Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2338
Jeg har en haug med png-bilder som skal gjøres om til jpg for bruk på web, og prøver å slippe å måtte åpne bilder og eksportere de en etter en. Jeg finner programmer som kan gjøre dette (blant annet bimp til Gimp og ImageBatch) men samtlige programmer ser transparent bakgrunn og gjør denne svart, mens jeg vil ha den hvit.

Noen som har noen forslag til hva som kan gjøres?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor

Kode

for name in *.png
do
convert -background white -alpha remove $name $name.jpg
done
Tre linjer shellscript.
slem klone
lumbricus's Avatar
Trådstarter
Uhm, hvilket shell?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
bash. Kan vel tilpassast til f.eks. powershell om du heller vil bruke det. Krever imagemagick, som forøvrig er gull for alt av batch-billedbehandling.
slem klone
lumbricus's Avatar
Trådstarter
Tror jeg må spørre om litt mer hjelp, for Imagemagick var et beist av et verktøy. Jeg har Powershell tilgjengelig (Win8.1), men der er det en egen convert (for disker til ntfs) kommando, så jeg har bare brukt vanlig cmd.

Jeg har prøv meg litt frem uten å få bakgrunnen til å bli noe hvitere, og har funnet at convert lager nye filer (som har feil navn-1 -> navn-200), så jeg prøvde meg på mogrify som etter sigende skulle skrive over filene, men ikke gjør noe som helst.

Som en siste ting, så tok jeg en -verbose (bildeinfo) av en av de filene jeg prøver å endre på, kanskje det er noe i dette som forklarer noe (hva som helst, jeg vil ikke gjøre dette manuelt).

0192900728.back.png PNG 900x264 900x264+0+0 8-bit sRGB 141KB 0.000u 0:00.014
0192900728.back.png PNG 900x264 900x264+0+0 8-bit sRGB 141KB 0.063u 0:00.072

-------
Ok, litt mer testing. mogrify endrer på filen, den skriver ikke over den, så om filutforskeren din står på "opprettet dato" og fildetaljer uten bilder, så ser det ut som om ingenting skjer. Har nFF ikon som kan vise at poster virkelig føler seg SÅ dum?

-background white , ingen endring både med og uten:
-alpha off , svart bakgrunn (nyttig å finne ut det også)
-alpha remove , YAY, it works!

så; kommandoen jeg brukte i mappen der filene ligger var:
mogrify -alpha remove \*.png
Sist endret av lumbricus; 12. april 2016 kl. 11:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Med Imagick installert, vil en vanlig .BAT fil i windows bli noe slikt som dette:

Kode

FOR /f %%I IN ('DIR *.png /b') Do (convert %%I -background white -alpha remove %%I.jpg
if exist %%I.jpg echo Bildefil %%I OK! )