Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4577
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Jeg mener at dere i ledelsen er en altfor lukket gruppe som gir veldig lite rom for input. Hvorfor kjører dere ikke åpne aktive diskusjoner om for eksempel hva brukerne vil ha på siden?

Hvorfor i alle dager ble Galleriet som var her for 7-8 år siden-ish fjernet? Det kan godt hende dere hadde en god grunn for fjerning på den tiden, men kan ikke nå, i 2016 se at det finnes en logisk grunn til at vi ikke kan ha det. Hvem er det som stritter i mot; Ledelsen eller brukerne? Har dere kartlagt faktiske tall (ikke inkludert ledelsen) som vil ha, og ikke ha et galleri?

Jeg mener at ledelsen i Freak.no har mista piffen helt. Dette forumet var så mye, kunne blitt større - men ble så lite.

Her må brukere gå på tær for å ikke trosse ledelsens utdaterte styremåter. Jeg synes også, uten å nevne brukernavn at mange i ledelsen er på kanten frekke i tonen mot brukerne. Lite mottagelig mot kritikk og meta-diskusjoner.


Hvorfor har Freak-ledelsen vært så stadig opptatt av å holdet forumet seriøst, når det går utover brukere - ikke minst utover dere selv fra et business-perspektiv?

Tapt potensiale. Ingen rom for å ha det noe det gøy. Klar skille mellom brukerne og ledelsens ønsker.

Setter pris på et utfyllende svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nootropics Vis innlegg
Hvorfor i alle dager ble Galleriet som var her for 7-8 år siden-ish fjernet? Det kan godt hende dere hadde en god grunn for fjerning på den tiden, men kan ikke nå, i 2016 se at det finnes en logisk grunn til at vi ikke kan ha det. Hvem er det som stritter i mot; Ledelsen eller brukerne? Har dere kartlagt faktiske tall (ikke inkludert ledelsen) som vil ha, og ikke ha et galleri?
Vis hele sitatet...
Ingen stritter imot, men på grunn av oppdateringer i forumsoftwaren fungerte AFAIK ikkje gallerimodulen (som var tredjeparts) optimalt lenger - og det tar tid å implementere eit nytt galleri. Den tida har vorte prioritert på andre ting.

Sitat av Nootropics Vis innlegg
Her må brukere gå på tær for å ikke trosse ledelsens utdaterte styremåter. Jeg synes også, uten å nevne brukernavn at mange i ledelsen er på kanten frekke i tonen mot brukerne. Lite mottagelig mot kritikk og meta-diskusjoner.
Vis hele sitatet...
Sakleg kritikk trur eg dei fleste er åpne for. Eg kan ikkje erindre at vi har utestengt folk på grunnlag av det. Det har skjedd meir bak kulissene det siste året enn det eg trur du har sett.
Sitat av Nootropics Vis innlegg
Hvorfor har Freak-ledelsen vært så stadig opptatt av å holdet forumet seriøst, når det går utover brukere - ikke minst utover dere selv fra et business-perspektiv?
Vis hele sitatet...
Fordi seriøsitet har ein verdi. Det er ein grunn til at eg - og andre - bruker nFF og ikkje 4chan for å sei det slik. Eg er forøvrig svært nysjerrig på kvifor du meiner det går utover brukerane. Klart - om du ønsker eit useriøst forum, så er nFF feil plass.
Sitat av Nootropics Vis innlegg
Tapt potensiale. Ingen rom for å ha det noe det gøy. Klar skille mellom brukerne og ledelsens ønsker.
Vis hele sitatet...
Korleis veit du brukerane sine ønsker? Har du gjort gallupundersøkelse?

Det er forøvrig verdt å minne om IRC, der tonen stortsett er eit par-tre hakk friare enn på forumet.
Sist endret av vidarlo; 18. august 2016 kl. 06:55.
Nå har vi jo nettopp forenklet hele regelverket og opprettet en rekke nye fora som vi har sett at brukerne ønsker seg, deiblant dette, som er ment for innspill og spørsmål fra brukermassen. Må si jeg synes kritikken bommer ganske solid på de fleste punktene her.

