Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  629 194874
Sitat av AnaMorph0s|s Vis innlegg
Tragisk. Håper velgere rømmer fra AP til høsten. Sosialdemokratiet er offisielt dødt.
Vis hele sitatet...
Men nå er det jo INGEN jeg vil ha til makta i hvertfall.

Velger du Rødt og Moxnes vil skattenivået øke til det drastiske
Får MDG makta kan fossilbiler bli forbudt i morra
Går du for AP så ender vi opp i et samfunn som består av streik og lønnsforhandlinger
Venstre sier seg selv ikke går ann

Erna Solberg får hvertfall ikke min stemme


Nei jeg stemmer nok på katta til naboen ved neste valg
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Da var det offisielt.

https://www.vg.no/nyheter/i/zgK0Ww/a...er-rusreformen

Får vel begynne å plante grammere på politikerne..
Vis hele sitatet...
Trenger ikke plante noen ting som helst. Skal heller begynne å skrive på Twitter hver gang jeg hører rykter om Arbeiderparti-politikere som digger cola på nachspiel, de stemmer som regel uansett
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg er ikke helt enig salgs argumentene her! Dette er grensene for hva som går som legemidler og brudd på narkotikalovgivningen


Også må man se det økonomiske aspektet her, for en som er litt hardt utpå er ute etter en kvantumrabatt. Jo mer du kjøper desto lavere pris pr g vil du få.

Fuck it, hvis crew mener denne bryter med pris diskusjons regelen, so be it


Ta kokain, relativt dyrt uansett mengder. Men gjennomsnittspris i mitt fylke for 5 gram er mellom 3-3.500 og det er det billigste jeg har hørt om. Men fælt få kjøper til 1500 her

Dvs 1000 kr pr er stedet man bør ligge på 5G (det er forøvrig omtrent den samme prisen som i for eks nederland)

Det vil ca gi en fortjeneste på 300 pr, men det er jo ingen som kjøper 5G uten å ta til seg noe selv. Mtp straffen man får for å SELGE (husk salg skal ikke bli avkriminalisert)

Det vil gi en mye høyere bot enn hva den 5’ern kosta opprinnelig. I mitt hode så får jeg ikke det regnestykket til å gå opp. Da kostnaden å drive butikken overgår inntjeningen)

Jeg mener vi bør fortsette å ha de terskelverdiene som er lagt fram, jeg tar ikke heroin. Men jeg syns også verdiene der i utgangspunktet blir for lave.
Vis hele sitatet...
Ja det er og et godt poeng med kvantumsrabatt mange som er hardt utpå trenger, men det hadde vel ikke vært umulig å vurdere hvert enkelt tilfelle hos de som ble tatt? Tenker på de som blir tatt flere ganger med mengder som potensielt kan brukes til salg. Se historikk, helsehistorikk, tidligere registrert rusproblematikk eller ikke osv?

Vet at salg ikke blir avkriminalisert men har vært tungt i gamet og vet at mange dealere vil gjemme seg bak "personlig bruk"
Når man vet hvor kyniske de på topp er og påvirker de nedover til å bli og har sett folk daue som fluer rundt en av rusmidler som kokain, ghb og mdma er det vanskelig for meg å gi tommel opp for signalet det sender ved å avkriminalisere sånne mengder.

Broren min døde av kokainoverdose og selvom jeg ikke var eldre enn 16 når jeg solgte et og et gram speed selv vil jeg at samfunnet skal forhindre på alle måter vi kan at flere unge eller voksne dør, eller i utgangspunktet begynner å eksperimentere med disse rusmidlene..
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For ordens skyld støtter jeg en rusreform og absolutt mer hjelp til de som trenger, men det er kvota på de tyngste stoffene utenom heroin jeg ikke er komfortabel med. Tenker også at det burde kunne gjøres individuelle vurderinger i forhold til hvem som skulle fått hjelp, og hvem som skulle fått straff og hjelp.
Godt innlegg fra venstre nå https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...rpartiets-svik
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Avkriminalisering for "harde brukere". Uten noen definisjon på hva harde brukere er, hvordan man skal kunne skille "hardt bruk" fra rekreasjonell bruk eller hvem som skal skille disse.
Vis hele sitatet...
Det blir jo en viktig utredning isåfall for partiet å gjøre rede for hvordan kan fungere i praksis. Om det fins en god løsning på dette skillet eller om det blir "umulig", foreløpig holder jeg en finger på at det kunne vært mulig.
De vil la de tyngste narkomane slippe straff, og straffe alle andre..

Lurer på hvor grensa går for hvem som blir ansett som narkomane.

Eventuelt kan de jo avkriminalisere speed og heroin.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det er og et godt poeng med kvantumsrabatt mange som er hardt utpå trenger, men det hadde vel ikke vært umulig å vurdere hvert enkelt tilfelle hos de som ble tatt? Tenker på de som blir tatt flere ganger med mengder som potensielt kan brukes til salg. Se historikk, helsehistorikk, tidligere registrert rusproblematikk eller ikke osv?

