Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 7171
Satt og surfet rundt på internettet da jeg kom over en artikkel på DinSide.

Artikkelen handler om at noen forskere i Storbritania jobber med å lage et "syntetisk alkoholprodukt" som ikke gjør deg hverken dritings eller fyllesjuk.
Produket er visstnok laget av kjemikalier som er beslektet med valium og virker som alkohol fordi det gir en følelse av velbehag og ro.

Denne "nye alkoholen" påvirker også på en annen måte enn "gammel" alkohol gjør. Slik at den ikke fører til humørsvingniger eller avhengihet.

Det skal også være mulig å ta en motgift, slik at man kan kjøre hjem helt trygt og sikkert.


Hva er deres formeninger om denne "nye alkoholen"?

Synes selv at idéen er meget interessant, men jeg tviler ganske på at dette kommer til å bli godkjent i norge .

Link til artikkelen: http://www.dinside.no/832177/drikk-u...-bli-fyllesjuk
Sist endret av Cyan; 8. januar 2010 kl. 23:00.
Alt jeg har å si er...
De som ikke tåler fyllsjuka trenger ikke røre alkohol, da er man soft.
Men såklart, hadde jo vært kjekt da.
Er sikkert dyrt, men er jo greit med motgift tho.
Såvidt jeg skjønte det er det et benzodiazepinlignende produkt de holder på å skape. Jeg gleder meg ihvertfall til å se dette "vidunderstoffet" som liksom ikke har noen negative sideeffekter, til og med ikke avhengighetspotensial. Hvis det er beslektet med diazepam taler dette imot.

At det finnes en "motgift" er imidlertid ikke så utrolig og banebrytende. Det finnes finnes til de fleste stoffer, og det handler bare om å hemme videre påvirkning av de eventuelle målstedene. En simpel antagonist kan fikse dette.

Nutt ble nylig sparket fra sin stilling rusmiddelsekspert i den britiske innenriksdepartementet, etter hans uttalelser om at ecstasy og LSD er mindre farlig enn alkohol.
Vis hele sitatet...
Det var egentlig denne setningen som sjokkerte meg mest av alt. Det tyder på en sånn uvitenhet og ignoranse at jeg blir kvalm. De er tydeligvis så gjennomsyret av fordommer at det blir vanskelig for meg å ta dem seriøst.
Sist endret av exocytose; 8. januar 2010 kl. 23:10. Grunn: fikse quoten
Trådstarter
Sitat av exocytose Vis innlegg
At det finnes en "motgift" er imidlertid ikke så utrolig og banebrytende. Det finnes finnes til de fleste stoffer, og det handler bare om å hemme videre påvirkning av de eventuelle målstedene. En simpel antagonist kan fikse dette.
Vis hele sitatet...
Da må jeg si jeg lurer på hvorfor det ikke finnes en antagonist for alkohol som man kan kjøpe på de stedene man handler alkohol og apoteket?
Jeg så et TV program om et slikt stoff. Produktet i programmet jeg så ga deg de fysiske effektene av alkohol, men den psykiske effekten uteblir. Så jeg ser for meg en kjedelig fest med fullt av svimle folk.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Alt jeg har å si er...
De som ikke tåler fyllsjuka trenger ikke røre alkohol, da er man soft.
Men såklart, hadde jo vært kjekt da.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg gjerne si at: Det kan jo være en super erstattning for oss som ikke er så glade i alkohol rusen, men gjerne kunne hatt en liten erstattning til sosiale sammenhenger

Noen har heftigere hangover enn andre, og det kan dem faktisk ikke gjøre noe med. ikke kall dem soft.

(PS: Min mening, så slipper vi å krangle om det
Sist endret av random42099; 8. januar 2010 kl. 23:30.
Må inrømme at jeg tror det ikke før jeg evn. tester dette selv.
Mulig det blir lignende, men akkurat det samme?

Coca Cola Zero skal vist nok smake det samme som Coca Cola også, men...
Sist endret av Volch0k; 8. januar 2010 kl. 23:31.
Sitat av Cyan Vis innlegg
Da må jeg si jeg lurer på hvorfor det ikke finnes en antagonist for alkohol som man kan kjøpe på de stedene man handler alkohol og apoteket?
Vis hele sitatet...
Fordi et slikt stoff må bli gitt under kontrollerte omstendigheter av folk med peiling.

