Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 19675
La oss si at jeg er ofte tidlig ute på jobb. Rundt 7-tiden. Jeg ser ofte (hver dag, annen hver dag) en splitter ny bil som har en verdi på rundt 400.000 kr. Den har ALLTID nøkler i og klokken 7 om morgenen så er det svært få som kan merke at den kjøres fra plassen, så lite vitner. Det jeg hadde vært urolig for er om det er noen overvåkningskameraer. Men med en jakke med hette, hansker, bukser og ingen skjult ansikt skulle det ikke være noe å være redd for? Dette er en liten by, så tviler på at de ligger på nettet.

La oss si man hadde stjelt denne bilen, hvor ville du parkert den? Ville du dekket den over med en stor duk og latet som om dette var en gammel ubrukelig bil, uten skilter så den skaper minst mulig oppmerksomhet? Om man tar av skilter, lakker den en annen farge og vil ha skilter på den. Kan man da få skilter på den?

Dette er ikke noen plan jeg har, det er kun fordi jeg er født nysgjerrig.
Jeg er ikke ute etter noe nøyaktig svar, vil kun ha din mening. Hvordan ville du gjort det? Hvorfor ville du ikke gjort det?

Eieren av bilen har nok sikkert tyveri-forsikring, så ingen skade ville skjedd.. Det er vel sånn uansett at forsikring ikke gjelder når man har nøkler i, synlig. Så, han får skylde seg selv? hehe.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bilen har flere identifikasjonsnummer enn skiltene, blandt annet rammenummer, og om dette er slipt bort eller endret, så får du ikke registrert den.

Det beste du kan gjøre er å få solgt bilen i deler, men dette kan også skape misstanke, så evt få oppbevart den en stund, og sakte selge ut.

Du vil iallefall ikke få brukt bilen om du stjeler den.
Problemet med å få registrert bilen igjen er rammenummeret.

Ninjaed..
Sist endret av Prehol; 11. februar 2014 kl. 17:13.
Hadde det gått ann å skifte rammenummeret? Eller er rammenummer som blir tildelt av fabrikat? Eller er på alle deler?

Hvordan kan de vite på rammenummeret at bilen er stjelt?
Det er serienummer over alt på bilen. Rammenr er EN av dem.
Så det er ingen utvei. (?)

Kan man selge hele bilen avskiltet da? Anonymt evt
Sist endret av QuestionSign; 11. februar 2014 kl. 17:16.
Nyere biler har også skjulte identifikasjonsnummer tagget inn, både på motordeler og rammen.
Selger du deler fra bilen, kan delen bli sporet opp (om du ikke sliper vekk), noe som vil lage mistanke.
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
Så det er ingen utvei. (?)

Kan man selge hele bilen avskiltet da? Anonymt evt
Vis hele sitatet...
Du kan selge bilen på svartebørsen, men prisen vil være ubetydelig lavt, er ikke verdt risikoen.
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
Hvordan kan de vite på rammenummeret at bilen er stjelt?
Vis hele sitatet...
Tipper eieren ville meldt bilen stjålet, hvis en bil til 400k forsvinner. Men hva vet vel jeg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du KAN få skiftet det, men skal endel arbeid til. Og skal du skifte det, så må du ha en PRIKK lik bil som "donor" og da faller egentlig hele vitsen bort. Da rammenummer inneholder årstall, modell osv.
"Går det ann å skifte rammenummer?
Ingen utvei?

Kan man selge hele bilen avskiltet da? Anonymt evt"


Ville du ha kjøpt en bil som koster 400.000 kr, uten skilter, kjøpt den usett og aldri ha prata med eieren?

Et annet spørsmål, hva skal han som kjøper med den? Han kan ikke registrere den (ingen vognkort og rammenummer pussa bort etc.) Han kan ikke kjøre den på vei.