Vet at salg ikke blir avkriminalisert men har vært tungt i gamet og vet at mange dealere vil gjemme seg bak "personlig bruk"
Når man vet hvor kyniske de på topp er og påvirker de nedover til å bli og har sett folk daue som fluer rundt en av rusmidler som kokain, ghb og mdma er det vanskelig for meg å gi tommel opp for signalet det sender ved å avkriminalisere sånne mengder.

Broren min døde av kokainoverdose og selvom jeg ikke var eldre enn 16 når jeg solgte et og et gram speed selv vil jeg at samfunnet skal forhindre på alle måter vi kan at flere unge eller voksne dør, eller i utgangspunktet begynner å eksperimentere med disse rusmidlene..
Vis hele sitatet...
Da gjør man jo nesten det samme som i dag, lager en gråsone for politiet. Loven skal og for alltid være lik for alle.

Hvis man har historikk med salg, da starter det en etterforskning da. Hvis man avkriminaliserer så har de jo fått mye bedre tid til å etterforske akkurat disse sakene.

Trist å høre om broren din, selv har jeg hatt kamerater som har mistet livet til dop. Kan ikke forestille meg hvordan det er når det er snakk om familliemedlemmer. Men har også hatt kamerater som har tatt selvmord fordi de ikke ville leve med skammen mtp hvor uglesett narkotika er for samfunnet. Og mitt håp oppi en avkriminalisering er også å få tatt vekk den skammen. Men i dagens samfunn så er det vel i hovedsak to grunner som gjør dette farlig (tatt vekk betraktningen rottegift, startgass eller hva det enn er cutta med)

1. kjøpe dop på gata (ser du hvordan mengde begrensingen spiller inn her)
2. og bli tatt av politiet
Er det noen som vet hvor man kan finne ut hvilke delegater som stemte nei?
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
Da gjør man jo nesten det samme som i dag, lager en gråsone for politiet. Loven skal og for alltid være lik for alle.

Hvis man har historikk med salg, da starter det en etterforskning da. Hvis man avkriminaliserer så har de jo fått mye bedre tid til å etterforske akkurat disse sakene.

Trist å høre om broren din, selv har jeg hatt kamerater som har mistet livet til dop. Kan ikke forestille meg hvordan det er når det er snakk om familliemedlemmer. Men har også hatt kamerater som har tatt selvmord fordi de ikke ville leve med skammen mtp hvor uglesett narkotika er for samfunnet. Og mitt håp oppi en avkriminalisering er også å få tatt vekk den skammen. Men i dagens samfunn så er det vel i hovedsak to grunner som gjør dette farlig (tatt vekk betraktningen rottegift, startgass eller hva det enn er cutta med)

1. kjøpe dop på gata (ser du hvordan mengde begrensingen spiller inn her)
2. og bli tatt av politiet
Vis hele sitatet...
Det er et veldig godt poeng for rusreformen at det blir lavere terskel å be om hjelp og mindre tabu og stigmatiserende å være avhengig, det syns jeg bare skulle mangle! Men ettersom nåværende regjering er den som skaper større klasseskille, legger ned tilbud for de alvorlig psykisk syke som trenger hjelp både ved å legge ned DPSer og plasser på psykiatrisk avdeling på sykehusinstitusjoner har jeg null tro på at bare en rusreform hadde fikset problemet for alle som trenger hjelp. Til det må det en total omveltning av systemet og ombevilgning av penger til! Da nytter det ikke å holde på som nå med å si oops vi har ikke nok penger til å bruke på psykisk helse i statsbudsjettet så derfor må tilbud legges ned, mens de også gir lavere skatter til den rikeste 1% i landet som glatt kunne gått til å forbedre tilbudene. Er så trist men håper på et regjeringsskifte nå så prioriteringene kan snu til det bedre for samfunnet og de svakeste og sammen med det vil det nok komme en rusreform som er bra når samfunnet også er bedre rustet til å ha og gi de hjelpetilbudene og oppfølgingen som trengs! Mange vil ikke ha hjelp så kunnskap og skadeforebygging må tidlig inn i skolen uten at det blir en skjennepreken fra en pensjonert snut som kommer på skolen en time som tidligere generasjoner har hatt og som vi vet ikke hjelper. Jeg gleder meg til valgresultatet til høsten!
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
Men nå er det jo INGEN jeg vil ha til makta i hvertfall. Velger du Rødt og Moxnes vil skattenivået øke til det drastiske
Får MDG makta kan fossilbiler bli forbudt i morra
Går du for AP så ender vi opp i et samfunn som består av streik og lønnsforhandlinger
Venstre sier seg selv ikke går ann

