Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 7992
Jeg skal hjelpe min far å opprette en nettside for sitt enkeltmannsforetak. Nettsiden skal hovedsaklig bare være en informasjonsside med bilder, informasjon og kontaktinfo. Jeg ønsker å prøve å lage nettsiden selv før jeg eventuelt hyrer inn en profesjonell webdesigner.

Så har jeg noen spørsmål i forbindelse med dette:

1. Hvor oppretter jeg domene og hva er kostnad for dette?

2. Hvor kan jeg kjøpe program(?) for å lage nettsiden. Her er vi villig til å betale litt mer for et bra produkt som er enkel å bruke/gjøre endringer på og i tillegg har bra design.


Er det flere steg i prosessen med opprettelse av nettsted? Eller ting jeg må huske på?
Hei!
Du kan kjøpe ett domene (navnet på nettsiden) hos domenehoster. Selv bruker jeg proisp.no og opplever god service der.
Videre må du ha ett webhotell for å få nettsiden opp å gå. Det er her du lagrer selve nettsiden. Dette får du kjøpt som en tilleggspakke hos leverandøren du kjøper domenet hos. Hos Proisp.no koster det billigste 15 kroner per måned. For en veldig enkel nettside tenker jeg det er nok.

For selve nettsiden behøver du ingen program for å bygge nettsiden dersom du har grunnleggende kjennskap til webutvikling. Du kan enkelt finne ett open source design gratis på nett. Her er det tusenvis å velge i. Wordpress.com er en stor aktør i denne bransjen med mange flotte design. Dersom du er helt ny kan wix.com eller liknende tjenester være til god hjelp. Proisp har også en tjeneste for nettsidebygging og koster 468 kroner per år.

Dersom du ønsker å tilegne deg kunnskap og lære mer kan jeg fortelle deg at vi utvikler nettsider, ikke i egne program, men i tekstbehandlere. Der finnes det også uttallige tekstbehandlere spesialisert for webutvikling. For en nybegynner anbefaler Notepad++. Det du også da behøver er ett program som kan kommunisere med webhotellet ditt slik at du raskt og effektivt kan redigere nettsiden din. Jeg har brukt FileZilla til det i alle år. Det er effektivt og oversiktlig.

Om du har flere spørsmål besvares de med glede.
Mitt råd til folk som er i din situasjon er følgende:
Kjøp domenenavn på domeneshop
Opprett webside ved hjelp av Squarespace, grunnen til at jeg anbefaler Squarespace er at de har gode predefinerte design samt ok muligheter til å tilpasse.

Wix mener jeg lager websidene i React med CSR, dette anbefales IKKE mtp SEO.
Trådstarter
Sitat av OhHai! Vis innlegg
Mitt råd til folk som er i din situasjon er følgende:
Kjøp domenenavn på domeneshop
Opprett webside ved hjelp av Squarespace, grunnen til at jeg anbefaler Squarespace er at de har gode predefinerte design samt ok muligheter til å tilpasse.

Wix mener jeg lager websidene i React med CSR, dette anbefales IKKE mtp SEO.
Vis hele sitatet...

Dette høres enkelt og greit ut. Hva koster det for Squarespace? Finner ingen informasjon om priser der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Dette høres enkelt og greit ut. Hva koster det for Squarespace? Finner ingen informasjon om priser der.
Vis hele sitatet...
https://www.squarespace.com/pricing
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg skal hjelpe min far å opprette en nettside for sitt enkeltmannsforetak. Nettsiden skal hovedsaklig bare være en informasjonsside med bilder, informasjon og kontaktinfo. Jeg ønsker å prøve å lage nettsiden selv før jeg eventuelt hyrer inn en profesjonell webdesigner.

Så har jeg noen spørsmål i forbindelse med dette:

1. Hvor oppretter jeg domene og hva er kostnad for dette?

2. Hvor kan jeg kjøpe program(?) for å lage nettsiden. Her er vi villig til å betale litt mer for et bra produkt som er enkel å bruke/gjøre endringer på og i tillegg har bra design.


