Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 11438
Jeg var på fest, ble kjent med en jente, og vi endte på badet. Vi kysset og jeg trodde at også hun hadde lyst på sex. Vi tøyset og lo og jeg oppfattet det som at vi begge hadde det fint. Det er mulig jeg tolket situasjonen feil fordi jeg var kåt. Hun sa ikke at hun ikke ville, men jeg tror hun stivnet og jeg følte at hun ble passiv. Etterpå har jeg tenkt at hun kanskje ikke ville. Jeg har veldig dårlig samvittighet. Får ikke sove om nettene. Vi har ikke snakket sammen etter hendelsen. Bør jeg ta kontakt med henne? Bør jeg eventuelt ta kontakt med psykolog. Dette plager meg veldig. Jeg er redd hun kan ha opplevd det som en voldtekt. Hva gjør jeg? Har andre hett likende erfaringer.
BRAND ∞ STRONG
Hvis du er såpass usikker på hva som skjedde og hvordan hun hadde det tror jeg at jeg hadde ringt
henne (hvis du har mulighet til det). Har aldri vært i en sånn situasjon så jeg vet ikke, men det var min første tanke.

Så får du det ut av hodet, fremstår som et bra menneske og, er du heldig så blir det noe mer på deg også. Bonus!
Jeg ville tatt kontakt med henne på en fin og grei måte. Verken du eller jeg vet hvordan hun opplevde situasjonen. Kanskje hun bare var ganske passiv fordi hun var full eller kanskje hun "frøs" - vanskelig å si.
Det at du er så bekymret for henne i ettertid sier meg ihvertfall at du virker som du er et godt menneske og ikke noen ond voldtektsmann.

Ellers er jo dette en grei lærdom at det er bedre å spørre om damen har det bra hvis du er det minste i tvil. Kommunikasjon generelt er viktig ved sex men går lett i glemmeboken - spesielt i sammenhenger som fest.
Sist endret av dazezone; 22. juni 2022 kl. 12:26. Grunn: skriveleif
Nei, du har ikke voldtatt. Følelsen du bærer preg av nå, kan du takke dagens samfunn for.

Sad but true..

Har dere kanskje en felles bekjent som kan snakke med henne om dette hvis du er ukomfortabel med det selv? Hvis ikke, så spør om alt går bra med henne.
Sist endret av Superspurv; 22. juni 2022 kl. 12:45.
Trådstarter
5 0
Takk for fine innspill! Føler meg litt bedre. Var nervøs mens jeg skrev, så det ble noen skrivefeil. Siste setningen skal være: Har andre hatt likende erfaringer?
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/els...per-1.14929021


kan minne litt om din situasjon
Sist endret av dekommeri2033; 22. juni 2022 kl. 13:58.
Å snakke med henne er både det riktige å gjøre overfor henne, og det tryggeste for deg selv. Du trenger jo ikke akkurat å overdramatisere og kalle det mulig voldtekt dersom hun ikke har tenkt tanken selv, bare si ettellerannet om at dere var jo begge ganske beruset sist dere møttes så du ville bare høre hvordan hun opplevde kvelden. Jeg ville i alle fall sett på det som voksent og hyggelig, og det ville minsket en eventuell snikende følelse av å ha blitt utnyttet av noen som driter i ditt ve og vel.

Å snakke med vennene hennes i stedenfor henne virker bare creepy for meg.

Sitat av dazezone Vis innlegg
Det at du er så bekymret for henne i ettertid sier meg ihvertfall at du virker som du er et godt menneske og ikke noen ond voldtektsmann.
Vis hele sitatet...
Det er en utbredt misforståelse at alle voldtektsmenn er onde. Du kan være en fin fyr og likevel gjøre dumme ting som har store konsekvenser for andre. Du trenger ikke å være en ond morder for å kjøre i fylla og drepe noen heller. Du må fortsatt ta ansvar for skaden du påfører andre selv om du er et godt menneske.
Sist endret av *pi; 22. juni 2022 kl. 14:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hun sa at hun ikke ville. Hun stivnet og var passiv. Alle tegn på voldtekt.

Med samtykkelov hadde du kunnet blitt dømt til fengsel for dette.
Der det ikke foreligger et frivillig og entusiastisk samtykke og aktiv deltakelse som bekrefter lysten skal man heller la være å pushe videre.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hun sa at hun ikke ville. Hun stivnet og var passiv. Alle tegn på voldtekt.

Med samtykkelov hadde du kunnet blitt dømt til fengsel for dette.
Der det ikke foreligger et frivillig og entusiastisk samtykke og aktiv deltakelse som bekrefter lysten skal man heller la være å pushe videre.
Vis hele sitatet...
Les én gang til.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Les én gang til.
Vis hele sitatet...
Hva er det som er vanskelig å forstå med "jeg vil ikke"?

Det er bare en liten prosent av voldtekter som skjer med bråk og fysisk makt, over 70% fryser til og mange tolker fraværende motstand som et samtykke. Gudskjelov er seksualundervisningen i skolen i dag mye mer fokusert på samtykke enn før, men desverre mange millioner voldtekter for seint!
Vært i din situasjon TS! Våknet opp etter en våt natt med en dame, jeg snakket med henne «Vi hadde sex inatt»
Hun: Nei, nå tuller du bare, jeg sugde deg bare hihihi….Også dro hun hjem.

