Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3905
Har studert litt vilkårene til Telenor når det kommer til deres tjeneste, SWAP.

Har lest litt i media at det ikke kan anses som særlig gunstig. Det de likevel ikke har fått med i faktaen, er at mobilabonnement ikke er bindende etter tegning av SWAP-avtale.

Personlig, har jeg sjeldent en mobiltelefon lenger enn ett år, av den grunn at jeg av ren interesse liker å ha de nyeste telefonene på markedet.

Så, for å ta et eksempel. Du tegner en SWAP-avtale for en iPhone 7 Plus, 256GB som er toppmodellen. Avtalen sier du blir fakturert 500,-/mnd, og dette inkluderer skjermforsikring. Etter 12 måneder leveres telefonen inn igjen, og du kan plukke deg en ny telefon og signere ny avtale.

Siden mobilabonnement ikke er bindene, kan du f.eks. tegne abonnement hos Hello som gir deg 5GB i måneden for 250,-/mnd, eller et annet vilkårlig abonnement etter egen pris og ønske som er billigere enn Telenor.

Tar vi Hello 5GB til 250,-/mnd og SWAP-avtalen til 500,- i måneden, gir dette en totalpris på 750,- i måneden, eller 9000,- i året om du vil. (det høres mye ut, men nå snakker vi om toppmodellen til Apple med størst lagringsplass)

Vi kan gjerne ta et annet eksempel for å utvide perspektivet. Toppmodellen til Huawei, P9 Plus koster 339,- i måneden med SWAP-avtale, og med Hello-abonnementet koster det altså underkant av 600,- i måneden. Og som sagt, den leveres inn igjen etter ett år.


Nå er det sikkert noen av dere som liker å betale telefonen på stedet, og få det unnagjort.

Nå tenker jeg hovedsaklig på avtalen generelt, med tanke på at abonnement ikke er bindende, og det finnes folk som meg som liker å bytte telefon hvert år.

Hva er deres tanker og innspill?
Sist endret av Heidrun; 6. desember 2016 kl. 19:14.
Fordi du må levere mobiltelefonen tilbake og inngå en ny 24mnd avtale om du vil bytte etter 12mnd vil det ca aldri lønne seg. Spesielt iPhone har usaklig høy verdi i bruktmarkedet som gjør at det stort sett lønner seg å kjøpe telefonen fra Apple, velge det mobilabonnementet som passer best og gir deg lavest pris, og så selge mobilen igjen året etter.

Swap er bare en ny lock-in fra telekomselskapene med det formål at det skal bli vanskeligere for kundene å bytte selskap
Sist endret av liasis; 6. desember 2016 kl. 20:11.
Sitat av liasis Vis innlegg
Fordi du må levere mobiltelefonen tilbake og inngå en ny 24mnd avtale om du vil bytte etter 12mnd vil det ca aldri lønne seg. Spesielt iPhone har usaklig høy verdi i bruktmarkedet som gjør at det stort sett lønner seg å kjøpe telefonen fra Apple, velge det mobilabonnementet som passer best og gir deg lavest pris, og så selge mobilen igjen året etter.

Swap er bare en ny lock-in fra telekomselskapene med det formål at det skal bli vanskeligere for kundene å bytte selskap
Vis hele sitatet...
Men om du knuser telefonen en gang i året ser regnestykket ganske annerledes ut. Bare skjermer til nye iphone koster 2-3000,- det første året.
Sitat av liasis Vis innlegg
Fordi du må levere mobiltelefonen tilbake og inngå en ny 24mnd avtale om du vil bytte etter 12mnd vil det ca aldri lønne seg. Spesielt iPhone har usaklig høy verdi i bruktmarkedet som gjør at det stort sett lønner seg å kjøpe telefonen fra Apple, velge det mobilabonnementet som passer best og gir deg lavest pris, og så selge mobilen igjen året etter.

Swap er bare en ny lock-in fra telekomselskapene med det formål at det skal bli vanskeligere for kundene å bytte selskap
Vis hele sitatet...
Når man velger å levere inn telefon etter 12 mnd, slipper man stresset med å legge telefon ut for salg. Man leverer inn telefon og slik jeg tolket vilkårene, trenger man ikke å ha kvittering, eske eller tilbehør.