Erna Solberg får hvertfall ikke min stemme


Nei jeg stemmer nok på katta til naboen ved neste valg
Vis hele sitatet...
Hvis du er blandt den rikeste 1% i landet vil skattene dine øke med Rødt, ikke ellers. Er du blandt de økonomisk vanskeligstilte vil skatten din bli lavere med rødt.
Det vil være en overlapping med MDG men mange tiltak som vil bli sett på som drastiske men som uansett hadde skjedd før eller senere samme hvem som satt med makta..
AP har gitt etter for mye av høyrepolitikken men i forhold til det du nevner om streik og lønnsforhandlinger er det bare bra at arbeiderklassen får mer verdige lønninger tilpasset dagens utgiftsnivå i samfunnet skjønner ikke hvorfor du syns det er negativt selvom mye annen AP politikk kan kritiseres og ikke sies å være rettferdig.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Betyr dette altså at rusreformen absolutt ikke har en mulighet i år?
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høye vil forhandle med AP.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Betyr dette altså at rusreformen absolutt ikke har en mulighet i år?
Vis hele sitatet...
Nei, men det gjør det veldig usannsynlig. Det vil enten kreve et kompromiss som vil gjøre at ap kan stemme for, eller at arbeiderpartiets partipisk har sluttet å virke .
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men ettersom nåværende regjering er den som skaper større klasseskille
Vis hele sitatet...
Pøh! Joda, de gjør kanskje det. Men det er vel nesten også jobben deres. Problemet er at dette skillet har vokst jevnt og trutt siden 70-tallet, og AP har stått bak rattet i mye av denne perioden.

har jeg null tro på at bare en rusreform hadde fikset problemet for alle som trenger hjelp. Til det må det en total omveltning av systemet og ombevilgning av penger til!
Vis hele sitatet...
Ja, og den omveltningen starter med en reell rusreform. Regel nummer en er at man får ikke i pose og sekk. Så lenge vi bruker straff vil vi aldri få omsorg. Vi kommer til å fortsette å sende politiet etter rusmisbrukere i troen på at da er jobben gjort. Og ikke begynn med politiets forebyggende arbeid. De er og blir en hammer og ser på alle problem som spiker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du er blandt den rikeste 1% i landet vil skattene dine øke med Rødt, ikke ellers. Er du blandt de økonomisk vanskeligstilte vil skatten din bli lavere med rødt.
Det vil være en overlapping med MDG men mange tiltak som vil bli sett på som drastiske men som uansett hadde skjedd før eller senere samme hvem som satt med makta..
AP har gitt etter for mye av høyrepolitikken men i forhold til det du nevner om streik og lønnsforhandlinger er det bare bra at arbeiderklassen får mer verdige lønninger tilpasset dagens utgiftsnivå i samfunnet skjønner ikke hvorfor du syns det er negativt selvom mye annen AP politikk kan kritiseres og ikke sies å være rettferdig.
Vis hele sitatet...
1% rikeste?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...XQXtnFTpaQzubI

Ser det ut som 1% av landets rikeste? Mer som langt over halvvparten av befolkningen


Jeg er også veldig enig i det du sier om DPS osv. men husk at det blir lagt for mye penger i håndhevingen et cetera for drugs. Så det er penger man heller kan bruke der, eller så er det også som du sier snakk om prioriteringer.

Vi har et større oljefond enn Dubai (mest fordi de putter penga i lomma til familier og venner men nok om det)

Vi kunne faktisk hatt råd til både straffeforfølging av brukere og hjelpe opplegg til de som trenger det

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du er blandt den rikeste 1% i landet vil skattene dine øke med Rødt, ikke ellers. Er du blandt de økonomisk vanskeligstilte vil skatten din bli lavere med rødt.
Det vil være en overlapping med MDG men mange tiltak som vil bli sett på som drastiske men som uansett hadde skjedd før eller senere samme hvem som satt med makta..
AP har gitt etter for mye av høyrepolitikken men i forhold til det du nevner om streik og lønnsforhandlinger er det bare bra at arbeiderklassen får mer verdige lønninger tilpasset dagens utgiftsnivå i samfunnet skjønner ikke hvorfor du syns det er negativt selvom mye annen AP politikk kan kritiseres og ikke sies å være rettferdig.
Vis hele sitatet...
Og bare for å legge til, jeg er medlem av AVD 614, men er imot at det er LO som skal bestemme lønnsnivå.

Høyere lønn, gir dyrere varer og tjenester. Og til slutt så er det en del tjenester som folk finner ut kan gjøre selv.

Hadde vi heller latt bedriftene selv bestemme når ansatte går opp i lønn eller ta interne forhandlinger så hadde vi hatt et mye mer bærekraftig næringsliv
Sist endret av 420master; 16. april 2021 kl. 20:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er bare trist. Jeg er genuint lei meg faktisk.
Fryktelig trist dag for syke folk som trenger hjelp. Null fremtid i sikte!

Jeg hadde håpet å snart kunne søke hjelp for rusmissbruket mitt, men det ser ut til at jeg må ruse meg videre i skjul i frykt for å få et vanskeligere liv enn jeg allerede har.
tipot: Du må jo forstå at det er til ditt eget beste...