Han kan ta den med til afrika men bare det koster jo en del kroner...
Sist endret av Curver; 11. februar 2014 kl. 17:21.
Om jeg hadde stjelt den, så ville jeg kanskje lagd en stor bulk på bilen, og solgt den for litt billigere - og skylde på bulken. En stjelt bil, er jo en gratis bil. En stjelt - gratis bil, vil jo være penger tjent. Er det sånn at når du kjøper en bil så spørr du om legitimasjon? Du kan jo oppgi feil navn, spare skjegg, hår, selge den ett helt annet sted enn du bor osv. Per dags dato så driter folk virkelig i det. Ingen tenker på det. Det eneste de tenker på er at de har gjort et jævlig bra kjøp, og om de venter så blir den solgt. Eller?
Sist endret av QuestionSign; 11. februar 2014 kl. 17:24.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du gir jo ifra deg informasjonen din når du selger en bil til 400 000,- Folk er ikke dumme.
Masse biler som blir stjælt (ofte på bestilling) i "vesten" blir transportert til øst-europa ol.

http://www.dagbladet.no/2013/01/06/n...riks/25080313/
Sist endret av tetragrammaton; 11. februar 2014 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med å lakke den, sette på falske skilter?

Kjører de da bilen helt til øst-europa?

Dette er jo en ordentlig familiebil, som aner ingen fred og fare.
Sist endret av QuestionSign; 11. februar 2014 kl. 17:39.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Lakkere bilen? hvem skal gjøre dette etter bilen er meldt stjålet? En kompis? Da må han demontere MYE for å lakkere slik at man ikke ser at bilen har vært en annen farge før.
Sist endret av Fleff; 11. februar 2014 kl. 17:43.
om man kjøper bil til 400 000 og tar lån, så må bil være registrert i ny eiers navn før låneinstutisjon betaler ut penger til selger..

hører med av skjeldenhetene at "normale" folk kjøper bil til 400 000 UTEN å ta opp lån
dette er vel egentlig ikke en del av diskusjonen.

men, bilen har et unikt rammenr, dette er innprintet flere plasser på bilen.

rammenr og motornr står i vognkort, og man kan av både rammenr og motornummer finne ut om en del er rappa.

men, det står ikke rammenr eller noe unike nr på veldig mye mer. er ikke slik at rammenr er gjengitt over hele bilen.

det er often en plakett på dashbord, dette er lesbart fra utsiden, deretter ofte innprega i kupeen, gjerne under sete etc. samt ofte en plakett i motorrom.


de forskjellige frabrikatene preger inne dette forskjellige plasser. men et kjapt søk på nett vil avsløre hvor det er gjemt
Så lettere sagt: Man kan ikke stjele en bil, og gjøre den om til sin egen.
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
Så lettere sagt: Man kan ikke stjele en bil, og gjøre den om til sin egen.
Vis hele sitatet...
Prøv, stjel bilen, og bruk den som din egen. Fungerer fint de første 2 dagene kan jeg tenke meg.

Noe som kan fungere er vel å stjele en bil, holde den gjemt i 20 år, for å så ta bilen i bruk? Saken er ferdig for lengst!
Sist endret av BongRips; 11. februar 2014 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
Så lettere sagt: Man kan ikke stjele en bil, og gjøre den om til sin egen.
Vis hele sitatet...
Det eneste du egentlig trenger er en bil og et vognkort som står i ditt navn. Har en kamerat som kjører rundt i farens gamle bil. Det er egentlig en Volvo 960 med 3.0 liter motor. Rammenumrene rundt om på bilen sier at det er en 2.3 liter Volvo 740.

Hvis jeg skulle stjele en bil til 400k ville jeg fått tak i bilen. Satt den bort inntil jeg fikk tak i en vrakbil av samme modell. Hadde det vært en BMW 520i ville jeg kjøpt et vrak med lignende karrosseri, men helst annen motorisering. Deretter ville jeg fått den godkjent med en annen motor. Deretter solgt den, eller brukt den selv. Skiltene fra bilen som var stjålet ville jeg smelta.
Jeg ville vurdert følgende:

Kjøp deg en identisk bil, samme merke og modell men så gammel og i dårlig stand som mulig (motorhavari er fint).Bare pass på at karosseriet ligner så mye at det ikke blir feil. Gjerne en kollisjonskadet bil, gitt at den ikke er registrert kondemnert. Stjel den fine bilen, bytt skilt og få den lakkert i samme farge som vrakbilen hvis det trengs. Den gamle må fjernes fra jordas overflate. Da kan du selge den nye fine bilen, og leve resten av ditt liv i frykt for at noen sjekker rammenummeret. Jeg ville derimot ikke solgt men hatt den selv til den skulle vrakes, alternativt solgt den til noen
Kom igjen, gjør det! Har gledet meg lenge til at noen skal ta den så jeg kan spore opp bilen med den innebygde GPS-senderen. Jeg lover deg, du vil ikke ha meg på døra midt på natta med balltre i ene handa og kongler i den andre.
De proffe som driver med dette stjeler først en ny bil også kjøper de en gammel bil av samme modell som du fjærner alt på slik at bare ramma er igjen så setter de den nye bilen på den gamle ramma. Men det er veldig mye jobb og gjøre dette på de nye bilene
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Prøv, stjel bilen, og bruk den som din egen. Fungerer fint de første 2 dagene kan jeg tenke meg.

Noe som kan fungere er vel å stjele en bil, holde den gjemt i 20 år, for å så ta bilen i bruk? Saken er ferdig for lengst!
Vis hele sitatet...
Er det ikke 10 år som er foreldelsesfrist på kriminalitet om jeg ikke husker helt feil?
Sist endret av Dongerino; 11. februar 2014 kl. 18:19.
Sitat av paddus Vis innlegg
De proffe som driver med dette stjeler først en ny bil også kjøper de en gammel bil av samme modell som du fjærner alt på slik at bare ramma er igjen så setter de den nye bilen på den gamle ramma. Men det er veldig mye jobb og gjøre dette på de nye bilene
Vis hele sitatet...
er ikke så mange biler igjen med egen "ramme"

men det sveises nok om en del rammenr titt og ofte. veit om et par dette er gjort på selv
Sitat av BongRips Vis innlegg
Prøv, stjel bilen, og bruk den som din egen. Fungerer fint de første 2 dagene kan jeg tenke meg.

Noe som kan fungere er vel å stjele en bil, holde den gjemt i 20 år, for å så ta bilen i bruk? Saken er ferdig for lengst!
Vis hele sitatet...
Da ville jeg vertfall stjåle en skikkelig luksus bil, slik som den lamborghinien jeg så her jeg bor for noen uker siden, flunka ny Se bilde under (nesten lik i fargene)

http://www.hdwallpapers.in/walls/tron_lamborghini_aventador-HD.jpg
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Kom igjen, gjør det! Har gledet meg lenge til at noen skal ta den så jeg kan spore opp bilen med den innebygde GPS-senderen. Jeg lover deg, du vil ikke ha meg på døra midt på natta med balltre i ene handa og kongler i den andre.
Vis hele sitatet...
Jada, du er så tøff. *stryke på hodet*.



OP: Seriøst, ingen med en bil til 400k lar nøklene stå i, så her må du grundigere til verks, nyere biler har alarmer som går av hvis den blir hevet opp på en tauebil, og det er bare en av de få tingene jeg vet om..

GPS-sendere kan alltids blokkeres, da :/

Jeg har ikke gps-sender på min bil, og jeg driter i å låse bilen, selv om det er en dyr bil. Tar jo nøklene mine med meg.

Lykke til med å tyvkoble en 2013 modell av noe som helst slag.
Sist endret av SkittenKanyle; 11. februar 2014 kl. 21:03.
Det du også må tenke på idag, er at flere har minst 2 nøkler til bilen sin.

Slik at de fint kan starte bilen med en nøkkel og låse med en annen.


Så selv om bilen har nøkkel innvendig, er det langt ifra sikkert at den er ulåst.



Når det kommer til en evt fortjeneste, så kan det kun gjøres i form av deler, som nevnt over.
edit: men så bor jeg jo nordpå, hvis jeg stikker inn til en by så låser jeg bilen.
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
OP: Seriøst, ingen med en bil til 400k lar nøklene stå i, så her må du grundigere til verks, nyere biler har alarmer som går av hvis den blir hevet opp på en tauebil, og det er bare en av de få tingene jeg vet om..

Lykke til med å tyvkoble en 2013 modell av noe som helst slag.
Vis hele sitatet...
Mange biler som stjeles fra bensinstasjoner da i og med at folk lar dem stå å gå fordi dem bare skal en kjapp tur inn å ha to i lompe og en kaffe.
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Mange biler som stjeles fra bensinstasjoner da i og med at folk lar dem stå å gå fordi dem bare skal en kjapp tur inn å ha to i lompe og en kaffe.
Vis hele sitatet...
Du har et godt poeng.

