Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 6469
Ridder av 1. klasse
Hallo

Jeg har satt opp en web server på kontoret, som kun fungerer lokalt. Tanken var at jeg og andre kunne legge ut blandt annet manualer på en felles side. Har installert Linux og kjører Apache web server, og det fungerer fint. Problemet mitt er at jeg må skrive inn IP adressen i URL feltet i nettleseren, for å komme inn på siden... Men kunne tenkt meg å hatt en adresse i stedet.

Men så lurer jeg litt på hvilke muligheter som finnes for å få dette til? Må jeg sette opp en DNS-server for å få dette til? Eller finnes det andre måter å gjøre dette på? Og hvilken DNS-server bør jeg i så fall bruke?
Edit;
1. Kjøp et domene evt. bruk et du allerede har
2. Lag et under domene eller noe slikt.
3. Endre DNS innstillingene til under domenet fra standard IP til din IP
Sist endret av Vod0; 16. mars 2011 kl. 17:24.
Kan du ikke bare bruke navnet på server pcn som adresse? eventuelt endre det til noe du vil ha ?
Sitat av madmaz Vis innlegg
Kan du ikke bare bruke navnet på server pcn som adresse? eventuelt endre det til noe du vil ha ?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker men tror ikke det vil gå.
Det er IPen som blir sendt ut til nettsidene, ikke PCn sitt navn
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
hmm... det funker på den PCen som kjører web serveren... men ikke på andre PCer

men eg prøvde å legge inn ip adressen og navnet på PCen i host-filen på de andre PCene og då fungerte det. Men då må eg i så fall legge det inn i alle host-filen på alle pcene.... men e jo en mulighet
Sist endret av Mchjort; 16. mars 2011 kl. 17:47.
Hvis du styrer lokalnettet og maskinene koblet til bruker DHCP så kan du jo levere ut en DNS-tjener som du har kontroll på hvor du også kan legge inn oppslag som "www.lokalemanualer.lan" eller lignende.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har dere virkelig ingen lokal DNS ? Windowsdomene regner jeg med ? Da er ofte DNS-tjeneren installert på samme server(e) som domenekontrollerene.

Lag bare et statisk DNS-oppslag som nevnt her, men hvis dere har lokal dns burde uansett http://maskinnavn fungere, mao http://intranettet eller http://intranettet.bedrift.domene dersom serveren heter intranettet.
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
Bruker ikke DHCP, alle PCene har faste IP adresser... men når jeg skrive inn IP adressen til serveren, 192.168.1.100 så kommer jeg jo rett inn på siden. Og det er vel en konfigurasjon i webserveren som gjør at den svarer, og viser meg siden når jeg skriver inn IP adressen? Så det er ikke mulig å legge inn en plass i konfigurasjonen til web serveren, at den skal vise meg siden hvis jeg skriver www.lokalemanualer.lan? Vet ikke om det er mulig? Men er vel egentlig det en DNS tjener gjør...

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Har dere virkelig ingen lokal DNS ? Windowsdomene regner jeg med ? Da er ofte DNS-tjeneren installert på samme server(e) som domenekontrollerene.

Lag bare et statisk DNS-oppslag som nevnt her, men hvis dere har lokal dns burde uansett http://maskinnavn fungere, mao http://intranettet eller http://intranettet.bedrift.domene dersom serveren heter intranettet.
Vis hele sitatet...
Nei vi har ingen DNS-tjener, er bare noen PCer som henger i en switch, og det er alt. Er ikke på "internett" det er et lukket nett kan du vel kalle det...

Har satt opp en Linux server med apache2 webserver...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Bruker ikke DHCP, alle PCene har faste IP adresser... men når jeg skrive inn IP adressen til serveren, 192.168.1.100 så kommer jeg jo rett inn på siden. Og det er vel en konfigurasjon i webserveren som gjør at den svarer, og viser meg siden når jeg skriver inn IP adressen? Så det er ikke mulig å legge inn en plass i konfigurasjonen til web serveren, at den skal vise meg siden hvis jeg skriver www.lokalemanualer.lan? Vet ikke om det er mulig? Men er vel egentlig det en DNS tjener gjør...
Vis hele sitatet...
Ja, dette er det DNS er for, og statiske IPer på en arbeidsplass ? Det har jeg ikke sett siden slutten av 90tallet....