Enda idag er jeg nervøs atte politiet tar kontakt å bare «Du er siktet i en voldtekt sak»…
Rent juridisk er det ikke voldtekt så lenge hun samtykket. Men alltid greit med entusiastisk samtykke (JA!! vs. Ja, ok da...), spesielt med nye partnere. Sex med folk som bare ligger der og venter på at du skal bli ferdig kan da umulig være noe å trakte etter. Med mindre en tenner på passivitet.

EDIT: Leste OP en gang til. Forstår jeg deg riktig at du aldri fikk samtykke, men at hun eksplisitt sa nei?

Selv tenker jeg at det alltid greit å sjekke inn med et gråsoneknull. Trenger ikke ha voldtatt noen for å spørre hvordan folk har det etter en kveld der de virket utafor. Du har åpenbart en følelse av at noe skurret, en som er sterk nok til at det ødelegger nattesøvn og du vurderer terapi. Da tenker jeg at det enkleste er å sende en melding og få klarhet i det. Dårlig samvittighet er bortkastet, hvis du ikke gjør noe med det.

Men for å lette på bekymringene dine: De aller fleste voldtekter blir i dag aldri anmeldt. Ni av ti som opplever en voldtekt, anmelder ikke forbrytelsen. Åtte av ti voldtekter som anmeldes, henlegges. Av sakene som går til retten, ender hver fjerde med frifinnelse. Det vil si, bare rundt én prosent av alle voldtekter ender med en fellende dom. Dette gjelder også saker der det er godt med biologisk bevismateriale, offeret var ruset eller dopet, offeret ble testet på voldtektsmottaket og hendelsen anmeldt samme kveld. Det skal veldig mye til for at en sak går lengre opp i systemet, spesielt med så tynt grunnlag som dette.

Om det faktisk er en voldtekt er dog vanskelig å si for fremmede på internett. Vi kan bare dømme etter din framstilling av saken. Godt mulig du bagataliserer deler av interaksjonen og unnlater å nevne andre, for at andre skal hjelpe deg med å dysse ned din dårlige samvittighet.
Rettferdiggjøring, bagatelisering og kognitiv dissonans er vanlig, også blant dem som voldtar (eller raner, eller banker, eller svindler).
Der er spesielt "overgripere er monstre/onde" en fallgruve. Siden du åpenbart er et godt menneske som bryr seg nok om andre til å ha dårlig samvittiget, og derfor ikke ond, ergo, ikke en voltektsmann.
Sist endret av Svartbak; 22. juni 2022 kl. 14:50.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hva er det som er vanskelig å forstå med "jeg vil ikke"?

Det er bare en liten prosent av voldtekter som skjer med bråk og fysisk makt, over 70% fryser til og mange tolker fraværende motstand som et samtykke. Gudskjelov er seksualundervisningen i skolen i dag mye mer fokusert på samtykke enn før, men desverre mange millioner voldtekter for seint!
Vis hele sitatet...

Nå flytter du målet, og trekker oppmerksomheten vekk fra at du leste feil.

Er nok vanskelig å forstå "vil ikke" når du kan skumlese feil - ikke én, men to ganger. Bør folk på ditt nivå oppdra andre på freak, eller jobbe med seg selv?
Sist endret av meaculpaUIO; 22. juni 2022 kl. 15:02.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hva er det som er vanskelig å forstå med "jeg vil ikke"?

Det er bare en liten prosent av voldtekter som skjer med bråk og fysisk makt, over 70% fryser til og mange tolker fraværende motstand som et samtykke. Gudskjelov er seksualundervisningen i skolen i dag mye mer fokusert på samtykke enn før, men desverre mange millioner voldtekter for seint!
Vis hele sitatet...
Sitat av JeppeBerg Vis innlegg
Hun sa ikke at hun ikke ville, men jeg tror hun stivnet og jeg følte at hun ble passiv. Etterpå har jeg tenkt at hun kanskje ikke ville.
Vis hele sitatet...
Er en del som leser feil? Jeg tolker det helt greit som at jenten ikke sa "jeg vil ikke".
BRAND ∞ STRONG
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hun sa at hun ikke ville.
Vis hele sitatet...
Sitat av JeppeBerg Vis innlegg
Hun sa ikke at hun ikke ville, men jeg tror hun stivnet og jeg følte at hun ble passiv.
Vis hele sitatet...
Min utheving.

Burde passe litt bedre på @celtseus hvis du skal klemme til og rope på fengsel. I det minste lese over to ganger.
Sist endret av vindaloo; 22. juni 2022 kl. 15:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har ikke tenkt til å skamme meg for å "oppdra andre" som meaculpaUIO kaller det. Større forståelse og kunnskap rundt voldtekt og samtykke er viktig, men ja jeg leste den ene setningen feil! Kjempebommert jeg legger meg flat for og må bare beklage det. Men som sagt, når jeg nå har lest riktig står jeg ved det samme jeg skrev at 70% av voldtekter skjer med at offeret fryser til og blir passiv. Mange klarer ikke si nei eller "vil ikke" så kroppsspråk er like viktig å være bevisst på at er samtykkende og aktivt deltakende. Det gjør ikke noe skade å skrive det når tråden handler at han var usikker pga kroppsspråket hennes. Jeg sa at det (frys-passivitet og manglende samtykke) var tegn på voldtekt og at disse generelle tegnene kunne ha ført til fellende dom med en samtykkelov (der fravær av frivillig og engasjert samtykke med ord og kroppsspråk er essensielt) og ikke at dette tilfellet nødvendigvis var en voldtekt og at ts kommer i fengsel så slapp av.
Sist endret av celtseus; 22. juni 2022 kl. 16:28.
Ja vi har skjønt det celtseus. Du hater uregulert sex og ønsker kraftige innstramminger rundt dette.

