Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2616
Hei.

Lufter tanken om å oppgradere min PC. Jeg fikk med meg en kompis for å bygge den så jeg har ikke så mye peiling om hva som passer og hva jeg eventuelt må bytte ut.
Spiller en del Cs:Go og sliter en del med FPS-lag så kanskje noen av delene er slitne?
Er litt usikker på budsjettet, jeg får se hva dere har å anbefale.
Legger ved ei liste av delene under her:


Harddisk:
Crucial m4 SSD 2,5" 128GB
2 x WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/600 64MB
Hovedkort
ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX
RAM
KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB)
GPU
ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB PCI-E DVI/HDMI
CPU
INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
Kabinett
COOLER MASTER MIDITOWER 690 II ADVANCED ATX BLACK
PSU
CORSAIR HX 750W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V
Det der burde kunne dra CS uten problemer. Har du prøvd en reinstall av OSet?
Som Pyromanic sier, du skal ikke ha noen problemer med CS:GO med oppsettet her. Må være noe annet som skurrer.
Finnes det noen programmer som klarer å finne ut om noen feil og mangler i PC'en?
Det er bare noen få mnd siden jeg re-installerte windows
Hvilken Windows versjon kjører du? Hvilken driver versjon kjører du? Har du GeForce Experience? Hva slags video settings bruker du i spillet?
Kjører windows 7 home premium. Åpnet Geforce Esperience nå og der er det en GeForce Game Ready Driver klar til oppdatering...
Her er et bilde av settings ingame (kjørte windowed når jeg tok bildet): https://gyazo.com/030c4c4234ec75803ffa1bc4e46f98a7
Det er ingenting med innstillingene der som skal gjøre at du sliter iallefall. Har du mulighet til å gi litt detaljer om hva slags fps du får? Hvor ofte dropper den osv?
Spiller normalt med 220-250 fps. Husker det var en del høyere før, men det kan være med noen updates ingame.
Men greia er det at plutselig får jeg et fps-drop, dropper ned til 120 ish og da hakker det en del. Veldig irriterende..
Jeg har problemer med å forstå hvordan det skal "hakke" med 120 fps. Uansett, det tok bare et raskt google søk for å finne ut hva som er "problemet". Grafikkortet ditt er litt vel ute på dato. CS:GO er ikke veldig prosessor-heavy, så hadde jeg vært deg ville jeg skaffet en ny GPU (GTX 660Ti eller høyre).

*du vil ihvertfall ha 3gb minne på grafikkortet.

Hvis du vil være helt sikker kan du fint overklokke den CPU'en du har. Jeg bruker den samme og har den klokket til 4.2 ghz med moderat bra vannkjøling (funker veldig bra med luft også, men litt mer bråk om du ikke finjusterer innstillingene i bios).

*Anbefaler en lett overklokking til 3.6 ghz (dette funker med stock vifte, men anbefaler at du skaffer en liten oppgradering).
Sist endret av The Riddler; 19. oktober 2015 kl. 22:36.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Anbefaler deg å lese denne tråden

TLDR: Lås fps til hz på skjermen din, evt litt høyere.

Da kan du nok skru opp grafikken litt også, du kan også skru ned "Filtering mode", du har på den høyeste, Bilinear -> Trilinear -> Anisotropic

Skader ikke å ta en sjekk på temperatur.
Takker for svar, skal prøve å låse fps'en til 120 imorgen.

Angående temperatur, når jeg kjører SpeedFan viser CPU'en 124C konstant. Kan dette være at det ikke er noe som er koblet til CPU så programvaren ikke klarer å lese av tempen?
Legger ved et bilde:
https://gyazo.com/e9bee652fdfb8f2e61ac5e571160b587
Sist endret av CallMeBomb; 19. oktober 2015 kl. 23:04.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Jeg har problemer med å forstå hvordan det skal "hakke" med 120 fps.
Vis hele sitatet...
Jeg har i alle fall ingen problem med å skjønne dette. Hvis man dropper fra 250 til 120 fps, så er det jo ikke nødvendigvis det at han dropper i fps som gjør at det hakker til han. Det er jo noe som skjer på maskinen, som kan forårsake droppen. Og det som forårsaker droppen, forårsaker også samtidig at det blir stutter/lagg ingame.


Det har vært mye problemer med oppdateringa i CS:GO hva gjelder FPS har jeg funnet ut i senere tid. Mange som lider av random fps drop som aldri hadde dette før osv. Så kan hende dette også er årsaken til at ting ikke er helt som de var før hos deg.

Men skal jeg tippe på noe i oppsettet så må det være GPU her.

Sitat av CallMeBomb Vis innlegg
Takker for svar, skal prøve å låse fps'en til 120 imorgen.

Angående temperatur, når jeg kjører SpeedFan viser CPU'en 124C konstant. Kan dette være at det ikke er noe som er koblet til CPU så programvaren ikke klarer å lese av tempen?
Legger ved et bilde:
https://gyazo.com/e9bee652fdfb8f2e61ac5e571160b587
Vis hele sitatet...
Har du sett inn i PC`en om CPU-vifta går rundt? Kan hende den har hengt seg opp eller rett og slett er død. Da er det ikke rart om temperaturen er så høy.
Sist endret av KarlsenK; 19. oktober 2015 kl. 23:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CallMeBomb Vis innlegg
Angående temperatur, når jeg kjører SpeedFan viser CPU'en 124C konstant.
Vis hele sitatet...
Jeg ville nesten sagt du er heldig som kun har opplevd hakking med den temperaturen...