Sitat av Mchjort Vis innlegg

Nei vi har ingen DNS-tjener, er bare noen PCer som henger i en switch, og det er alt. Er ikke på "internett" det er et lukket nett kan du vel kalle det...

Har satt opp en Linux server med apache2 webserver...
Vis hele sitatet...
Da er å gjør endringer i hosts-filen på alle maskinene ditt eneste valg.
Eller installer en DNS servertjeneste på linux serveren din og sett DNS på alle maskinene til linux serveren.
Da blir det lettere i etterkant å endre navnet, evt. legge opp nye navn i senere tid også.
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ja, dette er det DNS er for, og statiske IPer på en arbeidsplass ? Det har jeg ikke sett siden slutten av 90tallet....



Da er å gjør endringer i hosts-filen på alle maskinene ditt eneste valg.
Vis hele sitatet...
hehe :P er det gammeldags med andre ord?

Ja, er forsovet det jeg har kommet frem til, og det fungerer jo... Men ellers så blir vel alternativet å sette opp en DNS-tjener?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mchjort Vis innlegg
hehe :P er det gammeldags med andre ord?

Ja, er forsovet det jeg har kommet frem til, og det fungerer jo... Men ellers så blir vel alternativet å sette opp en DNS-tjener?
Vis hele sitatet...
Tar jo omtrent tre sekunder å sette opp DNS-server + DHCP-server i både windows og linux, så det er nok ikke så dumt.
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
Sitat av Diox Vis innlegg
Eller installer en DNS servertjeneste på linux serveren din og sett DNS på alle maskinene til linux serveren.
Da blir det lettere i etterkant å endre navnet, evt. legge opp nye navn i senere tid også.
Vis hele sitatet...
Har du noe forslag til hvilken DNS-tjener jeg kan bruke? En som fungerer greit, og som ikke er så alt for vanskelig å sette opp?
Er desverre ikke noe særlig dreven innen Linux. Du kan ta en titt på BIND, uten at jeg lover deg at det skal være enkelt å sette opp. Har ikke brukt det noe selv.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Har du noe forslag til hvilken DNS-tjener jeg kan bruke? En som fungerer greit, og som ikke er så alt for vanskelig å sette opp?
Vis hele sitatet...
BIND - http://www.linuxconfig.org/linux-dns...-configuration

DHCP - http://www.yolinux.com/TUTORIALS/DHCP-Server.html
Det er vel bare å sette opp f eks

www.lan enten på local DNS eller i host fil? http://en.wikipedia.org/wiki/Hosts_(file)

Jeg har satt opp at 10.177.123.0/24 = hjem.lan

og alle maskinene har fått sine navn, f eks
mysql.hjem.lan peker til 10.177.123.9
www.hjem.lan peker til 10.177.123.5
osv

Eks under bruker bind9

Kode

cat /etc/bind/local/lan.hjem
$TTL    600
@       IN      SOA     localhost. root.localhost. (
                     2011031601         ; Serial
                         604800         ; Refresh
                          86400         ; Retry
                        2419200         ; Expire
                         604800 )       ; Negative Cache TTL

@       IN      NS      localhost.

www             IN      A       10.177.123.5
@               IN      A       10.177.123.3
mail            IN      CNAME   @
mysql       IN      A       10.177.123.9

Kode

cat /etc/bind/local/named.conf.local 
zone "123.177.10.in-addr.arpa" { type master; file "/etc/bind/local/123.177.10.in-addr.arpa"; };
zone "hjem.lan" { type master; file "/etc/bind/local/lan.hjem"; };
Skal du kjøre DNS, ikke glem å sette opp reverse lookups.

Kode

cat /etc/bind/local/123.177.10.in-addr.arpa
$TTL    600
@       IN      SOA     localhost. root.localhost. (
                     2011031601         ; Serial
                         604800         ; Refresh
                          86400         ; Retry
                        2419200         ; Expire
                         604800 )       ; Negative Cache TTL

@       IN      NS      localhost.

