Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6877
https://www.aftenposten.no/oslo/i/dn...our-de-finance


Som tidligere strava amatør pro så er dette ganske håpløst.

Har flere ganger ligget oppi 60km/h, lovlig. Fleste syklister ligger på ca 40km/h.
Er ikke smart å ha vinglende elsyklister i feltet på 25km/h.

Vet at statensvegvesen utfører bare jobben sin. Men bil og tråsykkel er to helt forskjellige ting. Man er mye mer adaptive når man trår en når ei trykker foten på pedalen. Derav tar man mer hensyn.
Hva er det du mener. At det er et argument for anarki på tour de finence? Det er litt LOL.
Trådstarter
21 1
Sitat av Dough Vis innlegg
Hva er det du mener. At det er et argument for anarki på tour de finence? Det er litt LOL.
Vis hele sitatet...
Ville ikke brukt det ordet men du er inne på noe. Vegvesenet har ikke peil på sykler, kanskje vi burde anskaffe en sykkeletat.

Personlig er jeg ferdig med å race, men husker tilbake til detta her
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skogen9900 Vis innlegg
Har flere ganger ligget oppi 60km/h, lovlig. Fleste syklister ligger på ca 40km/h.
Er ikke smart å ha vinglende elsyklister i feltet på 25km/h.
Vis hele sitatet...
Dei er ikkje tatt for å sykle for fort. Dei er tatt for å ha sykler som ikkje er i tråd med forskriftene. Har du ting som tilseier at kontrollen vart utført på feil måte?

Om forskriftene er rette eller gale er ein heilt annan diskusjon, men dei er no slik dei er, og ein kan ikkje laste politi eller vegvesen for at dei følgjer opp regelverket her.
Det er jo ikke sånn at man med en elsykkel ikke kan sykle raskere enn 25kmt. Poenget er at sykkelen kan ikke hjelpe deg over den farten. Om det resulterer i at flere sykler tregt er det noe man bare må leve med, sykkelveien er for alle.
Trådstarter
21 1
Suger på å formelere til ord, samme faen. Var bare morosmt det faktum at jeg kan sykle i 60 km h. Så blir elsyklister bøtelagt dort st syklene går opp i 40km h. L o l
BRAND ∞ STRONG
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Håper politiet nå virkelig prioterer disse der «FARLIGE» el.sparkesykler og lar meg være i fred med hjemmebrenningen!!
Vis hele sitatet...
Mye av ulykken skjer vel bla. når folk skal kjøre sparkesykkel hjem i fylla. Kombinasjonen Sprit + Sykkel (SS) er teknisk sett ikke ulovlig, men man kan straffes hvis man sykler rundt som en tulling og er til fare for andre.
Sist endret av vindaloo; 15. juni 2022 kl. 22:34.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Mye av ulykken skjer vel bla. når folk skal kjøre sparkesykkel hjem i fylla. Kombinasjonen Sprit + Sykkel (SS) er teknisk sett ikke ulovlig, men man kan straffes hvis man sykler rundt som en tulling og er til fare for andre.
Vis hele sitatet...
Det er forandre nå nettopp faktisk, og elektriske sparkesykler sees på som motoriserte kjøretøy
https://www.nrk.no/norge/nye-regler-...fer-1.16001859

– Man må være klar over at det er et betydelig strengere reaksjonsregime enn det var tidligere. Det gjelder både straffereaksjonene (bot eller fengsel, journ.anm.), samt tap av førerrett, sier Karlsen.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skogen9900 Vis innlegg
Suger på å formelere til ord, samme faen. Var bare morosmt det faktum at jeg kan sykle i 60 km h. Så blir elsyklister bøtelagt dort st syklene går opp i 40km h. L o l
Vis hele sitatet...
Det er mulig du finner det morsomt, men det endrer ikkje forskrifta. Så vidt eg kan bedømme har hverken Statens Vegvesen eller politiet oppført seg kritikkverdig her, sjølv om dei har gjort det i andre situasjoner.
Hvis du zoomer inn på bildet er det kun el sykler. Hvis du hadde kjørt forbi der i 60 på en vanlig sykkel hadde ingen brydd seg. Vet ikke helt hva du mener men at man må forstå for å finne dette morsomt? Jeg sykler ikke løp men sykler nå hvertfall 400km i uken og har gjort det så lenge jeg kan huske men forstår fortsatt Ikke hva du mener man må forstå? Jeg syntes at det er Veldig bra at de holder kontroll på el syklistene, har opplevd mange som kjører mye fortere enn det de klarer å kontrollere.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du bringer rus inn som et argumentasjon, er det noe vi har sett de siste årene så det er at doping selvom det ikke er for rus men prestasjon, er veldig vanlig i sykkelsporten. Kanskje du burde prøve å spice opp en sykkel tur nå som du ikke sykler løp.
Trådstarter
21 1
[quote=Satho Pronth;3775467]Hvis du zoomer inn på bildet er det kun el sykler. Hvis du hadde kjørt forbi der i 60 på en vanlig sykkel hadde ingen brydd seg. Vet ikke helt hva du mener men at man må forstå for å finne dette morsomt? Jeg sykler ikke løp men sykler nå hvertfall 400km i uken og har gjort det så lenge jeg kan huske men forstår fortsatt Ikke hva du mener man må forstå? Jeg syntes at det er Veldig bra at de holder kontroll på el syklistene, har opplevd mange som kjører mye fortere enn det de klarer å kontrollere.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du bringer rus inn som et argumentasjon, er det noe vi har sett de siste årene så det er at doping selvom det ikke er for

