Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3133
Hei på dere!
Hvilke (sterkere) rusmidler kan sammenlignes med lovlige rusmidler?
For eksempel alkohol og nikotin.
Hva mener du med sterkere rusmidler?

Og hvordan kan du sammenligne alkohol og nikotin?
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Forklar meg sammenhengen mellom alkohol å nikotin er du snill.
Nikotinrus? En som ikke røyker eller snuser opplever det når han prøver
Nei, har prøvd alkohol, nicotin, hash og morfin (flere sykehusbesøk grunnet brudd og operasjoner). Ingen av dem kan sammenlignes.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Gaming eller mer spesifikt, World Of Warcraft har blitt sammenlignet med heroin. Må si meg ganske enig når jeg sjekker /played på hver character...

Og tenker du på hvordan mange sammenligner hasjrusen med alkoholrus?
Sist endret av Bmariuz; 14. mars 2011 kl. 20:43.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Forklar meg sammenhengen mellom alkohol å nikotin er du snill.
Vis hele sitatet...
Eneste likhet er vell sjansen for å bli avhengig.
Heroin kan sammenlignes med morfin
Amfetamin og kokain kan sammenlignes med ritalin og andre adhd medisiner, koffein, efedrin osv.

Om det var slik du mente?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
øhm, nei? *titegn*
Vis hele sitatet...
Øhm, jo?
Nikotin gir en kort rus når man ikke er vant til det.

Sitat av Cherie Vis innlegg
Heroin kan sammenlignes med morfin
Amfetamin og kokain kan sammenlignes med ritalin og andre adhd medisiner, koffein, efedrin osv.

Om det var slik du mente?
Vis hele sitatet...
Nettopp. Men hva mener du med koffein?
Vel GHB rusen skal visst ligne veldig på alkohol rusen. Ellers kan en trekke noen paraleller mellom rusen fra benzodiasepiner og alkohol.

Når det gjelder nikotin.. Vel, kanskje et veldig mildt opiat??
Men når du tenker på den korte ruseffekten til nikotin kan kanskje lystgass være en finalist. Veldig kortvarig ruseffekt ca. 5 min. Men rusen er mye mer nedsløvendes og har en sterk anestetisk effekt.
Sist endret av Psytrip; 14. mars 2011 kl. 20:49.
: / Om du er interresert i å se hvor lenge det varer så kan du jo søke etter det. Det er jo ikke akkurat en særlig vits i å sammenligne det.


^^^^ Og ja, man kan sammenligne nikotinrusen med 2-3 kodein piller (paralgrin forte eller hva enn det heter) Unntatt at bi effektene fra pillene er helt annerledes. Kløe, f.eks.
Sist endret av Vekst; 14. mars 2011 kl. 20:50.
Sitat av Cherie Vis innlegg
Heroin kan sammenlignes med morfin
Amfetamin og kokain kan sammenlignes med ritalin og andre adhd medisiner, koffein, efedrin osv.

Om det var slik du mente?
Vis hele sitatet...
For det første kan man ikke sammenligne Amfetamin og Kokain med hverandre..

Ritalin/metamin/Concerta kan til en viss grad sammenlignes med Amfetamin og til dels efedrin men heller ikke det blir veldig likt syns jeg.
GHB kan samenlignes med alkohol. En overdose GHB vil jeg si føles klin lik en overdose alkohol. En skikkelig god snurr på GHB vil jeg også si føles ut som en skikkelig god snurr på alkohol. Eneste forskjellene her er vel stort sett doseringen som varier.

Amf er temmelig likt ritalin på mange måter. Er man dritings på alkohol og hiver innpå en 5 ritalin føles det hvertfall ut som man er på meth eller no. Mener å ha lest at metylfenidat metaboliseres til en aktiv metabolitt som når man drikker, som det ikke metaboliseres til når man ikke drikker. Det er denne alkoholskapte metabolitten som får metylfenidaten til å føles som skikkelig amf.