3             IN      PTR     mail.hjem.lan.
5               IN      PTR     www.hjem.lan.
9               IN      PTR     mysql.hjem.lan.
Sist endret av fxxked; 16. mars 2011 kl. 20:21.
Hvis det kun er 3-4 maskiner det er snakk om i et firma som forandrer på IT-infrastrukturen hvert tiår, så hadde jeg bare gjort det manuelt i hosts-fila. Jo mer infrastruktur man lager, jo mer kan gå galt i framtida

Du veit åpenbart hvordan du får ting gjort, men du mangler også åpenbart mye kunnskap siden du er forbauset over at IP-adresse direkte fungerer (absolutt det eneste DNS gjør er å oversette til ip-adresse).
Forøvrig anbefaler jeg å sette server på statisk IP og faste arbeidsstasjoner, og bærbare som er i bedriften.

Sett opp DHCP på for gjester.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av fxxked Vis innlegg
Forøvrig anbefaler jeg å sette server på statisk IP og faste arbeidsstasjoner, og bærbare som er i bedriften.

Sett opp DHCP på for gjester.
Vis hele sitatet...
Faste IP'er på arbeidsstasjoner og laptoper ? Det er jo også litt vel 90talls og jeg vet ikke om noen kunder utenom spesielle forsvarsgrener som faktisk praktiserer det enda.

Server statiske IP-addresser derimot er relativt fornuftig, men kan godt settes som en statisk map i DHCP kontra fast på serveren.
Hvordan vil du anbefale å sette opp statisk IP med DHCP for å unngå feil? Det er mulig det ville gått i eksempelet i denne tråden, men DHCP feiler til tider, og det blir my kluss om det feiler for en server folk er avhengige av, i de tilfellene jeg har sett har backup feilet pga at DHCP leasingen går ut, og det er jo helt unødvendig på maskiner som alikevel ikke bytter addresse.

En annen fordel med statiske IP adresser og tildeling av IP adresser er at man kan gi bedre støtte til maskinene som trenger det, f eks vedlikehold oppgradering o l for ikke-data-interessert kolleger.

Regel nummer 1 DHCP vil feile, men det er en vakker teori.

AtXbYeA -> Hvor mange maskiner administrerer du( som i foretar du alt vedlikehold og oppdateringer av ) og på hvor mange steder?

Litt struktur er ikke dumt, dersom du vet at maskinen din heter:

AtXbYeA.arbeidsstasjoner.jobbentilAtXbYeA.lan

Så kan du med enkelhet koble opp mot din maskin ved å skrive inn adressen, om den er på DHCP, så vil du ha risiko for at du ikke finner IP adressa, eller at DHCP har feilet.
Sist endret av fxxked; 16. mars 2011 kl. 21:03.
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
Når det gjelder DHCP så skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg bør bruke det? Har brukt faste IPer siden 90-tallet og det fungerer jo fint? Nå skal det også sies at jeg har utstyr i dette nettet som ikke støtter DHCP...
Statisk er enkelt å administrere om du fører lister over maskiner, om du ikke gidder føre liste, benytt nmap

Statisk er stabilt. DHCP er bortkasta tid i driftsmiljøer, er nå min erfaring, men OK for iPadder og iPhoner og Androider og gjestelaptopper.

Ut ifra de driftsmiljøene jeg vært borti vil jeg si:

Oftest addresseres servere manuelt, derfor anbefaler jeg deg å sette dem fra 1 til 9

Skjeldnest addresseres skrivere manuelt, derfor velger jeg som regel å putte dem fra 199 og nedover, fra 200 og oppover pleier jeg å legge inn minst 10 DHCPer.
Sist endret av fxxked; 16. mars 2011 kl. 22:14.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Når det gjelder DHCP så skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg bør bruke det? Har brukt faste IPer siden 90-tallet og det fungerer jo fint? Nå skal det også sies at jeg har utstyr i dette nettet som ikke støtter DHCP...
Vis hele sitatet...
Fordi da slipper du å herje med alle maskinene når du bestemmer deg for å readressere nettverket ditt, bytte dns, endre gateway, pluss en del småting til som du sikkert ikke trenger ettersom du klarer deg med faste IPer.

