vis innlegg
Hvis du er under 18 år, så kommer det ikke opp så mye, nei
Vis hele sitatet...
Har vell søkt opp minst 5 personer nå som er under 18 av mine venner
si ikke noe problem det, men må sikkert ha egen telefon registrert på seg selv eller noe slikt
Hvis jeg får synse litt til om denne saken, uten å kalle Lindorff og dvdhuset idioter:
Lindorff (og andre aktører) selger persondata helt lovlig, til de bedriftene som har bruk for det. Særlig telefonselgere og lignende selskap. Noen av disse listene er da beregnet for å mates inn i ett system slik at telefonselgerne slipper å gjøre noe manuelt når de skal ringe kundene sine.
Hvis jeg får tippe hva som har skjedd her så blir numrene i utgangspunktet anonymisert ute hos hver enkelt selger, gjennom det systemet de bruker, slik at man ikke skal kunne skrive ned nummeret hvis man tilfeldigvis skulle ringe en kjendis el.
Jeg vil igjen tippe at dvdhuset har tatt en uheldig snarvei og brukt samme liste på sin oppslags-tjeneste på nettet for å spare penger.
Det forklarer i hvertfall hvorfor folk som i utgangspunktet har hemmelig nummer kommer opp hvis man søker.
Det er selvfølgelig ikke slik det skal være og som Multiflex sier så regner også jeg med at de endrer praksis.
Har hatt det litt artig med dette.

Lagde først en kjendisliste, så kjørte jeg hele listen gjennom systemet til DVDHuset. Listen inneholder en del dobbeloppføringer og en god del andre navn enn den nevnte kjendisen, men om du søker etter en kjendis vil han\hun sannsynligivis komme opp.

Vedlegg med kjendisnavn (om du vil prøve selv) er lagt ved.
Info fra DVDhuset (navn,adresse,tlfnr) finner du her.
Han her er jo en kjenning som kan være greit å ha nummeret til

http://www.dvdhuset.no/servlet/match...Alfred%20Agnar
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis jeg får synse litt til om denne saken, uten å kalle Lindorff og dvdhuset idioter:
Lindorff (og andre aktører) selger persondata helt lovlig, til de bedriftene som har bruk for det. Særlig telefonselgere og lignende selskap. Noen av disse listene er da beregnet for å mates inn i ett system slik at telefonselgerne slipper å gjøre noe manuelt når de skal ringe kundene sine.
Hvis jeg får tippe hva som har skjedd her så blir numrene i utgangspunktet anonymisert ute hos hver enkelt selger, gjennom det systemet de bruker, slik at man ikke skal kunne skrive ned nummeret hvis man tilfeldigvis skulle ringe en kjendis el.
Jeg vil igjen tippe at dvdhuset har tatt en uheldig snarvei og brukt samme liste på sin oppslags-tjeneste på nettet for å spare penger.
Det forklarer i hvertfall hvorfor folk som i utgangspunktet har hemmelig nummer kommer opp hvis man søker.
Det er selvfølgelig ikke slik det skal være og som Multiflex sier så regner også jeg med at de endrer praksis.
Vis hele sitatet...
Men om man har resvert seg mot telefonselgere, har de lov til å selge nummeret ditt rundt da?

Fant forøvrig meg selv der, men kun adresse og ikke telefonnummer. Finner ikke meg selv i telefonkatalogen, iam.no eller andre slike register (minus skattelistene da).
Lindorf Match brukes til mer enn bare å mate telefonselgere. Brukes også aktivt som nummersøk/adressesjekk i enkelte bedrifter. Personlig synes jeg systemet suger, men det duger som regel til sitt bruk.
Sitat av streitis Vis innlegg
Men om man har resvert seg mot telefonselgere, har de lov til å selge nummeret ditt rundt da?

Fant forøvrig meg selv der, men kun adresse og ikke telefonnummer. Finner ikke meg selv i telefonkatalogen, iam.no eller andre slike register (minus skattelistene da).
Vis hele sitatet...
Siden disse listene kan kjøpes av andre enn bare telefonselgere så vil det antagelig være mest gunstig å sende ut en liste over alle som har reservert seg til de bedriftene som driver med telefonslag og legge ansvaret over på dem. Såvidt jeg vet så er det opp til 3mnd "behandlingstid" på en slik registrering nettopp for at listene skal rekke å bli oppdatert.
Og bare for å presisere det nok en gang, dette kan jeg alt for lite om til å slå fast, men det høres logisk ut.
Sist endret av Mith; 21. desember 2010 kl. 12:52.
Har tatt den første og det mest relevante treffet istedenfor den lange lista som ble spytta ut sist.

Min julegave til stalkers
haah når jeg "stalker" eller skal finne ut hvem jeg møtte på byn i går siden jeg aldri husker navn/eller var for full til å lagre nummeret til personen jeg møtte så er jo dette en fin side.
under er også en side som man kan stalke litt på. Kan søke etter email, username osv

http://www.pipl.com/reverse-phone/
Jeg synes det hørtes utrolig greit og lettvindt å slippe å plotte inn navn, addrese og nummer og o.l når man bestiller fra nettet.

Det er jo ikke akkurat som om dette er opplysninger som ikke ligger på nett fra før.

Sitat av esl Vis innlegg
Har tatt den første og det mest relevante treffet istedenfor den lange lista som ble spytta ut sist.

Min julegave til stalkers
Vis hele sitatet...

Ehh, di fleste nummerene der står jo på 180.no.
Næmmen!

Ser ut som de har fått nok klager / "kjendissøk" til at de har funnet ut at de kanskje er på tynn is.
Nå får jeg bare "Søket returnerte ingen poster"
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Lindorf Match brukes til mer enn bare å mate telefonselgere. Brukes også aktivt som nummersøk/adressesjekk i enkelte bedrifter. Personlig synes jeg systemet suger, men det duger som regel til sitt bruk.
Vis hele sitatet...
Hvis DVDhuset.no betaler for Lindorf synes jeg synd på dem.
Er det ikke bare å late som du er google, og bruke DOM for å stjele informasjon fra 1881.no eller tlf.no?

Er det lovlig forresten?

I farta:

Kode

// ktk er mobilnummer

$content = "http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=".$ktk;
$html = file_get_html($content);
$r = 0;
foreach($html->find('div[class=address]') as $adr)
       {
		   $r ++;
		   if($r == 1){
		   echo utf8_encode($adr);
		   }
	   }

	   if($r==0){
	   echo "Fant ikke adresse.";
	   }
Burde vel funke.
Finnes sikkert enklere måter å gjøre det på.
Poenget er at man finner (eller fant?) mye info gjennom DVDhusets søk enn hva man finner på telefonkatalogtjenestene. Jeg har flere mobilnummer, og ingen av dem er oppført noe sted, alikevel fant jeg min adresse gjennom DVDhuset (riktignok ingen telefonnummer da). At de i tillegg har tilgang på fødselsdato og velger å VISE det på siden (selv om det overhodet ikke er noe behov for det) gjør det bare lettere for de som driver med identitetstyveri. Alt du trenger er et navn, så gir DVDhuset deg resten, personnummer kan du kalkulere, og når du da har navn, adresse og mulige fødselsnummer kan dette brukes hos andre tjenester for å finne det gyldige personnummeret. Det er ikke mer enn ca. 210 gyldige personnummer per fødselsdato pr. kjønn, om jeg ikke tar feil.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Oppdatering: Nettbutikken har endret denne løsningen, slik at man nå må skrive inn alle personalia (slik som andre steder), og ikke kan "finne seg selv" i noen liste.