Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Skille stat og kirke: Enig?
Ja 1.149 86,39%
Nei 181 13,61%
Stemmegivere: 1330. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  112 63741
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det blir overhodet ikke det samme, jeg vet ikke hvilke partier som er imot å skille stat og kirke, men si at det f.eks bare er KrF. Blir jo feil å stemme på KrF fordi man kun er enig denne ene saken mens på en generell basis egentlig er enig med f.eks Arbeiderpartiet.
Vis hele sitatet...
Alle partiene på Stortinget er med på dette forliket. Hører snakk om at noen Sp-representanter vil gå mot, men det er ubetydelig.
Sist endret av Snillorg; 15. mai 2012 kl. 13:50.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det blir overhodet ikke det samme
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg ser skrev ikke slashdot at det er det er akkurat det samme. Men slike ting skjer i et indirekte demokrati.
jeg vet ikke hvilke partier som er imot å skille stat og kirke
Vis hele sitatet...
Enkel sak å finne ut av.
si at det f.eks bare er KrF. Blir jo feil å stemme på KrF fordi man kun er enig denne ene saken mens på en generell basis egentlig er enig med f.eks Arbeiderpartiet.
Vis hele sitatet...
Forutenom det heslige uttrykket «blir feil»: Igjen: Indirekte demokrati, i tillegg til at det i politikk alltid er snakk om kompromisser. Finner du ikke et parti du er enig nok med, kan du starte et eget, eller prøve å vri yndlingspartiet ditt i den retningen du ønsker.
Sitat av BeautyBear Vis innlegg
Dette åpner jo for at muslimene kan ta over hele Norge. Hva blir det neste, fjerne loven om at kongen må være kristen?
Vis hele sitatet...
Hva legger du i at «muslimene kan ta over hele Norge»? Hvordan åpner grunnlovsendringen for dette? Og hvorfor ville det vært så forferdelig å fjerne påbudet for Kongen å bekjenne seg «til den evangelisk-lutherske Religion»?
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Er det faktisk en lov? Hva skjedde med religionsfrihet? Gjelder ikke det for de med blått blod?
Vis hele sitatet...
Jepp. Sjekk WP-artikkelen jeg lenker til i mitt første innlegg i denne tråden.
Sist endret av Jonta; 15. mai 2012 kl. 14:21.
Jøss, hipp hipp hurra!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Kirken er ikke den kirken den var for mange år siden. Mange har ikke fått med seg dette, men de fleste som holder fast ved Luthersk lære o.l. i hvertfall i nord har sluttet å bruke kirken for mange tiår siden.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Dette er på tide, men et rent skille, der kirken sidestilles alle andre trossamfunn, hadde vært det beste.

Kirken er fortsatt forankret i grunnloven, samt at kirkens ansatte skal lønnes av staten:
Staten skal fortsatt lønne og ivareta arbeidsgiveransvaret for biskoper, proster, prester og andre som tilsettes i kirkelige stillinger av regionale og sentrale kirkelige organer, dvs. at disse fortsatt skal være statstjenestemenn.
Vis hele sitatet...
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad...html?id=675341

Men det er i alle fall et lite steg i riktig retning..
Norskehesten
Alden's Avatar
Jeg venter bare på at muslimene kommer med likestillings krav om at de skal likestilles til anntall kirker vs moskeer i landet.
eller noe lingende krav siden kristendomen nå har like mye makt/innflytelse i landet som alle andre religioner.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Alden: Du har tydeligvis ikke fått med deg noe som helst om dette, bortsett fra kanskje db-artikkelen Turbolego lenker til i førstepost.

Heisann! En WP-artikkel som forklarer mye!
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Alden: Du har tydeligvis ikke fått med deg noe som helst om dette, bortsett fra kanskje db-artikkelen Turbolego lenker til i førstepost.

Heisann! En WP-artikkel som forklarer mye!
Vis hele sitatet...
Vi får nå se hva som skjer fremover.

