Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4979
God kveld!

Har i den siste uka lurket litt rundt på diverse (norske) forum innen bilstereo, og har bestemt meg for å oppgradere lydanlegget i bilen.
Har 0 erfaring med bilstereo, men kan litt elektro og hifi.

Bilen er av typen Ford Focus Stasjonsvogn (Registrert tidlig 05, tror det er en 04 modell) Den har plass til en 6,5" høyttaler og diskant i begge fremdørene. 2din spiller i dash, og en stk høyttaler i bakdør (har ikke fått sjekket størrelse enda)

Planen er å oppgradere høyttalerne i frontdørene samt spiller i første omgang. Subwoofer og bakhøyttalere vil bli kjøpt inn en måned senere (pga lønning )

Budsjettet mitt er i første omgang 8 000 (Forsterker, mellomtone, diskant og spiller)

Kommer til å spille ganske forskjellig musikk, hovedsaklig fra spotify på mobilen (android). For det meste hører jeg på elektronisk musikk, og det blir en del festmusikk når jeg er ute å triller i helgene.

Til nå har jeg sett på dette:

Mellomtone, diskant og delefilter:
- Focal 165KR - 2980,-

4-kanals forsterker:
- Infinity Kappa Four -2790,-

Spiller:
- Leter enda etter en 2din spiller. Noen som har tips? Rundt 4 000kr, med dab og touchskjerm.

- Subwoofer og forsterker
Budsjett: ca 8k (kan strekkes litt)

Klarer ikke å bestemme meg om jeg vil ha ett eller to elementer. Enten 2x10, 2x12, 1x15 eller 1x12. Er helt blank når det kommer til de laver frekvensene. Kom gjerne med tips.

PS: Bygger kassa selv. Har en del erfaring med mdf fra mine casebuild prosjekter.

- GreenRay
Har faktisk akkurat samme frontsett og forsterker som du har satt opp der. Det står i en '04 Mondeo STV. Fungerer meget bra, veit ikke hvordan dørene i Focusen er i forhold til Mondeo, men det var MEGET enkelt å montere, null tilpasning trengtes. Forsterkeren drar frontsettet bra, og har brokoblet de to siste kanalene som drar en 8" sub. Fyller hele bilen med godlyd. Mer enn bra nok oppsett mtp at bilen brukes som en familiebil, samt at det spiller HØYT når det trengs (dog, jeg setter mer pris på ren lyd på moderat volum, noe dette leverer også).

Spilleren jeg bruker er denne: http://www.bassbrothers.no/display.a...07&prodid=3355
Forsterker: 4kanals, 400w Rockford Fosgate Power, 4.1 x 10.79 x 21.1 cm stor!!!
http://www.rockfordfosgate.com/produ...tails/t400x4ad

Størrelsen gjør den veldig lett å skjule f.eks under hanskerommet eller annet egnet "bortgjemt" plass.


Focal settet er det meget pen lyd på, har dette selv i min bil.
Så om du er ute etter krystallklar lyd med godt trykk i, så er dette et flott sett.


Av 2DIN spiller, så ville jeg satset på kenwood.
Har selv pioneer, og er heftig missfornøyd. Jordstøy er et normalt problem med pioneer.

DDX5025DAB er en av få spillere fra kenwood som har DAB.
http://www.elutstyr.no/kenwood-ddx50...om-iphone.html

5 lapper for den.
Takk for kjapt svar

Sitat av Hobby Vis innlegg
Har faktisk akkurat samme frontsett og forsterker som du har satt opp der. Det står i en '04 Mondeo STV. Fungerer meget bra, veit ikke hvordan dørene i Focusen er i forhold til Mondeo, men det var MEGET enkelt å montere, null tilpasning trengtes. Forsterkeren drar frontsettet bra, og har brokoblet de to siste kanalene som drar en 8" sub. Fyller hele bilen med godlyd. Mer enn bra nok oppsett mtp at bilen brukes som en familiebil, samt at det spiller HØYT når det trengs (dog, jeg setter mer pris på ren lyd på moderat volum, noe dette leverer også).