Efedrin = nja, aner ikke. Noen av egenskapene til amfetamin

Koffein er seg selv, er vel ikke no ulovlig rusmiddel der som ligner.

Så har vi jo oxynorm, morfin og alle disse opiatene som i bunn og grunn er veldig likt følelsesmessig under rusen som heroin og opium. Avhenger av hva slags dose man er på av de forskjellige stoffene selvsagt.

Men nå finnes det jo hundrevis av stoffer som er både sentralstiumlerende, psykadeliske, hypnotiske etc etc så å sammenligne alle de ulovlige med de lovlige blir ganske vanskelig.
Om jeg snuser noe sterk snus blir jeg faktisk slakk i kroppen, og får dermed en ruseffekt av nikotin. Det rusmiddelet jeg hadde sammenlignet det med blir Hasj; jeg blir litt stein, men ingen av de andre effektene som hasj fører med seg. Det betyr på ingen måte at rusmidlene er like, men nikotinrusen jeg får kan minne smått om det å være stein.
Sitat av Fishduck Vis innlegg
Øhm, jo?
Nikotin gir en kort rus når man ikke er vant til det.



Nettopp. Men hva mener du med koffein?
Vis hele sitatet...
Med koffein mener jeg _koffein_ assa som i kaffe, red bull, koffein piller osv. Er en veldig sterk stimulant mange undervurderer.

Sitat av ztaale Vis innlegg
For det første kan man ikke sammenligne Amfetamin og Kokain med hverandre..

Ritalin/metamin/Concerta kan til en viss grad sammenlignes med Amfetamin og til dels efedrin men heller ikke det blir veldig likt syns jeg.
Vis hele sitatet...
Sammenligner ikke kokain med amf. Men å snorte Ritalin kan gi likhetstrekk som ved kokain.

Du finner ingen HELT like uansett, dette er jo bare estimetering av likhetstrekk, ikke fakta.
Sitat av Cherie Vis innlegg
Sammenligner ikke kokain med amf. Men å snorte Ritalin kan gi likhetstrekk som ved kokain.
Vis hele sitatet...
Du må helt seriøst få deg en ny dealer.
Sitat av Trippa Vis innlegg
Amf er temmelig likt ritalin på mange måter. Er man dritings på alkohol og hiver innpå en 5 ritalin føles det hvertfall ut som man er på meth eller no. Mener å ha lest at metylfenidat metaboliseres til en aktiv metabolitt som når man drikker, som det ikke metaboliseres til når man ikke drikker. Det er denne alkoholskapte metabolitten som får metylfenidaten til å føles som skikkelig amf.
Vis hele sitatet...
Forklarer hvorofor jeg blir så hinsides tura av en halv concerta på fylla, mens når jeg edru får jeg ikke i nærheten samme rus av en hel concerta
Sist endret av Psytrip; 14. mars 2011 kl. 21:08.
Jeg sa jo akkurat det, metaboliseringen av metylfenidat. Dessuten har jo alkoholen i seg selv sikkert en hel del med i spillet om at du føler deg så hinsides tura.
Sitat av Fishduck Vis innlegg
Øhm, jo?
Nikotin gir en kort rus når man ikke er vant til det.



Nettopp. Men hva mener du med koffein?
Vis hele sitatet...
Jeg har i hvert fall aldri opplevd det, har jo selvfølgelg fått nikotin rus. Men synes da ikke at det kan sammenlignes med alkohol
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Jeg har i hvert fall aldri opplevd det, har jo selvfølgelg fått nikotin rus. Men synes da ikke at det kan sammenlignes med alkohol
Vis hele sitatet...
Bra vi motsier oss selv, det er veldig lærerikt!
Den/de førte gangene jeg fikk skikkelig "nikotinsjokk" så av de stoffene jeg har prøvd så vil jeg si det kan kanskje ligne litt på en dose 40mg oxynorm (uerfaren bruker) blanda med 50mg 2c-c. Bortsett fra at denne komboen varer mye lenger og er mye mer heavy enn et nikotinsjokk, men temmelig likt alikevel.