Kan vi ikke sette tråden på vent til TS har fått snakket med jenta og komme med en tilbakemelding? Ellers tviler jeg at det kan komme mer konstruktivt i tråden akkurat nå.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ja vi har skjønt det celtseus. Du hater uregulert sex og ønsker kraftige innstramminger rundt dette.

Kan vi ikke sette tråden på vent til TS har fått snakket med jenta og komme med en tilbakemelding? Ellers tviler jeg at det kan komme mer konstruktivt i tråden akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker færre overgripere og offergrepsofre i samfunnet ja, helst ned til 0. Gjør ikke du?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av celtseus Vis innlegg
Jeg ønsker færre overgripere og offergrepsofre i samfunnet ja, helst ned til 0. Gjør ikke du?
Vis hele sitatet...
Er det så vondt og vanskelig å si, sorry jeg leste litt feil?
Sist endret av vindaloo; 22. juni 2022 kl. 16:35.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Jeg ønsker færre overgripere og offergrepsofre i samfunnet ja, helst ned til 0. Gjør ikke du?
Vis hele sitatet...
Jo, men å komme med statistikk på freak er ikke veien å gå.

Jeg er enig om at det til dels er et samfunnsproblem og at man kan allerede komme med gode forebygginger rundt dette på tidlig i ungdomsskolen. Altså mer fokus på det i skolen.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Les én gang til.
Vis hele sitatet...
Kanskje DU skal lese én gang til, det står i første posten at hun sa hun ikke ville.
Sitat av 420master Vis innlegg
Kanskje DU skal lese én gang til, det står i første posten at hun sa hun ikke ville.
Vis hele sitatet...
Hun sa ikke at hun ikke ville, står det i første post til TS.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av 420master Vis innlegg
Kanskje DU skal lese én gang til, det står i første posten at hun sa hun ikke ville.
Vis hele sitatet...
Kan du klippe ut akkurat hvor du leser at hun ikke ville?

Har sette dette skje mange ganger her.
En leser noe feil og neste mann tar den feilen med seg og før man vet ordet av det har det blitt sannheten.
Kanskje noe for moderatorer å ha litt fokus på?
Sist endret av vindaloo; 22. juni 2022 kl. 17:01.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det så vondt og vanskelig å si, sorry jeg leste litt feil?
Vis hele sitatet...
Nå er det du som må lese en gang til her. Jeg har beklaga det

Mange med øya i kryss her i dag!

Sitat av celtseus Vis innlegg
Større forståelse og kunnskap rundt voldtekt og samtykke er viktig, men ja jeg leste den ene setningen feil! Kjempebommert jeg legger meg flat for og må bare beklage det. Men som sagt, når jeg nå har lest riktig står jeg ved det samme jeg skrev at 70% av voldtekter skjer med at offeret fryser til og blir passiv. Mange klarer ikke si nei eller "vil ikke" så kroppsspråk er like viktig å være bevisst på at er samtykkende og aktivt deltakende. Det gjør ikke noe skade å skrive det når tråden handler at han var usikker pga kroppsspråket hennes. Jeg sa at det (frys-passivitet og manglende samtykke) var tegn på voldtekt og at disse generelle tegnene kunne ha ført til fellende dom med en samtykkelov (der fravær av frivillig og engasjert samtykke med ord og kroppsspråk er essensielt) og ikke at dette tilfellet nødvendigvis var en voldtekt og at ts kommer i fengsel så slapp av.
Vis hele sitatet...
Sist endret av celtseus; 22. juni 2022 kl. 17:11.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av celtseus Vis innlegg
Nå er det du som må lese en gang til her. Jeg har beklaga det

Mange med øya i kryss her i dag!
Vis hele sitatet...
Greit.
La oss venta på dama sitt svar.
Om hun ikke sa nei eller prøvde avverge situasjonen så tror jeg du kan sove godt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er en utbredt misforståelse at alle voldtektsmenn er onde. Du kan være en fin fyr og likevel gjøre dumme ting som har store konsekvenser for andre. Du trenger ikke å være en ond morder for å kjøre i fylla og drepe noen heller. Du må fortsatt ta ansvar for skaden du påfører andre selv om du er et godt menneske.
Vis hele sitatet...
Nei, du har selvfølgelig rett i det. Ond var forsåvidt et dumt ord å bruke. Det er ikke akkurat flertall av flotte menn som bare havnet i en misforståelse som er voldtekstmenn utifra det jeg har plukket opp på så langt. Er man ikke en direkte jævlig person så føyet man egne primitive behov framfor andres grenser på grovt vis. Det er ikke innenfor hva et godt menneske gjør slik jeg ser det selvom man kan si det ikke alltid er en like ond handling.
Jeg uttalte meg bare sånn med tanke på OP sin forklaring av hans reaksjon etterpå da det hørtes ut som han var på vei til å potensielt tenke noenlunde slikt om seg selv.