At tonen til tider kan være i overkant skarp skal jeg imidlertid si meg enig i. Det er noe flere av oss kan gjøre seg skyldig i, inkludert meg selv helt sikkert. Det kan vi godt ta en runde på internt.
Sist endret av mentalmelt; 18. august 2016 kl. 10:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nootropics Vis innlegg
Jeg synes også, uten å nevne brukernavn at mange i ledelsen er på kanten frekke i tonen mot brukerne.
Vis hele sitatet...
Dette er en situasjon som verken er heldig eller ønskelig. mentalmelt nevner at vi burde ta en runde på det internt. Det er allerede flere av oss som har diskutert tone overfor brukere oss i mellom og vi er ganske enige om at vi ønsker å ha fokus på dette fremover. Vi satser derfor på å få i gang en formell diskusjon internt for å komme frem til strategier og virkemidler.
Sist endret av Nichotin; 18. august 2016 kl. 11:23.
Sitat av Nootropics Vis innlegg
Hvorfor har Freak-ledelsen vært så stadig opptatt av å holdet forumet seriøst, når det går utover brukere - ikke minst utover dere selv fra et business-perspektiv?
Vis hele sitatet...
Nå er jeg bare en enkel mod, men jeg har litt tanker om dette..

Først og fremst, nFF er ett privilegium, ikke en rett het det "før i tia", jeg tenker enda sånn.

Jeg liker at det er seriøst, vil jeg ha det useriøst så stikker jeg hodet innom irc, 9gag, imgur eller 4chan osv. Om alt bare skal være semimoderert halvfjærnt vås så blir det jo bare samme jævla suppa overalt, nei takk. De av oss som er "oppdratt av nFF" er nok enige med meg vil jeg tro. Det er noen av oss.

Business perspektiv? Tror du dette forumet genererer eller har som mål å generere store mengder med kronasjer? Såvidt meg bekjent etter 13 år her på bruket er det langt ifra motivasjon til å holde på.

Mine tanker.
Sitat av Nootropics Vis innlegg
Jeg mener at dere i ledelsen er en altfor lukket gruppe som gir veldig lite rom for input. Hvorfor kjører dere ikke åpne aktive diskusjoner om for eksempel hva brukerne vil ha på siden?
Vis hele sitatet...
Nå har andre dekket det meste av kritikken din, men jeg undrer litt på.. Hva er det som egentlig mangler, hva vil du endre utover gallerifunksjonen? En ting er å si at noen har tapt potensiale og at man ledelsen ikke hører på brukere, men kan du eksemplifisere dette så vi kan vurdere å gjøre konkrete tiltak?

Hvorfor mener du det ikke er gøy? Hvordan kunne freak utnyttet potensialet sitt bedre? Jeg skriver ikke dette defensivt eller passiv-aggressivt, jeg lurer genuint på hva du konkret mener vi kan/bør/må gjøre? Hjelp oss hjelpe deg og brukerne, for vi mods og opp har hvert vårt perspektiv, og vi diskuterer kontinuerlig endringer, så konkret feedback fremfor metadiskusjon om at endringer bør gjøres vil utrette mer
Vidarlo nevner IRC. Kan også legge til at der er faktisk folk fra forumledelsen tilgjengelig for chat sikkert 18 timer i døgnet, om ikke mer. Jeg har en IRC-klient på mobilen, hvilket betyr at hvem som helst kan nå meg på IM når som helst, så lenge jeg ikke sover eller er midt i noe viktig arbeid. Flere av oss dukker også opp på åpne treff i ny og ne, og er således tilgjengelig på et enda mer personlig plan. I tillegg kjører vi stadig vekk interne debatter på innspill fra brukere, både små og store saker. At vi er en veldig lukket gruppe høres derfor urimelig ut i mine ører, men det er klart at hvis man ikke benytter seg av disse mulighetene, så oppnår man heller ikke kontakt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Trådstarter
Hjertelig takk for svar alle dere. Jeg var mulig litt for hard med kritikken i førstepost, men står fortsatt for det jeg skrev.

Sitat av ztaale Vis innlegg
Nå er jeg bare en enkel mod, men jeg har litt tanker om dette..

Først og fremst, nFF er ett privililegium, ikke en rett het det "før i tia", jeg tenker enda sånn.

Jeg liker at det er seriøst, vil jeg ha det useriøst så stikker jeg hodet innom irc, 9gag, imgur eller 4chan osv. Om alt bare skal være semimoderert halvfjærnt vås så blir det jo bare samme jævla suppa overalt, nei takk. De av oss som er "oppdratt av nFF" er nok enige med meg vil jeg tro. Det er noen av oss.