Det eneste jeg kan tenke meg du kan tjene på er å ha noen sinnsyke kontakter som kan få bilen til polen eller lignende, eller selge de delene som ikke har nummer på seg.
Sist endret av SkittenKanyle; 11. februar 2014 kl. 21:10.
VIN ligger også i de fleste hjerner i bilen, og kan lett leses ut med diagnoseutstyr..
bilen kan ha en sporingsenhet... det har min bil
Vist det gjelder å få penger ut av dette så kan du jo feks presse eiern for penger? Feks på en eller anna måte si at du skal ha så mye penger for å levere tilbake bilen? Bare en kjapp ide.
Hvorfor ikke bare stjele bilen, gjemme den en plass og se om eieren lover ut en dusør til den personen som finner den? Tjener ikke så mye, men... Viss ikke, det bor sikkert noen utlendinger i nærheten som du kan skape bekjentskap til. :-)
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
OP: Seriøst, ingen med en bil til 400k lar nøklene stå i
Vis hele sitatet...
Er fasktisk noen som går ut og starter bilen om morgenen på vinteren for å få vekk is på rutene, mens de gjør seg klar til jobb...
Sist endret av eXeFic; 12. februar 2014 kl. 17:00.
Rammenummeret/chassisnummeret står mange steder på bilen. Også på steder du ikke er klar over. Dette vet utrederne i forsikringsbransjen godt.
Sitat av eXeFic Vis innlegg
Er fasktisk noen som går ut og starter bilen om morgenen på vinteren for å få vekk is på rutene, mens de gjør seg klar til jobb...
Vis hele sitatet...
Nei, for biler til 400+k Har som regel en motorvarmerknapp på nøklene som ikke låser opp dørene.

Det vil si at du starter opp bilen, mens dørene er låst, og bilen varmer seg opp.

edit: Ja, folk med gamle biler gjør vel kanskje det, men de er ikke verdt å stjele engang.
Sist endret av SkittenKanyle; 12. februar 2014 kl. 18:34.
Jeg har bil til 80/90k.. Sender SMS til bilen, så er den varm etter 30-ish minutter... Tomgangskjøring er for dem med biler fra 70 tallet
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Jeg har bil til 80/90k.. Sender SMS til bilen, så er den varm etter 30-ish minutter... Tomgangskjøring er for dem med biler fra 70 tallet
Vis hele sitatet...
Haha, jeg har bil til over 400k og jeg kan ikke sende sms til bilen. (Kan ikke akkurat dele hvilken bil jeg har, siden jeg bor nordpå og blir lett gjenkjent)

Hva slags oppsett er det du har? Kunne tenkt meg å hatt det selv.

Men så bruker jeg bare nøkkelen til å varme opp.
Sist endret av SkittenKanyle; 12. februar 2014 kl. 21:06.
Å joda. Den har nøkler i, OG er åpen. Tok en liten titt idag, åpna bildøra. Men dette var ikke noe jeg hadde planer om å gjøre. Var bare en tanke og ren nysgjerrighet.
Sist endret av QuestionSign; 12. februar 2014 kl. 21:41.
Sitat av eXeFic Vis innlegg
Er fasktisk noen som går ut og starter bilen om morgenen på vinteren for å få vekk is på rutene, mens de gjør seg klar til jobb...
Vis hele sitatet...
nu bor jo jeg i Finnmark bare for å forsvare meg selv
men jeg gjør akkurat det du sier der, forskjellen er at bilen er fra 93 og ikke verd mere enn vrakpant. så klart her oppe bryr ikke politiet om du står på tomgang.
Jeg har oppfattelsen av at det ikke er noe problem å stjele selv dyre biler i dag, det er et adskillig større problem å gjøre noe fornuftig med dem etterpå.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Kom igjen, gjør det! Har gledet meg lenge til at noen skal ta den så jeg kan spore opp bilen med den innebygde GPS-senderen. Jeg lover deg, du vil ikke ha meg på døra midt på natta med balltre i ene handa og kongler i den andre.
Vis hele sitatet...
Signal-jammer
Kjøp deg en haug gamle Donaldblader istedet for å stjele biler. I lengden er det særdeles lurt.
Hadde jeg gjort det ville jeg mest sannsynlig stjelt en bil langt unna der jeg bor, på andre siden av landet, gjerne i en by med mye trafikk.