Spilleren jeg bruker er denne: http://www.bassbrothers.no/display.a...07&prodid=3355
Vis hele sitatet...
Tror dørene er ganske like, vet at nåværende høyttaler er festet på en brakett som bygger ut noen cm. Usikker på om denne kan brukes på nye høyttalere eller om jeg må kjøpe ny, men det bør ikke bli noe problem.

Takk for tips om spiller, skal se litt nærmere på den. Ser det er mange som skryter over lydkvaliteten på focal, så disse vurderes sterkt! Er på utikk etter ren lyd med litt trøkk i.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Forsterker: 4kanals, 400w Rockford Fosgate Power, 4.1 x 10.79 x 21.1 cm stor!!!
http://www.rockfordfosgate.com/produ...tails/t400x4ad

Størrelsen gjør den veldig lett å skjule f.eks under hanskerommet eller annet egnet "bortgjemt" plass.


Focal settet er det meget pen lyd på, har dette selv i min bil.
Så om du er ute etter krystallklar lyd med godt trykk i, så er dette et flott sett.


Av 2DIN spiller, så ville jeg satset på kenwood.
Har selv pioneer, og er heftig missfornøyd. Jordstøy er et normalt problem med pioneer.

DDX5025DAB er en av få spillere fra kenwood som har DAB.
http://www.elutstyr.no/kenwood-ddx50...om-iphone.html

5 lapper for den.
Vis hele sitatet...
Har tittet litt på den forsterkeren du nevner, men pga halv pris på kappa ampen, og litt mer ytelse så frister den hakket mer, men takk for tips. Skal ha RFen i bakhode når jeg bestemmer meg

Har planer om å ha alle forsterkere i bakasjerommet, på basskassa. Problemet blir da hvis jeg skal ta ut kasse, for å få bedre bagasjeplass. Så en liten forsterker som kan gjemmes er ikke dumt

Takk for innspill på spiller og advarsel om Pioneer. Skal titte litt mer rundt om kring.

Hvordan er det med dagens spillere og kommunikasjon med mobil? Regner med det meste går over blåtann? Kunne egentlig ha tenkt meg mulighet til å koble til mobilen med USB (har aldri vært storfan av trådløs overføring)
Kommer tittel og artist opp på spilleren når jeg spiller musikk fra spotify?
@Blackkoz:
Jordstøy er vel ikke et problem som er spesielt knyttet til Pioneer? Det er vel heller et problem som er knyttet til nettopp jordingsfeil? Enten i måten du har koblet opp (heter det jordloop?) anlegget eller deler av anlegget. Eller det kan være at du har dratt signal og strømkabler for tett sammen. Feks signal og strøm parallelt langs kanalen på førersiden. Avhengig av kabelkvalitet, skjerming etc vil du da oppleve "jordstøy". Gasser du så hører du støy i høyttalerne som øker i samsvar med turtall.

Ofte omtales jordstøy som dynamostøy.
Sist endret av frtoretang; 31. juli 2014 kl. 23:37.
Selv hadde jeg forsterkern i bagasjerommet tidligere.
Men som du nevner, så er det stress når man faktisk skal bruke bagasjerommet. Så kjøpte meg en RF punch 300w 2kanals forsterker (3.9 x 10.8 x 17.2cm) som jeg plasserte der man normalt har motorvarmeren på passasjersiden. Ser den knapt, og er ikke i veien.

Og montert anderson-kontakt (slik trucker bruker) på strømtilførselen til sub-forsterkeren, slik at jeg bare kan trekke den ut, så er strømmen trygt koblet ifra på en enkel måte og det er bare å fjerne subben helt.

Husk å IKKE bruk automatsikring.
Og legg opp EGEN jording fra batteri. Å jorde i chassiet bak er FYFY.


Frtoretang: Hos meg, er det selve spilleren som er problemet, da signal 0 på inngangene ikke er koblet ilag med chassiejordingen på spilleren. Slik at det oppstår differanse på jordingsspenningen og støy oppstår.
Hadde spilleren hatt signal0 og chassie0 koblet ilag, så hadde jeg ikke hatt støy. (Løst dette selv, men bør ikke være nødvendig)
Sist endret av Blackkoz; 31. juli 2014 kl. 23:38.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@Blackkoz:
Jordstøy er vel ikke et problem som er spesielt knyttet til Pioneer? Det er vel heller et problem som er knyttet til nettopp jordingsfeil? Enten i måten du har koblet opp (heter det jordloop?) anlegget eller deler av anlegget. Eller det kan være at du har dratt signal og strømkabler for tett sammen. Feks signal og strøm parallelt langs kanalen på førersiden. Avhengig av kabelkvalitet, skjerming etc vil du da oppleve "jordstøy". Gasser du så hører du støy i høyttalerne som øker i samsvar med turtall.