Business perspektiv? Tror du dette forumet genererer eller har som mål å generere store mengder med kronasjer? Såvidt meg bekjent etter 13 år her på bruket er det langt ifra motivasjon til å holde på.

Mine tanker.
Vis hele sitatet...
Typisk små-frekt svar fra en moderator på Freak.

- nFF er ikke et slikt privelegium slik du fremstiller det. Vi er ikke i år 2003 lengre

- Tanken min er ikke å ha subreddits eller noe slikt her, men du får fortsette å overdrive.

- "...de som er oppdratt av nFF" Det bekrefter bare for meg at du virkelig ikke skjønner det. En ny bruker her driter i hvem "de gamle" er. Hvem tror du at du er egentlig?

Har du erfaring med å drive et forum i år 2016?

- Ja, business-perspektiv - og ikke sånn du tror Jeg jobber daglig i business-bransjen og jeg tror egentlig ikke at du kan en dritt når du ikke engang skjønner det åpenbare.
Sist endret av SkinnyPIMP; 18. oktober 2016 kl. 20:26.
Sitat av Nootropics Vis innlegg
Hvorfor i alle dager ble Galleriet som var her for 7-8 år siden-ish fjernet?
Vis hele sitatet...
Når vi hadde galleriet var det pga at det var få andre steder å enkelt legge fra seg et bilde. Siden den tid har det kommet opptil flere gode bildetjenester (og mange dårlige), så det er ikke like stort behov for det. Jeg minnes også at det var noen som lenket direkte til et bilde og hadde 10k-ish visninger på få timer, noe som igjen gikk utover forumet og brukerne.


Sitat av Nootropics Vis innlegg
Jeg mener at ledelsen i Freak.no har mista piffen helt. Dette forumet var så mye, kunne blitt større - men ble så lite.
Vis hele sitatet...
Det har aldri vært meningen å være den største eller den som dekker alt. Vi ønske(r/t) heller et snevert forum som dekket mye av noe enn et forum som dekker litt av alt. Det kommer også nye brukere hver dag og har gjort det hele tiden. Ikke ille sett ut i fra at det aldri har vært reklamert for forumet.


Sitat av Nootropics Vis innlegg
Hvorfor har Freak-ledelsen vært så stadig opptatt av å holdet forumet seriøst, når det går utover brukere - ikke minst utover dere selv fra et business-perspektiv?
Vis hele sitatet...
Eksakt hvordan taper vi på at dette er et forum med seriøs tone? Den vil jeg gjerne ha en forklaring på.

Sitat av Nootropics Vis innlegg
Klar skille mellom brukerne og ledelsens ønsker.
Vis hele sitatet...
Hvordan har du kommet frem til denne påstanden?
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Når vi hadde galleriet var det pga at det var få andre steder å enkelt legge fra seg et bilde. Siden den tid har det kommet opptil flere gode bildetjenester (og mange dårlige), så det er ikke like stort behov for det. Jeg minnes også at det var noen som lenket direkte til et bilde og hadde 10k-ish visninger på få timer, noe som igjen gikk utover forumet og brukerne.



Det har aldri vært meningen å være den største eller den som dekker alt. Vi ønske(r/t) heller et snevert forum som dekket mye av noe enn et forum som dekker litt av alt. Det kommer også nye brukere hver dag og har gjort det hele tiden. Ikke ille sett ut i fra at det aldri har vært reklamert for forumet.



Eksakt hvordan taper vi på at dette er et forum med seriøs tone? Den vil jeg gjerne ha en forklaring på.


Hvordan har du kommet frem til denne påstanden?
Vis hele sitatet...
Hehe, dette handler jo ikke om at brukere trenger et sted for å laste opp bilder men heller den gode stemningen det ga forumet deres. Har sett fler som har spurt om å få den tilbake så det er nok neppe bare i mitt hode.
Ang eksterne lenker,er jo mange mulige måter å stoppe det på og det tror jeg du vet godt.

Klart det skal være et seriøst forum men etter min mening så er det flere eller mange _små_ og store tweaks som Freak sårt trenger. Velger å ikke utdype særlig utover dette,ikke på åpent forum

"Eksakt hvordan taper vi på at dette er et forum med seriøs tone?"