Sitat av Satho Pronth Vis innlegg
Hvis du zoomer inn på bildet er det kun el sykler. Hvis du hadde kjørt forbi der i 60 på en vanlig sykkel hadde ingen brydd seg. Vet ikke helt hva du mener men at man må forstå for å finne dette morsomt? Jeg sykler ikke løp men sykler nå hvertfall 400km i uken og har gjort det så lenge jeg kan huske men forstår fortsatt Ikke hva du mener man må forstå? Jeg syntes at det er Veldig bra at de holder kontroll på el syklistene, har opplevd mange som kjører mye fortere enn det de klarer å kontrollere.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du bringer rus inn som et argumentasjon, er det noe vi har sett de siste årene så det er at doping selvom det ikke er for rus men prestasjon, er veldig vanlig i sykkelsporten. Kanskje du burde prøve å spice opp en sykkel tur nå som du ikke sykler løp.
Vis hele sitatet...


Om du bor i Oslo så har du sikkert kjørt frognerveien mye, det er uoffisielt en sykkelracing/pendler bane. Med mosjonist løpere på fortauet.

Se for deg om jeg kom på TT sykkel og prøvde å holde maks fart forbi vegvesenet. Jeg kunne da lovlig sett sykla videre. Mens de som har fjerna 25 km/h sperra hadde rista på huet når de så meg sykle forbi. Bare fordi jeg brukte beina så kan jeg sykle 60. Men gudbevare om du har blodtrimma elsykkelen til 35km/h (veldig trygt), for å pendle asker oslo kjappere.

Mener at her må vegvesenet?? Oppdatere seg for fremtiden. 25 km/h er latterlig, tror folk kan løpe den hastigheten faktisk.

PS: har ikke elsykkel, men synes de går satans treigt, nesten obstruksjon i feltet.
Sist endret av Skogen9900; 16. juni 2022 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skogen9900 Vis innlegg
Mener at her må vegvesenet?? Oppdatere seg for fremtiden. 25 km/h er latterlig, tror folk kan løpe den hastigheten faktisk.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje mange som sykler over 25km/h - spesielt ikkje over lengre distanser. Nedoverbakke? Sure. Men det er lov på elsykkel og.

Forøvrig så skalerer energien med E=1/2mv^2. Dvs. at kollisjonsenergien i 35km/h er ikkje 1.4 gongar så stor som den er i 25km/h. Den er nær dobbelt så stor.

Viare er det heller ikkje SVV som utformar forskrifta, men departementet.
Sist endret av vidarlo; 16. juni 2022 kl. 23:08.
Trådstarter
21 1
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje mange som sykler over 25km/h - spesielt ikkje over lengre distanser. Nedoverbakke? Sure. Men det er lov på elsykkel og.
Vis hele sitatet...
Det er helt ukorrekt.
Fleste parten sykler over 25 km/h. På flat bakke.
Litt av poenget for at sperre ikke burde finnes på 25.

Om du vil ha bevis på hastigheter så kan du gå inn på strava.com å se selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skogen9900 Vis innlegg
Det er helt ukorrekt.
Fleste parten sykler over 25 km/h. På flat bakke.
Litt av poenget for at sperre ikke burde finnes på 25.