Tror uansett mye av fortjenesten ligger i hvilke kontakter du har.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er den helt ny, dvs med elektronisk hjerne som mange nye biler har, så har den faktisk egen IP også...
Lykke til med å endre den. De fleste bilprodusenter (les: IKKE BILMERKER, flere fabrikker produserer samme hjerne) har egne programmer til bilene sine.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Biler i dag (dvs. 2010 og nyere stort sett) har chassisnummer på 3-5 steder stemplet på bilen (under panseret, i dørkarmer, på bunnpanna o.l) I tillegg kan du hente ut chassisnummeret fra både nøkkelen (forutsatt at det er elektronisk nøkkel, dvs. fjernstyrt sentrallås) og fra ECUen (hjernen) i bilen ved å koble opp en data til bilen og lese ut informasjon og feilkoder fra bilen.

Alt er jo gjennomførbart. Du kan klone tilsvarende bil, men det vil bli oppdaget da det plutselig er to biler med samme ID som kjører rundt (bompasseringer fra to ulike bomstasjoner på hver sin kant av landet med minutters mellomrom f.eks..) Eller som noen sier her, kjøpe en tilsvarende bil som er kollisjonsskadet/havarert og flytte dens chassisnummer og detaljer over på den stjålne. Da skal du dog holde tunga i rett munn, for om du etter 1-2 år da tar EU-kontrollen på merkeverksted så har du et forklaringsproblem når chassisnummeret på dataen til verkstedet ikke stemmer over ens med det som står under panseret og i vognkortet...

Tryggeste er å selge til utlandet, men det forutsetter jo nettverk igjen da. Og er bilen verdt 400 000 kr, kan du regne med å få 40 - 60 000 kr for den der, avhengig av merke og modell. Da får du oppgjøret i Euro, som gir den en helt ny problemstilling.

Summa summarum er det vel ikke å anbefale, om du ikke har det rette nettverket rundt deg. Dessuten er den etiske biten; stjeler du en bil ved hjelp av nøkkel, vil personen høyst sannsynlig ikke få penger igjen på forsikringa, da han selv burde ha tatt nøkkelen med seg hjem. Kjipt å tvinge familiemødre/fedre til å selge hus og hjem for å betale restgjelda på familiebilen som var finansiert/leaset og ble stjålet. Selv har jeg drevet litt med det hypotetiske spørsmålet ditt, men min "bande" har kun jobbet mot etablerte forhandlere og importører med forsikringsavtaler som sikrer dems interesser. Jeg hadde ikke ville stå til ansvar for at Ola Nordmann måtte selge hus og hytte for å nedbetale bilen til et finansselskap fordi jeg stjal bilen hans uten at forsikringa hans dekket det...
Sist endret av meitemark; 10. februar 2015 kl. 00:43.
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
Om jeg hadde stjelt den, så ville jeg kanskje lagd en stor bulk på bilen, og solgt den for litt billigere - og skylde på bulken. En stjelt bil, er jo en gratis bil. En stjelt - gratis bil, vil jo være penger tjent. Er det sånn at når du kjøper en bil så spørr du om legitimasjon? Du kan jo oppgi feil navn, spare skjegg, hår, selge den ett helt annet sted enn du bor osv. Per dags dato så driter folk virkelig i det. Ingen tenker på det. Det eneste de tenker på er at de har gjort et jævlig bra kjøp, og om de venter så blir den solgt. Eller?
Vis hele sitatet...
Eller bare avskilte bilen, file vekk rammenr. og solgt den ulovlig over nett, eller for hånd, til en kriminell kjøper? Trenger ikke bulke den, gro sjegg, komme med falsk id, reise land og strand for å selge den. Uansett, så kan du selge den for 30k ulovlig. Lettjente penger hvis en ønsker å risikere friheten sin.
Sist endret av Relevant; 9. februar 2015 kl. 16:01.