Hvis jeg har misforstått så er jo det bra, men vi får nå se hvordan dette utvikler seg med årene.
Sist endret av Alden; 15. mai 2012 kl. 15:38.
Jaja, visste at det ikke var så store endringer, men det var fortsatt litt skuffende å lese sammendraget på wikipedia.. Trodde det skulle være litt flere positive endringer.

Er veldig nysgjerrig på hva som hadde skjedd om folk hadde måttet ta mer økonomisk og administrativt ansvar for menighetene sine.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det blir overhodet ikke det samme, jeg vet ikke hvilke partier som er imot å skille stat og kirke, men si at det f.eks bare er KrF. Blir jo feil å stemme på KrF fordi man kun er enig denne ene saken mens på en generell basis egentlig er enig med f.eks Arbeiderpartiet.
Vis hele sitatet...
Du har fleire påvirkingskanaler enn stortingsval. Du har organisasjoner (lobbyisme), du har partidemokrati (å velje representanter), og du har mediekanalen. Det er mao. snakk om at medlemmene i partia har stemt fra representanter dei veit vil gå inn for endringa, folket har godkjent det gjennom stortingsval, ingen vektige organisasjoner har gått imot det, og media har ikkje brukt mykje tid på saka. Når ingen av dei kanalane har vore i bruk i nevneverdig grad tyder det på at det er ei sak folk enten ikkje bryr seg så veldig mykje om, eller ei sak det er rimelig brei semje om.

Sitat av BeautyBear Vis innlegg
Dette åpner jo for at muslimene kan ta over hele Norge.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare kvifor det er meir truleg eller mogeleg no enn i fjor?
Sitat av Maniox Vis innlegg
Jøss, hipp hipp hurra!
Vis hele sitatet...
Hvorfor gleden?

90% av alle her synest dette er bra. Dere må begrunne! Kan noen gjøre det annet enn og bare slå seg på vinflaska?
Synes personlig alle burde tvangsutmeldes av statskirken ved dette skifte, så kan de som faktisk vil være medlemmer gå å melde seg inn igjen...

interessant å se hvor mange som faktisk er så kristne at de gidder å melde seg inn igjen...
gentleman #1
ViceR's Avatar
Selv om jeg tviler på at det vil påvirke meg noe særlig, så er jeg glad for dette. Føler absolutt det er et steg i riktig retning, og kanskje Norge kan være et forbilde for andre nasjoner.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Magnisx: For min del: Jeg synes endringene er forbedringer. Enklere oversikt enn på WP:

§ 2
Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.

Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme.

Grl. § 2 endres til: «Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv. Denne Grundlov skal sikre Demokrati, Retsstat og Menneskerettighederne.»
Vis hele sitatet...
§ 4
Kongen skal stedse bekjende sig til den evangelisk-lutherske Religion, haandhæve og beskytte denne.

Grl. § 4 endres til: «Kongen skal stedse bekjende sig til den evangelisk-lutherske Religion.»
Vis hele sitatet...
§ 12 andre ledd
Af Statsraadets Medlemmer skulle over det halve Antal bekjende sig til Statens offentlige Religion.

Grl. § 12, annet ledd: oppheves
Vis hele sitatet...
§ 16
Kongen anordner al offentlig Kirke- og Gudstjeneste, alle Møder og Forsamlinger om Religionssager, og paaser, at Religionens offentlige Lærere følge de dem foreskrevne Normer.

Grl. § 16 endres til: «Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. Den norske Kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forbliver Norges Folkekirke og understøttes som saadan af Staten. Nærmere Bestemmelser om dens Ordning fastsættes ved Lov. Alle Tros- og Livssynssamfund skal understøttes paa lige Linje.»
Vis hele sitatet...
§ 21 første punktum
Kongen vælger og beskikker, efter at have hørt sit Statsraad, alle civile, geistlige og militære Embedsmænd. [...]

Grl. §§ 21 og 22 «geistlige» tas ut.
Vis hele sitatet...
§ 22 første og andre punktum
Statsministeren og de øvrige Statsraadets Medlemmer samt Statssekretærene kunne, uden foregaaende Dom, afskediges af Kongen, efterat han derom har hørt Statsraadets Betænkning. Det samme gjælder for [...] civile og geistlige Overøvrigheds-Personer [...].