Nå snakker vi spesifik sammenlign
Sist endret av Trippa; 14. mars 2011 kl. 21:39.
Vet ikke om noen har skrevet det, men koffein er ett lovlig rusmiddel. Men det er vell bare fordi vi jobber bedre når vi drikker det tenker jeg! Min tidligere Overlege\psykolog sammenlignet 5-10 kopper kaffe med ca 1 ritalin.
Så jeg vil annta at å drikke VELDIG mye kaffe er som å snorte litt amf :P
Evt. å drikke tjukt med redbull!
PS: hvis jeg røyker jævla mye sigg, er det nesten som å være småfjern :P
Noen som kan kjøpe seg en tobbakspung å rulle hele dritten i en SVÆR J?
Sist endret av suprst1e; 14. mars 2011 kl. 23:01.
Hvis du tenker i forhold til skadevirkninger og lignende kan du ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_and_soft_drugs
Vet ikke helt hva som har skjedd, men den artikkelen brukte å være ganske lang, nå er den ikke så pålitelig lenger.

Til sammenligning skjønner jeg ikke hvorfor det er umulig, selv om hver gruppe med rusmiddel er noe for seg sjøl. For eksempel fungerer alle som agonister eller antagonister på reseptorer i nervecellene.
Jeg vet ikke om jeg direkte vet om noe jeg kan sammenligne fullstendig med alkoholrus. Noen hasjturer kanskje, men jeg blir avslappet og sier ikke så mye uhemmet tull som i fylla. Ellers har jeg ikke prøvd GHB, noen former for speed, syre eller heroin. Dog andre opiater, men jeg vil si man blir sløvere av de - på en digg og euforisk måte. Nikotinrus... Det må vel være det man føler når man tar sin første sig, og det er aldri behagelig. Jeg slutta å røyke for et par år siden, men tenkte i grunn mer at jeg mistet en "koseting" enn reinspikka abstinenser. Men om jeg hadde tatt en røyk nå, innhalert godt hel veien - fyameng da tror jeg ikke jeg hadde vært god. Koffein... Husker jeg fikk Somadril Comp da det eksisterte - inneholdt kofein for å motvirke den sløvende vikningen av karisoprodol, i tillegg var det paracetamol i de. Alt kofeinet gjorde her var å gøre akkurat det det var ment for. Var glad da det ble slutt på comp-varianten og jeg fikk den uten kofein og paracetamol . Eneste jeg har opplevd med for mye kaffe er å bli skjelven, få hjerteklapp og masse magesyre. Å kalle det rus blir litt tullete for meg. Vært borti kofeinpiller for å holde meg våken over lange perioder, men sant å si syntes jeg ikke det var mer futt i det enn det er i esperesso. Fikk det og en gang på resept for å motvirke hangover av noe jeg fikk for å få sove. Bare tull for eg... Tok jeg for mange, fikk jeg bare det ubehaget man får av for mye kofein. Alkoholrusen kan være fin den, men den kan og være noe møkk. Tjall eller opiater driter jeg meg ikke ut på. I fylla har jeg gjort mye rart jeg angrer skikkelig på.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du må helt seriøst få deg en ny dealer.
Vis hele sitatet...
Han sier jo likhetstrekk... Såvidt jeg vet så fungerer metylfenidat på reseptorer i samme området av hjernen som kokain, noe man ikke kan si om amfetamin. Her handler det ikke om hvilke hormoner som stimuleres, men hvilke deler av hjernen de reseptorene som treffes ligger i.

Both methylphenidate and cocaine enter the brain at similar rates and target similar specific regions of the brain.
Vis hele sitatet...
Kilde.

Sitat av Wikipedia
Ethanol binds to acetylcholine, GABA, serotonin, and NMDA receptors
Vis hele sitatet...
Wikikilde her.