Dagens rusomsorg vil i fremtiden settes i samme bås som psykiatri og barneoppdragelse for 100 år siden.

Min spådom for hva SP og/eller AP klarer å koke sammen:
Deres forslag blir en omtrentlig oppsummering av dagens praksis slik politiet liker å fremstille den. I praksis vil det være stø kurs, skjønnet de utviser vil stort sett gå til de mest resurssterke mens de plager livet av de svakeste. Og helsevesenet vil bare trekke på skuldrene siden dette primært er politiets jobb.
Sist endret av Fulmen; 16. april 2021 kl. 23:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta seg en liten J? Nay! Drepe babyer? Yay! Hilsen AP
BRAND ∞ STRONG
Sitat av smetti Vis innlegg
Ta seg en liten J? Nay! Drepe babyer? Yay! Hilsen AP
Vis hele sitatet...
Det er litt middelaldersk å likestille abort med drap syns du ikke?
Tror du ikke de som må gjennom dette har det jævlig nok fra før?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er litt middelaldersk å likestille abort med drap syns du ikke?
Tror du ikke de som må gjennom dette har det jævlig nok fra før?
Vis hele sitatet...
Det er jo derfor jeg aldri spiser egg!

Tilbake til saken

Jeg har i løpet av den siste timen blitt i mot rusreform. Så lenge den håndhevende makt(PURKEN) holder seg til gjeldende retningslinjer.

https://www.dagbladet.no/meninger/ri...abruk/73638965
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg har i løpet av den siste timen blitt i mot rusreform. Så lenge den håndhevende makt(PURKEN) holder seg til gjeldende retningslinjer.
Vis hele sitatet...
Det er som å tro på julenissen. Hvorfor skulle de begynne med det nå sånn helt plutselig?

Se hva de gjør med de prostituerte. Salg av sex er lov, så de truer heller huseierne med hallik-paragrafen. Horer hører tydeligvis hjemme på gata...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det er som å tro på julenissen. Hvorfor skulle de begynne med det nå sånn helt plutselig?

Se hva de gjør med de prostituerte. Salg av sex er lov, så de truer heller huseierne med hallik-paragrafen. Horer hører tydeligvis hjemme på gata...
Vis hele sitatet...
Det står 15 april, ikke 1 april. Hvorfor skal jeg tro at Dagbladet lyver om hva slags beslutninger riksadvokaten tar?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det står 15 april, ikke 1 april. Hvorfor skal jeg tro at Dagbladet lyver om hva slags beslutninger riksadvokaten tar?
Vis hele sitatet...
er vel mer at de fleste tror at det ikke kommer til å skje noe, dog håper på at de forbedres seg på det området, men har mine tvil sånn sett
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er litt middelaldersk å likestille abort med drap syns du ikke?
Tror du ikke de som må gjennom dette har det jævlig nok fra før?
Vis hele sitatet...
Nå ja. Ikke at apper eller sider hvor kvinner forteller er representativt for alle, men ikke sjeldent en ser jenter på sin 3-4 abort, og at det ikke er noe dem anser som større problem enn å ta en p-pille. Bare på appen Jodel er det mange oppstemmer og kommentarer for jenter som ikke anser det som jævlig i det hele tatt.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Nå ja. Ikke at apper eller sider hvor kvinner forteller er representativt for alle, men ikke sjeldent en ser jenter på sin 3-4 abort, og at det ikke er noe dem anser som større problem enn å ta en p-pille. Bare på appen Jodel er det mange oppstemmer og kommentarer for jenter som ikke anser det som jævlig i det hele tatt.
Vis hele sitatet...

For å bare svare kort på svaret ditt så er gjelder ikke dette ALLE kvinner, og forresten så er det ikke dette tråden handler om. (IKKE ALLE HAR JODEL) Å ha forståelse derimot, er en mangel i dagens samfunn.

Jeg er utrolig skuffet og lei meg over at reformen gikk til grunne. Det virker som Støre har lukket ørene sine og aldri genuint hatt en forståelse. Vel, det overrasker egentlig ikke, politisk spill nok en gang.

Lenge leve dobbeltmoralen, der drita folk som ødelegger og får lov å gå å skrike, knuse glassflasker og gjøre faenskap, mens cannabis røykere må få bot for at vi sitter der å ja...Drikker en brus i parken og slapper av i stillhet, politiet kommer kjørende forbi og tauer oss inn med bøter...
Det er så mye jeg vil skrive, men jeg er så lei meg og paff av hele rusreformen.
Jeg fatter faen ikke at et parti som ikke er i regjering kan ødelegge for den største sosialpolitiske reformen siden homofili ble lovlig. At Støre gjør dette for å blidgjøre tullingen Vedum gjør det enda verre. innerst inne vet han hva som er best. Han tør bare ikke stå for det pga kommende valg.