Grl. §§ 21 og 22 «geistlige» tas ut.
Vis hele sitatet...
§ 27 andre ledd
Medlem af Statsraadet, der ikke bekjender sig til Statens offentlige Religion, deltager ikke i Behandlingen af Sager, som angaa Statskirken.

Grl. § 27, annet ledd: oppheves
Vis hele sitatet...
Er du uenig? §12 kunne man før lett formulere til å innskrenke religionsfriheten til statsråder, eller utvalget man har over hvem som kan bli statsråd.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hvorfor gleden?

90% av alle her synest dette er bra. Dere må begrunne! Kan noen gjøre det annet enn og bare slå seg på vinflaska?
Vis hele sitatet...
Vi flytter endelig ut av en skikkelig døv kategori hva land angår. Blir drastisk vanskeligere å dra sammenligninger mellom Norge og Iran nå f.eks.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ons_by_country

Dette er helt konge. Hvorfor? Demokratier har virkelig ingen grunn til å ha statsreligion. Dette er et stort skritt i riktig retning. Internett eksisterer for helvete!
Katy Perry <3
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det var på tide i allefall, det jeg nå lurer på er... Hva faen gjør vi for å rettferdiggjøre feriene våre? Jul, påske og en hel haug av andre røddager er jo kristelig relatert..
Vis hele sitatet...
Julen ble jo (iirc) feiret også før denne Jesus visstnok ble født.
Sist endret av saxoni; 15. mai 2012 kl. 18:47.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hvorfor gleden?

90% av alle her synest dette er bra. Dere må begrunne! Kan noen gjøre det annet enn og bare slå seg på vinflaska?
Vis hele sitatet...
Vi har ikke et behov for å gi penger eller støtte til folk med fantasivenner. Så enkelt er det.
Hvorfor synes du det er negativt? Om noen år vil vi få det riktige tallet på antall kristne i Norge, og da skal jeg le.
Sitat av saxoni Vis innlegg
Julen ble jo (iirc) feiret også før denne Jesus visstnok ble født.
Vis hele sitatet...
Det stemmer godt. Jesus ble heller ikke født på julaften så vidt man vet. Men når kristendommen skulle erobre europa var det vanlig å tilpasse den til de gamle hedenske skikkene. Derfor ble jul lagt til december, siden det allerede var en hedensk høytid.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Selv om jeg tviler på at det vil påvirke meg noe særlig, så er jeg glad for dette. Føler absolutt det er et steg i riktig retning, og kanskje Norge kan være et forbilde for andre nasjoner.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å være forbilde for andre nasjoner når de aller fleste ("vestlige nasjoner") har avskaffet statskirken for lenge siden.

Edit: Her har du et bilde av land med statskirke, de i grått har naturlig nok ikke statskirke.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/State_Religions.png/800px-State_Religions.png

Gult: Buddhism
Grønt: Forskjellige former av Islam
Blått: Div former for kristendom.
Sist endret av Forconin; 15. mai 2012 kl. 19:07.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Forconin Vis innlegg
Vanskelig å være forbilde for andre nasjoner når de aller fleste ("vestlige nasjoner") har avskaffet statskirken for lenge siden.

Edit: Her har du et bilde av land med statskirke, de i grått har naturlig nok ikke statskirke.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/State_Religions.png/800px-State_Religions.png

Gult: Buddhism
Grønt: Forskjellige former av Islam
Blått: Div former for kristendom.
Vis hele sitatet...
Forconin: Dette kartet du satte opp er i utgangspunktet en god visning av stat og religion verden over.
MEN; når det gjelder islam er det littegrann vanskelig å tolke om det er en "norsk type" statsreligion eller ikke. Problemet er at religion brukes såpass mye inn i politikken - og vice versa. Islam er mer som et kombinert religion-og samfunnssystem.. ligner litt på katolske kirken da den hadde eneveldig makt..
Malaysia, Indonesia, Bangladsh, de nyliberaliserte landene i Afrika har om ikke så lang tid ingen som helst statsreligion - antar jeg..., basert på guts feeling. Jeg tror de vil gå veien Tyrkia og Marokko for lengst har gått.
Sitat av Oransje Vis innlegg
Synes personlig alle burde tvangsutmeldes av statskirken ved dette skifte, så kan de som faktisk vil være medlemmer gå å melde seg inn igjen...