--

Alkohol påvirker NMDA (glutamat) og GABA, samt. seratonin. Derfor kan man, ved å ta enten GHB/GBL eller Ketamin/DXM/PCP, oppnå lignende effekter. Den mest like blandingen man kan få til alkohol er nok en lav dose MDMA, medium dose Ketamin og medium dose GHB. Personlig synes jeg at Ketamin ligner mest, og minner om å være helt sinnssykt dritings når man lander fra et K-hole. GHB/GBL ligner også, men man får ikke den samme påvirkningen på synet og "robo-motion" i kroppen, som man kan få til en viss grad av alkohol også, selv om den er mye mer smooth enn Ketamin, som blir, øh, ekstremt robo.

Jeg ser helt klart paralellen mellom lystgass og nikotin selv om det er helt forskjellige stoffer som påvirker helt forskjellige reseptorer. Alle som har tatt et kraftig trekk fra en frostbong uten å få i seg nikotin tidligere på dagen vet hva jeg snakker om... såfremt vedkommende også har innhalert lystgass. En kraftig bølge med intens påvirkning av både syn, balanse og evne til å i det hele tatt tenke beint. Lystgass er dog mye morsommere, et slikt nikotinsjokk finnes jo ikke behagelig, spesielt med tanke på kvalmen, hostingen og følelsen av å bli kvalt...

Koffein kan i store doser minne om Amfetamin. Sannheten er at amfetamin veldig ofte blandes ut med Koffein, så mye av effekten (og spesielt kicket) fra gatespeed kan skyldes på blandingen med Koffein. Amfetamin blir man derimot ikke like shaky av, og mye mer gjennomført stimulert av enn Koffein. Denne effekten av Koffein får man stort sett også kun om man nesten aldri inntar det.

Etter min erfaring har jeg opplevd å bli mer hyper av Koffein enn ren Amfetamin, som er mer beroligende-stimulerende - helt til man får i seg alt for mye, går og legger seg, og våkner opp igjen superdupermaxihyperspeedet. Først da minner det litt om koffeinsjokk...

--

Så kan jeg jo også nevne nedturer. Koffeinnedtur er det helt mulig å få, men disse er langt ifra like alvorlige som amfetaminnedturer. Nikotinabstinenser er egentlig ikke noe jævlig i det hele tatt, det store problemet med dem er at det er så enkelt, hurtig og føles så sykt bra å avreagere (aggresjon/sinne) eller å bøye seg for suget (mer nikotin). Når det kommer til alkohol - det eneste som kan minne om en reell fyllasyke er egentlig abstinenser fra benzodiasepiner, blandet med en stygg og ekkel kvalme og følelse av at kroppen er særdeles forgiftet og betent. Etter min mening så er det få ting som er jævligere enn fyllasyke - og jeg har hatt min andel rusrelaterte baksmeller for å si det sånn... Jeg kan legge til at selvfølgelig så er langtidsmisbruk og cold-turkey mye, mye værre enn fyllasyke, nå snakker jeg mest om nedturer etter en heller snøfylt aften, evt. E-er.
Sitat av suprst1e Vis innlegg
Vet ikke om noen har skrevet det, men koffein er ett lovlig rusmiddel. Men det er vell bare fordi vi jobber bedre når vi drikker det tenker jeg! Min tidligere Overlege\psykolog sammenlignet 5-10 kopper kaffe med ca 1 ritalin.
Så jeg vil annta at å drikke VELDIG mye kaffe er som å snorte litt amf :P
Evt. å drikke tjukt med redbull!
PS: hvis jeg røyker jævla mye sigg, er det nesten som å være småfjern :P
Noen som kan kjøpe seg en tobbakspung å rulle hele dritten i en SVÆR J?
Vis hele sitatet...
tull! Det må være småe kopper kaffe. 5-10 kopper og du ligger å spyr omtrent. Og hjertebanken er ekstremt mye værre enn med rit eller amf.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Sitat av Cherie Vis innlegg
tull! Det må være småe kopper kaffe. 5-10 kopper og du ligger å spyr omtrent. Og hjertebanken er ekstremt mye værre enn med rit eller amf.
Vis hele sitatet...
Har selv drukket 7 redbull på rundt halvannen time på Lan for noen år siden. Du spyr ikke men følelsen du sitter med er ikke akkurat digg. Småskjelving og munchies var det jeg endte opp med. At jeg heller ikke hadde sovet på rundt 40 timer spilte nok sikkert også en rolle.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du må helt seriøst få deg en ny dealer.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med cherie.