Her er det SP, FrP og AP som er imot. Skulle vært partiene i regjering som bestemte slik. Politikerforakten blir bare større når slike ting skjer..

At hen som velger å ta seg en luring om kvelden, kan risikere å få ødelgat livet totalt er så overformynderi at det halve er nok. Imens fortsetter helgefylla å ta liv hvert år. For ikke å snakke om alle de personlige tragediene alkohol fører med seg..

Måtte alle i AP få verkende hemoroider resten av sine liv!!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fint med et saklig innlegg til det jeg skriver! Straff er forebyggende, men vi vet at det ikke er forebyggende på alle. Holdninger, kunnskap og bedre psykisk helsevesen helt fra barnehage og barneskolealder er andre viktige forebyggende tiltak jeg ville ønsket det ble mer ressurser på.
Det med at mange her inne skriver at de vegrer seg for å fortelle lege eller psykolog om rusbruket sitt er et problem som henger sammen med førerkort, reseptbelagte medisiner med misbrukspotensial og barneomsorg, utover det så er det ingenting legen kan bruke mot deg men generelt trenger folk å få mer tillitt til psykolog og ikke tro at alle er ute etter å ta en. Ja det skjer desverre at folk mister førerkortet men det ville ikke vært endra av at så mange doser av rusmidlene ble avkriminalisert for de ville vært like farlige å kjøre på fordet.

Hvordan man skal vurdere hvem som trenger hjelp og hvem som trenger straff er vanskelig og det er som du sier ikke så lett at man bare kan gi de som ser shabby og på kjøret ut hjelp og anta at velkledde vanligperer ikke trenger hjelp. Jeg tenker kanskje en måte å kartlegge på vil være historikken til hver enkelt, kartlegge andre diagnoser, bakgrunn, livssituasjon og også vurdere antall ganger man blir tatt og hvor store disse mengdene er og hvilket rusmiddel det er snakk om. En som har ti gram hasj hjemme i skuffen trenger ikke være en som er på kjøret og må ha hjelp, heller ikke en som får straff , det får man ikke i dag med den mengden heller, men det er mengden da spesifikk kokain, ghb og mdma som er foreslått i utkastet til rusreformen som jeg mener vil bidra til mer salg og mer misbruk av disse stoffene.
Stoffer som kan være farlige og dødelige og som jeg syns ville vært mer forsvarlig med lavere kvote i rusreformen enn sånn utkastet er satt opp slik at rusreformen ikke vil føre til åpning for mer salg og misbruk av de. Heroin er en avhengighet som bør få hjelp ikke straff og jeg føler jeg kan resonnere med hele innlegget ditt men så mange brukerdoser ghb, Molly og kola er det som kludrer til reformen for meg. Er ellers helt enig i alt du skriver om kunnskap og bedre opplæring som svært viktig både forebyggende og skadereduserende arbeid.
Vis hele sitatet...
Hvordan er straff forebyggende? Det finnes nok folk som aldri ville funnet på å prøve illegale stoffer, men straff tviler jeg på er grunnen til det. Eller det er ihvertfall ikke det som veier tyngst. Folk vet at «narkotika» er farlig. De trenger ikke trussel om straff for å skjønne det. Det er det jeg mener med at vi undervurderer våre unge håpefulle. De er ikke dumme og de sitter med all verdens informasjon mellom fingrene uansett. Da er det ikke cringete videoer fra politiet som sier at hvis du prøver litt hasj så kommer vi og tar deg som er utslagsgivende.

Og de mulige konsekvensene du snakker om fra leger og psykolog, det er ikke akkurat småtterier. Tap av førerkort kan bety tap av jobb og levebrød. Tap av omsorgsretten trenger ingen videre forklaring annet enn at det selvfølgelig vil være svært traumatiserende for foreldrene og IKKE MINST barna. Og hvis ulykken skulle være ute og smertene er uutholdelige, og du da møter en lege som ikke vil hjelpe deg med smertelindring pga tidligere eller til og med pågående rusproblemer så er det et veldig stort problem. Nå skal jeg prøve å ikke komme med for mye anekdoter, men jeg vet om hvertfall et par bekjente av meg som ikke fikk tilstrekkelig smertelindring etter stygge beinbrudd og nakkeskade rett og slett pga pasientenes tidligere historie med rusproblematikk. Dette er ikke bagateller, og å be folk bare stole mer på dem er å forenkle problemet litt vel mye.

