Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3780
Hamburgertallerken
40 0
Er det en "OK" løsning å bruke skilter OG chassinummer plata fra en annen MC? Altså en annen modell eller årgang. F.eks hvis man kjøper seg en uregistrert kross, og ramme til en lignende sykkel med samme kubikk fra samme produsent og flytte over chassinummerplata? Kunne det vært gjennomførbart? Hva skal til for å oppdaga at sykkelen er ulovlig "registrert"?
Er ikke chassinummer også inngravert i rammen et sted ?
Ellers så er det vel liten sjans for å bli tatt for noe sånt hvis du kjører normalt ?
Sist endret av dggr; 27. juni 2022 kl. 08:44.
Burde værtfall være fra samme produsent. Så ikke du kommer med Yamaha vognkort på en Suzuki. Uansett ikke lurt.
Ser ut somm d virker fjell i diverse krimserier-der hitmen raskt setter på nye skilt på sine getaway vehicles. Kanskje gjør det ivirkeligheten å?
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Ser ut somm d virker fjell i diverse krimserier-der hitmen raskt setter på nye skilt på sine getaway vehicles. Kanskje gjør det ivirkeligheten å?
Vis hele sitatet...
Get away kjøretøy er jo ofte engangs? Så da er det kanskje ikke så relevant?
Er inngravert i rammen som dggr sier. Så hvis man blir stoppet og ser ut som "krosspøbel", skal man ikke se langt bort ifra at dette kan også sjekkes. Slik fusk tror jeg fort kan medføre at du plutselig ser ut som at du har stjålet motorsykkelen, og blir gransket deretter. Det høres ikke veldig gøy ut.

Hva gjør at du vil gjøre dette i utgangspunktet?


Edit: fant en pdf på nettet om en lignende sak som kom opp i retten. Litt skumlesing viser at rammen/kjøretøyet ble konfiskert:

https://www.domstol.no/globalassets/...nonymisert.pdf
Sist endret av KrølleBølleBrur; 27. juni 2022 kl. 14:45.
Hamburgertallerken
Trådstarter
40 0
Bare interessant tanke, kan jo få svært billige crossere og bygge om til sumo. istedenfor å punge ut 50k for en brukt exc500
Det funker jo helt fint, til du blir busta eller noe skjer som ender i domfellelse for dokumentfalsk men hvis du ikke har planer om å jobbe i helsevesenet med pasientkontakt eller noe annet som krever attest eller sikkerhetsklarering er det bare å kjøre på
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Det funker jo helt fint, til du blir busta eller noe skjer som ender i domfellelse for dokumentfalsk men hvis du ikke har planer om å jobbe i helsevesenet med pasientkontakt eller noe annet som krever attest eller sikkerhetsklarering er det bare å kjøre på
Vis hele sitatet...
Tipper det er to ting som kan skape shitstorm. Enten teknisk kontroll langs veiene der kontrolløren er nidkjær eller har kranglet med kona eller bare er sur og bestemmer seg for å "ta i litt ekstra". Eller ved en ulykke der motorsykkelen blir gransket grundig.

Bor du landlig til i distriktet er det jo og folkesnakk og rykter som kan nå en tjenestemann som er drittlei bråket ditt.

Er du alt domfelt eller gir faen er det vel greit. Om ikke hadde jeg nok droppet dette. Skulle du skade noen kan du kanskje risikere regress fra forsikring, og det kan bli millionbeløp.

En overkul hipster jeg vet av fikset opp en eldre triumph. Original sykkel var for veikinger tenkte han og choppa bakramma for fete linjer og cafe racer look/sete. Tatt noen uker senere og skilta forsvant. Den sykkelen trenger ny brukt ramme med papirer for nye skilt.
Sist endret av _abc_; 28. juni 2022 kl. 11:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor tenkte du å få tak i det falske skiltet? Vegvesen/politi bruker ofte skiltlesere (ANPR) ved kontroller. Da sjekkes skiltet opp mot Vegvesenets database og jeg vil tro det har en anmerkning hvis skiltet er meldt stjålet fra en annen MC. Hvis det er er falskt vil det jo ikke finnes i databasen og du vil garantert bli stoppet.