Ofte omtales jordstøy som dynamostøy.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det. Pioneer sine spillere er notorisk kjent for ødelagte jordingsbaner, da de er svært sensitive mtp. jordtilkoplingen. Det skal svært lite til for at disse ryker, sett sammenlignet med alle andre merker (Kenwood, Alpine, JVC, eller for den saks skyld "drittmerker" som Boss, Cube osv.).

Når denne ryker, kan du forvente konstant dynamostøy ved bruk av rca-utgangene på spilleren, med mindre du kopler en separat jordledning inn på denne.

OT: Kan forøvrig anbefale å få satt opp en pakke fra elutstyr.no, de har god peiling på bilstereo og fornuftige pakkepriser.
Sist endret av lroedal; 1. august 2014 kl. 00:03.
Nå er det vel ikke pioneer sin feil angående jordingsfeilen, stortsett noen som har driti seg ut som gjør at jordingsbanen ryker.
Anbefaler deg og handle Massive Audio forsterkere. De er små, samt kraftige og til en god pris. Ebay er billigst.
Anbefaler LIB sine strømkabler, myke og fine kabler og legge(legg 50kvadrat med en gang)
Skjønner ikke hvorfor du blir frarådet automatsikringer, funker knall.
Ikke et must og trekke egen jordledning. Funker fint og jorde i f.eks setebelte bolten.
Ville derimot gjort TB3 http://www.the12volt.com/installbay/....asp?TID=73496
Her er en stilig spiller http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...&katid=205&id=
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Selv hadde jeg forsterkern i bagasjerommet tidligere.
Men som du nevner, så er det stress når man faktisk skal bruke bagasjerommet. Så kjøpte meg en RF punch 300w 2kanals forsterker (3.9 x 10.8 x 17.2cm) som jeg plasserte der man normalt har motorvarmeren på passasjersiden. Ser den knapt, og er ikke i veien.

Og montert anderson-kontakt (slik trucker bruker) på strømtilførselen til sub-forsterkeren, slik at jeg bare kan trekke den ut, så er strømmen trygt koblet ifra på en enkel måte og det er bare å fjerne subben helt.

Husk å IKKE bruk automatsikring.
Og legg opp EGEN jording fra batteri. Å jorde i chassiet bak er FYFY.


Frtoretang: Hos meg, er det selve spilleren som er problemet, da signal 0 på inngangene ikke er koblet ilag med chassiejordingen på spilleren. Slik at det oppstår differanse på jordingsspenningen og støy oppstår.
Hadde spilleren hatt signal0 og chassie0 koblet ilag, så hadde jeg ikke hatt støy. (Løst dette selv, men bør ikke være nødvendig)
Vis hele sitatet...
Takk for tips om egen kabel til minus. Er jo ikke noe ekstra arbeid, så kommer til å gjøre dette.

Sitat av lroedal Vis innlegg
Jo, det er det. Pioneer sine spillere er notorisk kjent for ødelagte jordingsbaner, da de er svært sensitive mtp. jordtilkoplingen. Det skal svært lite til for at disse ryker, sett sammenlignet med alle andre merker (Kenwood, Alpine, JVC, eller for den saks skyld "drittmerker" som Boss, Cube osv.).

Når denne ryker, kan du forvente konstant dynamostøy ved bruk av rca-utgangene på spilleren, med mindre du kopler en separat jordledning inn på denne.