Og hvorfor er det en så utbredt oppfatning om at folk som bruker illegale rusmidler setter seg bak rattet uten å tenkte på noen andre. Alkohol har vært og vil alltid være det farligste middelet i trafikken. Jeg skal ikke klage engang, jeg ble tatt for promillekjøring i 05 og ble dømt for det samt mistet førerkortet i 2 år. Helt greit, jeg utsatte andre for fare og jeg tok den straffen på strak arm. Fast forward til 2018 da jeg ble lagt inn til avgiftning for heroin på Aker sykehus. Legen kalte meg inn på teppet med hod backup av 3 mannlige sykepleiere og fortalte at førerkortet kommer til å bli inndratt. DPS hadde allerede advart meg om det så jeg tok det pent, men jeg var ikke enig. Jeg hadde jo ikke kjørt rusa siden 05, i alkoholrus. Mitt tilfelle kan vel forsvares pga tidligere ruskjøringsdom. Men hva med alle de andre som bare mister førerkortene sine uten noen gang å ha kjørt i beruset tilstand? Det er bare ikke riktig, og det har vært basert på en feilaktig og foreldet antagelse om noe de kalte «kronisk rus» pga cannabis. Tull!!

Og du skriver at en måte å finne ut hvem som har problemer og hvem som «bare tøffer seg» som en eller annen politiker sa skal være å kartlegge livssituasjon, diagnoser, hva slags stoff, hvor mange ganger i kontakt med politiet da eller? Hvor mye info om privatpersoner skal da politiet ha og kunne ta en vurdering ut ifra? Jeh bare skjønner ikke hvordan dette kan la seg gjennomføre.

Det ble skrevet i en avis at man risikerer da at det vil lønne seg å si man trøkker 40 gram heroin og 100 piller i seg hver dag da(satt på spissen) for å prøve å overbevise om at man har et problem og ikke bare er en vanlig ungdom som bare ville ha det litt ekstra gøy en helg.

For dette handler også om vanlige mennesker. Mennesker som ville klart seg helt fint uten å bli verken huka inn av politiet eller kartlagt for å bli tvunget til å stå foran en nemnd med boksmarte bedrevitere.

Igjen, vis meg noe som sier at straff fungerer. Hvorfor må det straffes? Hvorfor kan ikke feks en som meg ansettes i en oppsøkende rolle hvor jeg kan snakke med de som er på vei utpå? Jeg vil virkelig være med på å hjelpe, men jeg vil ha politiet så langt unna som det går an.

Du har rett i at forebygging må starte tidlig, men den må skje på en måte som gjør at elevene lytter og ikke sukker over den samme gamle tralten om at «drugs are bad» og at «politiet truer med å ta deg». De trenger forståelsesfulle voksne som snakker med dem og ikke dømmende voksne som snakker til dem. Jeg kan garantere at hele 0% av ungdommen ønsker et rusproblem, men vi må faen meg respektere dem nok til at vi hvertfall gir dem sannheten.
Sist endret av Myoxocephalus; 17. april 2021 kl. 22:30. Grunn: Korreksjon etter forespørsel
Vi har levd i en eller annen form for forbudstid i over 100 år. Først med alkohol, og der så de det samme som vi ser med rusmidler i dag. Folk drakk seg heller blinde på andre ting og mafiaen og resten av underverden tok over kontrollen på produksjon og salg. De var heller ikke reservert mot å skyte ned folk på åpen gate.

Historien gjentar seg nå altså gang på gang. Så nei, straff virker ikke forebyggende annet enn en og annen stakkarslig 6’er elev.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Overtramp fra politiets side er grundig dokumentert i det siste fra Twitter konto "littufinkanskje".
De tøyer regler, uten å måtte stå til ansvar for det, på området de også ønsker å politisk styre.
Sviket fra resten av samfunnet eR enormt!
De er garantister for at overgrepene fortsetter, de er klassekamerater til en mobber de fortier.
Det var en forferdelig trist dag i går. At det som egentlig er et lite hylekor av kristenmoralister under falskt flagg fra foreninger som IOGT, stiftelsen kraft med NNPF(bukken som passer sin egen havresekk) trumfer over mangfoldige år med arbeid å tung forskning.

Det kommer til å bli protester utenfor stortinget, meg bekjent den 3 juni. Jeg håper og tror at folk nå virkelig står på å ikke gir opp kampen selv om det kan føles utmattende.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
2021: Dealers er privilegerte.
De som ikke bruker narkotika, har utdanning og jobb,er den egentlige underklasse da de ikke selger og bruker ulovlige rusmidler.

Tror mange som har dealet vil være enig med meg at selv når det går bra på Dealerjobben, så er det en kjip og lite privilegert livsstil.
Vis hele sitatet...
Jeg anser meg selv som relativt streit, men jeg har vært borti litt av hvert av folk på privaten, deriblant et par dealere. Fellesnevneren for de dealerene jeg har vært borti er at de er godt over gjennomsnittet spandable. Det sier meg at de tjener mer penger enn de vet hvordan de kan bruke, men jeg kan som sagt ta feil. Kanskje er de bare mer gavmilde enn andre, og mindre griske? Jeg har dog mine tvil til at de bare er snille.

Misforstå meg rett; jeg er absolutt for en rusreform, men da først og fremst for å hjelpe de svakeste i vårt samfunn.