Som nær pårørende til et voldtekstoffer skal det sies at jeg lurer på om jeg ikke heller ville blitt drept av en fyllekjører enn å bli brutalt voldtatt for å være helt ærlig.
Jeg ville tatt kontakt med henne. 100%. Hørt hvordan hun opplevde situasjonen i stedet for å sitte å tenke no mer på dette. En oppklaring høres veldig lurt ut.
Her er det nok best å oppsøke kontakt, og om ikke dette, legge et brev i postkassen hvor du beklager deg.

Det beste du kan gjøre er å prøve å fikse opp i dette så fort som mulig. Hvis hun har fått traumer av denne hendelsen, gror de seg ti ganger dypere for hver dag de ikke blir behandlet. Som forslag til hvordan du evt kan gjøre ting bedre for henne, kan du tilby henne å betale regning for psykolog/terapi.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Her er det nok best å oppsøke kontakt, og om ikke dette, legge et brev i postkassen hvor du beklager deg.

Det beste du kan gjøre er å prøve å fikse opp i dette så fort som mulig. Hvis hun har fått traumer av denne hendelsen, gror de seg ti ganger dypere for hver dag de ikke blir behandlet. Som forslag til hvordan du evt kan gjøre ting bedre for henne, kan du tilby henne å betale regning for psykolog/terapi.
Vis hele sitatet...
« Hei, sorry om du føler deg voldtatt! Her er penger til psykolog timer. : )

mvh
Ola Pedersen»

Dette er det verste forslaget jeg har hørt, ikke gjør det TS!!
Sitat av dazezone Vis innlegg
Nei, du har selvfølgelig rett i det. Ond var forsåvidt et dumt ord å bruke. Det er ikke akkurat flertall av flotte menn som bare havnet i en misforståelse som er voldtekstmenn utifra det jeg har plukket opp på så langt. Er man ikke en direkte jævlig person så føyet man egne primitive behov framfor andres grenser på grovt vis. Det er ikke innenfor hva et godt menneske gjør slik jeg ser det selvom man kan si det ikke alltid er en like ond handling.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på en ond/dårlig handling og en ond/dårlig person. Helt vanlige folk gjør dårlige ting rett som det er, særlig dersom rus er involvert. Det er forskjell på voldtekter også. Dersom den omtalte situasjonen her var et overgrep, så ville det ikke vært et kynisk planlagt et, men en klassisk "vanlig person tar et veldig dårlig valg som går ut over andre" type situasjon. Også tydeligere overgrep kan gjøres av folk som ellers har mange gode egenskaper.

Grunnen til at jeg sier dette er ikke for at du skal sympatisere mer med voldtektsforbrytere eller mindre med voldtektsofre. Det er tvert imot for å holde dem mer ansvarlig. Jeg mistenker at i altfor mange rettssaker blir spørsmålet (særlig for lekdommerne) ikke "har vedkommende brutt denne paragrafen?", men snarere "er vedkommende eeegentlig en fæl voldtektmann eller er han innerst inne bare en vanlig, helt ok fyr?". Så blir de frifunnet, fordi de ikke stemmer overens med bildet av en voldtektsforbryter, og det er jo for ille å ødelegge fremtiden til en kjekk ung mann. Samme med voldelige parnere. Men han er jo så grei! Flink med barn, stiller alltid på dugnad, mater småfugler, hjelper gamle damer over veien. Ja, han er det også. Men han slår, og det er ikke greit. Ingen er bare en en egenskap. Fengselet er fullt av greie folk.

I tillegg mener jeg det er nødvendig å nyansere dette for å forebygge. For å unngå at unge mennesker havner i TS sin situasjon, så må de faktisk lære at det er en reell fare for at det kan skje dem hvis de ikke tar ansvar for oppførsel og grenser, inkludert eget rusinntak. Vi kan ikke late som at det bare er dårlige mennesker som våkner opp i den situasjonen. Vi lærer barn å ikke slå, fordi sinne er en nyttig, men sterk følelse som man må lære å håndtere og uttrykke på en adekvat måte. Det er seksualdriften også. Det er skikkelig dårlig gjort mot unge gutter å ikke rettlede dem i dette i det hele tatt, la dem gå uforberedt alene ut i rus- og seksuallivet, for så å stemple dem som onde mennesker når de ikke fikser det. Det er ikke minst skikkelig dårlig gjort mot jentene og guttene de øver seg på i prosessen.

Ja, noen er psykopater. Seksualundervisning biter ikke på dem. Og ja, noen overgripere er kvinner, men i disse situasjonene er det, sikkert både pga biologi og kjønnsroller på sjekkemarkedet, stort sett menn som våkner som potensielle overgripere.

Som nær pårørende til et voldtekstoffer skal det sies at jeg lurer på om jeg ikke heller ville blitt drept av en fyllekjører enn å bli brutalt voldtatt for å være helt ærlig.
Vis hele sitatet...
Der og da ville du nok helst ha overlevd, hvilket er grunnen til at du mest sansynlig instinktivt ikke hadde gjort motstand.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
« Hei, sorry om du føler deg voldtatt! Her er penger til psykolog timer. : )

mvh
Ola Pedersen»

Dette er det verste forslaget jeg har hørt, ikke gjør det TS!!
Vis hele sitatet...
Få hørre ditt forslag, da.
Hvis du har en så dårlig følelse at du ikke får sove er det helt opplagt at dere må snakke sammen om hendelsen. Du har ingenting å tape på å være åpen om det. Hvis du ikke tørr å ringe, send en velformulert melding. Bare si at du i etterkant har hatt veldig dårlig samvittighet ettersom du ikke var helt sikker på om hun egentlig ville. Prøv å formidle at du vil gjerne vil snakke om det og at du er åpen for å høre hva hun tenker om det som skjedde.