Etanol binder seg til α4/6β3δ-subenheten på GABAA-reseptoren. Det har blitt funnet en antagonist til denne: Ro15-4513.
GABA er en av de absolutt viktigste transmitterne i nervesystemet og ved for sterk blokkering av deres reseptorer vil ende i kramper og anfall, noe som også skjer ved alkohol- og benzodiazepinabstinenser(riktignok ikke blokkering av reseptorer, men nedregulering).

Som man skjønner av dette må Ro15-4513 doserer veldig nøyaktig, da en for stor dose kan føre til sterk angst, stress og kramper som kan være livstruende. Ro15-4513 vil heler ikke føre til at det blir mindre alkohol i blodet og i cellene, så selv om man ikke er beruset lenger, vil man ha de samme alkoholverdiene og hvis man så drikker mer kan dette føre til sterk alkoholforgiftning uten at de vet det selv. Halveringstiden er også kort, slik at etter en halvtime vil du være beruset igjen, og man vil da ikke være istand til å kjøre og lignende.
Sitat av reaVen Vis innlegg
Er sikkert dyrt, men er jo greit med motgift tho.
Vis hele sitatet...
Motgift for alkohol? Kebab, burger eller pizza!


Jeg er tipper på at dette hadde kommet på narkotikalisten (i alle fall i førsten) selv om det er anerkjente (?) forskere som har funnet det opp.

Men dersom effekten og motgiften kan dokumenteres godt nok, og effekten ikke er kraftigere enn alkohol, så vil vel kanskje staten se sitt snitt til å få enda en melkeku - slik som alkoholen er.
Han mener alkoholerstatningen kan ha en helt avgjørende effekt på de store samfunnsproblemene som følger av alkoholmisbruk.

Ja det må jeg si meg enig i, selv om dette aldri vil bli godkjent.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fellesnevneren for de lovlige rusmidlene er at man får betale kraftig for å bruke dem i en rusgivende dose. Det eneste som er trygt å gi til massene... Med mindre skadevirkninger og negative effekter ser jeg for meg at forbruket stiger (cannabis vs alkohol). Jeg ser for meg at en gjeng blonde fjortisjenter løper rundt og døller i seg uendelige mengder av dette her hver eneste dag, fordi man rett og slett ikke får noe smekk av stoffet om man bruker det for mye.

Det høres forøvrig ut som om de holder på å lage GHB på nytt, og det er da ikke lovlig? Tviler på at det her blir godkjent i Norge da, med mindre de klarer å få det til slik at man umulig kan overdosere på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Fellesnevneren for de lovlige rusmidlene er at man får betale kraftig for å bruke dem i en rusgivende dose. Det eneste som er trygt å gi til massene... Med mindre skadevirkninger og negative effekter ser jeg for meg at forbruket stiger (cannabis vs alkohol).
Vis hele sitatet...
Det er fleire med alkoholproblem enn med cannabisproblem i Norge.

Kva er poenget ditt?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er fleire med alkoholproblem enn med cannabisproblem i Norge.