Om du vil ha bevis på hastigheter så kan du gå inn på strava.com å se selv.
Vis hele sitatet...
Du aner ikkje konturer av seleksjonsbias i data frå strava.com? Og eg mistenkjer at overlappet mellom dei som bruker strava.com og elsykler er relativt lite. Dei eg kjenner som har elsykkel ser på det som eit transportmiddel, ikkje ei treningsform.
Sitat av Skogen9900 Vis innlegg
Det er helt ukorrekt.
Fleste parten sykler over 25 km/h. På flat bakke.
Litt av poenget for at sperre ikke burde finnes på 25.

Om du vil ha bevis på hastigheter så kan du gå inn på strava.com å se selv.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg sykler en del selv (alt annet enn asfalt, riktignok) og her er du nok litt ute å kjører på en testosterontur.

Nei, de fleste sykler ikke mye over 25km/t over distanser.

Tour de finance er en pendlertrasee, ikke en treningsarena for tour de france wannabees i lycra.

Poenget med sperre er ikke for å irritere deg på testosterontur men at flere skal kunne sykle med assistanse uten å måtte ha moped/motorsykkelsertifikat.
Trådstarter
21 1
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du aner ikkje konturer av seleksjonsbias i data frå strava.com? Og eg mistenkjer at overlappet mellom dei som bruker strava.com og elsykler er relativt lite. Dei eg kjenner som har elsykkel ser på det som eit transportmiddel, ikkje ei treningsform.
Vis hele sitatet...
Du misser helt poenget.

Sitat av Dough Vis innlegg
Hei! Jeg sykler en del selv (alt annet enn asfalt, riktignok) og her er du nok litt ute å kjører på en testosterontur.

Nei, de fleste sykler ikke mye over 25km/t over distanser.

Tour de finance er en pendlertrasee, ikke en treningsarena for tour de france wannabees i lycra.

Poenget med sperre er ikke for å irritere deg på testosterontur men at flere skal kunne sykle med assistanse uten å måtte ha moped/motorsykkelsertifikat.
Vis hele sitatet...

Om du ikke bruker lycra så er du ikke en ekte syklist, du bruker ikke engang bib?. Tour de finans ruta er en treningsarena, strava beviser det med glans.
Om du klarer å få KOM på tour de finans segmentet er det ekstremt stort. Er vel som å vinne gull i en liten sport.

25 km/h er latterlig lite. I mine bedre dager syklet jeg lett forbi elsyklister i lange motbakker.

De må regulere toppfart og aksjelerasjon. Øk topphastighet, senk aksjelerasjonen.

Vet ikke hvorfor jeg kjemper for elsyklisten, har ikke engang el sykkel....
Sist endret av Skogen9900; 19. juni 2022 kl. 06:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger en pause fra Strava…
Sitat av Skogen9900 Vis innlegg
Du misser helt poenget.
<snip>

25 km/h er latterlig lite. I mine bedre dager syklet jeg lett forbi elsyklister i lange motbakker.
Vis hele sitatet...
Du ser ikke engang poenget. 25 km/h er ikke makshastigheten en elsykkel kan kjøres i, men det er maks det man skal få ut som hjelp fra motoren. De kan kjøre akkurat like fort som andre sykler, men da må syklisten trø til selv for den hastigheten.
Sitat av Skogen9900 Vis innlegg
https://www.aftenposten.no/oslo/i/dn...our-de-finance


Som tidligere strava amatør pro så er dette ganske håpløst.

Har flere ganger ligget oppi 60km/h, lovlig. Fleste syklister ligger på ca 40km/h.
Er ikke smart å ha vinglende elsyklister i feltet på 25km/h.

