Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2167
Hei

Skulle hatt en føler/bryter som legger inn en NO kontakt når den når ca 50 grader.

Akkurat som en termostat, finner det på biltema men de legger ikke inn før ca 90 grader.

Den skal ligge i kjørleribbene i en forsterker som skal styre en vifte.

Om noen vet om en vifte styring som kan brukes så kom med forslag.

Da må det være en viftestyring som går på rolig hastighet til forsterkeren når 50grader, får så å gi full effekt på viften.

Har i dag laget en krets på 12v med ett potmeter som gjør at viften går i ønsket hastighet, men når jeg ser at forsterkeren blir for varm ( har en temp føler i den ) da trykker jeg på en bryter som kortslutter over potmeteret. Men den bryteren vil jeg bytte ut med en termostat bryter eller hva det heter.

Håper noen vet noe
Hvor komfortabel er du med arduino?
Det burde være en smal sak å skrive kode som starter viften ved gitt temperatur.

Evt så har du NodeMCU med ESPEasy firmware, denne firmwaren har "innebygget" logikk som kan starte viften enten via ett relé eller transistor når temperaturføleren når en gitt temperatur.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.elfa.se/en/thermostat-50...=25&simi=96.18

50±3°C burde vel vere rimeleg midt i blinken.

RS og farnell har sikkert og.
Trådstarter
3 0
Cybergasm
Det er litt mer enn hva jeg har prøvd meg på. Så tror det blir litt for mye å sette seg inni. Hadde vært veldig lett for meg med en sånn bryter bare.

Vidarlo.
Er ikke det en som bryter når den blir varm ? jeg må ha en som legge inn.
Hvis ikke må jeg ha kontaktor og mye greier.

Men hvis den der finnes så må det vell være en som legger inn i stede for å bryte også ? Bare jeg finner de ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simfju Vis innlegg
Vidarlo.
Er ikke det en som bryter når den blir varm ? jeg må ha en som legge inn.
Hvis ikke må jeg ha kontaktor og mye greier.

Men hvis den der finnes så må det vell være en som legger inn i stede for å bryte også ? Bare jeg finner de ikke.
Vis hele sitatet...
Jo. Men eit rele koster ein tier eller to på elfa. Du må ikkje ha mykje greier - du må ha ei ekstra ledning og eit rele.

Det sagt så finn du sikkert det du leiter etter om du leiter litt på rs online.
Sitat av simfju Vis innlegg
Cybergasm
Det er litt mer enn hva jeg har prøvd meg på. Så tror det blir litt for mye å sette seg inni. Hadde vært veldig lett for meg med en sånn bryter bare.

Vidarlo.
Er ikke det en som bryter når den blir varm ? jeg må ha en som legge inn.
Hvis ikke må jeg ha kontaktor og mye greier.

Men hvis den der finnes så må det vell være en som legger inn i stede for å bryte også ? Bare jeg finner de ikke.
Vis hele sitatet...
Den vidarlo nevner finnes både i Normaly Open og Normaly Closed.
Trådstarter
3 0
Takk for hjelpen.
Nå fant jeg de i NO også, Fant det ikke med en gang.

Ville helst slippe rele for eventuelt å unngå during og sånt.