Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2603
Har gått på quetiapine i over et år nå og føler at sove effekten begynner å dabbe av. Før så sovna jeg med en gang jeg la meg i senga etter å ha tatt quetiapine, men nå blir jeg ikke i nærheten av like trøtt. Jeg føler at etter å ha tatt medisinen så er det et lite 'vindu' hvor jeg er i stand til å falle i søvn, men hvis jeg er oppe etter dette 'vinduet' så er det umulig å sove. Noen som har opplevd det samme? Har ikke lyst til å trappe opp dosen siden det kan bare gå en vei.
Jeg bruker seroquel et par ganger i blant når jeg ikke får sove. Funker som regel første dagene så synes jeg det dabber av og må opp i dose. Bivirkningene er for slitsomme at jeg gidder ta det daglig ( sløv i mange timer neste dag) Vinduet er fra 1-3 time kanskje.. ? Jeg har brukt 25-50 og maks 75 mg. Uansett virker dette som et ganske harmløst antipsykotika som kan ha grei effekt på depresjon og søvn.
Ja, det å bli søvnig er egentlig en bivirkning som vi kan utnytte til vår fordel, men den bivirkningen reduseres som regel ved lang tids fast bruk. Det er ikke vanedannende som benzo og ordentlige sovepiller, ikke samme risken for slippery slope om du øker dosen, men i høyere doser får du mer av antidepp- og antipsykotika-effekt, så det spørs jo om det er gunstig eller ikke for deg da.
For å svare på spørsmålet, nei jeg har ikke opplevd å miste søvneffekten, har aldri tatt det fast i lengre perioder nettopp fordi jeg bare tar det for søvn og ikke vil miste den effekten.
Trådstarter
40 2
Sitat av candela Vis innlegg
Ja, det å bli søvnig er egentlig en bivirkning som vi kan utnytte til vår fordel, men den bivirkningen reduseres som regel ved lang tids fast bruk. Det er ikke vanedannende som benzo og ordentlige sovepiller, ikke samme risken for slippery slope om du øker dosen, men i høyere doser får du mer av antidepp- og antipsykotika-effekt, så det spørs jo om det er gunstig eller ikke for deg da.
For å svare på spørsmålet, nei jeg har ikke opplevd å miste søvneffekten, har aldri tatt det fast i lengre perioder nettopp fordi jeg bare tar det for søvn og ikke vil miste den effekten.
Vis hele sitatet...
Jeg opplever at det er vanedannende. Hvis jeg ikke tar det en kveld, så klarer jeg såvidt å fungere neste dag.. Jeg blir kvalm og det kjennes ut som jeg har influensa x10. Jeg prøvde en gang å trappe ned og det gikk noenlunde greit, men det tok litt tid.

Ser nå at du skrev at det ikke var vanedannende 'som' benzo osv, var ikke sikker på om du mente at det ikke var vanedannende eller at det ikke var like vannedannende.
Sitat av Dianavar Vis innlegg
Jeg opplever at det er vanedannende. Hvis jeg ikke tar det en kveld, så klarer jeg såvidt å fungere neste dag.. Jeg blir kvalm og det kjennes ut som jeg har influensa x10. Jeg prøvde en gang å trappe ned og det gikk noenlunde greit, men det tok litt tid.

Ser nå at du skrev at det ikke var vanedannende 'som' benzo osv, var ikke sikker på om du mente at det ikke var vanedannende eller at det ikke var like vannedannende.
Vis hele sitatet...
Alle medisiner som antipsykotika,antidep,benzo kan en få problemer med å slutte på. Benzo er uansett verste i sin sort og er også mulig og ruse seg på. Dette er vel høyst individuelt, selvfølgelig om en bruker høye doser seroquel som påvirker dopamin og serotonin reseptorene så vil dem bruke en god stund på å fungere optimalt igjen. Er vel et fåtall som tenker å så deilig seroquel er imotsetning til rivotril fks
Trådstarter
40 2
Sitat av moonlord Vis innlegg
Alle medisiner som antipsykotika,antidep,benzo kan en få problemer med å slutte på. Benzo er uansett verste i sin sort og er også mulig og ruse seg på. Dette er vel høyst individuelt, selvfølgelig om en bruker høye doser seroquel som påvirker dopamin og serotonin reseptorene så vil dem bruke en god stund på å fungere optimalt igjen. Er vel et fåtall som tenker å så deilig seroquel er imotsetning til rivotril fks
Vis hele sitatet...
Personlig så er hvertfall et døgn uten den lille faste dosen på 50mg helt jævlig, og når jeg får tatt medisinen endelig så blir det som å drikke kaldt vann etter et døgn i ørkenen :P
Sitat av Dianavar Vis innlegg
Jeg opplever at det er vanedannende. Hvis jeg ikke tar det en kveld, så klarer jeg såvidt å fungere neste dag.. Jeg blir kvalm og det kjennes ut som jeg har influensa x10. Jeg prøvde en gang å trappe ned og det gikk noenlunde greit, men det tok litt tid.

Ser nå at du skrev at det ikke var vanedannende 'som' benzo osv, var ikke sikker på om du mente at det ikke var vanedannende eller at det ikke var like vannedannende.
Vis hele sitatet...
Ja altså, det er jo litt forenklet, jeg gjentok bare det legen sa til meg i samtale om søvnmedisinering: at fordelen med Seroquel fremfor Imovane er at Seroquel "ikke er vanedannende". Det er kanskje mer riktig å si at det ikke er noe særlig misbrukpotensiale (selv om jeg ikke skal utelukke at det kan finnes Seroquel-misbrukere ute i den store verden, men det er i hvert fall minimalt med rus man kan få av det. Med mindre du regner med zombie-tilstand som rus )

"Avhengighetsskapende" hadde også vært bedre ordvalg. Ikke noe rart at man føler seg uvel av å ikke få en pille man er vant til; jeg får hodepine og føler meg dårlig om jeg ikke får tatt p-pillen min en dag, men er ikke "p-pilleavhengig" for det Og det står også på felleskatalogen at man bør seponere gradvis. Hadde en venn som stod på 300mg daglig og så gikk cold turkey, og slet med søvnløshet, nattsvette, uro osv en liten stund pga det.

Så du har forresten sikkert helt rett i at det å øke dosen ikke er en god løsning. Har du snakket med legen?
Jeg har brukt quetiapine i 3 år. Kun for sovnproblemer vell og merke. Jeg har også opplevd at jeg må opp i dosene, men det spørs hvor mye jeg sliter meg ut på jobb. I en periode uten jobb var jeg oppe i 700mg. Men så fort jeg begynte å jobbe igjen, trappet jeg ned til 25 mg. Det vinduet du snakker om kjenner jeg meg igjen i, har 1 time på meg til å sovne. Så min erfaring er å ta pillen/pillene til samme tid hver kveld, å legge seg til samme tid hver kveld. Så fungerer de ganske bra. Men du kan ikke regne med å bli "slått ut" av de etter langtids bruk.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Toleranse på seroquel er reellt. Forøvrig tror jeg personer med daglige innsovningsproblem bør bruke forskjellige legemidler og ikke basere seg på ett enkelt.