interessant å se hvor mange som faktisk er så kristne at de gidder å melde seg inn igjen...
Vis hele sitatet...
Det heter konfirmasjon. Dette skjer når man er 15 og da er man noe som heter religiøst myndig eller noe slikt. Som vil si at det er DU som bestemmer om du tror eller ikke.Når du blir døpt, så har du bare "holdt av en plass" vist du skjønner? Så egentlig er du ikke "med" i stats kirka før du har konfirmert deg.
De som ikke sa det de mente når de ble konfirmert, syntes jeg synd på.
Og konfirmere seg når man ikke gjør det i kirka gir egentlig ikke mening, siden man konfirmerer (bekrefter) sin kristne tro. Det kunne i det munnste hete noe annet.
Det ble litt rotete, men satser på at det går bra.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Vi har ikke et behov for å gi penger eller støtte til folk med fantasivenner. Så enkelt er det.
Hvorfor synes du det er negativt?
Vis hele sitatet...
Neinei, synest for all del det verken er negativt eller positivt. Stusser litt på hvorfor vi ikke har fått vite om det tidligere da det er en rimelig stor ting å gjøre(?) Derfor ville jeg høre om hvorfor dette var bra, enn bare "Yes, endelig"
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Neinei, synest for all del det verken er negativt eller positivt. Stusser litt på hvorfor vi ikke har fått vite om det tidligere da det er en rimelig stor ting å gjøre(?) Derfor ville jeg høre om hvorfor dette var bra, enn bare "Yes, endelig"
Vis hele sitatet...
Joda, vi har fått vite om det tideligere. Leste senest i dag en artikkel om det som ble publisert i februar hvis jeg husker rett. Har den ikke tiljengelig her og nå tho.
Og hvorfor er ikke dette på forsiden av VG eller Dagbladet.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Vi diskuterte faktisk dette temaet litt i religionstimen idag, mtp. at det er en relativt stor sak fordi religionsfaget har hatt en del fokus på fordelene og ulempene ved å ha statsreligion.

Personlig liker jeg at statskirken avskaffes, da de som faktisk er interesserte i å dyrke sin religion (I dette tilfellet protestantisk kristendom (?)) får dyrke sin. De får selvfølgelig ulempen som er at de ikke får statsstøtte lengre, men siden kirker og slikt sees på som historiske bygninger, så tror jeg at en del midler går til å holde disse bygningene i forsvarlig stand mtp. framtida.
Jeg er et menneske som er veldig kritisk ovenfor religion, men bryr meg særs lite om folk holder den for seg selv. Dermed synes jeg at det er fint at kirken og staten skiller lag, slik at jeg vet at skatten går til de mer viktige tingene i samfunnet idag: Skoler, veier (Spesielt her på vestlandet) og lignende, da spesielt skolene får merke at det er forfall på gang.

Nå er jeg ganske sikker på at argumentene mine enten er feil eller elendig oppbygd, men jeg håper de fleste skjønner hva jeg mener. Jeg som ikke-troende har ingenting imot religionene i verden, og er optimistisk til et adskilt religion-til-stat-tiltak, og håper at skattepenger og slikt blir mer optimalt fordelt.

Forøvrig bryr jeg meg ikke om jeg mister fridager, da jeg møter opp om jeg må, fridag eller ikke.

