Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2287
Hei, jeg har et lite rom som jeg har lyst til og dyrke litt planter i og trenger et kullfilter og en vifte som ikke lager så mye støy for å avveksle luft inn og ut av rommet, men er usikker på hvor kraftig dette utstyret bør være. Er det noen som kan anbefale produkter til et rom som har en bredde på 87cm lengde på 2.56M og en høyde på 2.40M?
150mm vifte + filter bør holde, men bråker. For å få støynivå ned kan du enten kjøpe ei 200mm med variispeed controller og kjøre den på lavere rpm eller ei 150mm silentvifte.
Jeg har ei 125 vifte i et telt på 1,5x1,5 240cm høyt. Skulle ønske jeg hadde minimum 200 for da kunne jeg kjørt den lavere og mindre støy å belastning. Hadde ville dimensjonert det noe høyere var jeg deg. Minimum 200.
Sitat av Markhår Vis innlegg
Hei, jeg har et lite rom som jeg har lyst til og dyrke litt planter i og trenger et kullfilter og en vifte som ikke lager så mye støy for å avveksle luft inn og ut av rommet, men er usikker på hvor kraftig dette utstyret bør være. Er det noen som kan anbefale produkter til et rom som har en bredde på 87cm lengde på 2.56M og en høyde på 2.40M?
Vis hele sitatet...
Hei, da trenger du ikke leite videre.
Jeg har en skikkelig industri kvalitet vifte fra systemair som passer perfekt til din rom og kan evtl hjelpe deg med alt andere av spørsmal rundt også.
Viften er helt ny og jeg kan gi deg en veldig god deal på denne.

Med tanke på lydstyrke er det alltid lurt og kjøper en litt større vifte og kjører den hastighetsregulert.
Her har rørdimensionen mye og si.
Bare prøv og sug luft igjennom et sugerør og deretter igjennom en dopapir rull.


Beregning av størelse pa avtrekksvifte kan vare litt tricky, da er det mye a tar med i beregningen.

I det absolut minste skall du kunne klare og bytte hele luftmengden i rommet hvert 3. minutt
Men dette er det absolute minumum og langt fra ideelt.
Ideelt sett skall du ha en vifte som klarer dette rundt 30-60 ganger i timen.
Sa er det spørs hvor mange lys du har tenkt å bruke inn i der, led eller hps?
Allt av ting som du kobbler på viften vill minske effekt,
så fort du sette pa en kullfilter, mister du ~35% effekt.
En 30% bend i kanalen for exempel, minsker luftstrømmen med ~20%.
For vert meter med luftkanal kan du regne 1m3 extra.

0.87x2.40x2.56 = 5.34m3 x1.35 =7.2m3
+2m3 (kanal) = 9.2m3 x60 = ~550m3 vifte for din rom.


Viften jeg har ståene er en helt ny Systemair 200mm K200 EC sileo kanalvifte. Denne har EC motor og du kan få med extern mtp10 potensiometer som du kan bruke til å trinnlöst regulere hastigheten uten at det bråker.

Denne er industri kvalitet og kan absolut ikke sammenlingnes med billigviftene fra clas ohlsen, biltema e.l. som fort mister effekt, bråker som faen og holder omtrent fra morran til kvelden.

AC-infinity som en annen bruker foreslo er heller ikke noe saerlig bra, bare a ta en titt på amazon sine vurderinger som ikke er betalt. Overhyped china greier dette.
De er bra pa design og markedsföring via kjente youtubere ogsv. og på å bygge inn fancy display controlere med led osv.
men selve motorene duger ikke og sliter ut ganske fort.
Hvis du vill ha noe som virkelig holder mål, sa kjöper du noe av tysk kvalitet, med EBM Papst eller Blauberg motor.
Da har du noe som viiirkelig holder i mange mange år fremover og slipper hodebry hele tiden.