Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5946
Jeg sender endel pakker til utlandet,noen rekommanderte,og noen vanlige uregistrerte.Og selvsagt vet jeg at en uregistrert pakke,er hva det er,nemlig uten sporing.Likevel får en alltid opp en dato som bekrefter når den er sendt fra avsenderland.
Personlig synes jeg det er kjekt å se at den har kommet på flyetMen det er nå meg da.
So far so good...
Men da jeg skulle se etter på en av pakkene mine,så jeg at den aldri hadde blitt registrert som sendt,men virket som den hadde blitt liggende en 3 ukers tid et sted.Jeg ringte da postens kundeservice,som hadde en ekstrem ovenfra og ned holdning,og jeg måtte jo forstå at en uregistrert pakke ikke ville inneholde en sted for sted sporing(!!).Ja,jeg har fullført grunnskolen så jeg er med på den..
Ingen argumenter nyttet da jeg sa jeg KUN var intressert i å se den vanlige datoen pakke forlot landet.Jeg hørte at kundebehandlers turtall gikk opp,og han ble ekstremt irritert.Jeg skulle få høre mer fra dem ble det sagt..
Lite skulle jeg ane..

Da jeg skulle sende en ny pakke i januar,så jeg at nå gikk det ikke lenger an å se noe som helst,det kom bare en sånn litt halvsur melding opp om at"ingen flere opplysninger kommer til å foreligge på denne sendingen".Den var håndskrevet til meg etter ordlyden å dømme.
Fikk bruke en venns adresse til neste pakke,og da fungerte alt som før.Pakke sendt fra avsenderland dato slik og slik.Forsøkte dette noen ggr,og det er nå fullstending på det rene at de datateknisk sett er istand til å blokkere min adresse,mail og/eller tlf nr.Er usikker på hvordan de gjør det..
Men sperret er jeg,for selv på en test på en rekommandert sending,kommer nøyaktig samme melding opp.Skreddersydd til å slenge i fleisen på meg,til alle formål.
Nå kan jeg jo ringe og forlange sporing på den rekommanderte sendingen da,men jeg er i det store og hele grenseløst indignert over hvordan de er istand til å sanksjonere en brysom kunde.
Det er tid for å sende en solid klage,men noen som har erfaringer med noe lignende?Noen i posten som jobber i administrasjon som vet hvordan denne skjulte "block- knappen til masete kunder"faktisk fungerer?
Posten vil ikke lenger ha kunder?Jeg er nå satt i skammekroken mens hele resten av norges befolking får den normale servicen deres.Hjelp!
Er det ulovligheter du har sendt eller bestillt? Eller ting som er litt på kanten?

Mulig du har fått postsperre.
Neida,ingen ulovligheter.Jeg har familie i USA,og sender litt.Bare snille ting som håndlagede duker etc Ingen postsperre,men en form for datateknisk sperre når jeg har fyllt ut tolldokumenter via postens nettside,.
Er det kun på 1 uregistrert pakke at du ikke får sjekket status? Og kan det hende at postens sporingstjeneste har gått ned akkurat når du forsøkt å sjekke? At posten har en "ignore knapp" for betalende kunder her jeg veldig liten tro på.

Andre tjenester som er langt mer kritisk er jo også støtt nede, som vipps og BankID. BankID er jo notorisk. Virker som den kneler minst 1 gang per måned. Ofte trøbbel med pålogging, verifisering av nettkjøp osv. Og slik har det vært i mange år uten at det skjer dramatiske endringer. Tenker at for tjenester som pakkesporing som ikke er like kritisk så må en vel kunne regne med at nedetiden er langt høyere enn på feks BankID?

Det å se sammenhenger også der det faktisk er noen sammenhenger er ikke et ukjent fenom. Kan det hende at det er det du opplever? At det hele egentlig bare er tilfeldig, at den samtalen du hadde med en suring på kundesenteret ikke har fått noen konsekvenser? Mest sannsynlig så har du snakket med førstelinjen, og om de makter å knytte skoene selv så har de kanskje hatt en bra dag? Eller sagt uten sleivspark, førstelinjen gjør det mest basic tinga. Resten går til andre. At de tar seg tid til å planlegge en kompleks "hevn" på deg fordi du faktisk ringte dem høres litt rart ut. Jobben dems er jo å besvare telefonen. Uten folk som deg som ringer så ville de kanskje måtte finne seg en annen jobb.
Jeg vil ikke si at noen har planlagt en kompleks hevn,men at den som satt med saken der og da hadde en mulighet til å legge inn et "standard svar"som siden blir aktivert hver gang jeg fyller ut mitt navn i tolldokumentene,og siden forsøker å spore.JA!Hevet over enhver tvil. Dette er ingen tilfeldighet.Jeg har sendt 4-5 pakker i julen og januar.Og testet ut grundig.Fra mitt navn er det ikke mulig å få annet opp enn "ingen flere opplysninger kommer til å foreligge på denne sendingen".Men endrer jeg litt på adressen,og bytter navn for anledningen,så går alt fint som før.Det blir gitt opplysninger om pakken er sendt dato slik og slik.No problems.Tilfeldig at "noe"var nede 5 ggr?Ikke i det hele tatt.
Førstelinjen har ikke peiling,sant nok.Hvordan og av hvem dette ble gjort,vet jeg ikke.Men jeg har samlet screenshots og har tenkt å sende dem hva jeg har i en klage.Tenkte bare å høre om noen har input her først.En venninne som er pensjonert postarbeider mener at dette her jeg snakker om,faktisk er mulig.Men det er en stund siden hun var i jobb,og posten avanserer,,dog ikke til det bedre.,etter hva jeg ser her,