Ærlighet varer alltid lengst og det vil føles som om et tonn blir løftet fra skuldrene dine uansett hvilken vei det går.
Dette vil nok ikke gå under voldtekt i lovverket men heller §297 - Seksuell handling uten samtykke.

Situasjonen er ikke helt ukjent for meg og det er noe jeg tenker på og skammer meg over med jevne mellomrom. For min del hjalp det å prate med vedkomne men jeg tror ikke noen av oss innså at det var et overgrep da, bare en fyllefeil. I ettertid har det dog gått opp for meg at det jeg gjorde ikke var greit og det er noe jeg må leve med og lære av.

Jeg ville definitivt tatt kontakt og spurt hvordan det går. Jo lengre du venter jo vanskeligere blir det.
At hun gikk i freeze og ble passiv kan være fordi hun ikke ville ha sex og var for redd til å si det eller det kan være bare fordi hun er uerfaren og ikke visste hvordan hun skulle delta. Det er egentlig umulig for andre enn henne selv å vite og det er ikke sikkert det gir deg noe svar å snakke med hun heller for det er normalt at en som er traumatisert nekter å snakke om det og bare svarer at det går fint og ikke er noe galt og bytter tema bare for å slippe å føle på traumet igjen samtidig som det og er normalt at det kan ta tid før en skjønner at det som var en ugrei episode man ikke ville egentlig var en voldtekt.
Det blir for direkte å spørre hun om hun følte seg voldtatt men å vise litt empati og spørre hvordan hun har det og om hun er okei med det som skjedde er safere.

Uansett kan du lære av det du kjenner på nå og ikke ha sex med noen bare fordi du blir gira og kåt men sørge for at begge faktisk er LIKE gira til å gå all the way! Klining og tafsing betyr ikke ja til mer alltid!


Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Om hun ikke sa nei eller prøvde avverge situasjonen så tror jeg du kan sove godt.
Vis hele sitatet...
Så lett er det Ikke! Som andre har sagt allerede er freeze den vanligste reaksjonen.
Voldtekt er ikke som på film brutalt i en bakgate med skrik og hyling, vanlige voldtekter skjer av bekjente i festsammenheng mens offeret går i freeze. Kommentaren din viser at det er noen her inne på freak som trenger "opplæring"!
Sitat av Mefibon Vis innlegg
At hun gikk i freeze og ble passiv kan være fordi hun ikke ville ha sex og var for redd til å si det eller det kan være bare fordi hun er uerfaren og ikke visste hvordan hun skulle delta. Det er egentlig umulig for andre enn henne selv å vite og det er ikke sikkert det gir deg noe svar å snakke med hun heller for det er normalt at en som er traumatisert nekter å snakke om det og bare svarer at det går fint og ikke er noe galt og bytter tema bare for å slippe å føle på traumet igjen samtidig som det og er normalt at det kan ta tid før en skjønner at det som var en ugrei episode man ikke ville egentlig var en voldtekt.
Det blir for direkte å spørre hun om hun følte seg voldtatt men å vise litt empati og spørre hvordan hun har det og om hun er okei med det som skjedde er safere.

Uansett kan du lære av det du kjenner på nå og ikke ha sex med noen bare fordi du blir gira og kåt men sørge for at begge faktisk er LIKE gira til å gå all the way! Klining og tafsing betyr ikke ja til mer alltid!




Så lett er det Ikke! Som andre har sagt allerede er freeze den vanligste reaksjonen.
Voldtekt er ikke som på film brutalt i en bakgate med skrik og hyling, vanlige voldtekter skjer av bekjente i festsammenheng mens offeret går i freeze. Kommentaren din viser at det er noen her inne på freak som trenger "opplæring"!
Vis hele sitatet...
Denne "opplæringen" blir stadig gitt, men ikke alltid den blir tatt på alvor. Er allerede en kommentar her ("nei, du har ikke voldtatt, samfunnet sin skyld du føler det slik") som viser nettopp det. Med andre ord litt rart når en mann får denne "opplæringen", blir møtt av andre menn som mener at "opplæringen" er feil. Og så ser man reaksjonene på #metoo. Å gud, nå kan man ikke SE på damer lenger osv.
Sist endret av Medusa; 23. juni 2022 kl. 21:09.
Sitat av Medusa Vis innlegg
Å gud, nå kan man ikke SE på damer lenger osv.
Vis hele sitatet...
Og det er nok det beste (: Tenk så mye elendighet vi hadde spart oss for hvis vi bare hadde sluttet med ONS/sex på fest/random hookups.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Og det er nok det beste (: Tenk så mye elendighet vi hadde spart oss for hvis vi bare hadde sluttet med ONS/sex på fest/random hookups.
Vis hele sitatet...
Ja, når det er alternativet til å lytte og bry seg om den man har sex med, så er det absolutt det beste.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Hvis du har en så dårlig følelse at du ikke får sove er det helt opplagt at dere må snakke sammen om hendelsen. Du har ingenting å tape på å være åpen om det. Hvis du ikke tørr å ringe, send en velformulert melding. Bare si at du i etterkant har hatt veldig dårlig samvittighet ettersom du ikke var helt sikker på om hun egentlig ville. Prøv å formidle at du vil gjerne vil snakke om det og at du er åpen for å høre hva hun tenker om det som skjedde.