De som tar en risk tjener ofte bedre enn andre. Om risken er å måtte pantsette hus og bil for firmaet man har bygget opp eller om det er risken for å bli sittende inne i fengsel 1/2 - 6 år er litt irrelevant(?).
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
EDIT: Det er jo selvagt mulig at jeg bare har møtt store fisker, men jeg vil si det er litt rart med tanke på hvor jeg er i fra og hva som er "normalen" her.
AP har tradisjoner for å henge litt etter. Som Raymond Johansen har uttalt etter landsmøte, følger AP etter, etter noen års modning.
Som f.eks ekteskapsloven i 2001.

Det skal også forhandles og meisles en endring i Stortinget. Det er valg og AP må søke makt og støtte sammen med andre enn SP.

Det er med andre ord ikke sikkert AP sitt landsmøtevedtak har så veldig mye å si.

Selv er jeg medlem av AP og er skuffa. Jeg melder meg imidlertid ikke ut av partiet fordi jeg er uenig i en sak. Da jobber jeg heller for endring og tror både partiet og samfunnet er mer tjent med det.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Punktert rusreform vedtas i dag
-En enorm skuffelse


I tillegg vil Stortinget innføre en såkalt «barmhjertig samaritan»-regel, nemlig at den som tilkaller hjelp i en akutt krisesituasjon, som overdose, ikke selv skal risikere å bli straffeforfulgt for bruk og besittelse av mindre mengder narkotika.
Vis hele sitatet...
Åj, skal vi slutte å straffe folk som en konsekvens av at de redder et liv, jøss! Også vi som lærte på skolen at hele Norge generelt var et foregangsland og greier...

Har selv redda et liv ved å ha kontinuerlig kontakt med nødnummer da jeg ante ugler i mosen(speedhue med lungebetennelse, som ikke møtte etter avtale, faktisk bare fisketur-avtale), tenk om jeg hadde vært til stede da, og i tillegg vært fjern? Da har du valget om å bli straffet for å etterlate noen i hjelpeløs tilstand, eller å bli straffet for bønne, jeg ville glatt valgt nr 2. Men...

HVA FAEN?

Stortinget ber også regjeringen sørge for at samfunnets reaksjoner i forbindelse med rusbruk er «forholdsmessige og kan knyttes til selve bruken».

Dette gjelder særlig praksisen med å frata rusbrukere førerkortet, også når det ikke er noen sammenheng mellom rusbruk og bilkjøring.
Vis hele sitatet...
Så det innrømmes at man pr dags dato bare frata folk lappen fordi stigma og faenskap er gøy...

FRAMSKRITT ALTSÅ!
▼ ... over en måned senere ... ▼
"I 2013 ble det inngått en avtale mellom politiet, Arbeidstilsynet, Kristiansand kommune og NNPF. I avtalen lå det innbakt et krav om at skjenkestedene måtte henge opp et skilt fra NNPF, som blant annet påla dem å nekte besøkende som bærer legaliseringssymboler adgang. Dersom skjenkestedet gikk med på avtalen, fikk de slippe prikker fra skjenkekontrollen. Avtalen varte i to år. Politidirektoratet mente avtalen og innholdet var «svært uheldig»."

Er det mulig`? Ble først klar over dette idag.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...virket-av-nnpf
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...svaert-uheldig
Ja det er mulig. Heldigvis får nnpf litt trykk på seg nå for endel rolleblanding og lobbyarbeid samt at de har betalt seg selv for kurs og kompetanse. Og kompetansen kan man sette spørsmålstegn ved.

Ned med nnpf
Sitat av Jerna Vis innlegg
Ja det er mulig. Heldigvis får nnpf litt trykk på seg nå for endel rolleblanding og lobbyarbeid samt at de har betalt seg selv for kurs og kompetanse. Og kompetansen kan man sette spørsmålstegn ved.

Ned med nnpf
Vis hele sitatet...
Fram til litt siden trodde jeg de var endel av politiet utifra hva de dreiv med å navnet på organisasjonen. Burde vært lagt ned hele greia.
Det er ett klasseeksempel på korrupsjon og en skam for rettsstaten. Guri Melby i venstre har tatt til orde for å stemme over rusreformen igjen siden politikerne har vært påvirket av nnpf.

Men det er nok mer valgflesk enn ett ekte ønske? Vet ikke
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Venstre har vært utrolig offervillig til å bære frem denne reformen. Det bør respekteres om man enn er uenig med resten av politikken til partiet.
@Jerna: Det er bare vanlig sutring over et tapt slag. Ingen kommer til å endre stemme nå, da vil de bare fremstå som vinglete.
Fulmen - er De sikker...?

Om Arbeiderpartiet hadde kommet med en "etter nærmere diskusjon innad i partiet - med den symbolikken som navnet "Stoltenberg" bærer med seg, så kan ikke vi med samvittigheten i behold stemme mot en rusreform. Det er hundrevis av Ninnier der ute - og det er lov å ta feil, som menneske, og som parti - vi ber om å stemme pånytt og vil gå for en rusreform uten betingelser. Likhet for folket - av folket"

Noe sånt vrøvl - og en halv tåre i øyekroken, tror du ikke Ap hadde scora et shit-ton av sympati-stemmer da...?

