Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2854
Hallo.

Har en kamerat som liker å hacke pcen på diverse LAN. (han heter Ruudi på forumet her)

Jeg lurer da på hvordan kan jeg sette en sperre på pcen min sånn at han ikke får gjort noe på pcen.

Er det bare å sette passord på BIOS?

Takker for evt. raske svar.

FlipWare.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sette BIOS pass kan sikkert ikke være dumt, og slå av boot fra cd/usb. Oppdater Windows, det er ikke farlig å oppdatere piratkopier, i verstefall må du bare aktivere på nytt. Husk å lås PCen hver gang du forlater den, hurtigtast er "Windows knappen + L". Da burde du være klar for det meste.
Tar desverre de som kan det 3 sek å låse opp en PC fra "låst".
Maskin
FlipWare's Avatar
Trådstarter
Takker for svar. Tror han klarer å komme seg rundt BIOS passord. Låser pcen hver gang jeg ser en annen vei, i og med at jeg ikke kan dra på do uten at han sitter å bedriver med pcen.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Takker for svar. Tror han klarer å komme seg rundt BIOS passord. Låser pcen hver gang jeg ser en annen vei, i og med at jeg ikke kan dra på do uten at han sitter å bedriver med pcen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare å bare å komme seg rundt BIOS passordet når du bare skal på et raskt dobesøk. Bare ha et vanskelig passord på login så han ikke gjetter det lett. Det tar litt tid å boote opp software via usb og CD som gir tilgang.
Ta med deg hardisken Sett den inn i et sånn skall til ekstern harddisk og si at du må ta en liten lufte tur med den.

Evt. du kan jo ta med deg OS harddisken hannes når han er ute på dass? Kanskje litt dårlig tid da, men finnes jo andre sjanser da
Noen enkle tips.

1. Eventuelt skaffe deg låsbart kabinett

2. Skru på brannmur

3. Skaff deg et program som blokkerer all innkommende traffic, som ikke du ar tillat.

4. Ikke ha passord med bare bokstaver, bruk gjerne: Store og små bokstaver, tall, utropstegn eller lignende.

5. Oppdater alle tredjeparts programmer du har på pcen. (Adobe, flash, vlc og lignende)

6. Tenk sikkerhet når du lager/lagrer passordene dine rundt omkring ute på nettet. (Ikke bruk husk passord i evt din nettleser.)

Sikkert flere ting, men jeg bare ramsa opp noen tips
Sist endret av Rindal; 5. november 2010 kl. 22:11.
Du kan jo bare ta ut batteriet, ta med deg laderen og kanskje også ta med deg den bærbare pcen din!

OG slutte å wiine!
Sist endret av Ruudi; 5. november 2010 kl. 22:10.
Maskin
FlipWare's Avatar
Trådstarter
Sitat av Curver Vis innlegg
Ta med deg hardisken Sett den inn i et sånn skall til ekstern harddisk og si at du må ta en liten lufte tur med den.

Evt. du kan jo ta med deg OS harddisken hannes når han er ute på dass? Kanskje litt dårlig tid da, men finnes jo andre sjanser da
Vis hele sitatet...
Jeg gidder jo å skru fra hverandre hele laptopen for å dra ut det?

Neida... Kan jo sikkert gjøre noe morro med han sin pc og.

Sitat av Ruudi Vis innlegg
Du kan jo bare ta ut batteriet, ta med deg laderen og kanskje også ta med deg den bærbare pcen din!

OG slutte å wiine!
Vis hele sitatet...
*pakker sammen alt og sier jeg skal på dass* *facepalm?*
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Jeg gidder jo å skru fra hverandre hele laptopen for å dra ut det?

Neida... Kan jo sikkert gjøre noe morro med han sin pc og.



*pakker sammen alt og sier jeg skal på dass* *facepalm?*
Vis hele sitatet...
Viste ikke at det var bærebar Men ja ta med deg batteriet og ikke ha noen strømtilførsel der? Må jo være det enkleste.
Overbevis han om at du kommer til å pusse noen junkier på han hvis han fortsetter?
Be ham om og ikke røre pcen din ?
18+ digit BIOS passord (Du kommer ikke forbi dette). Bare Windows knapp + L
jeg brukte et orogram for noen år siden som var litt kjekt. husker ikke helt hva det het. "usb pc lock" eller noe sånn..

himla greit.
hvis en må på et akutt dobesøk, tar en bare med seg USB pennen og maskinen låser seg.
Krypter hard disc.
Sett BIOS passord.
Deaktiver alle kontoer utenom Administrator + din bruker.
Sett passord på Administrator.
Deaktiver LM hash i windows. (XP eller eldre)
Deaktiver autorun.
Oppdater alle programmer/Windows.
Bruk Antivirus/Brannmur.
Sist endret av FuzzT; 5. november 2010 kl. 23:18. Grunn: Skrivefeil
Finn deg en ny venn istedet som du kan sitte med.
Lokal aksess == full aksess, det er bare spørsmål om tid uansett.