Vet at statensvegvesen utfører bare jobben sin. Men bil og tråsykkel er to helt forskjellige ting. Man er mye mer adaptive når man trår en når ei trykker foten på pedalen. Derav tar man mer hensyn.
Vis hele sitatet...
Det du sier her er altså at vanlige syklister som sykler fort ikke er i stand til å sykle på en forsvarlig måte? Ser du en vinglete elsykkel, eller ett barn som vingler, så tilpass farten og gi tegn med «sykkelbjella» at du kommer? Ser ikke helt problemet
Trådstarter
21 1
Sitat av meitemark Vis innlegg
Du ser ikke engang poenget. 25 km/h er ikke makshastigheten en elsykkel kan kjøres i, men det er maks det man skal få ut som hjelp fra motoren. De kan kjøre akkurat like fort som andre sykler, men da må syklisten trø til selv for den hastigheten.
Vis hele sitatet...
Alle er klar over at motoren slutter etter 25 km/h. Folk på elsykler er svake i beina og trenger mer enn 250w effektive i timen. De blir en hindring i løypa.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det du sier her er altså at vanlige syklister som sykler fort ikke er i stand til å sykle på en forsvarlig måte? Ser du en vinglete elsykkel, eller ett barn som vingler, så tilpass farten og gi tegn med «sykkelbjella» at du kommer? Ser ikke helt problemet
Vis hele sitatet...
Vinglete syklister burde heller sykle på fortauet. De utgjør en stor risiko. Eller så kan vi lage egne felt for folk som er utstødige, gamle, kvinner eller barn
Sist endret av Skogen9900; 19. juni 2022 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skogen9900 Vis innlegg
Alle er klar over at motoren slutter etter 25 km/h. Folk på elsykler er svake i beina og trenger mer enn 250w effektive i timen. De blir en hindring i løypa.
Vis hele sitatet...
Eventuelt så kan du til helvete lære deg å ta hensyn.
Jeg vil ikke hevde å være i spesielt god form, men snarere mer gjennomsnittlig. Jeg sykler ukentlig distanser på 50 kilometer med elsykkel i pendlingsøyemed, og bruker sjelden vanlig tråsykkel uten motor. En ting jeg har lagt merke til er at jeg i snitt bruker 50 minutter på samme distanse uavhengig av om jeg benytter meg av tråsykkel uten motor eller elsykkel. Det vil si at jeg som relativt utrent sykler like raskt både på elsykkel og tråsykkel uten motor. Hvis jeg hadde tatt mer initiativ til trening er jeg sikker på at jeg kunne syklet raskere. Jeg synes uansett regelverket slik det er i dag fungerer tilstrekkelig.
Trådstarter
21 1
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eventuelt så kan du til helvete lære deg å ta hensyn.
Vis hele sitatet...
Der komn ja

Sitat av shining96 Vis innlegg
Jeg vil ikke hevde å være i spesielt god form, men snarere mer gjennomsnittlig. Jeg sykler ukentlig distanser på 50 kilometer med elsykkel i pendlingsøyemed, og bruker sjelden vanlig tråsykkel uten motor. En ting jeg har lagt merke til er at jeg i snitt bruker 50 minutter på samme distanse uavhengig av om jeg benytter meg av tråsykkel uten motor eller elsykkel. Det vil si at jeg som relativt utrent sykler like raskt både på elsykkel og tråsykkel uten motor. Hvis jeg hadde tatt mer initiativ til trening er jeg sikker på at jeg kunne syklet raskere. Jeg synes uansett regelverket slik det er i dag fungerer tilstrekkelig.
Vis hele sitatet...

Det er jo fornuftig sagt. Respekterer din mening
Sist endret av Skogen9900; 20. juni 2022 kl. 04:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skogen9900 Vis innlegg
Alle er klar over at motoren slutter etter 25 km/h. Folk på elsykler er svake i beina og trenger mer enn 250w effektive i timen. De blir en hindring i løypa.



Vinglete syklister burde heller sykle på fortauet. De utgjør en stor risiko. Eller så kan vi lage egne felt for folk som er utstødige, gamle, kvinner eller barn
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er dette? Ett påbud om å sykle i 25 km/t eller mer? Ja jeg har ikke så mye kraft i beina som jeg engang hadde, men 250w holder i massevis for meg. Sykler stort sett i rundt 15 km/t. Ja, jeg kan sykle fortere men har ikke behov for det.

Jeg synes det er du som høres ut som den store risikoen her jeg når du ser det slik at alle andre utgjør en stor risiko, og de skal henvises andre steder.

Men i utgangspunktet så var det vel du som i stedet skulle drevet med banesykling slik at du nettopp slapp det problemet du har med alle andre medsyklister, som enten holder en fart under 25 km/t, barn, eldre, svake, ustødige og ikke minst kvinner?
Jeg forstår ikke helt hva du har problem med Skogen9900?

Er det at el-sykler ikke bidrar over 25 km/t? Eller at el-syklistene ble kontrollert?
Rip 8-4-23
Jeg har har lovlig elsykkel nå i et par år nå,og det å komme her og si vi er svake i beina er tull.jeg kommer fort opp i 45 km på flatmark ved å trå til selv. I oppoverbakke går det lit tregere men det er ikke vanskelig og gi lit innsats selv og dra forbi disse fancy vanlige sykkelistene som ikke har elsykkel. Har blit stoppet noen ganger fordi jeg gjør egen innsats men etter de har testet sykkelen og ser at motoren stopper på 24.5km så lar de deg gå.
Sist endret av Sæd; 23. juni 2022 kl. 09:44.