OT: Kan forøvrig anbefale å få satt opp en pakke fra elutstyr.no, de har god peiling på bilstereo og fornuftige pakkepriser.
Vis hele sitatet...
Tar kontakt med de snart, takk for tips

Sitat av Nemoas Vis innlegg
Nå er det vel ikke pioneer sin feil angående jordingsfeilen, stortsett noen som har driti seg ut som gjør at jordingsbanen ryker.
Anbefaler deg og handle Massive Audio forsterkere. De er små, samt kraftige og til en god pris. Ebay er billigst.
Anbefaler LIB sine strømkabler, myke og fine kabler og legge(legg 50kvadrat med en gang)
Skjønner ikke hvorfor du blir frarådet automatsikringer, funker knall.
Ikke et must og trekke egen jordledning. Funker fint og jorde i f.eks setebelte bolten.
Ville derimot gjort TB3 http://www.the12volt.com/installbay/....asp?TID=73496
Her er en stilig spiller http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...&katid=205&id=
Vis hele sitatet...
Meget pen Pioneer spiller! Vurderes sterkt

Skal ta en titt på guiden du linket til.
Tenker du mest på spl eller lydkvalitet? Vis du tenker lydkvalitet så er etter min mening en 10'' eller en 12'' nok. Eksempel: (Sub og Forsterker)

Skal du ha spl, så er 2x12, 1/2x15 eller 1x18 etter min mening best (kan jo spille fint det også, men er litt mer show)
2x12 : Subber
1x15: Subb
1x18: Subb (muligens over budsjett)

Ang forsterker burde Denne eller denne burde funke greit.
Sist endret av Rundballe`n; 2. august 2014 kl. 00:37.
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Nå er det vel ikke pioneer sin feil angående jordingsfeilen, stortsett noen som har driti seg ut som gjør at jordingsbanen ryker.
Anbefaler deg og handle Massive Audio forsterkere. De er små, samt kraftige og til en god pris. Ebay er billigst.
Anbefaler LIB sine strømkabler, myke og fine kabler og legge(legg 50kvadrat med en gang)
Skjønner ikke hvorfor du blir frarådet automatsikringer, funker knall.
Ikke et must og trekke egen jordledning. Funker fint og jorde i f.eks setebelte bolten.
Ville derimot gjort TB3 http://www.the12volt.com/installbay/....asp?TID=73496
Her er en stilig spiller http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...&katid=205&id=
Vis hele sitatet...

Med slike uttalelser så er det tydelig at du ikke har noen erfaring fra bilstereo...



LIB sine kabler er fantastisk å jobbe med, men er en søppelkabel.
Ekstremt dårlig kvalitet på kobberet, noe som gjør at kabelen ganske fort blir farlig å bruke.

Kvalitetskabler koster litt mer, er litt hardere, men varer mye mye lengre...


--------------

RF er ikke noe å benytte i SPL sammenheng. Da benytter man B2 eller Hertz istedet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Rundballe`n Vis innlegg
Tenker du mest på spl eller lydkvalitet? Vis du tenker lydkvalitet så er etter min mening en 10'' eller en 12'' nok. Eksempel: (Sub og Forsterker)

Skal du ha spl, så er 2x12, 1/2x15 eller 1x18 etter min mening best (kan jo spille fint det også, men er litt mer show)
2x12 : Subber
1x15: Subb
1x18: Subb (muligens over budsjett)

Ang forsterker burde Denne eller denne burde funke greit.
Vis hele sitatet...
Det jeg er ute etter er et anlsgg som spiller kvalitetslyd, med litt trøkk i

Bilen blir brukt til og fra jobb (radio + spotify), festkjøring (folk vil ofte ha litt trøkk da) og av og til langkjøring (ofte ikke nødvendig med overdreven bass)

Er også en fordel at basskassa ikke blir aaalt for stor, liker å ha litt bagasjerom.

Ser at 12" trenger en kasse på 150-200l(?) Det vil si at kassa blir ganske stor. Og hvis jeg skal ha doble, vil vel det si ca dobbelt så stort volum (300-400l). Eller er jeg helt på villspor nå?

Slik det ligger an nå er jeg sulten på en singel god 12" i bagasjerommet.

-------------------

Har planer om å stikke innom planetHIFI og Bilradiospesialisten i morgen tidlig (Trondheim). Tenkte å høre om muligens pakke tilbud/tips.