Hackesikker er noe som ikke finnes, hvis du ikke har en remote maskin uten internetttilgang som du må gjennom fire dører for å komme til.
Skru av dekselet under pc'en, napp ut hardisken(e). Profit!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Lokal aksess == full aksess, det er bare spørsmål om tid uansett.

Hackesikker er noe som ikke finnes, hvis du ikke har en remote maskin uten internetttilgang som du må gjennom fire dører for å komme til.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det bare snakk om tid, men det er det han trenger mer av.
Jeg vil annbefale å skaffe deg en treskuff med lås på. Bare lås pcen din inne i skuffen når du skal på do eller noe.

Hvis du har stasjonær kan du bare låse pcen. Har han skrudd den av og begynt å logge inn i BIOS/adminbruker eller hva enn han måtte gjøre, kan du bare spørre hva faen han driver med. Ingen god venn vil hacke sine venner.
Bare av ren nyskjerrighet, når du mener "hacke pc'n" , mener du da at kompisen din setter seg ned og endrer evt bakgrunnsbilde, eller setter startsiden i nettlesern til noe snuskete ? :P

Hva med å ta en prat med han ? Be han gi faen ?
Vist pc'er er hacksikre ville det ikke funnes hackere!

beste du kan gjøre er å be han holde seg unna, noe som han burde gjøre vist han er en kompis
Sitat av 5-56 Vis innlegg
Tar desverre de som kan det 3 sek å låse opp en PC fra "låst".
Vis hele sitatet...
Åja? Inviterer deg til å komme hit og låse opp min låste PC. Hvis det var så lett, og så kjent, hvorfor har ikke MS patchet det for hundre år siden?
Sitat av ymgve Vis innlegg
Åja? Inviterer deg til å komme hit og låse opp min låste PC. Hvis det var så lett, og så kjent, hvorfor har ikke MS patchet det for hundre år siden?
Vis hele sitatet...
Spørs hva man definerer som "låst".

Trådstarter har nevnt BIOSpassord, på de fleste maskiner\laptoper idag tar dette fem sekunder å komme seg rundt.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Spørs hva man definerer som "låst".

Trådstarter har nevnt BIOSpassord, på de fleste maskiner\laptoper idag tar dette fem sekunder å komme seg rundt.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men det er å strekke "låse opp"-begrepet litt langt. Om du er en av de som har fulldisk-kryptering vil uansett ikke en bypass av BIOS-passord hjelpe.
Sitat av ymgve Vis innlegg
Selvfølgelig, men det er å strekke "låse opp"-begrepet litt langt. Om du er en av de som har fulldisk-kryptering vil uansett ikke en bypass av BIOS-passord hjelpe.
Vis hele sitatet...
Nei, hence spesifiserte jeg "hva man definerer".

For mange brukere er også en "låst" PC en maskin som har skjermen skrudd av.

Hvor mange av nffs brukere som faktisk bruker diskkryptering og\eller andre mer avanserte løsninger kan jeg ta et teoretisk anslag på, ca 0.5%.
Sitat av arisnaub Vis innlegg
Bare av ren nyskjerrighet, når du mener "hacke pc'n" , mener du da at kompisen din setter seg ned og endrer evt bakgrunnsbilde, eller setter startsiden i nettlesern til noe snuskete ? :P

Hva med å ta en prat med han ? Be han gi faen ?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om å sette et nytt passord, vente to sek og gi passordet tilbake xD
Sist endret av Ruudi; 6. november 2010 kl. 16:35.
la pcen være.. om du merker noe, finn nærmeste cola flaske å tøm den over pcen hannes.
Maskin
FlipWare's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Det er snakk om å sette et nytt passord, vente to sek og gi passordet tilbake xD
Vis hele sitatet...
Det er sånn det er ja... Vet ikke helt hvorfor høggi ikke bruker pcen sin da, når han sier at han må taste inn et passord for å boote...
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Det er sånn det er ja... Vet ikke helt hvorfor høggi ikke bruker pcen sin da, når han sier at han må taste inn et passord for å boote...
Vis hele sitatet...
Har til og med sagt hvordan man endrer det! haha han skulle formatere den xD
Be han holde seg unna PCen din, er han virkelig er kompis så gjør han det.

hvis ikke, så lager du faenskap for han. ta betterier og slikt, eller laderen, da sliter han litt mer når han skal bruke den senere.
Sitat av Rindal Vis innlegg
Noen enkle tips.