Metylfenidat (ritalin,concerta osv) er kjemisk sett veldig likt kokain, og jeg syntes rusen ligner mer på kokain enn amfetamin, rent bortsett fra virkningstiden som mer gjenspeiler en amfetaminrus.

Allikevel: selve følelsen er som kokainrus.
Det at du spyr ett 5-10 kopper med kaffe er selvfølgelig bare tull, sett at du ikke bælmer det i deg. Og hjertebanken du kan få av en stor dose amfetamin er mye verre enn en god dose koffein.

Det og si at kokain, metamfetamin, amfetamin, koffein, metylfenidat og efedrin ikke kan sammenlignes er jo bare tull det også, det kan sammenlignes til en hvis grad!

Du kan sammenligne alle morfin/opioder/opiat - stoffer også. GHB, alkohol og benzo kan også sammenlignes til en hvis grad.

For ikke å snakke om psykedelika - LSD, sopp, DMT, meskalin etc alle kan sammenlignes og har likhetstrekk.

For å være ærlig synes jeg egentlig cannabis er det rusmiddlet som er vanskeligst å sammenligne med andre, den følelsen av å være høy/stein er for meg helt unik, men måtte jeg sagt noe, hadde jeg valgt opiater/opioder. Ellers kommer ecstasy og kokain på 2. og 3. plass for min del.

Men alle rusmiddlene er selvfølgelig svært unike alikevel.
Riktig ZionRoad! Det er seff ikke det samme, men det kan sammenlignes. Og såvidt jeg vet så er navnet på tråden.
Til benerkterne: Folk reagerer ikke på samme vis. Koffein i store mengder påvirker sentralnervesystemet på noe samme måte som f.eks ritalin. Google it people
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Han sier jo likhetstrekk... Såvidt jeg vet så fungerer metylfenidat på reseptorer i samme området av hjernen som kokain, noe man ikke kan si om amfetamin. Her handler det ikke om hvilke hormoner som stimuleres, men hvilke deler av hjernen de reseptorene som treffes ligger i.

Kilde.

Wikikilde her
Vis hele sitatet...
Var det jeg mente, ritalin går mye fortere inn og ut av cellemembranen enn amfetamin og ligner derfor mer på kokain (enn hva amfetamin gjør) som går enda fortere. btw. er ikke en "han".

Sitat av Rottegift Vis innlegg
Koffein kan i store doser minne om Amfetamin. Sannheten er at amfetamin veldig ofte blandes ut med Koffein, så mye av effekten (og spesielt kicket) fra gatespeed kan skyldes på blandingen med Koffein. Amfetamin blir man derimot ikke like shaky av, og mye mer gjennomført stimulert av enn Koffein. Denne effekten av Koffein får man stort sett også kun om man nesten aldri inntar det.

Etter min erfaring har jeg opplevd å bli mer hyper av Koffein enn ren Amfetamin, som er mer beroligende-stimulerende - helt til man får i seg alt for mye, går og legger seg, og våkner opp igjen superdupermaxihyperspeedet. Først da minner det litt om koffeinsjokk...
Vis hele sitatet...
Samme erfaring. Nå har ikke jeg tatt SÅ store doser amfetamin at jeg har fått den superspeeda opplevelsen. Kan si jeg blir mye mer hyper, og jævlig av koffein. Amfetamin er mye "roligere" i riktige porsjoner.