Det er heller ingen utfordring å kombinere statisk og dynamisk tilordnede adresser i samme nett.

Men det er fullt mulig å få til uten, bare sørg for at maskinene bruker en dns-tjener du kan legge inn zoner på. Alternativt sørg for å ha en offisielt annerkjent zone som du legger inn intranett.minbedrift.no på (som kan peke til en lokal ip).

Sitat av fxxked Vis innlegg
Statisk er enkelt å administrere om du fører lister over maskiner, om du ikke gidder føre liste, benytt nmap

Statisk er stabilt. DHCP er bortkasta tid i driftsmiljøer, er nå min erfaring, men OK for iPadder og iPhoner og Androider og gjestelaptopper.
Vis hele sitatet...
Din erfaring må være ganske begrenset. Forsøk å kjør et større nettverk på statiske tilordnede adresser… Stabiliteten er et ikke-spørsmål, hvis du ikke klarer å få til et stabilt nett med DHCP så har du ingen ting i driftsbransjen å gjøre…
Sist endret av MrBlaine; 16. mars 2011 kl. 22:14.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Når det gjelder DHCP så skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg bør bruke det? Har brukt faste IPer siden 90-tallet og det fungerer jo fint? Nå skal det også sies at jeg har utstyr i dette nettet som ikke støtter DHCP...
Vis hele sitatet...
Kun for å være hyggelig mot datamisbrukere/gjester.

Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Din erfaring må være ganske begrenset. Forsøk å kjør et større nettverk på statiske tilordnede adresser… Stabiliteten er et ikke-spørsmål, hvis du ikke klarer å få til et stabilt nett med DHCP så har du ingen ting i driftsbransjen å gjøre…
Vis hele sitatet...
Spennende påstand, sist jeg diskuterte dette med noen var med teknisk driftsjef i Orkla.
Vil du utdype?
Sitat av fxxked Vis innlegg
Kun for å være hyggelig mot datamisbrukere/gjester.

Spennende påstand, sist jeg diskuterte dette med noen var med teknisk driftsjef i Orkla.
Vil du utdype?
Vis hele sitatet...
Så du mener at et nettverk med statiske tilordnede IPer automatisk er sikrere enn et nett med saklig konfigurert DHCP?

Feilkonfigurering alene ville være en heldagsjobb å rydde opp i... Du kan vel kanskje også se for deg hvorfor ikke de andre storheterogene nettene folk flest forholder seg til driver med statisk tilordning. Fragmentering er et nøkkelord.

Jeg ville blitt veldig overrasket om Orkla har statiske tilordnede adresser gjennom hele konsernet... men det er alltid spennende å bli overrasket. Så kom gjerne med noe substans.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Statisk er enkelt å administrere om du fører lister over maskiner, om du ikke gidder føre liste, benytt nmap

Statisk er stabilt. DHCP er bortkasta tid i driftsmiljøer, er nå min erfaring, men OK for iPadder og iPhoner og Androider og gjestelaptopper.

Ut ifra de driftsmiljøene jeg vært borti vil jeg si:

Oftest addresseres servere manuelt, derfor anbefaler jeg deg å sette dem fra 1 til 9

Skjeldnest addresseres skrivere manuelt, derfor velger jeg som regel å putte dem fra 199 og nedover, fra 200 og oppover pleier jeg å legge inn minst 10 DHCPer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i svarte er det lettere å sette statiske IP-adresser manuelt når alt kan styres automatisk ved hjelp av DHCP? For en merkelig påstand....

Du er klar over at man kan sette opp opptil flere DHCP servere for redundans i tilfelle en server tryner? Har en ciscorouter på jobb for bruk av DHCP, og den er DØNN stabil.

Du sier også at backup har feilet pga at leasingen har gått ut... Du er vel klar over at en PC reserverer den samme IP adressen lenge før den har gått ut? Da var det i så fall noe annet som gjorde at serveren/PC-en ikke mottok adresse.

En fordel med statiske adresser når man vedlikeholder PC-er for ikke-data-interesserte kollegaer? Er en grunn til at man merker PC-ene med hostname i tilfelle PC-en må oppdateres eller fjernstyres for support...