Er det flere steg i prosessen med opprettelse av nettsted? Eller ting jeg må huske på?
Vis hele sitatet...
Idag er det nok enklest å bruke "ferdige oppsett". Det er hundrevis av forskjellige cms løsninger, ofte i open source versjoner som lar deg redigere selve sidene omtrent som du redigerer et word dokument, valg av fonter, plassering av tekst og bilder, legge til flere sider etc. Du har fått flere tips, blant annet wordpress så jeg.

Squarespace er vel såvidt jeg skjønner en readymade cms løsning, der de hoster siden for deg, fikser domenenavn osv. Du har kun en aktør å forholde deg til, en fast pris per måned og du kan endre og justere websidene så mange ganger du selv ønsker. Aldri brukt den selv men det jeg så når jeg tittet just nu, virket squarespace veldig grei og prisene var også ok.

Om du ønsker å teste ut forskjellige design og leke litt med oppsett, fargevalg, grafikk, menyer osv så kan du jo laste ned en cms løsning og bare kjøre den lokalt på pc nå mens du tester. Da forstår du raskt gangen i det og det vil være rimelig likt tror jeg på squarespace, eller essensen i det vil være rimelig likt, GUI og slikt kan jo være forskjellig. Men både hvordan du lager sider, redigerer tekst og plasserer bilder vil være temmelig likt.
Sist endret av _abc_; 15. juli 2020 kl. 22:09.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Squarespace er vel såvidt jeg skjønner en readymade cms løsning, der de hoster siden for deg, fikser domenenavn osv. Du har kun en aktør å forholde deg til, en fast pris per måned og du kan endre og justere websidene så mange ganger du selv ønsker. Aldri brukt den selv men det jeg så når jeg tittet just nu, virket squarespace veldig grei og prisene var også ok.
Vis hele sitatet...
Så jeg trenger ikke kjøpe domene hos Domeneshop f.eks.? Squarespace ordner alt?


Jeg trenger ikke kompliserte greier, og det er som sagt kun en informasjonsside for enkeltmannsforetaket. Det eneste er at jeg ønsker at man skal kunne velge tre forskjellige språk på siden. Norsk, Engelsk og Tysk. Det er i forbindelse med turisme og utleie.
Ja squarespace selger også domenenavn. For nye kunder så var domenenavn inkludert i prisen. Tror det stod at det fornyes automatisk hvert år til gjeldende priser men jeg tok ikke noe dypdykk på siden for å sjekke hva prisene blir for domenet neste år, men du får lete eller kontakte dem så får du nok raskt på plass alle detaljer. Skal dere ha booking på selve nettsiden, slik at feks tyskere kan booke seg hos dere direkte via web? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke så noe konkret om at de har løsninger for online booking. Mulig de har men for alt jeg vet så skal dere ikke noe online booking?

Aldri brukt dem men det så veldig lovende ut til en grei pris. Er jo bare å teste ut, om dere ikke liker dem så bare endrer dere til noe annet etterhvert. Det viktigste er vel at dere kommer igang. Får startet med å lage websiden, få den publisert og indeksert slik at folk faktisk kan finne frem til web'n deres. Om det dere driver med har mye konkurranse bør dere vurdere å ta grep for å få litt enkel SEO, trenger ikke gå all-in-bananas der folk lover gull&grønne skoger for kun en liten formue i betaling, mye dere kan gjøre selv også.
Sist endret av _abc_; 16. juli 2020 kl. 01:27.
Skal du ha norsk TLD må du bruke en norsk tilbyder som domeneshop.

Kan også være greit å nevne at for noen virksomheter er slike proprietære løsninger en dårlig langsiktig plan.
Er det noe funksjonalitet du har behov for, er det ikke akkurat bare å lage den slik som med OSS CMS.

En god tilnærming til å velge riktig løsning for dere er å lage en kravspecc som tar for seg dagens behov og gjerne behov i fremtiden. Deretter finner dere en løsning som dekker behovene deres.

Har dere f.eks behov for funksjonalitet rundt booking, kan det være at det setter store begrensninger for hvilke løsning dere kan velge. Har dere kun behov for en informasjonsside med kontaktskjema er det noe alle slike løsninger vil støtte.
Sist endret av OhHai!; 16. juli 2020 kl. 09:31.