Du bør i såkalt finne en tilsvarende MC og se om du kan få bestilt et likt registreringsskilt på nettet et eller annet sted. Mulig det går som dokumentforfalskning hvis du blir tatt?
Sist endret av Lilleoslo; 29. juni 2022 kl. 08:14. Grunn: Trykkleif
Går helt fint. Spør deg selv hvor mange ganger du har politiet i speilet.. så får du svaret ditt.

Havner du i ulykke blir sykkelen tatt inn til kontroll og der ryker du nok ved å flytte over rammenr. Og skiltet selvsagt.

Ja bytte av skilt går som dok. forfalskning ja.
Sist endret av Naturgrønn; 29. juni 2022 kl. 08:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hamburgertallerken
Trådstarter
40 0
Tenke selvfølgelig ikke å kjøpe et falsk skilt, men mer det å kjøpe ei registrert ramme, kjøpe skilt til den, men bruke kun chassinr plata fra den ramma. Hva om den ikke har nummer slått inn i ramma? Eller at det er for slitt til å se de siste tallene..?
I en tidligere jobb på avfallsanlegg sjekket vi skilt for å se om det var vare- eller personbil (for noen eldre varebiler har hvite skilter). En sliten Transporter med rustflekker rullet inn. Sjekket skiltet, og det tilhørte en Ford Focus eller noe slikt. Mens de kastet avfallet, ringte vi politiet. Bilen kjørte av gårde, og kom faktisk tilbake etterpå. Plutselig fikk de det travelt da andre kolleger ble interessert i hva de hadde med seg, for ryktet om falske skilt hadde også spredd seg.

Politiet kom først etterpå, men tror ikke de noterte seg noe. De lot heller ikke til å bry seg. Transporteren så vi aldri igjen.

Min begrensede erfaring er altså at politiet ikke bryr seg, men du har også Vegvesenet som enda en aktør på veien (så klart).
Når det gjelder chassisnummer har jeg ingenting å bidra med
Sitat av Laksetako Vis innlegg
Tenke selvfølgelig ikke å kjøpe et falsk skilt, men mer det å kjøpe ei registrert ramme, kjøpe skilt til den, men bruke kun chassinr plata fra den ramma. Hva om den ikke har nummer slått inn i ramma? Eller at det er for slitt til å se de siste tallene..?
Vis hele sitatet...
Du tenker altså å bruke en 4 takts motocross sykkel? Serviceintervallene og skifting av stempler er veldig korte på disse sykklene samme med 2 takt. Enduromodeller er bedre. Du kan nok gjøre de mer slitesterke ved å modifisere de og ikke kjøre som en gris hele tiden da som de er laget for. Akkurat hvilken sykkler tenker du å bygge om?
Sist endret av kemist; 5. juli 2022 kl. 08:20.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hamburgertallerken
Trådstarter
40 0
F.eks en crf450 jeg kan skaffe lokalt til gibort pris. Om jeg da kjøper chassinr plata fra en annen crf450 som er regisrtert, evt crf450l eller noe, for et par lapper. Da kan jeg pusse ned chassinr på ramma og sette chassinrplata på den uregistrerte sykkelen. Så bestille vognkort og skilt som vanlig. Er vel kun motor osv som har nummer som ikke stemmer med vognkort, men motorer skiftes jo hele tiden i slike sykler, evt delen av motoren som nummeret står på. Det skal ikke bli et stort oroblem?
Sist endret av Laksetako; 27. november 2022 kl. 17:58.
Sitat av Laksetako Vis innlegg
F.eks en crf450 jeg kan skaffe lokalt til gibort pris. Om jeg da kjøper chassinr plata fra en annen crf450 som er regisrtert, evt crf450l eller noe, for et par lapper. Da kan jeg pusse ned chassinr på ramma og sette chassinrplata på den uregistrerte sykkelen. Så bestille vognkort og skilt som vanlig. Er vel kun motor osv som har nummer som ikke stemmer med vognkort, men motorer skiftes jo hele tiden i slike sykler, evt delen av motoren som nummeret står på. Det skal ikke bli et stort oroblem?
Vis hele sitatet...

Men hvorfor? Kan du ikke heller bare bygge på den ekte ramma / transplantere delene?

Du får jo ikke akuratt flere brukbare/lovlige rammer av file bort det ene nummeret, og sette på det andre.

Om du tar en telefon til vegvesenet evt. politiet, har de sikkert god rådgivning for hva du bør og kan gjøre dersom du har to rammer med uproblematisk transaksjonsbakgrunner.