Hva hvis man ska endre IP-rangen i nettet sitt? Er det da bedre å gå rundt å endre dette manuelt på haugeveis av PC-er enn å bruke 3 sek på å endre det i DHCP?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Når det gjelder DHCP så skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg bør bruke det? Har brukt faste IPer siden 90-tallet og det fungerer jo fint? Nå skal det også sies at jeg har utstyr i dette nettet som ikke støtter DHCP...
Vis hele sitatet...
Utstyr som faktisk ikke støtter DHCP ? Det støtter vel BOOTP da iallefall ? Hvis ikke ville jeg vært veeeeeldig forundret.

Sitat av fxxked Vis innlegg
Statisk er enkelt å administrere om du fører lister over maskiner, om du ikke gidder føre liste, benytt nmap

Statisk er stabilt. DHCP er bortkasta tid i driftsmiljøer, er nå min erfaring, men OK for iPadder og iPhoner og Androider og gjestelaptopper.

Ut ifra de driftsmiljøene jeg vært borti vil jeg si:

Oftest addresseres servere manuelt, derfor anbefaler jeg deg å sette dem fra 1 til 9

Skjeldnest addresseres skrivere manuelt, derfor velger jeg som regel å putte dem fra 199 og nedover, fra 200 og oppover pleier jeg å legge inn minst 10 DHCPer.
Vis hele sitatet...
Greit at servere har statiske IP'er, men om dette gjøres statisk på maskinen eller statisk i skopet er veldig varierende, moderne selskaper gjør dette i skopet.

Skrivere behandles oftest på samme måte, oftest fordi det er egen software som kan plukke opp alle MAC-adressene og lage lister som er enkle å plotte inn i et skop.

Servere fra 1-9 ? for en snål regel, greit at man har en lav range, men 1 burde uansett forbeholdes en router i ethvert nett, men hvis man først skal sette det opp fornuftig og fleksibelt kan man sette opp et eget nett for servere og management og et annet nett for klienter.

Sitat av fxxked Vis innlegg
Hvordan vil du anbefale å sette opp statisk IP med DHCP for å unngå feil? Det er mulig det ville gått i eksempelet i denne tråden, men DHCP feiler til tider, og det blir my kluss om det feiler for en server folk er avhengige av, i de tilfellene jeg har sett har backup feilet pga at DHCP leasingen går ut, og det er jo helt unødvendig på maskiner som alikevel ikke bytter addresse.

En annen fordel med statiske IP adresser og tildeling av IP adresser er at man kan gi bedre støtte til maskinene som trenger det, f eks vedlikehold oppgradering o l for ikke-data-interessert kolleger.

Regel nummer 1 DHCP vil feile, men det er en vakker teori.

AtXbYeA -> Hvor mange maskiner administrerer du( som i foretar du alt vedlikehold og oppdateringer av ) og på hvor mange steder?

Litt struktur er ikke dumt, dersom du vet at maskinen din heter:

AtXbYeA.arbeidsstasjoner.jobbentilAtXbYeA.lan

Så kan du med enkelhet koble opp mot din maskin ved å skrive inn adressen, om den er på DHCP, så vil du ha risiko for at du ikke finner IP adressa, eller at DHCP har feilet.
Vis hele sitatet...
DHCP feiler ut til tider ? Nåja, alle fornuftige folk med et nettverk som burde holdes oppe kjører jo uansett minimum to DHCP-servere i et cluster som deler konfig.
Uansett vil jo en korrekt oppsatt DHCP-server huske leases dersom strømmen går ned, og iallefall de statiske, så med en gang serveren er oppe igjen vil serverne motta sin reserverte \ ikke reserverte IP uansett


Uansett får jeg helt AIDS-smak i kjeften av å tenke på si, dersom man har 10 laptoper totalt at hver gang man skal koble seg på en docking en annen plass \ hjemme må man skru av DHCP på nettverkskortet man skal bruke.
Det er ingen gode argumenter for å ikke sette opp dhcp, spør du meg.
Det er raskt å sette opp, oversiktelig og lett å administrere.
Du kan gjøre det via egen server, ellers er det mange routere i dag som tilbyr dhcp og dns funksjonalitet.

