Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1537
Noen her inne som vet hvorfor Telia har slått av FemToCelle IP-tilkopling gjennom deres GSM basemast system?, (når Telia selv har bruk 14 dager for å ikke komme med noen forklaring)?

(FemToCelle? =små "repeater antenner" for GSM mobilnett, gir 3G mobilnett dekning hjemme, hvor det ellers ikke er GSM dekning. Bruker ADSL IP-nett tilkopling).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har telia nokonsinne hatt femtoceller i stort omfang her til lands? Eg har ikkje høyrt om det i bruk, og aldri sett det heller. Ser Telia i Danmark har det, men ikkje her på landet.
Gsm/3g repeatere er ikke lov å bruke, de kan forstyrre nettet. Hvordan har du likt å ikke komme fram på nødnummerene i en krise?

De gjør nok alt de kan for å sperre for sånne repeatere.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Gsm/3g repeatere er ikke lov å bruke, de kan forstyrre nettet. Hvordan har du likt å ikke komme fram på nødnummerene i en krise?

De gjør nok alt de kan for å sperre for sånne repeatere.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke snakk om GSM/3G/4G repeater, der i mot små basestasjoner som er konfigurert av mobil operatørene. Disse kobler seg opp til mobiloperatøren servere via bredbåndsnettet hjemme/kontoret, og har gir mulighet for handover til mobiloperatørenes basestasjoner. Slike enheter brukes hovedsakelig til å forsterke mobildekningen innendørs og forstyrrer ikke mobilnettet slik repeatere kan gjøre.
Trådstarter
99 3
Før man begynner å "banne i kirka" for ulovligheter, anbefaler litt research.

Dette er helt lovlig, NKOM godkjent (Som prøve-)utstyr for selskaper med konsesjon for GSM-tjenester i Norge, produseres av vel -verdenskjente NEC industries. Det du imidlertid, Stesolidhode, sikter til er REPETERE med ca 1-5 W pep utgangeffekt, med masser av overharmonisk utstråling, som lett sees i en spectrum analyzer.

Men, dette er ikke en repeterer, men en lite sender 10-50 mW, "såkalt celler". GSM repeater kjøpes på eBay, fra Kina, mens denne lille boks er utlevert av Network Norway, i dag overtatt av ice.net.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har telia nokonsinne hatt femtoceller i stort omfang her til lands? Eg har ikkje høyrt om det i bruk, og aldri sett det heller. Ser Telia i Danmark har det, men ikkje her på landet.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, Network Norway (tidligere One Call) tapte anbudsrunden for 4G nett utbygging, og som var en forutsetning for vider utbygging av mobilt 4G GSM nett i Norge. Så det er IKKE Telia som har levert ut denne boks, men NN (i dag Icenet), mens NetCom kjøpte Opp One Call, og Telia kjøpte NetCom, om jeg husker gangen rett. Derfor er Telia rette adresse for hva skjer med tidligere GRØN led i femTOcell boksen, som er ild RØDT i dag!

Boksen har fått DHCP fra modemet mitt, den starter op med blink fra LED i grønn farge, går over til rødt etter ei stund, = gir opp. Alt tyder på at noen/noe har bestemt at boksen ikke lengre skal kunne bli akseptert som enhet med tillatelse for tilkopling til mobilt base stasjon, gjennom ADSL abonnementet mitt. MEN, hvem vet???

Uten boksen har vi en viss dekning, 30 meter ut av huset og opp ved veien. Der kan en jo ikke akkurat stå 24/7, for å vente på call
Sist endret av roof55; 30. oktober 2016 kl. 02:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du roter. Network Norway er ikkje Onecall. Onecall var kunde av Network Norway. Network Norway er del av ice.net, og det er mulig telia ikkje svarer fordi dei ikkje aner kva du spør om.
Sitat av roof55 Vis innlegg
F