Ærlighet varer alltid lengst og det vil føles som om et tonn blir løftet fra skuldrene dine uansett hvilken vei det går.
Vis hele sitatet...
This.

Sitat av Mefibon Vis innlegg
At hun gikk i freeze og ble passiv kan være fordi hun ikke ville ha sex og var for redd til å si det eller det kan være bare fordi hun er uerfaren og ikke visste hvordan hun skulle delta. Det er egentlig umulig for andre enn henne selv å vite og det er ikke sikkert det gir deg noe svar å snakke med hun heller for det er normalt at en som er traumatisert nekter å snakke om det og bare svarer at det går fint og ikke er noe galt og bytter tema bare for å slippe å føle på traumet igjen samtidig som det og er normalt at det kan ta tid før en skjønner at det som var en ugrei episode man ikke ville egentlig var en voldtekt.
Det blir for direkte å spørre hun om hun følte seg voldtatt men å vise litt empati og spørre hvordan hun har det og om hun er okei med det som skjedde er safere.

Uansett kan du lære av det du kjenner på nå og ikke ha sex med noen bare fordi du blir gira og kåt men sørge for at begge faktisk er LIKE gira til å gå all the way! Klining og tafsing betyr ikke ja til mer alltid!




Så lett er det Ikke! Som andre har sagt allerede er freeze den vanligste reaksjonen.
Voldtekt er ikke som på film brutalt i en bakgate med skrik og hyling, vanlige voldtekter skjer av bekjente i festsammenheng mens offeret går i freeze. Kommentaren din viser at det er noen her inne på freak som trenger "opplæring"!
Vis hele sitatet...
"Det blir for dirkete å spørre" ??? Om hvordan HUN opplevde det ???. Hvor begynner jeg? Å spørre vil gi henne en sjanse til å utrykke hvordan ja nettopp HUN opplevde det. Jeg har stor tro på at hun bare vil sette pris på dette og at det vil kjennes lettere med en større klarhet, oppklaring for begge to. Den skaffes bare om de faktisk snakker sammen. Så må jeg også bare nevne at jeg synes det er utrolig stort og beundringsverdig av ts å i det hele tatt vurdere å ta kontakt. At han tenker såpass mye på dette viser at han har nokk av empati.

Jeg tror han har skjønt det..

*hilsen ett "voldtektsoffer"
Sist endret av zezz; 23. juni 2022 kl. 23:58.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Og det er nok det beste (: Tenk så mye elendighet vi hadde spart oss for hvis vi bare hadde sluttet med ONS/sex på fest/random hookups.
Vis hele sitatet...
Det er mye penger/problemer å spare på å bare ta seg en ronk å en røyk.
Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk alltid spurt om «har du lyst til å knulle litt?» �� funker greit det.

Har selv blitt utsatt for seksuelt overgrep på nachspiel. Dama hadde kost seg med kølla mens jeg sov. Jeg synes ikke det var «no biggie» men full forståelse at andre kan reagere på det.

Bare å spørre; nei har man, ja kan man få.

Jeg tror ikke du nødvendigvis har gjort noe galt TS, men bare å ringe henne og spørre hvordan kvelden var. Om du liker dama så ka du jo også be henne ut. Kanskje dette er starten på noe? ��x♂️
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av *pi Vis innlegg
Å snakke med henne er både det riktige å gjøre overfor henne, og det tryggeste for deg selv.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Ikke hvis hun anmelder ham og har bevis på at han "tilstår".
Voldtatt har du ikke!!!

Om noe er det isåfall gråsone-overgrep...

...Men... ting blir da ekstremt vanskelig hvis ikke offeret trenger å si noe som helst om at det ikke vil også kan det likevel være overgrep? Er det virkelig så ille det er blitt? Da kan jo mesteparten av all sex de fleste har hatt være overgrep, eller?!

Altså, jeg har for det meste vært i forhold da, men hvis noen syns dette feks er overgrep har jo mesteparten av all sex jeg har hatt vært "overgrep". Nei, det blir for vilt. Man må da si nei eller på noe vis gjøre den andre parten klar over at man ikke vil? Isåfall er det vel nesten som et gråsone-overgrep mot den andre og? Gjør den til overgriper ved å ikke si noe som helst?

