Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2869
Hei,

Fikk kongebra hjelp til et setup her for drøyt 10 år siden, og den PC-en har vart frem til nå - og da trengs en ny.
Jeg har heller ikke blitt noe mer oppdatert på PC-er siden den gang, så tenkte det var kjekt å spørre her .

Har ingen spesielle krav, annet enn at den må kunne kobles til WiFi. Ellers er bruksområder i stor grad gaming og CAD / enkle simuleringsprogrammer.
Har som mål å holde meg under 15k, men kan strekke meg til 20k hvis man får mye mer for pengene.

Skjerm, mus og tastatur har jeg fra før.

På forhånd takk!
Vell vill du gjøre ett lite scoop og lage en high end gamer pc ville jeg kjøpt ett AM4 kort, en 5800X3D, 32GB med Samsung Bdie og et RTX 3090 fra en miner på Finn billig.
E det ikkje med PCer(gaming eller vanlig) som med TVer og Mobiltelefoner, nemlig at de billigste(eller nest billigste) modellene til 1/4de-del av prisen gjør 97 prosent av det top-modellene gjør, og dermed at det er dumt å kjøpe gaming maskin til mer enn 6-7 tusen ?
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
E det ikkje med PCer(gaming eller vanlig) som med TVer og Mobiltelefoner, nemlig at de billigste(eller nest billigste) modellene til 1/4de-del av prisen gjør 97 prosent av det top-modellene gjør, og dermed at det er dumt å kjøpe gaming maskin til mer enn 6-7 tusen ?
Vis hele sitatet...
Nei, ingenting av det du påstår medfører korrekthet.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Nei, ingenting av det du påstår medfører korrekthet.
Vis hele sitatet...
Kan love deg at hadde man tatt blindtest på TVene som står i Elkjøp/Power sine butikker så hadde 99 prosent av Norges befokning ikke sett forskjell på en 5tusen kroners TV og en 30 tusen kroners TV.
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Kan love deg at hadde man tatt blindtest på TVene som står i Elkjøp/Power sine butikker så hadde 99 prosent av Norges befokning ikke sett forskjell på en 5tusen kroners TV og en 30 tusen kroners TV.
Vis hele sitatet...
men 99% kan ikke en dritt om tver.
og du kan tydeligvis ingenting om gaming pcer
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Kan love deg at hadde man tatt blindtest på TVene som står i Elkjøp/Power sine butikker så hadde 99 prosent av Norges befokning ikke sett forskjell på en 5tusen kroners TV og en 30 tusen kroners TV.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hvor du vil, men problemet med pc til gaming er at det ofte skjer forbedringer og de billigste pcene klarer ikke å holde følge. Etter Covid så er pc-deler blitt skinnsykt dyrt, så det du fikk for 10K før, må du nå opp i ca 17K og oppover for i dag.

Jeg kjøpte i sin tid en pc til 7K som klarte de spillene jeg ville spille, men om jeg skulle kjøpt en pc nå, så ville det nok ha kommet på ca 20K. Mest fordi jeg ikke vil oppgradere pcen allerede til neste år.

Jeg spiller på konsoll og gamingskjerm, kun fordi jeg ikke vil ut med latterlige priser.


TS. Se på muligheten for å bygge selv, du kan komme unna med en pc til 12-15K, hvis du er villig til å oppgradere underveis. Står det ikke på pengene og du vil ha en rå pc, så kan du legge på 5-10K, så har du noe som holder et par år. Alt ettersom hvor store oppgraderinger som kommer
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Kan love deg at hadde man tatt blindtest på TVene som står i Elkjøp/Power sine butikker så hadde 99 prosent av Norges befokning ikke sett forskjell på en 5tusen kroners TV og en 30 tusen kroners TV.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det var TV-greiene de reagerte på her. En PC til 5-7k i dag er nesten ikke verdt å kjøpe om man skal bruke den til nye spill, og kan enkelt og greit ikke sammenlignes med en til 15-20k.
Hei igjen! Ble litt i overkant hektisk her, så fikk ikke fulgt opp dette.

Denne vurderes absolutt har andre eventuelt noen innspill på om prisen er grei, eller om man kan få mer for pengene?

TS. Se på muligheten for å bygge selv, du kan komme unna med en pc til 12-15K, hvis du er villig til å oppgradere underveis. Står det ikke på pengene og du vil ha en rå pc, så kan du legge på 5-10K, så har du noe som holder et par år. Alt ettersom hvor store oppgraderinger som kommer
Vis hele sitatet...
Jeg er absolutt åpen for å bygge selv, det gjorde jeg sist . Jeg har lest litt motstridende saker de siste årene om at det kan ha lønt seg å kjøpe ferdigbygd pga. enkeltkomponenter har hatt så varierende priser. Stemmer dette overhode?

Er åpen for alle innspill på forskjellige builds!
Det stemte tidligere att du sparte penger på prebuilt, men GPU prisene er omtrent normal igjen og idag ville du ikke tjent på å la Komplett f eks bygge den.


Vil du ha en veldig high end maskin som vil vare deg 5-6 år til så kjøper du RAMen jeg har linket og en 5800X3D. X3D er viktig siden det er ett nisjeprodukt laget for spill og den blir å vare i flere år. Spesielt om du setter deg inn i overklokking av RAMen.



308TIi/3090TI finner du rimeligere brukt på Finn