Min mening er at dere er altfor seriøse og behandlingen av brukere går deretter. Hvordan vet jeg det? Jeg har sett det og sett andre klage på lignende + en dose common sense.
Det har skjedd tilfelle der en bruker har sett seg nødt til å bed en moderator roe seg ned pga. At vedkommende hadde en utrolig bråkjekk og frekk tone blant brukere som diskuterte.

Freak-ledelsen bør være mer avslappet men fortsatt ligge på et greit seriøst nivå. Tror alle ønsker en viss seriøsitet og jeg er ingen motstander av det.
Kan også nevne at det skal ingenting til for å gjøre "feil" her og derfor er ikke dette forumet særlig vennlig for forum-nybegynnere. Eller for de som er litt mer følsomme. Er kanskje en grunn til at det er så få kvinner her også (føles slik)?

Kan nevne et eksempel på den heftige modereringen jeg selv har opplevd: Skrev et langt innlegg tidligere i år som jeg hadde brukt masse tid og krefter på - Den ble slettet uten forvarsel, på grunn av at moderatoren var uenig èn halv setning i hele innlegget - og slettingen var utelukkende grunnet hans subjektive mening.
Måtte sende vedkommende en melding på forumet for å få tilbake den lange teksten, for så å endre den halve setningen. Og da var alt ok liksom Har også fler eksempler men det sparer jeg meg for.

Jeg er glad i Freak.no, jeg bare tror forumet kan forbedres veldig bare ved å gjøre enkle grep som moderatorer og admins. Er selv moderator på et annet stort forum og dette er bare min mening. Vil tro flere kjenner seg igjen her untatt ledelsen.
Sitat av Nootropics Vis innlegg
Klart det skal være et seriøst forum men etter min mening så er det flere eller mange _små_ og store tweaks som Freak sårt trenger. Velger å ikke utdype særlig utover dette,ikke på åpent forum
Vis hele sitatet...
Send det til en av oss på PM da. Hvis du har noen konkrete forslag som faktisk kan brukes til noe, så er det langt mer interessant og nyttig å høre om enn din generelle misnøye.
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Trådstarter
Min generelle misnøye.. Eller Freak's mangel på å opprettholde basic prinsipper og folkeskikk. Føler ikke for å gå særlig dypere via PM. Mye av det bør være åpenbart. Jeg ser heller ikke noe overbevisende tegn til at dere er videre mottakelige for kritikk, tips eller råd.

Final tip: Få fatt i en moderator/admin som kan en del om miljø på internett-forum på et dypere nivå. En i mitt mod-team gjør lange analyser av hvordan brukermassen endrer seg fra år til år. Så følger vi opp deretter. Skal det mer til å beholde en bruker i 2016, enn 2015 F.eks? I modteamet jeg er i så oppfordrer vi folk til å komme med sine meninger, ønsker og tanker ofte og på et generelt grunnlag så er det kritisk. Ønsker litt transparency og toldmodighet.

Som en vanlig bruker bør jeg ikke gjøre mer for dere annet enn at jeg startet denne tråden. Syns poengene mine står ganske greit forklart i førsteposten. Om dere er uenige - vel så er dere uenige. Jeg ønsker å forbli her uansett og det er mange fine brukere her som sørger for mye bra innhold å lese.

Det er kjipt å være the black sheep på forumet nå, men.
Det er flere måter å bygge verdi på. Mitt siste innlegg og takk for tiden dere tok til å svare meg uansett.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Mye å ta tak i. Jeg velger å ikke gå igjennom hvert eneste punkt i detalj, mest fordi det er vanskelig å skille ut punktene fra walls-of-text med mye synsing.

Galleriet
Jeg minnes vagt at i sammenheng med en oppgradering vi måtte utføre grunnet, vel jeg husker ikke men jeg antar sikkerhetshull, så fungerte det ikke når vi var tilbake. Det falt vel et stykke ned på gjøremållisten, og såvidt jeg husker var det noe issues med softwaren vi brukte. Jeg brukte noen uker på å kode min egen software, men på det tidspunktet var jeg ikke helt på seniorutviklernivå, og det ble med det dårlige forsøket.
Senere var det et par ting som endret seg som gjorde at vi ikke så på galleriet som nødvendig eller ønsket lenger. For det første finnes det nå et hav av bildeopplastningstjenester som dekker samme behov. Før fantes IKKE dette økosystemet på samme måte som idag. Det fantes selvfølgelig opplastningstjenester, men slik imgur og lignende var fremdeles i fremtiden. For det andre så var brorparten av bildene vanlig copypasta memes fra andre steder, og det tilfører lite verdi. For det tredje (som kanskje også er litt grunnen bak at punkt to finnes) så var tonen på forumet endret til å være litt mer voksen.
Galleriet hadde sitt sted og sin tid, men den er pdd borte blitt. Om det kommer noe lignende i fremtiden, who knows. Men jeg ser ikke helt det store poenget.

