Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5515
På en nettside, hvor mye tekst burde stå i selve .html filen? Jeg forstår at dette er relativt i alle tilfeller. Om det skal stå: «hei» er det tungvint å hente dette som fetch, men om jeg skal ha en nettside med litt forskjellig type informasjon kan kalle det artikler eller informasjon om forskjellige prosjekter og lignende.
Jeg har alt et kjørende API som jeg bruker til litt andre ting, det kan bygges på til å «gi ut» tekst.
Om så jeg vil hente dette med fetch() fra er API, burde da den eventuelle dataen være lagret i (feks) MySQL?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er vel, moderne trender til tross, en god idé å ikke være overavhengig av fetch om man kan la være? Hvis innholdet er statisk eller du kan rendre serverside (som man gjorde med stort hell i ganske mange år før alt på død og liv måtte være en SPA) ville jeg satset på det.
Det skal være veldig mye tekst for at du skal ha noe gevinst av å hente det med ajax. Pluss at nettsiden blir ubrukelig om JS skulle krasje. Veldig mange bruker "static site generators" som Jekyll, Eleventy, Hugo o.l. nå og da bygges alt på server.
Trådstarter
71 2
Takk for svar @Yochi og @robhol - dette var egentlig et spørsmål av nysgjerrighet. Det er lenge siden jeg har drevet med hjemmesider, og hva min eventuelle hjemmeside skal ha av informasjon er ikke så meget. Det bare slo meg, tanken om hvor mye som burde så "static" og hvor mye som kan eventuelt lagres et sted å hentes.
Muligens i et redigeringsøyemed? At teksten skulle la seg redigeres fra en mobil-APP eller lignende - da ville det vært praktisk. Det er absolutt ikke relevant for meg, men et spennende spørsmål - syntes jeg.