Har i tillegg fått spørsmål om å kjøpe et sett med brukte Focal 165KRX2 og en HELIX B FOUR, 4x60W
Vurderer å gå for de høytalerne, er litt mer usikker på om jeg vil bruke den forsterkeren. Har falt litt for Infinity forsterkere

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Ser at 12" trenger en kasse på 150-200l(?) Det vil si at kassa blir ganske stor. Og hvis jeg skal ha doble, vil vel det si ca dobbelt så stort volum (300-400l). Eller er jeg helt på villspor nå?
Vis hele sitatet...
Hehe, ser nå at jeg har blingset litt på volum. 150-200l var litt i meste laget.

PS: Tok en tur innom Bilradiospesialisten i Trondheim i dag. Fikk satt opp et forslag til anlegg. Budsjett 10 000

Spiller: Pioneer 3600DAB (m/monteringsett for Ford Focus)
Forsterker: Infinity Kappa Four
Fronthøyttalere: Focal PS165V

Kabler og koblinger kommer i tillegg, regner med ca 1500,-

Kommer til å starte opp en byggelogg om ikke så veldig lenge, hvis folk er interisert i å se/lese
Sist endret av GreenRay; 11. august 2014 kl. 12:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal du ha sub, så ta kontakt med Sandviks Bass & bongel (https://www.facebook.com/Sandviksbas...ref=ts&fref=ts)

Trønder med en god del rekorder, som vet hva han driver på med. Bygger mange ekstremt pene kasser til ikke så heftig ille pris.
1 12'' trenger vel 60l portet om jeg ikke tar feil?

Byggelogg hadde vert tøft det
Støtter blackkoz. Han er er god med sånt
Sist endret av Rundballe`n; 11. august 2014 kl. 21:31.
Noe du også må huske på hvis du skal ha bass som spiller meget høyt er at du antakeligvis trenger mer strøm. Enten i form av en stor kondensator, større/ ekstra batteri eller større dynamo. Har selv en -99 Focus (ikke stasjonsvogn) hvor jeg har en 12" Dynabel i porta Gladen kasse med en SoundMagus monoblokk. Selv om bilen min er litt mindre enn din, så vil dette oppsettet riste greit... Har skrudd til skiltplata flere ganger som følge av at skruene skrur seg ut.

Har også hatt en 15" av billigere kvalitet enn 12" jeg har nå, og de spilte like godt. Siden du sier at du har erfaring med MDF fra tidligere så vil jeg tror at en enkel 12" i dyrere prisklasse vil holde i massevis, type 5k'ish. Du får god dyp bass og sparer plass i form av at det ikke kreves like stor kasse til 12" som det gjør med en 15". (generelt sett) ElementForsterker

Dette elementet trenger ikke mer enn en 40 liters kasse. Hvilket betyr at du fortsatt har bagasjeplass Forsterkeren kan du skru fast i seteryggen, i basskassa med en asfaltplate i mellom eller liknende

Dette var bare mine tanker
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Skal du ha sub, så ta kontakt med Sandviks Bass & bongel (https://www.facebook.com/Sandviksbas...ref=ts&fref=ts)

Trønder med en god del rekorder, som vet hva han driver på med. Bygger mange ekstremt pene kasser til ikke så heftig ille pris.
Vis hele sitatet...
OP: Sandvik er forøvrig sponset av Elutstyr, så om du skal ha kasse fra han kan det være en ekstra god ide med en pakke fra de.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Skal du ha sub, så ta kontakt med Sandviks Bass & bongel (https://www.facebook.com/Sandviksbas...ref=ts&fref=ts)

Trønder med en god del rekorder, som vet hva han driver på med. Bygger mange ekstremt pene kasser til ikke så heftig ille pris.
Vis hele sitatet...
Takk for tips, mulig jeg tar kontakt etterhvert

Sitat av Rundballe`n Vis innlegg
1 12'' trenger vel 60l portet om jeg ikke tar feil?

Byggelogg hadde vert tøft det
Støtter blackkoz. Han er er god med sånt
Vis hele sitatet...
12" ligger mellom 50l og 60l ser det ut som, blinkset litt ned 300

Byggelogg kommer etterhvert.

Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Noe du også må huske på hvis du skal ha bass som spiller meget høyt er at du antakeligvis trenger mer strøm. Enten i form av en stor kondensator, større/ ekstra batteri eller større dynamo. Har selv en -99 Focus (ikke stasjonsvogn) hvor jeg har en 12" Dynabel i porta Gladen kasse med en SoundMagus monoblokk. Selv om bilen min er litt mindre enn din, så vil dette oppsettet riste greit... Har skrudd til skiltplata flere ganger som følge av at skruene skrur seg ut.