Also, 1.500 innlegg, woo!
Sist endret av Deadlock Radium; 16. mai 2012 kl. 00:43.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Personlig liker jeg at statskirken avskaffes, da de som faktisk er interesserte i å dyrke sin religion (I dette tilfellet protestantisk kristendom (?)) får dyrke sin. De får selvfølgelig ulempen som er at de ikke får statsstøtte lengre
Vis hele sitatet...
Vurdér å introdusere skolen din for Wikipedia –«en internasjonal internettbasert encyklopedi». Den er helt gratis, og finnes til og med på forskjellige språk!

På den norske er det tilfeldigvis en artikkel om statskirka. Tror noen lenket til det før i denne tråden, men orker ikke å bla oppover. WP:Statskirka - Politisk avtale i Stortinget 10. april 2008.

Kortere og mindre sarkastisk sitert: «Den norske Kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forbliver Norges Folkekirke og understøttes som saadan af Staten.»

(Telleren står nå på 5)
Gode nyheter! ~
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det var på tide i allefall, det jeg nå lurer på er... Hva faen gjør vi for å rettferdiggjøre feriene våre? Jul, påske og en hel haug av andre røddager er jo kristelig relatert..
Vis hele sitatet...
Mange av røddagene vi har per i dag stammer fra kultur og tradisjon som stammer fra lenge før Europa ble kristent, så burde ikke være noe problem Samtidig så er disse dagene blitt såpass brennmerket inn i Norsk kultur at jeg tviler på at det vil utgjøre noen forskjell, hvor mange utfører kristne ritualer som å gå i gudstjeneste o.l under jula og påsken?

Synes dette var en meget god nyhet å få, ventet på dette i lang tid
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tnh Vis innlegg
Mange av røddagene vi har per i dag stammer fra kultur og tradisjon som stammer fra lenge før Europa ble kristent, så burde ikke være noe problem Samtidig så er disse dagene blitt såpass brennmerket inn i Norsk kultur at jeg tviler på at det vil utgjøre noen forskjell, hvor mange utfører kristne ritualer som å gå i gudstjeneste o.l under jula og påsken?

Synes dette var en meget god nyhet å få, ventet på dette i lang tid
Vis hele sitatet...
Enkelt, vi finner opp en ny grunn å feire:

Nasjonal feiring av mennesklige fremskritt og gaveutveksling -aften.
Endelig kan fantasi holdes utenfor virkeligheten.. (selv om jeg ikke vet hvor mye det har å i praksis). Skattepengene mine vil jeg i hvertfall skille fra kirken..
Hvorfor er kongen nødt til å være evangelisk-luthersk kristen? Er det ikke religionsfrihet uansett om du er Jørgen Hattemaker eller Kong Salomon?
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Endelig kan fantasi holdes utenfor virkeligheten.. (selv om jeg ikke vet hvor mye det har å i praksis). Skattepengene mine vil jeg i hvertfall skille fra kirken..
Vis hele sitatet...
Kirken skal visst finansieres av staten enda, men det er da et skritt i riktig retning.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Kirken skal visst finansieres av staten enda, men det er da et skritt i riktig retning.
Vis hele sitatet...
Skal ikke da alle kirker/religioner finansieres like mye?

Grl. § 16 endres til: «Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. Den norske Kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forbliver Norges Folkekirke og understøttes som saadan af Staten. Nærmere Bestemmelser om dens Ordning fastsættes ved Lov. Alle Tros- og Livssynssamfund skal understøttes paa lige Linje.»
Vis hele sitatet...
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Kirken skal visst finansieres av staten enda, men det er da et skritt i riktig retning.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er jeg prinsipielt enig i at skattepengene bor brukes til andre ting enn stotte til forskjellige trossamfunn. Alle partier paa stortinget er sekulaere bortsett fra KRF, og ettersom trossamfunn med et visst antall medlemmer blir sidestilt med organisasjoner med samme antall (tror jeg? Sitter paa darlig nett, saa si gjerne ifra om jeg tar feil), saa bor KRF vaere eneste parti som onsker stotte til kirken, i mine oyne.