Velger man likevel å ha for eksempel toppmodellen til iPhone over 24 måneder, koster det totalt 11.976,-. Bestilles den fra Apples hjemmesider, koster den 11.000. Forskjellen her er at man får muligheten til å nedbetale telefonen over gitt periode, i tillegg til skjermforsikring inkludert i prisen, som vanligvis koster rundt 600,- i året.

At det påstås å være en lock-in er jeg også delvis uenig i, da man står fritt i å velge mobilabonnement fra andre teleselskaper. Eneste kravet er at man tegner Frihet-abn. den første måneden, og når ny telefon skal "swappes". Velger man å bryte avtalen, faktureres månedsbeløpet ganger antall gjenstående måneder av avtalen.
Sist endret av Heidrun; 6. desember 2016 kl. 20:24.
Lønner seg så lenge du alltid swapper, det året du ikke gjør det vil du tape litt. Med skjerm forsikringen synes ikke jeg det er en nødvendigvis du investering selv om jeg liker kontant oppgjør, og f eks trygghetsavtale istedenfor.
Kan legge til at skjermforsikringen har en egenandel på 500. En reparasjon av skjerm koster alt fra 500-2000(iPhone 7 hos Apple). Det er en relativt høy egenandel på en forsikring som kun dekker skjerm. Fuktskader, skade eller tyveri er ikke inklusiv.

Øvrig, idiotisk å kjøpe mobil på denne måten i totalen. Genialt for deg som alltid vil ha nyeste flaggskip og slippe stresset med privatsalg eller dersom du ikke har kapital.
Proff skeptiker.
Swap avtalen er genial den viss du ikke har planer om å spare penger over en lengre periode.
Viss vi tar eksempelet ditt Heidrun. iPhone 7 plus 256GB, her sier du at den koster 500 + 250 for aboet du tenker å ha på den, som gir en mnd pris på 750, med 5GB i mnd i bruk. Viss man tar Telia sitt alternativ, så får du telefonen for en mnd pris på 1175 med Pluss (6GB)
Etter et år så eier du telefonen og du kan selge den for gode penger, da iPhone detter veldig lite i pris iløpet av et år. Så denne telefonen kan du fint selge for 6000-7000 etter et år, Da kan du i teorien bruke de 6-7 tusen til egenkapital til ny iPhone.

Første året er dyrere reknet i kroner en Swap avtalen til Telenor, men 2 året så har du jo lett 6-7 tusen i egenkapital til nye telefonen din.
Sitat av reklame Vis innlegg
Kan legge til at skjermforsikringen har en egenandel på 500. En reparasjon av skjerm koster alt fra 500-2000(iPhone 7 hos Apple). Det er en relativt høy egenandel på en forsikring som kun dekker skjerm. Fuktskader, skade eller tyveri er ikke inklusiv.

Øvrig, idiotisk å kjøpe mobil på denne måten i totalen. Genialt for deg som alltid vil ha nyeste flaggskip og slippe stresset med privatsalg eller dersom du ikke har kapital.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker du må opp på 3000,- ++ for å bytte skjerm på nyeste modell hos apple.
Apple bytter som regel ikke skjerm, de bytter bare ut enheten med en "ny" bytte enhet, som regel koster en mellom 3500-4500 kommer ann på antall GB på tlf og hvor ødelagt den. Dette gjelder for sertifiserte verksteder som conmodo f.eks som telenor benytter seg av.
Sist endret av Isrsxd; 7. desember 2016 kl. 12:08.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Jeg tenker du må opp på 3000,- ++ for å bytte skjerm på nyeste modell hos apple.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at du tar feil.


https://eplehuset.no/vi-hjelper-deg/...ass-pa-iphone/

Pris: 1999,-
Sitat av Darko Vis innlegg
Jeg tenker at du tar feil.


https://eplehuset.no/vi-hjelper-deg/...ass-pa-iphone/

Pris: 1999,-
Vis hele sitatet...
De er ikke sertifiserte så du vil miste garantien om du bytter skjerm hos dem. de påstår de er autoristerte men de er ikke sertifisert av apple.

Jeg trekker tilbake det jeg sa, de er sertifiserte. ringte og høre med apple.
Sist endret av Isrsxd; 7. desember 2016 kl. 13:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Elkjøp er også sertifiserte f.eks.

Apple vil henvise deg dit du kjøpte iphonen din om du skal reparere skjerm, selv om Apple gir deg en annen tlf betaler du fremdeles prisen for skjermbytte. Rundt 3000kr