Har også hatt en 15" av billigere kvalitet enn 12" jeg har nå, og de spilte like godt. Siden du sier at du har erfaring med MDF fra tidligere så vil jeg tror at en enkel 12" i dyrere prisklasse vil holde i massevis, type 5k'ish. Du får god dyp bass og sparer plass i form av at det ikke kreves like stor kasse til 12" som det gjør med en 15". (generelt sett) ElementForsterker

Dette elementet trenger ikke mer enn en 40 liters kasse. Hvilket betyr at du fortsatt har bagasjeplass Forsterkeren kan du skru fast i seteryggen, i basskassa med en asfaltplate i mellom eller liknende

Dette var bare mine tanker
Vis hele sitatet...
Takk for tips Skal se litt nærmere på ditt forslag.

Har en anelse om at jeg bør bytte batteri etterhvert. Litt usikker på verdiene til det som står i. Dynamoen tror jeg genererer 105A, greit nok?

Er så utrolig mange meninger om kondensatorer der ute, har ikke bestemt meg for om jeg skal ha det eller ikke.

Sitat av lroedal Vis innlegg
OP: Sandvik er forøvrig sponset av Elutstyr, så om du skal ha kasse fra han kan det være en ekstra god ide med en pakke fra de.
Vis hele sitatet...
Frister egentlig å bestille alt fra Bilradiospesialisten, siden jeg kun bor 20min unna.

PS: Har fått pakketilbud fra Bilradiospes. på resten av anlegget:

Bakhøyttalere: Focal PC165

Mono forsterker: Infinity Kappa one

Subwoofer: 2stk Rockford Fosgate 12" P2

Strømkabler: 50mm2 og 20mm2

Sikring: 100A Automatsikring

Signalkabler: Rockford Fosgate

Strømfordeler: Rockford Fosgate

Vurderer å slå til på dette. 20k (inkludert spiller m/montering, frontsett og 4kanals forsterker)

Hva tror dere?
Kondensator trengs ikke om du har bra/skifter batteri. 105A tilsvarer 1260w konstant, altså mer enn nok. Skal ha noe liknende som deg om et år eller to, å min dynamo lader ikke mer enn 50A. Det blir vel heller lite, men skal ikke stå å spille sinustoner på 100% hele tiden heller

Bra oppsett foressten.
Sist endret av Rundballe`n; 12. august 2014 kl. 17:34.
Sitat av Rundballe`n Vis innlegg
Kondensator trengs ikke om du har bra/skifter batteri. 105A tilsvarer 1260w konstant, altså mer enn nok. Skal ha noe liknende som deg om et år eller to, å min dynamo lader ikke mer enn 50A. Det blir vel heller lite, men skal ikke stå å spille sinustoner på 100% hele tiden heller

Bra oppsett foressten.
Vis hele sitatet...
Hehe, burde egentilig klart å regne meg frem til det selv... Må bli flinkere til å tenke før jeg spør

PS: Har målt opp litt i bilen, og har konkludert med at jeg kun har plass til èn 12" subwoofer. Fant ut at det var greit å plassere kassa slik at det gikk an å få opp reservehjulet, jekken og diverse annet utstyr.
Noen som har tips til en 12" sub til ca 2500-3000kr? Minner igjen om at jeg er ute etter klar og behagelig lyd.


Planen er nå å plassere basskassa langs venstre vegg i bagasjerommet og forsterkerne på høyre side. Vurderer å prøve å støpe kassa av glassfiber (eller en blanding av mdf og glassfiber. Noen som har noen tips til utstyr? Eventuelt guider eller egen erfaring?
Kondensator er egentlig bare et "batteri" som tar toppen av strømtrekket ditt i typ 1 sekund. Totalt ubrukelig skal man ha litt anlegg.


Anlegget du har fått pris på, er et anlegg som vil spille meget pent. Ikke hardt og brutalt.

Men monoforsterkeren blir ALT for liten til det der.
Har selv samme forsterker, og den klarer nesten ikke å drive min RF 12" P1.
Å drive 2 stk P2, vil ikke bli noe bedre.