En uheldig bieffekt kan derimot vaere ekstremisering. I kjolvannet vil det lettere oppstaa "utbrytergrupper" av enkelte trossamfunn som kan utvikle seg i andre retninger, og i vaerste fall bli til sekter eller ekstreme grupper. Marginalisering vil kanskje medfore mer splittelse og mindre oversikt slik jeg ser det. Staten kan naa kutte stotte til trossamfunn som oppfordrer til "usunne" holdninger. Eksempelvis saken i Sverige. Det blir kanskje en mindre terskel for aa diskriminere homofile etc uten noen form for stotte? Kirken har jo forelopig gatt litt paa taerne hev i slike saker foler jeg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av loffe Vis innlegg
En uheldig bieffekt kan derimot være ekstremisering. I kjølvannet vil det lettere oppstå "utbrytergrupper" av enkelte trossamfunn som kan utvikle seg i andre retninger, og i verste fall bli til sekter eller ekstreme grupper. Marginalisering vil kanskje medføre mer splittelse og mindre oversikt slik jeg ser det. Staten kan nå kutte støtte til trossamfunn som oppfordrer til "usunne" holdninger. Eksempelvis saken i Sverige. Det blir kanskje en mindre terskel for å diskriminere homofile etc uten noen form for stotte? Kirken har jo foreløpig gått litt på tærne hev i slike saker føler jeg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil alt dette (kunne) skje?
Sitat av Kojtkaka Vis innlegg
Det heter konfirmasjon. Dette skjer når man er 15 og da er man noe som heter religiøst myndig eller noe slikt. Som vil si at det er DU som bestemmer om du tror eller ikke.Når du blir døpt, så har du bare "holdt av en plass" vist du skjønner? Så egentlig er du ikke "med" i stats kirka før du har konfirmert deg.
De som ikke sa det de mente når de ble konfirmert, syntes jeg synd på.
Og konfirmere seg når man ikke gjør det i kirka gir egentlig ikke mening, siden man konfirmerer (bekrefter) sin kristne tro. Det kunne i det munnste hete noe annet.
Det ble litt rotete, men satser på at det går bra.
Vis hele sitatet...
"Som FAKTISK ER..." Har følelsen av at mange gjør det grunnet press, penger, tradisjon, og forventinger fra slekt og venner. Det er derfor ikke en realistisk kilde på hvor mange som faktisk er kristne. Dessuten snakker den jo bare om 15-16 åringer. Trenger ikke være psykolog for å påpeke at ungdommer skifter meninger, og raskt!
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Noen som veit hvordan dette vil påvirke oss i praksis? Vil det bli no særlig forskjell eller er det først og fremst en formalitet?
Vis hele sitatet...
Det finnes nå ikke lenger en "hoved"religion i Norge.. Norge er ett hakk nærmere ett muslimsk land, og det neste er at vi må bytte ut flagget vårt, da korset i flagget ikke lenger har noen betydningen og heller ingen verdi\identifikasjon for våre nye landsmenn,
Litt OT: Takket være denne bestemmelsen sitter kirken på ganske store verdier i Norge, her får de mye av pengene fra. Dette omhandler alt fra eiendommer, skogareal o.l.

§ 106.

Saavel Kjøbesummer som Indtægter af det Geistligheden beneficerede Gods skulle blot anvendes til Geistlighedens Bedste og Oplysningens Fremme. Milde Stiftelsers Eiendomme skulle blot anvendes til disses Gavn.

"Geistlighedens Bedste" er kirken.
tok ett utdrag fra en av de nye paragrafene "Den norske Kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forbliver Norges Folkekirke og understøttes som saadan af Staten. Nærmere Bestemmelser om dens Ordning fastsættes ved Lov.".. så det største som skjer er at vi kommer ut av gruppen land som har statsreligion.. Norge er fortsatt ett kristent land, vi bare prøver å innføre ekte religionsfrihet

her er en annen paragraf som ble opphevet "Medlem af Statsraadet, der ikke bekjender sig til Statens offentlige Religion, deltager ikke i Behandlingen af Sager, som angaa Statskirken." det betyr at det var kun kristne statsråder som hadde mulighet til å stemme på dette, og at nå kan en statsråd stemme på hva den vil uten tanke på religion..