1. Eventuelt skaffe deg låsbart kabinett

2. Skru på brannmur

3. Skaff deg et program som blokkerer all innkommende traffic, som ikke du ar tillat.

4. Ikke ha passord med bare bokstaver, bruk gjerne: Store og små bokstaver, tall, utropstegn eller lignende.

5. Oppdater alle tredjeparts programmer du har på pcen. (Adobe, flash, vlc og lignende)

6. Tenk sikkerhet når du lager/lagrer passordene dine rundt omkring ute på nettet. (Ikke bruk husk passord i evt din nettleser.)
Vis hele sitatet...
7. Skaff nye venner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av arisnaub Vis innlegg
Bare av ren nyskjerrighet, når du mener "hacke pc'n" , mener du da at kompisen din setter seg ned og endrer evt bakgrunnsbilde, eller setter startsiden i nettlesern til noe snuskete ? :P

Hva med å ta en prat med han ? Be han gi faen ?
Vis hele sitatet...
Hacke PC'n, da tenker vi på at en eller annen Ruudi (Kommentert lenger oppe her) hacker seg inn og endrer passord/andre viktige ting.¨

Når jeg forlot PC'n min på forrige lan tok jeg med alle kabler. Starta PC'n dagen etter etter å ha fått den hjem, og der. Vips -BIOS passord.

Han har sikkert kødda med noe mer også, ettersom han er så keen på at jeg skal bruke pc'n.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Kan du forklare litt nermere enn akkurat hacka seg inn på PCen din. Vet du om han kan styre PCen din ifra PCen sin?
Sitat av Harabo Vis innlegg
Kan du forklare litt nermere enn akkurat hacka seg inn på PCen din. Vet du om han kan styre PCen din ifra PCen sin?
Vis hele sitatet...
Jeg satt kun oppstarts passord på den. Dette består av tre mellomrom som blei fortalt i tlf samme dag.. Og nei jeg kan ikke styre pc eller gjøre noe som helst annet! ENESTE som blei gjort var å sette på oppstarts passord..

Bare en old fasion joke. Jeg har til og med prøvd å forklare han hvordan man sletter det igjen

Grunnen til det blei gjort er fordi det var en som ikke trudde på meg om jeg klarte det så jeg beviste det for han. + At han lærte noe..
Sitat av Harabo Vis innlegg
Kan du forklare litt nermere enn akkurat hacka seg inn på PCen din. Vet du om han kan styre PCen din ifra PCen sin?
Vis hele sitatet...
Tipper han kan det ja. Har sett han styrt sin egen PC, fra en kamerats maskin via nettet og no programmer.

Sitat av Ruudi Vis innlegg
Jeg satt kun oppstarts passord på den. Dette består av tre mellomrom som blei fortalt i tlf samme dag.. Og nei jeg kan ikke styre pc eller gjøre noe som helst annet! ENESTE som blei gjort var å sette på oppstarts passord..

Bare en old fasion joke. Jeg har til og med prøvd å forklare han hvordan man sletter det igjen

Grunnen til det blei gjort er fordi det var en som ikke trudde på meg om jeg klarte det så jeg beviste det for han. + At han lærte noe..
Vis hele sitatet...
Du har IKKE fortalt meg hvordan man endrer det igjen. Jo, du kan styre PC fra en annen maskin med riktige programmer etc.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Dette virket for meg som jævlig barnslig.. Skaff deg nye venner som du kan stole på.. Ville vært mer bekymret for at han stjal PCen enn at han hacket den for å si det sånn..
Sitat av 5-56 Vis innlegg
Tipper han kan det ja. Har sett han styrt sin egen PC, fra en kamerats maskin via nettet og no programmer.

Du har IKKE fortalt meg hvordan man endrer det igjen. Jo, du kan styre PC fra en annen maskin med riktige programmer etc.
Vis hele sitatet...
Du har sett han styre sin egen pc gjennom et GUI? Høres jo ut som remote desktop i en eller anna versjon. Er sånn jeg hjelper diverse familiemedlemmer. De aktiverer RD så kan jeg logge meg på med ip og pw fra andre delen av landet. Veldig kjekt. Men ingen hack. Hvis han hacka noen så han "styrte" en anne data. Er det helt ulogisk at han brukte et GUI. Da det garantert ville ført til bust. hvis offeret sitter på dataen.
Støtter nye venner, evnt cola>data>gg.