Jeg tråkker sikkert rett uti et vepsebol nå, opplys meg gjerne - men jeg bare syns virkelig synd på alle der ute som har blitt overgripere uten å vite det hvis det skal så lite til/de ikke engang vet at det de gjør er overgrep........ At folk i det hele tatt tør å ha sex med andre enn folk de kjenner godt/er kjæreste med nå til dags... Jeg var livredd når jeg skulle date etter mange år i forhold! Heldigvis slapp jeg unna med en date, så ble jeg sammen med hun jeg er samboer med nå. xD Hun erter meg enda fordi jeg er så overnøye på samtykke da (for min del tror jeg det med at jeg "skiftet beite", altså gikk fra hetero til lesbisk, gjorde meg veldig usikker etterå ha hørt om lignende tilfeller som dette feks, og alle som mener menn har gjort overgrep når de ikke selv har peiling på at de ikke vil eller noe).......
Sitat av potetskrue Vis innlegg
...Men... ting blir da ekstremt vanskelig hvis ikke offeret trenger å si noe som helst om at det ikke vil også kan det likevel være overgrep? Er det virkelig så ille det er blitt? Da kan jo mesteparten av all sex de fleste har hatt være overgrep, eller?!
Vis hele sitatet...
Hæ? Nå vet jeg ikke hvilke menneske du har hatt sex med, men om alle dine sexpartnere har stivnet og blitt passive under sex, så er det litt spesielt. Når en person fryser til og blir passiv på denne måten så er det et ganske tydelig signal om at personen er ukomfortabel. Det kan så klart hende at kvinnen trådstarter skriver om ble usikker, kanskje hun er uerfaren og ikke visste hva hun skulle gjøre, kanskje hun fikk vondt og ikke turte si ifra om det, kanskje hun vanligvis inntar en passiv rolle og trives best med det.

Sitat av potetskrue Vis innlegg
Altså, jeg har for det meste vært i forhold da, men hvis noen syns dette feks er overgrep har jo mesteparten av all sex jeg har hatt vært "overgrep". Nei, det blir for vilt. Man må da si nei eller på noe vis gjøre den andre parten klar over at man ikke vil? Isåfall er det vel nesten som et gråsone-overgrep mot den andre og? Gjør den til overgriper ved å ikke si noe som helst?
Vis hele sitatet...
At det var... La meg forklare: det er åpenbart at trådstarter føler han har tråkket over en grense. Han reflekterer rundt dette i ettertid. Han observerte at hun han hadde sex med, ble passiv og stivnet til. Nå er det lite vi vet om denne situasjonen, vi hører bare trådstarter sin side av saken og det er vage detaljer. Alt vi vet er at hun virket "på", for så å stivne til og bli passiv under sexen. I ettertid føler han det slik at hun ikke ville.

Sitat av potetskrue Vis innlegg
Jeg tråkker sikkert rett uti et vepsebol nå, opplys meg gjerne - men jeg bare syns virkelig synd på alle der ute som har blitt overgripere uten å vite det hvis det skal så lite til/de ikke engang vet at det de gjør er overgrep........ At folk i det hele tatt tør å ha sex med andre enn folk de kjenner godt/er kjæreste med nå til dags... Jeg var livredd når jeg skulle date etter mange år i forhold! Heldigvis slapp jeg unna med en date, så ble jeg sammen med hun jeg er samboer med nå. xD Hun erter meg enda fordi jeg er så overnøye på samtykke da (for min del tror jeg det med at jeg "skiftet beite", altså gikk fra hetero til lesbisk, gjorde meg veldig usikker etterå ha hørt om lignende tilfeller som dette feks, og alle som mener menn har gjort overgrep når de ikke selv har peiling på at de ikke vil eller noe).......
Vis hele sitatet...
Dette med overgrep og voldtekt er et sårt tema. Det vekker mange følelser og det er lett å bli følelsesstyrt når man diskuterer emnet. Sannheten er at vi kan ikke definere om trådstarter har voldtatt eller ikke. Det er kun han og kvinnen han hadde sex med, som vet hva som skjedde og som opplevde det som skjedde. Han sitter med en følelse av at han har gjort noe galt, men har ikke turt å snakke med henne om det. Noen er raske med å si at han har begått overgrep, mens andre hardnakket benekter det. Han har ikke oppdatert tråden og vi vet ikke om han har snakket med henne. Det kan godt hende han har overtenkt situasjonen noe enormt, og at det ikke skjedde noe galt, og at han har feiltolket signaler fra henne og at hun egentlig hadde en fin opplevelse. Det er det ingen som vet, vi kan bare spekulere ut ifra det lille vi vet.

Jeg tenker det er problematisk å trekke konklusjoner basert på så lite detaljer. Løsningen her er at de snakker sammen og kommuniserer, noe de selvsagt skulle gjort mens de hadde sex. Men fyllesex er ofte "tøm og røm", man kommuniserer dårlig, handler på impulser, kanskje man angrer seg underveis og ikke tør å avbryte/avslutte, og bare står i det til det er ferdig. Og så går man videre med livet sitt og tenker usj, det der skal jeg ikke gjøre igjen. Basert på personlig erfaring og det jeg har hørt fra tidligere venninner og kompiser, og bekjente, er ikke dette uvanlig. Når det kommer til sex kommer du veldig langt med "the bare minimum" ved å spørre personen du har sex med om de har lyst, og "sjekke inn" underveis ved å spørre om personen har det godt eller bra. Det er for øvrig ganske turn-on, omsorg og empati er tennende. Om personen ikke sender tydelige kroppslige signaler om at personen liker det som skjer, så er det ingenting i veien for å kommunisere verbalt. Da slipper man misforståelser og å sitte igjen med følelser som trådstarter sitter med.
Sitat av Medusa Vis innlegg
Hæ? Nå vet jeg ikke hvilke menneske du har hatt sex med, men om alle dine sexpartnere har stivnet og blitt passive under sex, så er det litt spesielt. Når en person fryser til og blir passiv på denne måten så er det et ganske tydelig signal om at personen er ukomfortabel. Det kan så klart hende at kvinnen trådstarter skriver om ble usikker, kanskje hun er uerfaren og ikke visste hva hun skulle gjøre, kanskje hun fikk vondt og ikke turte si ifra om det, kanskje hun vanligvis inntar en passiv rolle og trives best med det.