Dette er grunnene jeg vet om nå til at jeg er kjempe glad for at de er skilt



Og til de av oss som ville hatt folkeavstemming (jeg personlig er for direkte demokrati, og da automatisk litt imot indirekte) "http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/regpubl/prop/2011-2012/prop-71-l-20112012/2.html?id=675341" her står det om loven, og man kan tydelig se at saken har vært oppe til diskusjon siden 2008.. siden det har vært lite snakk om det i medier ser jeg på det som ett klart tegn på at befolkninga ikke bryr seg mye om denne saken.. og det har vært stortingsvalg i perioden, siden alle partiene var enige har man mest sansynlig stemt på de som stemte for dette ( I et indirekte demokrati har du da stemt for dette også, enten man ville det når man stemte eller ikke)




Jeg syns tanken til oransje, at alle burde tvangsutmeldes fra gamle statskirka for å se hvor mange som ble medlem igjen, var utrolig lur og interesang...
Sitat av piGGtraadX Vis innlegg
Det finnes nå ikke lenger en "hoved"religion i Norge.. Norge er ett hakk nærmere ett muslimsk land,
Vis hele sitatet...
Du ser jo helt feil på det. Norge er faktisk ett hakk nærmere et land uten religion.

Sitat av piGGtraadX Vis innlegg
og det neste er at vi må bytte ut flagget vårt, da korset i flagget ikke lenger har noen betydningen og heller ingen verdi\identifikasjon for våre nye landsmenn,
Vis hele sitatet...
Det er da ikke så ille, det er jo et stygt flagg. Med det sagt så er det jo også et nøytralt flagg. Korset ligger, jo.
Sist endret av Eplekjekk; 17. mai 2012 kl. 02:13.
Svarte enig siden det ikke var noe "bryr meg ikke" alternativ. Sett bortifra noe penger kanskje, hva blir forskjellen?
Føler egentlig det var på tide Norge ble et land uten statskirke. Koblingen stat og kirke er endelig borte . kansje andre land vil se på oss litt annerledes etter dette ? hvem vet
Sitat av piGGtraadX Vis innlegg
Det finnes nå ikke lenger en "hoved"religion i Norge.. Norge er ett hakk nærmere ett muslimsk land, og det neste er at vi må bytte ut flagget vårt, da korset i flagget ikke lenger har noen betydningen og heller ingen verdi\identifikasjon for våre nye landsmenn,
Vis hele sitatet...
Så du NRK sin dekning av 17-mai-toget? Der ser du titusenvis av glade unger med alle verdens hudfarger, nasjonaldrakter og språk som vifter med det norske flagget. Den der barnslige og fremmedfiendlige propagandaen din kan du dra et annet sted med.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Så du NRK sin dekning av 17-mai-toget? Der ser du titusenvis av glade unger med alle verdens hudfarger, nasjonaldrakter og språk som vifter med det norske flagget. Den der barnslige og fremmedfiendlige propagandaen din kan du dra et annet sted med.
Vis hele sitatet...
Selv om det kansje er imot reglene å skrive innlegg som egentlig bare bifaller et annet så har jeg et sterkt ønske om å uttrykke hvor enig jeg er i dette.
Bare så det er sagt: Grunnloven endres ikke før Stortinget på mandag vedtar endringene. Det som skjedde for noen dager siden var fremleggelsen av komiteens innstilling.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av piGGtraadX Vis innlegg
korset i flagget ikke lenger har noen betydningen og heller ingen verdi\identifikasjon for våre nye landsmenn,
Vis hele sitatet...
det har heller ingen betydning eller verdi for meg. jeg er født og oppvokst i norge.
Ja, og dette vil jeg vi skal fortsette med.. fremmedfiendtlig propoganda my ass!! Ikke så mye som ett snev propoganda her, dette var nevnt som fakta utifra feks. Sveits hvor nye tilkommende krever å få endret flagget av samma grunn jeg beskrev tidligere..
Om disser nye tilkommende er muslimer, buddhister eller ateistiske polakker, who fucking cares?