Jeg har i alle fall ingen problem med å skjønne dette. Hvis man dropper fra 250 til 120 fps, så er det jo ikke nødvendigvis det at han dropper i fps som gjør at det hakker til han.
Vis hele sitatet...
Greit nok det. Er vel bare jeg som ser ironien av å ha 120 fps og allikevel 'hakking'.
Bytt kjølepasta, dette bør gjøres regelmessig etter noen år.
Sitat av CallMeBomb Vis innlegg
Angående temperatur, når jeg kjører SpeedFan viser CPU'en 124C konstant. Kan dette være at det ikke er noe som er koblet til CPU så programvaren ikke klarer å lese av tempen?
Legger ved et bilde:
https://gyazo.com/e9bee652fdfb8f2e61ac5e571160b587
Vis hele sitatet...

Det er en feil i speedfan som forekommer med mange av dagens hovedkort, så ikke bry deg om den. Gå inn på temperatures og skjul den CPU-tempen, så slipper du å se på den. Samtidig kan du også skjule HD-temperaturene dine (harddisker), slik at du får plass til andre temperaturer på forsiden.
Kanskje heller også se på en av Core-temperaturene dine for å få ett inntrykk av CPU-temp. Du skal få opp Core 0, 1, 2 og 3 i temp lista di. jeg pleier å synliggjøre Core 0, da denne som regel er den varmeste.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Jeg har i alle fall ingen problem med å skjønne dette. Hvis man dropper fra 250 til 120 fps, så er det jo ikke nødvendigvis det at han dropper i fps som gjør at det hakker til han. Det er jo noe som skjer på maskinen, som kan forårsake droppen. Og det som forårsaker droppen, forårsaker også samtidig at det blir stutter/lagg ingame.
Vis hele sitatet...

Dersom man kjører uten cap på fps, så er det ikke merkelig man opplever en drop. Jeg tviler på noe faktisk er galt, det som skjer er at når det skjer noe krevende i spillet så prøver skjermkortet å rendre spillet uten fps-begrensinger, og dette klarer ikke skjermkortet, dermed synker fps til et nivå den klarer å holde følge.
Og en drop på såpass mye merker man fort, er ingen vits i å tyne skjermkortet unødvendig.
Det var vel bare en bug med SpeedFan, tempen ligger på rundt 60 grader når jeg spiller.
Har spilt et par games idag. Satte max_fps 122 og nå funker det supert, stilte også opp grafikken til max.
Takk for hjelpen!
Sitat av Fleff Vis innlegg
Dersom man kjører uten cap på fps, så er det ikke merkelig man opplever en drop. Jeg tviler på noe faktisk er galt, det som skjer er at når det skjer noe krevende i spillet så prøver skjermkortet å rendre spillet uten fps-begrensinger, og dette klarer ikke skjermkortet, dermed synker fps til et nivå den klarer å holde følge.
Og en drop på såpass mye merker man fort, er ingen vits i å tyne skjermkortet unødvendig.
Vis hele sitatet...
Ja, du forklarte nok dette på en bedre måte enn meg! Men det jeg sier står fortsatt: Jeg skjønner godt at man kan merke en sånn drop, som The Riddler sa han ikke skjønte at kom til å merkes.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei igjen.

Jeg får inn litt penger til min PayPal konto snart. Jeg kunne tenke meg å handle et nytt grafikkort. Jeg ser at man kan betale via PayPal på cdon.com
Passer en av disse i min PC? Og hva er forskjellen på de?
http://cdon.no/elektronikk/asus-gefo...trix-p28139946

http://cdon.no/elektronikk/asus-gefo...p+-+Video+Card
Trenger jeg også å bytte ut CPU'en?
Spill som kommer til å bli spilt er: Minecraft, CSGO, BF4, muligens flere..
Det passer, men 750ti er ikke noen oppgradering fra 570 hvis du tenker på ytelse. 750ti har dog mindre strømforbruk og varmeutvikling.
Okey. Kan du anbefale noe fra sidene til CDON? kunne tenke meg mer ytelse.
Hva med HK, er det mer som "evigvarende"
GTX 960 og oppover burde vel være noe eller R9 280x\380x.
Prøv gjerne å kjøp brukt, med mindre du skal overklokke siden kan være cpu blir liten flaskehals

http://steamcommunity.com/app/730/di...7287433347164/

Hadde ventet med å bytte cpu\hovedkort, med mindre hovedkortet er ustabilt som følge av overklokking, da hadde jeg kjøpt Z97 hovedkort og i7 4790k på bruktmarkedet og beholdt ram.
Sist endret av lmh1; 2. november 2015 kl. 07:07.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det en stor forskjell på disse to?
- http://cdon.no/elektronikk/asus-nvid...xdvi-p33767981
- http://cdon.no/elektronikk/asus-nvid...torm-p32742238
Over 1000 kroner dyrere for 970'en. Er det verdt det?
Sist endret av CallMeBomb; 10. november 2015 kl. 22:52.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei igjen!
Jeg bumper dette innlegget. Det ble så jeg kjøpte gtx 970 og den er jeg veldig fornøyd med.
Ser nå at komplett kjører et "oppgraderingstilbud": https://www.komplett.no/product/7836...core-i5-6600k#
Passer dette til kabinettet mitt, og er dette et bra kjøp eller burde jeg gå for noe annet utstyr?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er et helt OK kjøp det, valuta for pengene iallefall, grei cpu og hovedkort til å overklokke hvis du ønsker dette senere.

Passer fint i kabinettet