Har heller ikke opplevd at det feiler og utgjør en ustabilitetsfaktor.
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Du er klar over at man kan sette opp opptil flere DHCP servere for redundans i tilfelle en server tryner?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har 7 og ingen av dem har gått ned siste 10 åra. Problemet er i klienten og er vel en bug?

Om man setter lease-time = 0 så er det ikke dermed sagt at leasingen varer evig. Jeg har fortsatt sett at DDR diskene feiler ved enkelte tilfeller når dem tar backup om de ligger i et scope.
Om man setter lease-time = 54000 så vil de fleste arbeidsstasjoner aldri feile.
Sist endret av fxxked; 17. mars 2011 kl. 01:17.
Hvis BIND og DHCP som AtX foreslo tidligere blir for komplisert kan du evt. se på dnsmasq.
Det er som regel denne som kjører i små linux baserte routere. Veldig lett å konfigurere og fungere utmerket i små miljø.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Jeg ville blitt veldig overrasket om Orkla har statiske tilordnede adresser gjennom hele konsernet...
Vis hele sitatet...
Prøver du deg på hersketeknikk? Diskusjonene om at DHCP feiler, og valget om å ha statiske/Dynamiske adresserer i førsterekke 2 forskjellige diskusjoner etter mine begrep.

Cluet er at DHCP vil før eller siden feile.

Men i mange situasjoner så er DHCP arbeidsbesparende.

Selv er jeg fornøyd bare jeg slipper å kjøre 0 conf

Anbefaler å ta en titt på cssh.
Sist endret av fxxked; 17. mars 2011 kl. 01:27.
Kan du ikke heller sette opp et felles share? Såvidt jeg tolker hensikten med sida di så vil jo dette være like greit.
Slike lokale hjemmesider kan fort balle på seg til å bli mer, kanskje der kan gjøres mer på nettet enn å dele filer?

Og det er ikke akkurat tjenesten i seg selv der ser ut til å være problemer med.
Sist endret av fxxked; 17. mars 2011 kl. 08:40.
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
Personlig så må jeg si jeg aldri har opplevd noen store problemer ved å ha statiske IP adresser... Har ganske mange PCer, servere og andre ting i nettet som kjører på ethernet. Har også en rimelig god struktur på IP adressene. Pcer går fra x.x.x.150 og oppover, servere fra x.x.x.20, skrivere x.x.x.200, routere ligger på x.x.x.1, og andre komponenter som f.eks PLSer kjører på x.x.x.100 og oppover. I tillegg så har jeg en ganske stor host-fil der alt og alle er med. Og dette har fungert bra siden 90-tallet... Pleier også å dele diskene på de forskjellige pcene slik at de blir en nettverksdisk, og da er det veldig lett å koble seg til den enkelte PCen, siden jeg har en rimelig god struktur på IP adressene.

Så jeg finner i grunnen ikke noen virkelig gode argumenter for å kjøre DHCP... Alle har sin IP og den IPen skal de ha, ferdig arbeid. Har kjørt på de samme IPene siden 90-tallet, så ser heller ikke noen grunn til å endre IPadressene bare på gøy...
Da har du jo allerede en struktur, det er det viktigste, jeg vil tro at det vil være enklere for deg å bruke bind9, spesielt pga reverse lookups, flere ting kan ha lang responstid på LAN om reverse lookups ikke henger på greip.

Hvis du vil, kan du sende meg 2-3 linjer fra hostfila de å kan jeg hjelpe deg i gang om du ikke forstår eksemplet mitt lenger oppe.
Sist endret av fxxked; 17. mars 2011 kl. 12:23.
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
Har en ok struktur ja. Har bare ikke fått tid til å se på Bind9 enda, men tenkte å prøve meg litt på det når eg får tid.
Mitt eksempel over skal være komplett.
Som en generell regel så vil eg påstå at DHCP i et nettverk er et must. I 2011 så setter man ikke opp ett nettverk basert på statiske IP adresser, med mindre det er et godt argumentert behov for det.