Sveits er Sveits, Norge er Norge. Flytter du til ett annet land, så flytter du til et annet land. Liker du ikke flagget dems, så flytt ett annet sted!

Det jeg mente med stat og kirke fraskilt, er at da er faktisk korset i flagget vårt like utsatt, med tanke på at innflyttere faktisk ser på dette som ett problem..

Så ja, vifte med det norske flagget 17 Mai er akkurat det jeg vil vi skal fortsette med, om det er Knut eller Mohammad som holder i flaggstanga er meg revne likegyldig..
Sitat av piGGtraadX Vis innlegg
Ja, og dette vil jeg vi skal fortsette med.. fremmedfiendtlig propoganda my ass!! Ikke så mye som ett snev propoganda her, dette var nevnt som fakta utifra feks. Sveits hvor nye tilkommende krever å få endret flagget av samma grunn jeg beskrev tidligere..
Om disser nye tilkommende er muslimer, buddhister eller ateistiske polakker, who fucking cares?

Sveits er Sveits, Norge er Norge. Flytter du til ett annet land, så flytter du til et annet land. Liker du ikke flagget dems, så flytt ett annet sted!

Det jeg mente med stat og kirke fraskilt, er at da er faktisk korset i flagget vårt like utsatt, med tanke på at innflyttere faktisk ser på dette som ett problem..

Så ja, vifte med det norske flagget 17 Mai Oer akkurat det jeg vil vi skal fortsette med, om det er Knut eller Mohammad som holder i flaggstanga er meg revne likegyldig..
Vis hele sitatet...
Du klamrer deg til et skjørt halmstrå når du prøver å redde deg i land i diskusjonen. Det er ikke en reell problemstilling at innvandrere i Norge ønsker å endre flagget. Om det i det hele tatt er noen som har uttalt seg om det (jeg har aldri lest noe), så er det åpenbart ikke en utbredt holdning. Du later som om dette er en debatt for å forsøke å score et ekstremt billig politisk poeng. Spar meg.
Loner Deluxe
Sitat av Eplekjekk
Det er da ikke så ille, det er jo et stygt flagg.
Vis hele sitatet...
Mener nå at det Norske flagger et et av de fineste flaggene som finnes jeg, blir glad når jeg ser det.
Sist endret av Generation; 19. mai 2012 kl. 22:56.
Har aldri sagt dette er en reell problemstilling pr d.d, men at vi er nærmere dette nå som den norske stat og kristendommen\kirke separeres..

Jeg personlig er ikke ute etter politisk poeng, hadde jeg vært det hadde jeg sikkert både heia og stemt på FRP også, noe jeg ikke gjør

Dette var i starten en sidekommentar til
a: Flagget og
b: Nærmere ett muslimsk land skrev jeg da Islam generelt går for verdensherredømme (ja, det står i koranen, og er du i tvil om dette, spør din nærmeste Iman, han kan bekrefte. + fødselsraten deres er dobbelt så høy.

Som du kan lese i artikkelen fra dagbladet under så ser du selv hva jeg mener..

Jeg vil til slutt legge til at jeg ikke en er spesielt politisk person, verken i den ene eller den andre retningen.
Hadde dette vært ett stor interessefelt fra min side hadde jeg sikkert starten en ny tråd ang. dette selv av eget iniativ, vært medlem i den type forumer etc etc etc.. Noe jeg ikke har ett spor interesse av.

Trådstarter stilte ett spørsmål, og jeg svarte.. og kom f*en ikke å si det ikkke er relevant til spørsmålet hans, for det er det.. Har du mer du vil "angripe" med meg, så får du gjøre det på PM, da vinklingene dine er latterlige, og bør eventuelt bli mellom deg direkte til meg

Du kunne forresten spart det siste svaret ditt om du var litt oppdatert på emnet..

http://english.pravda.ru/world/europ...switzerland-0/

http://www.dagbladet.no/2009/06/15/n...igion/6677332/