---

Boksen har fått DHCP fra modemet mitt, den starter op med blink fra LED i grønn farge, går over til rødt etter ei stund, = gir opp. Alt tyder på at noen/noe har bestemt at boksen ikke lengre skal kunne bli akseptert som enhet med tillatelse for tilkopling til mobilt base stasjon, gjennom ADSL abonnementet mitt. MEN, hvem vet???
Vis hele sitatet...
Hm-kan det ha noe med konfigurering av din ADSL-oppkobling å gjøre?
Femtocelle-boksen gjør vel en utgående ipsec-vpn-tunnel oppkobling gjennom din ADSL-oppkobling tilbake til din gsm leverantør. Slik var det i alle fall med de Vodafone-sure signal femtocelleboksene som brukes i England/Irland.
Trådstarter
99 3
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du roter. Network Norway er ikkje Onecall. Onecall var kunde av Network Norway. Network Norway er del av ice.net, og det er mulig telia ikkje svarer fordi dei ikkje aner kva du spør om.
Vis hele sitatet...
Nå ja, hvem/hvor/hvorfor er såpass smådetaljer i den store sammenheng, at unøyaktigheter "ødelegger" dog ikke for hva poenget med trådstarter sin mening. Men som perfeksjonist skal man vite:

Network Norway var et norsk mobiltelefoniselskap som eiet 50 % av den norske mobilnettoperatøren Mobile Norway.
Network Norway ble startet i 2005 med Ingvild Myhre som administrerende direktør, og Tommy Norum som dekningssjef.[1] Selskapet vokste blant annet gjennom oppkjøp av mobilselskapene One Call og MyCall. I 2009 ble Myhre etterfulgt av Arild Hustad.[2]

kilde:https://no.wikipedia.org/wiki/Network_Norway

Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Hm-kan det ha noe med konfigurering av din ADSL-oppkobling å gjøre?
Femtocelle-boksen gjør vel en utgående ipsec-vpn-tunnel oppkobling gjennom din ADSL-oppkobling tilbake til din gsm leverantør. Slik var det i alle fall med de Vodafone-sure signal femtocelleboksene som brukes i England/Irland.
Vis hele sitatet...

Jeg leser en del om irriterte folk "der over", fordi "Voda" nå ikke lengre "sponser" med femtocell bokser, begrunnes med at 4G oppgradering skulle gi en bedre dekning. (bare tull, fordi 4G har ingenting med dekning å gjøre). Nok om det, her til lands hadde NN fra tidligere programmert boksene til "ip plug&play. Det sitter jo et SIM kort i boksen og kom ferdig installert. Sim kortet inneholder identifikasjonen og andre tunnel sekvens identifikasjoner gjennom oppsett er dermed unødvendige.
Sist endret av roof55; 30. oktober 2016 kl. 10:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Vi hadde en slik boks fra NW (bedrift), alle NW bedriftkunder ble jo overtatt av ice.net og etter det har aldri disse boksene virka. De skulle gjøre noen oppgraderinger på dem men de virker ikke etterpå uansett. ice.net er utrolig dårlig, nå kan jeg plutselig få en beskjed om at vi kan ikke se hvem du prøver å ringe, tast inn telefonummer etter pipetonen, forbanne møkk og utrolig dårlig dekning også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av roof55 Vis innlegg
Nå ja, hvem/hvor/hvorfor er såpass smådetaljer i den store sammenheng, at unøyaktigheter "ødelegger" dog ikke for hva poenget med trådstarter sin mening. Men som perfeksjonist skal man vite:
Vis hele sitatet...
At det ikkje var Telia, men Network Norway som leverte utstyret er på ingen måte små detaljer. Det er essensielt.
Sitat av roof55 Vis innlegg
Jeg leser en del om irriterte folk "der over", fordi "Voda" nå ikke lengre "sponser" med femtocell bokser, begrunnes med at 4G oppgradering skulle gi en bedre dekning. (bare tull, fordi 4G har ingenting med dekning å gjøre).
Vis hele sitatet...
4G har ein del med dekning å gjere, ettersom det støtter låge frekvenser som trenger gjennom bygninger betre, og har større rekkevidde. Så jo - 4G har ein god del med dekning å gjere. Du som hevder å ha radioamatørbakgrunn burde vite det.
Sitat av roof55 Vis innlegg
Nok om det, her til lands hadde NN fra tidligere programmert boksene til "ip plug&play. Det sitter jo et SIM kort i boksen og kom ferdig installert. Sim kortet inneholder identifikasjonen og andre tunnel sekvens identifikasjoner gjennom oppsett er dermed unødvendige.
Vis hele sitatet...
Du må fortsatt settje opp tunnellen over DSL-linja di. Det er ikkje heilt ukjent at ipsec vert blokkert for å sei det sånn. Så det er fullt ut eit legitimt spørsmål.