Og da jeg testet ut med en rekommandert sending før helgen,men nummer UK#######NO,og så sjekket hvordan det går med den ved å søke opp nummeret?Hva tror dere står der?Jo,"ingen flere opplysninger kommer til å foreligge på denne sendingen""!Tilfeldig?Nedetid?Jeg har betalt 490 kr for en sending jeg har krav på sporing på..
Sist endret av Vikingprincess; 22. februar 2021 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja vel? Da er det spørs om ikke SkammeligNykter har rett da? At det du opplever har noe med deg å gjøre? At noe av det du sender eller mottar gjør eller har gjort at du er kommet på en liste. Så forresten du hadde en tråd om legemidler i posten for noen år tilbake, kan det hende at det er noe i den postsperren som ble nevnt lengre opp i tråden?

Igjen. En "ignore knapp" for brysomme kunder er jeg helt sikker på at posten ikke har. Enten så er det postsperre, datakrøll, covidtrøbbel eller bare en kjede tilfeldigheter som har rammet deg. Ingen blir blokkert fra kundeservice fordi at de brukte kundeservice, uansett hvor teite ting man spør om.

At du ikke får sjekket en rekommandert sending kan også ha med menneskelig svikt å gjøre. Kanskje noen tastet feil sifre eller at du leser feil sifre?

Det kan være en haug av grunner til at det har skjedd, bare ikke det du tror selv. For da ville jo kundeservice gravd sin egen grav, one call at a time. Og det virker ikke veldig trolig.
Jeg sa at jeg ikke hadde sendt noe ulovlig(men å gå i mine tråder,for å redusere min troverdighet??).Og selv om jeg hadde gjort det,hvor kommer postsperren inn?Pakkene går ut av landet,og havner der de skal.
Vel,jeg sender klagen og oppdaterer dere.
Tror du jeg sjekket for å redusere troverdigheten din? Jeg sjekket for å se om det kunne være noe med postsperren som ble lansert i tråden. Kanskje det ikke er posten som har noe feil, men at du tar tar ting i aller verste mening? Nå trodde du jo at jeg gjorde det som et forsøk på disskredittere deg, og det gjorde jeg altså ikke.

Jeg vet jo heller ikke hvor lenge folk blir stående på slike postsperre lister. Kanskje forever for alt jeg vet? Uansett, så tror jeg lite på at den sannheten du har funnet her er den egentlige sannheten.
Sist endret av _abc_; 22. februar 2021 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Posten samarbeider med Tollen som samarbeider med Palantir, bedre kjent som Cambridge Analytica (fra Facebook-skandalen) for dataanalyse.

Så de har absolutt verktøy for å automatisere slik forskjellsbehandling. Hvorvidt det faktisk skjer blir verre å avklare. Er nok forbudt, så rart om de skulle gjøre det.
Det er jo helt vanlig at rekommanderte sendinger mister sporing.

Når jeg får rekomanderte sendinger fra Sverige så blir noen av de oppdatert 1 gang på veien, andre blir oppdatert 2-3 ganger (som regel på Arlanda). Ved rekomanderte sendinger så får sendingen et nytt internt sporingsnummer når den beveger seg over landegrenser så det er ikke mulig å spore disse i særlig grad.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er jo helt vanlig at rekommanderte sendinger mister sporing.

Når jeg får rekomanderte sendinger fra Sverige så blir noen av de oppdatert 1 gang på veien, andre blir oppdatert 2-3 ganger (som regel på Arlanda). Ved rekomanderte sendinger så får sendingen et nytt internt sporingsnummer når den beveger seg over landegrenser så det er ikke mulig å spore disse i særlig grad.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at dem har sluttet å bytte sporingsnummer det siste året. Før skjedde det meg ofte når tollen "kikket" på posten min. Husk også at sporingen ofte ikke følger over landegrenser så du må spore hos det postverket som har brevet ditt nå. Tyskland er slitsom for der må jeg også vite dagen brevet er innlevert.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Min erfaring er at dem har sluttet å bytte sporingsnummer det siste året. Før skjedde det meg ofte når tollen "kikket" på posten min. Husk også at sporingen ofte ikke følger over landegrenser så du må spore hos det postverket som har brevet ditt nå. Tyskland er slitsom for der må jeg også vite dagen brevet er innlevert.
Vis hele sitatet...
Det har mer å gjøre med postsystemet.
Sporingskodene på rekomanderte sendinger er ikke internasjonale på samme måte som vanlige sporingsnummer så det er hvert lands interne systemer som gjelder ved rekomandert sending (sporing er ikke en del av tjenesten "rekomandert sending").