I de tilfellene det er problemer med DHCP så skyldes dette enten;
- feil på DHCP server.
- feil i nettverket.
- feil på klienten.

Forutsetningene for at man skal kunne argumentere for/mot noe må være at de forskjellige elementene faktisk fungerer. Det blir bare tåpelig å argumentere MOT DHCP fordi "det ikke fungerte i et nettverk eg satte opp en gang for lenge siden". Argumentasjonen er verdiløs. Bilen min startet ikke en gang for mange år siden. Eg sluttet ikke å kjøre bil av den grunn. Løs problemene.

Er det vits i å overbevise trådstarter om å konvertere til DHCP? Tja. Det fungerer jo. Statisk tildelte IP adresser fungerer det så lenge arbeidet med å vedlikeholde og evnt feilsøke er aksepterbart av de som skal drifte nettet. Å overtale en som ikke kjenner så godt til DHCP/DNS/nettverk til å plutselig sette i gang en DHCP server kan medføre ganske mye kaos i en periode som fort senere kan omtales som "husker du den gangen Ola Nordmann skulle oppgradere nettverket vårt og vi satt uten i flere dager? tror aldri eg har sett noen stresse så fælt før vi omsider gikk tilbake til slik det var *humre* *humre*".

Om derimot trådstarter faktisk ønsker det så sier eg kjør på, men test ut i mindre skala først så du lærer det hva det faktisk er og hvordan det fungerer. Lykke til!
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
Sitat av fxxked Vis innlegg
Mitt eksempel over skal være komplett.
Vis hele sitatet...
Har gjort fulgt eksemple ditt som du postet, men jeg tror jeg roter litt med IP adressene er jeg redd...

Er egentlig ganske fersk når det gjelder linux og servere og slikt, men mann lærer jo på sine feil..

IP adressen på selve "linux serveren" har jeg satt til 172.26.149.193

Og når jeg skriver 172.26.149.193 i nettleseren på en PC i nettet så kommer jeg inn på "hjemmesiden". Men må jeg ha noen andre IP adresser i "DNS-serveren"?... Ser du har endel forskjellige IP adresser i det oppsettet ditt?

Slik som dette har jeg gjort det... men som sagt, lurer på om jeg har rotet med IP-adressene? Må jeg ha en egen IP for DNS-serveren?...

Kode

more /etc/bind/local/no.kontor 
$TTL	600
@	IN      SOA     localhost. root.localhost. (
                     2011031601         ; Serial
                         604800         ; Refresh
                          86400         ; Retry
                        2419200         ; Expire
                         604800 )       ; Negative Cache TTL

@       IN      NS      localhost.

www             IN      A	172.26.149.193

Kode

more /etc/bind/local/named.conf.local 
zone "172.26.149.193.in-addr.arpa" {
        type master;
        file "/etc/bind/local/172.26.149.in-addr.arpa";
        };

zone "kontor.no" {
     type master;
     file "/etc/bind/local/no.kontor";
};

Kode

more /etc/bind/local/172.26.149.in-addr.arp 
$TTL	600
@	IN      SOA     localhost. root.localhost. (
                     2011031601         ; Serial
                         604800         ; Refresh
                          86400         ; Retry
                        2419200         ; Expire
                         604800 )       ; Negative Cache TTL

@       IN      NS      localhost.

193               IN      PTR     www.kontor.no
fxxed. påtide å rulle inn. du har "tapt" diskusjonen.
man bruker DHCP for å drastisk forenkle administrasjonen av alt.
Servere har alltid fast ip den er grei. Men maskiner du vil skal ha samme setter du en reservasjon på.
skal du virkelig fortelle meg at 200 000 klienter ++++ skal settes opp med statisk ip ? hva skjer den dagen du må endre ip nett`?
Selv ipv6 som har auto konfigure har rettningslinjer på dette ved og styre prefikset,. Og resten løses via DNS. uten den hadde det hele vært hanske håpløst. les deg opp litt mer før du kommer med hjemmenettverket ditt.
Hvordan du får en DHCP til og feile er beyond me, da de krever lite/ingenting vedlikehold etter du har valgt scope første gangen. har du problemer med og nå dhcp serveren og dermed ikke får ip har du sannsynligvis feil i nettverket ditt og bør starte feilsøket der.