Eit godt tips er at om du ikkje har peiling på kva dei tekniske termene betyr så bør du ikkje bruke dei som om du veit det.
Trådstarter
99 3
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Hm-kan det ha noe med konfigurering av din ADSL-oppkobling å gjøre?
Femtocelle-boksen gjør vel en utgående ipsec-vpn-tunnel oppkobling gjennom din ADSL-oppkobling tilbake til din gsm leverantør. Slik var det i alle fall med de Vodafone-sure signal femtocelleboksene som brukes i England/Irland.
Vis hele sitatet...
Det er jo underlig, fordi femtocelle boksen har alltid kommet "rett på nett".

Sitat av vidarlo Vis innlegg
At det ikkje var Telia, men Network Norway som leverte utstyret er på ingen måte små detaljer. Det er essensielt.

4G har ein del med dekning å gjere, ettersom det støtter låge frekvenser som trenger gjennom bygninger betre, og har større rekkevidde. Så jo - 4G har ein god del med dekning å gjere. Du som hevder å ha radioamatørbakgrunn burde vite det.
Vis hele sitatet...
4G? Telia, begynte i 2009 å bygge ut LTE-nett i Norge på 2600 MHz-båndet. Er ikke dette høyere enn 1.8GHz?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du må fortsatt settje opp tunnellen over DSL-linja di. Det er ikkje heilt ukjent at ipsec vert blokkert for å sei det sånn. Så det er fullt ut eit legitimt spørsmål.
Vis hele sitatet...
Har aldri vært nødvendig å sette opp noe tunnel tøys for en femtocelle. Hva vet du om femTOcelle, som nerd altså?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eit godt tips er at om du ikkje har peiling på kva dei tekniske termene betyr så bør du ikkje bruke dei som om du veit det.
Vis hele sitatet...
Jeg behøver ikke vite grunnleggende Tunnel term- bakgrunn. Jeg uttaler meg aldri som jeg har en forståelse for termene -men har det ikke. Jeg vet bare at tunnel IKKE var nødvendig tidligere, hvorfor skulle det da være nødvendig i dag?
Sist endret av vidarlo; 30. oktober 2016 kl. 15:35. Grunn: Fiksa sitering
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av roof55 Vis innlegg
4G? Telia, begynte i 2009 å bygge ut LTE-nett i Norge på 2600 MHz-båndet. Er ikke dette høyere enn 1.8GHz?
Vis hele sitatet...
I dag er 800, 1800 og 2600MHz i bruk. 800MHz gjev betre dekning enn dei høgare frekvensane, og betre dekning enn 3G (som var 2.1GHz) Så jo, 4G kan gje betre dekning enn 3G.
Sitat av roof55 Vis innlegg
Har aldri vært nødvendig å sette opp noe tunnel tøys for en femtocelle. Hva vet du om femTOcelle, som nerd altså?
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo andre i tråden som seier dei nyttar VPN-tunnel, og det virker svært rimeleg at dei gjer det, for å sikre trafikken. Det er forsåvidt ikkje noko du må forhalde deg aktivt til, men det er jo eit moment som må takast med i berekninga. Sett i lys av det daffe kjem med av informasjon så ser det jo heller ut som det er skrudd av frå NN si side, enn at det er problem med den spesifikke du har. Du burde kontakte Network Norway, dvs. ICE, ikkje Telia.
Sitat av roof55 Vis innlegg
Jeg vet bare at tunnel IKKE var nødvendig tidligere, hvorfor skulle det da være nødvendig i dag?
Vis hele sitatet...
Korleis veit du at det ikkje var nødvendig tidlegare...?