Kva er poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Så er det kanskje flere som bruker alkohol og? Tipper de to ligger ganske likt i både avhengighet og skadevirkninger, så skjønner ikke hvorfor det ikke blir legalisert.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så er det kanskje flere som bruker alkohol og? Tipper de to ligger ganske likt i både avhengighet og skadevirkninger, så skjønner ikke hvorfor det ikke blir legalisert.
Vis hele sitatet...
Eg trur alkohol er rimelig mykje større skadepotensiale på enn cannabis for å vere heilt ærleg. Og det var også poenget mitt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur alkohol er rimelig mykje større skadepotensiale på enn cannabis for å vere heilt ærleg. Og det var også poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du skriver, men mener du at cannabis fører til mindre skader på kroppen enn det alkohol gjør? Hvis det er det du mener, så er jeg enig.
Etyletanol (vanlig alkohol) er jo blant annet et meget kraftig løsemiddel. THC virker kanskje som et løsemiddel for noen stoffer, men det svir hvertfall ikke slimhinnene av å lukte på det. THC er et tjukkt og seig stoff mens etyletanol er et vannvittig løsemiddel THC gir deg ikke skrumplever, men kan gi deg forskjellig typer kreft. Inntaksmetode har nesten alt å si på hvor skadelig det er å drive med hasj. Spiser eller drikker du hasj ser jeg for meg at dette er noe av det aller minst skadelige rusmiddelet moder jord har å by på. Men min mor fortalte meg i fjord at testikkel eller prostatakreft, husker ikke hvem av delene, øker som bare rakkern hos gutter som driver med hasj uavhengig av intaksmetode.
Sitat av Deci Vis innlegg
Men min mor fortalte meg i fjord at testikkel eller prostatakreft, husker ikke hvem av delene, øker som bare rakkern hos gutter som driver med hasj uavhengig av intaksmetode.
Vis hele sitatet...
Uten å ha hørt om dette før (kom gjerne med sikre kilder), så vil jeg tro det var skremselspropaganda fra din mors side.
Sitat av Deci
Men min mor fortalte meg i fjord at testikkel eller prostatakreft, husker ikke hvem av delene, øker som bare rakkern hos gutter som driver med hasj uavhengig av intaksmetode.
Vis hele sitatet...
Du får hår på hendene hvis du napper laksen!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Deci Vis innlegg
Men min mor fortalte meg i fjord at testikkel eller prostatakreft, husker ikke hvem av delene, øker som bare rakkern hos gutter som driver med hasj uavhengig av intaksmetode.
Vis hele sitatet...
Din mor ville nok ikke at du skulle drive med hasj, og kom da opp med dette.
Jeg har ALDRI hørt om noe liknende, men den treffer godt som en preventiv løgn om en er redd for att guttungen sin skal ta seg en joint.
Alle vil ha soppen sin frisk!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er fleire med alkoholproblem enn med cannabisproblem i Norge.

Kva er poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Dette var en sammenligning av typiske bruksmønstere. Folk som bruker cannabis har en tendens til å bruke dette mer for rus enn folk som drikker alkohol. Grunnen er jo rimelig enkel - med cannabis kan man fyre på uten å bli noe nevneverdig dårlig, og holde på flere dager i strekk uten problemer. Med alkohol vil man fort bli fyllasjuk og redusert. Her er det selvfølgelig ikke vits å dra inn sammenligningen en joint vs. et glass vin på kvelden, fordi den ene delen har en langt sterkere rusvirkning enn den andre, samt. at vinen gjerne drikkes for smaken sin skyld.

Hovedpoenget her er at (mange) mennesker generelt er veldig glad i rus, spesielt ungdom, og det som stopper oss er ofte de negative konsekvensene av det. Derfor mener jeg at noe alkohollignende med mindre bieffekter og mindre fare for kvalme, overdose og den gaten der, fort kan gjøre at folk utvikler et bruksmønster lignende det jeg kaller rusmisbruk.
Sprit som jeg ikke blir dritings av? Nei takk!!!
Sitat av tafsern Vis innlegg
Sprit som jeg ikke blir dritings av? Nei takk!!!
Vis hele sitatet...
Ja, takk. Liker ikke å bli fettstaur. Mye kosligere å være mildt beruset, slik at man faktisk har kontroll på ting.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ja, takk. Liker ikke å bli fettstaur. Mye kosligere å være mildt beruset, slik at man faktisk har kontroll på ting.
Vis hele sitatet...
Ehhh, ja da er det jo bare å drikke 2 øl mindre. Hva var poenget ditt? Det er ikke slik at en dråpe alkohol på tungen gjør deg dritings.
Sitat av Deci Vis innlegg
Etyletanol (vanlig alkohol) er jo blant annet et meget kraftig løsemiddel.
Vis hele sitatet...
Etyletanol blir vel litt smør på flesk.
Det holder med etylalkohol el. etanol
Sitat av tafsern Vis innlegg
Ehhh, ja da er det jo bare å drikke 2 øl mindre. Hva var poenget ditt? Det er ikke slik at en dråpe alkohol på tungen gjør deg dritings.
Vis hele sitatet...
Jo, men det er fort gjort å bli for mye. Og det er ikke alltid like lett å beregne hvor mye man trenger før det svartner.
Høres rett og slett fantastisk ut.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jo, men det er fort gjort å bli for mye. Og det er ikke alltid like lett å beregne hvor mye man trenger før det svartner.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det når man har drukket noen år og kjenner sin egen kropp. Men det er jo litt vesentlig at man har dratt med seg noen år da...
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Høres rett og slett fantastisk ut.
Vis hele sitatet...
enig jeg ass!