Det gjør jeg - alle eeelsker en angrende synder, og de spytta virkelig på Stoltenberg-navnet med å stemme imot reformen/kreve betingelser =)

(Forgive me for faktafeil på den ap-greia, der fikk jeg bare med meg smuler om hvorfor de egentlig gikk imot - men det var vel bare fordi høyre stemte for først ja, at de da "ikke kunne" stemme for den...?)

Kanskje droppe spørsmåla og heller lese hele tråden
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skandalen fortsetter:
https://www.nrk.no/norge/politidirek...ill-1.15577871
Min uttalelse er faglig fundert, og det tilligger meg som øverste leder for politietaten et ansvar å være en faglig stemme også i det offentlige ordskiftet, sier Bjørnland.
Vis hele sitatet...
*host*habilitet*host*
Åherregud, dette er jo faenmeg kunst! Dissensen ble, som tidligere avklart, tatt ut av et NNPF-medlem som var med i kommitéen. Jada, han hadde meldt seg i ut for anledningen, men faen heller: En gang kjeltring, alltid kjeltring som man liker å si i de kretser. Nuvel, han tok, som eneste medlem, ut dissens og ga deretter deler av rapporten til Bjørnland som kunne bruke innholdet i samfunnsdebatt. Han hadde ikke mandat til å dele innhopldet, hun skulle ikke tatt det imot. Den ene har gått PHS, den andre er jurist, begge har høye stillinger i politiet - de vet at boka de liksom er satt til å bevokte sier ganske mye om habilitet, mandat og korrekt og høvelig opptreden i byrpkrqatiet. De valgte å gi faen. Og når det oppdages, så bare erklærer hun at hun hadde rett på innholdet og behov for det? Ille nok, men så påstår hun også at hun ikke trengte det og at det ikke påvirka noe? Kettle logic, much?

Dette bevitner en selvsikker arroganse og egosentrisk kravmentalitet som hadde fått renaissansens adelsmenn til å rynke litt på nesen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
På tide å melde seg inn igjen i Ruspolitikken til høsten, hvem er med? å engasjere seg alle som var med før, og så dabbet litt av. Hvis presset blir stort nok kan store skritt fremover bli mulig. Hopp på

Bare se på dette:
https://www.vg.no/nyheter/i/GQ9oPQ/e...box=1627626221

Snakk om ruspolitikk, nnpf og korrupsjon i sosiale medier, meld deg inn i bruker org, skriv et innlegg selv, søk innsyn i din egen kommune, lag en anonym Twitter konto,
Send lenker til politikere du kjenner
Etc
Sist endret av meaculpaUIO; 30. juli 2021 kl. 16:47.
Det er ikke bare på tilbudssiden at man ser mafia i sving her. Og så positivt som de siste ukers reaksjoner har verdt tror jeg egentlig ikke at det vil gi noen særlige resultater. Det blir nok bare et skippertak for så å tro at problemet er løst en gang for alle.
Politidirektøren må tas ut av stilling. Hun har missforstått det mest grunnleggende innen norsk rettsprinsipp, noe som i høyeste grad burde vært på plass når man er politidirektør. Vi har jo en tredelt maktfordeling av en grunn. Hun klarer ikke skille disse grensene og innrømmer det helt åpenlyst i beste sendetid på rikskringkastingen. Dette er blitt helt absurd, og jeg tror vi bare har sett tuppen av isfjellet.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
På tide å melde seg inn igjen i Ruspolitikken til høsten, hvem er med? å engasjere seg alle som var med før, og så dabbet litt av. Hvis presset blir stort nok kan store skritt fremover bli mulig. Hopp på

Bare se på dette:
https://www.vg.no/nyheter/i/GQ9oPQ/e...box=1627626221

Snakk om ruspolitikk, nnpf og korrupsjon i sosiale medier, meld deg inn i bruker org, skriv et innlegg selv, søk innsyn i din egen kommune, lag en anonym Twitter konto,
Send lenker til politikere du kjenner
Etc
Vis hele sitatet...
Ja, du har naturligvis rett i det. MEN! Tatt i betraktning dagens situasjon så føler jeg at jeg må gjøre min borgerlige plikt og i alle fall be deg, min kjære medborger og proletar om å vurdere dine motstandere og hvilke konsekvenser det kan ha for deg, ditt liv og din historie, eller noen som er assosiert med deg, eller dine barn eller øvrige familie, dersom de skulle finne det for godt å få ferten av deg og ditt engasjement. Vi kan ikke vite hvor begrensningene til disse yrkeskriminelle går, om de i det hele tatt har noen, og jeg ville tråkket svært varsomt med informasjon som kan linkes tilbake til deg selv.

Fine demokratiske verdier dette, hva?
Sist endret av m0b; 31. juli 2021 kl. 00:56.