At det var... La meg forklare: det er åpenbart at trådstarter føler han har tråkket over en grense. Han reflekterer rundt dette i ettertid. Han observerte at hun han hadde sex med, ble passiv og stivnet til. Nå er det lite vi vet om denne situasjonen, vi hører bare trådstarter sin side av saken og det er vage detaljer. Alt vi vet er at hun virket "på", for så å stivne til og bli passiv under sexen. I ettertid føler han det slik at hun ikke ville.


Dette med overgrep og voldtekt er et sårt tema. Det vekker mange følelser og det er lett å bli følelsesstyrt når man diskuterer emnet. Sannheten er at vi kan ikke definere om trådstarter har voldtatt eller ikke. Det er kun han og kvinnen han hadde sex med, som vet hva som skjedde og som opplevde det som skjedde. Han sitter med en følelse av at han har gjort noe galt, men har ikke turt å snakke med henne om det. Noen er raske med å si at han har begått overgrep, mens andre hardnakket benekter det. Han har ikke oppdatert tråden og vi vet ikke om han har snakket med henne. Det kan godt hende han har overtenkt situasjonen noe enormt, og at det ikke skjedde noe galt, og at han har feiltolket signaler fra henne og at hun egentlig hadde en fin opplevelse. Det er det ingen som vet, vi kan bare spekulere ut ifra det lille vi vet.

Jeg tenker det er problematisk å trekke konklusjoner basert på så lite detaljer. Løsningen her er at de snakker sammen og kommuniserer, noe de selvsagt skulle gjort mens de hadde sex. Men fyllesex er ofte "tøm og røm", man kommuniserer dårlig, handler på impulser, kanskje man angrer seg underveis og ikke tør å avbryte/avslutte, og bare står i det til det er ferdig. Og så går man videre med livet sitt og tenker usj, det der skal jeg ikke gjøre igjen. Basert på personlig erfaring og det jeg har hørt fra tidligere venninner og kompiser, og bekjente, er ikke dette uvanlig. Når det kommer til sex kommer du veldig langt med "the bare minimum" ved å spørre personen du har sex med om de har lyst, og "sjekke inn" underveis ved å spørre om personen har det godt eller bra. Det er for øvrig ganske turn-on, omsorg og empati er tennende. Om personen ikke sender tydelige kroppslige signaler om at personen liker det som skjer, så er det ingenting i veien for å kommunisere verbalt. Da slipper man misforståelser og å sitte igjen med følelser som trådstarter sitter med.
Vis hele sitatet...
Hvis det skal være voldtekt må man etter loven si/skrike nei, gjøre motstand, det må være tvang eller vold involvert etc. Det har jo vært enormt mye om dette i media i lang tid og derav ønske om samtykkelov fra mange, fordi kravene i dag til hva som er voldtekt er tydelig definert slik… Så gitt at TS ikke lyger (men det må man jo nesten i svarene gå ut ifra at han ikke gjør, ellers er det jo bytteløst - vi kan jo bare svare på det vi får servert. Og hvis han lyger om det vet han jo selv det er voldtatt og ingen av responsen er relevant heller) kan voldtekt utelukkes i trådens sammenheng ja.

Nytteløst*
Sist endret av potetskrue; 7. juli 2022 kl. 22:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av potetskrue Vis innlegg
Hvis det skal være voldtekt må man etter loven si/skrike nei, gjøre motstand, det må være tvang eller vold involvert etc. Det har jo vært enormt mye om dette i media i lang tid og derav ønske om samtykkelov fra mange, fordi kravene i dag til hva som er voldtekt er tydelig definert slik…
Vis hele sitatet...
Men for seksuell handling (mildere enn omgang) er det presisert at man må ha samtykke. Så en del voldtektssaker ender som det i stedet. Det er straffbart med inntil 1 års fengsel. Du kan også dømmes for voldtekt om du har handlet grovt uaktsomt, om vedkommende ikke protesterte så kan det tenkes at du burde ha skjønt at hen ikke ønsket det eller var samtykkekompetent.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ikke nødvendigvis. Ikke hvis hun anmelder ham og har bevis på at han "tilstår".
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, jeg tenker ikke automatisk at å snakke med noen man har hatt sex med innebærer tilstålse av straffbar handling, men folk kommuniserer jo litt ulikt.
Sist endret av *pi; 8. juli 2022 kl. 02:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du fått snakket med henne trådstarter? Det er vanskelig for andre å si hva som har skjedd. Men jeg personlig har sikkert stivnet litt noen ganger i mine yngre dager. Flere grunner til det. Føltes kanskje ikke 100% trygt eller vært rusa feks. Men har ikke sett på det som voldtekt for det. Men jeg hadde nok blitt litt sjarmert hvis de kontaktet meg for å spør om det gikk bra og si unnskyld og sånt, og at de ikke fikk sove etterpå. Har opplevd voldtekt før og etter det ble jeg fortere ukomfortabel når jeg skulle ha sex. Så kan være mange årsaker. Snakk med henne hvis ikke du har gjort det enda. På tlf. Eller møtes. Ikke meldinger.