Jeg drikker ikke for å bli dårlig, men for å ha det gøy! og med tanke på at det forhindrer humørsvingninger så tenker jeg at det også hadde hjulpet med å gjøre byen til et lit mindre voldelig sted om nettene?
Dere er en gjeng amatører!

Motgift til fyllesjuke heter forvellet aspargus.

Bør inntas på vorspiel eller nachspiel.
Sist endret av fxxked; 24. januar 2010 kl. 14:01.
▼ ... over en måned senere ... ▼
On offtopic: Zyrtec og andre medisiner som innholder diverse antihistaminer er veldig bra mot fyllesyke. Om man tar en Zyrtec før man begynner å drikke og om man husker det; en før man legger seg så blir fyllesyken svært mye mildere for de fleste. Det vil jo aldri fjerne alle aspekter ved en bakrus men det tar vekk spissen på det meste av fysisk ubehag. Fylleangsten derimot forblir.
Stiller meg positivt til dette, alt for å slippe den forbanna fylleangsten.
Sitat av Meanstreak Vis innlegg
On offtopic: Zyrtec og andre medisiner som innholder diverse antihistaminer er veldig bra mot fyllesyke. Om man tar en Zyrtec før man begynner å drikke og om man husker det; en før man legger seg så blir fyllesyken svært mye mildere for de fleste. Det vil jo aldri fjerne alle aspekter ved en bakrus men det tar vekk spissen på det meste av fysisk ubehag. Fylleangsten derimot forblir.
Vis hele sitatet...
Placebo funker veldig bra mot mye. Er ingenting som tilsier at antihistaminer skulle ha noen effekt da fyllesyke ikke kommer av allergisk reaksjon.
Sitat av nordavind Vis innlegg
Placebo funker veldig bra mot mye. Er ingenting som tilsier at antihistaminer skulle ha noen effekt da fyllesyke ikke kommer av allergisk reaksjon.
Vis hele sitatet...
Antihistaminer brukes også mot reisesyke, og i kombinasjon med opiater for å dempe kvalme/uvelhet. Det høres ikke helt fjernt ut for min del at det funker bra i sammenheng med alkohol også...
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Antihistaminer brukes også mot reisesyke, og i kombinasjon med opiater for å dempe kvalme/uvelhet. Det høres ikke helt fjernt ut for min del at det funker bra i sammenheng med alkohol også...
Vis hele sitatet...
Første generasjons antihistaminer kan muligens lindre noen av symptomene til fyllesyke da de vil gjøre deg døsig og kanskje lindre kvalmen i en liten grad. Disse er dog reseptpliktige i Norge og sjeldent brukt. Andre generasjons antihistaminer som Zyrtec virker ikke på samme måte, og brukes heller ikke mot kvalme. Det er disse du kan få kjøpt reseptfritt på apoteket.

Sikreste middelet for å unngå fyllesyke? Drikk mindre alkohol, og mer vann.
Noe vi kan drikke oss fulle på hver dag uten at de på jobb merker det siden du ikke er dårlig.. hmm minner meg om et annet ulovlig rusmiddel som det er en god del stigma rundt. Og de mener man ikke kan bli avhengig.. bullshit! Mennesker kan bli avhengig av plastposer og pappesker om de bare får rett stimuli.
Sitat av Meanstreak Vis innlegg
On offtopic: Zyrtec og andre medisiner som innholder diverse antihistaminer er veldig bra mot fyllesyke. Om man tar en Zyrtec før man begynner å drikke og om man husker det; en før man legger seg så blir fyllesyken svært mye mildere for de fleste. Det vil jo aldri fjerne alle aspekter ved en bakrus men det tar vekk spissen på det meste av fysisk ubehag. Fylleangsten derimot forblir.
Vis hele sitatet...
Dette har blitt forsket på og viste null effekt. Effekten den evnt har på folk er kun placebo.

Uansett synes jeg det å drikke uten å bli fyllesyk høres helt fantastisk ut. Håper dette blir noe av.