Sletting av tråder
Det er bra dekket over. Det jeg kan tilføye er at jeg også ikke er fornøyd med at slettede innlegg forsvinner i et sort hull. Dette gjøres noe med i softwaren som er under utvikling nå og som neste versjon av freak.no skal basere seg på. Tankegangen der blir at et slettet innlegg er et skjult innlegg med varsling til bruker, og at bruker kan se det og ha mulighet til å gjøre endringer som er påpekt av moderator, for så å bli puttet i modereringskø for godkjenning og visning. Så mer et samarbeid enn en enveisgate. Kildekoden blir etterhvert tilgjengelig, og også åpen for pull requests.

nFF hører ikke på brukerne
Ta en titt på navnet på underforumet denne tråden befinner seg i. Forøvrig lar masse-exodus og klagestorm etter at galleriet forsvant vente på seg. 8 år so far, men det kan jo hende hvilken dag som helst =)

Alle forumer har sine egne normer, egne målgrupper og egne regler. Også oss. Vi er fornøyd å være det vi er og er veldig fornøyd med å la andre være det de er.

Og som nevnt over; hvis du har konkrete forslag så er du mer enn velkommen til å presentere dem, om det så er offentlig, over PM eller
Sist endret av nso; 19. oktober 2016 kl. 01:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Trådstarter
Det var et seriøst og saklig avsluttende svar fra deg nso. Jeg støtter det du sier med sletting av tråder.

God natt.
Sitat av SkinnyPIMP Vis innlegg
Det er kjipt å være the black sheep på forumet nå, men.
Det er flere måter å bygge verdi på. Mitt siste innlegg og takk for tiden dere tok til å svare meg uansett.
Vis hele sitatet...

Du er ikke noe black sheep, og deler av kritikken din har gjenopplivet seriøs intern diskusjon hos oss. Særlig dette med tone og holdning. Det er noe vi selv har vært opptatt av, og som jeg mener har endret seg til det bedre de siste årene. At vi har et stykke igjen er det imidlertid ingen tvil om.

Den mer diffuse kritikken som går på at vi er for seriøse, at det er null rom for å ha det gøy, at vi ikke forstår oss på business-bransjen (hva nå enn det er) osv. er det vanskeligere å forholde seg til. Slik generell kritikk oppfattes fort bare som klaging, og dermed blir svarene også mer defensive. Vi skal svare deg høflig og saklig. Samtidig er det et element her av at man høster som man sår.

Takk for innspillene. Det er jo meningen at dette underforumet skal brukes, og vi håper folk fortsetter med det. =)
Sist endret av mentalmelt; 19. oktober 2016 kl. 10:34.
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Trådstarter
Hehe så bra. Flott å høre at dere tar opp dette internt også, for det viser jo at dere bryr dere om tilbakemeldingene dere får.
Skjønner hva du mener ang. Diffus kritikk fra meg egentlig. For min del er det ikke lett å svare på en slik måte at jeg ikke fremstiller det som om jeg prater for ALLE sammen her på forumet. For det er ikke meningen og en sånn person prøver jeg ikke å være. På den andre siden ønsker jeg ikke å ramse opp all min kritikk/synspunkt her på åpent forum foran brukere - og jeg er heller ikke i en posisjon der jeg kan uttale meg som f.eks en moderator som kjenner til det interne. Både teknisk og psykososialt.
Jeg tror det er mange psykologiske faktorer som ikke må oversees men som heller ikke er lett å identifisere uten videre.

ztaale mener jeg er et nett-troll men jeg bryr meg faktisk om Freak.no og det er derfor jeg tar opp alt dette.

Selv takk til dere i ledelsen som tar dere tid til å svare på min kritikk. Ønsker freak.no alt godt og det er mange bra personligheter her inne.
Sist endret av SkinnyPIMP; 19. oktober 2016 kl. 11:42.