edit: satan folk svarte fort her ja.
Sist endret av Psych|Com; 17. mars 2011 kl. 19:43.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Siden dnsmasq(8) leser hosts (/etc/hosts), så kan du kort og brutalt overstyre DNS uten å bruke bind, som ikke er noe du vil sette opp som lokal recursor med mindre du vet hva du holder på med, eller har lyst å feilsøke litt når DNS av en eller annen grunn ikke fungerer. Siden dnsmasq(8) bare er en forwarder så kan du ha en drøss offentlige recursors som den spør, med mindre den har et oppslag i cache som enda er innenfor TTL.

(Husk, du kan ikke sette opp bind som autorativ nameserver for .lan, derfor må den operere som en recursor!)
reverse lookup for deg skal se slik ut for nettverket ditt: 149.26.172.in-addr.arpa

Husk at du må oppdatere serial for å få cachen til å byttes ut. Vanligvis lages disse filene med script som setter inn CCYYMMDDHHMMSS00
Sitat av Psych|Com Vis innlegg
fxxed. påtide å rulle inn. du har "tapt" diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke klarer å lese det jeg skriver uten å legge til egne fordommer og fordumme, så la være.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hva er poenget med reverse lookup? Det har null effekt med mindre du skal operere en autorativ nameserver eller mail server. Til lokalt bruk så er det helt latterlig mye ekstraarbied uten at det gir noe som helst...
Påloggingstiden for ssh er 5 sekunder uten, 0.0001s med

VPN og andre tjenester oppfører seg også vesentlig bedre når nettverket er satt opp riktig.
Sist endret av fxxked; 18. mars 2011 kl. 16:06.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Men vil det ikke da være mye bedre å sette opp f.eks. Avahi (som jeg ble tipset om av en kompis) enn en relativt komplisert løsning hvor du er dømt at ting brekker på et tidspunkt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Avahi_(software)
Hva vil brekke? zeroconf er en av de tinga som er for sluttbrukere og ikke alltid virker og har litt overhead etter min erfaring.

Men nå har jeg brukt vi siden 1980...

Foretrekker nmap foran zeroconf
Sist endret av fxxked; 18. mars 2011 kl. 19:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fxxked Vis innlegg
Hva vil brekke? zeroconf er en av de tinga som er for sluttbrukere og ikke alltid virker og har litt overhead etter min erfaring.
Vis hele sitatet...
Overhead samanlikna med kva? Samanlikna med å settje statisk ip på kvar host må det åpenbart ha overhead. Men føresetnaden er jo zero configuration...
Sitat av fxxked Vis innlegg
Foretrekker nmap foran zeroconf
Vis hele sitatet...
Du foretrekker en portscanner framfor ein protokoll og prinsipp for automagisk konfigurering av nettverksinnstillinger? Det gir like mykje meining som å sammenligne månen og sølepytter, for å konkludere med at månen ikkje er egna til å slukke tørsten med.
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
Sitat av fxxked Vis innlegg
reverse lookup for deg skal se slik ut for nettverket ditt: 149.26.172.in-addr.arpa .
Vis hele sitatet...
aha! da er jeg med! får endre det på mandag!

La inn ww.kontor.no i host-filen i dag, som en midlertidig løsning, og så laget jeg meg bare et lite script som jeg la på USB, og så løp jeg rundt og puttet den i rundt 30 PCer :P hehe Gikk egentlig ganske fort det og!
Et lite tips. Ikke bruk reelle toppnivådomener(eks .no/.com/.org osv) på interne domener/pekere. Den dagen dere kanskje kobler nettet til internett så kan det skape en del hodebry/problemer
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du foretrekker en portscanner framfor ein protokoll og prinsipp for automagisk konfigurering av nettverksinnstillinger?
Vis hele sitatet...
Automagien hos meg skjer via script, nmap stabler data inn i databasen, og script lager conf filer ut ifra data fra nmap og valg gjort i et admin grensesnitt.
Sist endret av fxxked; 18. mars 2011 kl. 23:51.