Automatsikring er det bare å droppe, kjøp vanlig sikringsholder og 1-2 sikringer, så har du nok til evig tid. Sikringen skal det generelt mye til før den ryker. Og automatsikringene som finnes i bilverden er alt annet enn god.
Merkelig at ingen har nevnt demping av bilen! Noe av det viktigste spør du meg, ettersom du vil få mer nytte ut av stereoanlegget. God demping fører til at veistøy og motorstøy ikke kommer inn i bilen, og vil gjøre dørene dine om til en basskasse. Mitt beste tips er å dempe dørene når du hiver inn nye komponenter.

Jeg kjører selv en 2 seter cab, og jeg har ikke plass til bass, men jeg trenger det overhode ikke. Folk tror jeg har en liten basskasse i bilen, men så er det bare et godt frontsett og god demping(dører, gulv, torpedovegg, bagasjerom).

PS; bass er bare morro de første ukene, det er bedre å ha et godt frontsett med fyldig, myk diskant og mellomtone. Dunkdunk blir en desverre lei av, men anbefales som en siste "finish" til anlegget.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kondensator er egentlig bare et "batteri" som tar toppen av strømtrekket ditt i typ 1 sekund. Totalt ubrukelig skal man ha litt anlegg.


Anlegget du har fått pris på, er et anlegg som vil spille meget pent. Ikke hardt og brutalt.

Men monoforsterkeren blir ALT for liten til det der.
Har selv samme forsterker, og den klarer nesten ikke å drive min RF 12" P1.
Å drive 2 stk P2, vil ikke bli noe bedre.


Automatsikring er det bare å droppe, kjøp vanlig sikringsholder og 1-2 sikringer, så har du nok til evig tid. Sikringen skal det generelt mye til før den ryker. Og automatsikringene som finnes i bilverden er alt annet enn god.
Vis hele sitatet...
Har hørt mye dritt om automatsikringer, lik så greit å gå for smeltesikring

Rart det du sier med forsterkeren, vet om flere som har kappa mono, og de drar større anlegg en det jeg hadde på lista.


Sitat av Fantabolic Vis innlegg
Merkelig at ingen har nevnt demping av bilen! Noe av det viktigste spør du meg, ettersom du vil få mer nytte ut av stereoanlegget. God demping fører til at veistøy og motorstøy ikke kommer inn i bilen, og vil gjøre dørene dine om til en basskasse. Mitt beste tips er å dempe dørene når du hiver inn nye komponenter.

Jeg kjører selv en 2 seter cab, og jeg har ikke plass til bass, men jeg trenger det overhode ikke. Folk tror jeg har en liten basskasse i bilen, men så er det bare et godt frontsett og god demping(dører, gulv, torpedovegg, bagasjerom).

PS; bass er bare morro de første ukene, det er bedre å ha et godt frontsett med fyldig, myk diskant og mellomtone. Dunkdunk blir en desverre lei av, men anbefales som en siste "finish" til anlegget.
Vis hele sitatet...
Har jo vært litt snakk om lyddemping(?)
Har i hvertfall planer om å lyddempe. Det ligger 16kvm med lyddempingsmatter i handlekurven min hos Bilstereosenteret.no Kommer til å bestille snart, må bare finne ut om det er noe mer jeg trenger fra den butikken.

Planen min var aldri å ha et dunk-dunk anlegg, så bass blir ikke hovedfocus, men er nødvendig for å få med hele frekvensspekteret.

Siden spørsmålene mine havnet på den forrige siden, så spør jeg igjen:

- Har du tips til en (får plass til kun en) 12" subwoofer i prisklassen 2500-3000kr? (Skal ikke brukes til dunk-dunk)
- Har du tips til utstyr/erfaring/guider for støping med glassfiber?

Da har jeg bestilt 16kvm/50kg med Silent Coat lyddempingsmatter fra Bilstereosenteret, håper det kommer til helga, så jeg har noe å pusle med.

Har også opprettet en arbeidslogg på diskusjon.no, kommer en logg her også (muligens i morgen)

LINK
Sist endret av GreenRay; 14. august 2014 kl. 00:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.