Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1926
Det har seg slik at huset har svimla med nettproblemer i alle år. Før jeg flyttet ut fra foreldre mine i august ifjord var linja (merk luftlinje ikke bakke) i grei stand, kunne dette ut en sjelden gang men den holdt 15,5 / 20 mbit som vi da hadde ifra levrandøren Ventelo. Iløpet av året jeg bodde borte bytta de til telenor og ifra starten kunne de ikke levere mer enn 9,2 mbit ut av 10mbit som de bestilte, så fikk de over 20 feilmeldinger på linja vår på under et døgn og degraderte til 8mbit, så 6, og nå ned til 5 som de kun greier og levere 4,5 mbit for øyeblikket. Har hatt montør ifra relacom her nå 5 ganger og eneste de har gjort er og bytte veggstøpselet. etter dette stilte de ned linjen til 5mbit som jeg nevnte men selv nå detter linja ut flere ganger daglig, og jeg har gått ifra og ha 8-10 ping før de nedgraderte til 422 i ping når jeg sjekker speedtest, linja måler 4,5 mbit der men kanke loade en youtube film og spille på samme tidspunkt engang.

Så til saken, altså vi har opplyst dem om at linja er ifra 60 tallet når huset ble bygd og når vi malte i sommer tok jeg en tur opp i liften til pappa og så at linja har blitt lappa og teipa sammen på fler steder. Nå som det har vert en hard vinter har linja fått nok og det er nok kondens ++ som ødelegger.
Men uansett hva jeg sier så greier de ikke bytte den 20-25 m lange linja ifra nabohuset men jeg mener dette er DEMS ansvar og bytte denne. Vi må betale LINJELEIE (79,-) Når vi må leie linjen ifra dem for 79,- ekstra i mndten må vel de også være pliktig til og fikse denne uten konstnader ifra vår side ? spesielt når de har prøvd og feilsøke og stilt ifra hovedkvarteret bokstavligtalt over 20 ganger og hatt montør her så mange ganger som vi har hatt.

Noen som vet hva jeg kan gjøre og hvilke rettigheter jeg har ?
Sist endret av SkauG; 4. februar 2011 kl. 16:14.
du er nok fuckt. du har tilgang til telenettet. det sier ikke noe om at du SKAL ha 20 mbit.
Lillebroren min sliter med samme problemet.
Relacom montørene var og koblet han av og på i forbindelse med at en annen skulle på.
vips så datt han fra 11 mbit ned til 2.

Linjekvalitet begrenser desverre. du kan jo høre om du kan skaffe kabel selv og de skrur opp.
selv om jeg tror ikke akkurat det er pengene det står på.
Om 1 får en slik sak igjennom blir det et ras av "krav" om at linjene både her og der skal oppgraderes.

forøvrig har top leiligheten her jeg er nå bare 6 mbit, mens jeg bestilte i etterkant til sokkel og fikk 13...
de gamle kobber linjene er et sabla lappverk overalt i norge.
Sist endret av Psych|Com; 4. februar 2011 kl. 16:19.
Betaler du for 5 eller 20 mbit linje?

Om du betaler for 20 men får 5 mener jeg du har all grunn til å klage.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Greier telenor å levere POTS så har dei oppfyllt leveringsplikta. Det er ikkje leveringsplikt på meir enn 9.6kbps datasamband, og du må betale linjeoppgradering sjølv om du vil ha meir.
Jeg klarer ikke streame Youtube på min 100mbit, så du skal ikke legge for mye skyld på Telenor akkurat der.

Etter tidligere erfaringer med ADSL vil jeg dog si at å få 14,5 av 20, eller 4,5 av 5 er langt større andel enn jeg noen gang har fått fra Ventelo, Telenor og Nextgentel.
Der hvor jeg bodde før var linjefordelern under huset ødelagt så de måtte legge en helt ny linje. Dvs grave opp både vegen og legge en egen linje inn til hybelen min. Tok ca 6 måender men da var det nextgentel som gjorde det. Grunnen til at det tok så lang tid var vist nok at de kunne ikke bare grave opp veien uten og søke kommunen om tillatelse osv og det tok sin tid. Men de ga meg jo egen linje fra boksen som sto 10 meter utenfor døra mi selv om de kunne koblet meg på en fordeler om ikke denne hadde vært defekt.
Tror ikke det er noe krav om at de må skifte linja di.
Du har nok dessverre ingen krav. Det eneste jeg ser for meg at du kan gjøre er å få påført linja skade slik at den må byttes, eventuelt ta kostnaden ved bytte av linje selv. Førstnevnte alternativ er selvfølgelig ulovlig, og må utføres på en måte som ikke kan "spores" tilbake til deg selv :-)


Sitat av mp34567 Vis innlegg
Tok ca 6 måender men da var det nextgentel som gjorde det.
Vis hele sitatet...
Dette er litt feil. Telenor eier linjenettet i Norge og bruker montørselskap som Eltel, Relacom og Sønnico til vedlikehold. Leverandører som NextGenTel, Ventelo ++ leier kun linjer fra Telenor. Alle feil på selve linjene meldes til Telenor, som så gir oppdraget videre til et montørselskap.
Her var det nextgentel jeg tok kontakt med hele tiden. Jeg ringte nextgentel for å få vite status i saken og nextgentel søkte. Eltel var de som var hos meg x antall ganger og til slutt dro kabelen tvers igjenom vinduskarmen min.
Dog var det ingen telenor merker på de som gravde der og de var egentlig et annleggs selskap var bare greit og si at nextgentel fiksa linja siden jeg stort sett ikke gjorde noe. Forholdt meg til nextgentel hele veien
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Her var det nextgentel jeg tok kontakt med hele tiden. Jeg ringte nextgentel for å få vite status i saken og nextgentel søkte. Eltel var de som var hos meg x antall ganger og til slutt dro kabelen tvers igjenom vinduskarmen min.
Dog var det ingen telenor merker på de som gravde der og de var egentlig et annleggs selskap var bare greit og si at nextgentel fiksa linja siden jeg stort sett ikke gjorde noe. Forholdt meg til nextgentel hele veien
Vis hele sitatet...
Ser jeg ordla meg litt feil. Det er leverandøren du benytter deg av som melder feilen til Telenor, og ikke du som kunde.
Du har ingen rettigheter her. Telenor har kun leveringsplikt på fasttelefon. Du kan gå tilbake til Ventelo om du ønsker, selv om jeg tror det er lite trolig at du vil få bedre forbindelse her. Du kan klage direkte til Telenor, og det er sannsynlig at du vil kunne få noe kompensasjon for redusert kvalitet, selv om du også har fått redusert månedspris når du har blitt nedgradert.
Telenor har for øvrig heller ikke et adsl-produkt på 10mbit.
Som folk allerede har påpekt her, så har Telenor ikke noe ansvar utover å lavere PSTN/ISDN (telefoni). Hvis det er problemer med bredbåndsleveranse og det koster mer enn 7000kr (kan ikke gå god for beløpet lenger da det er et par år siden jeg logget på Jara.no sist) å fikse ifra nettermineringspunkt og til sentralen så vil ikke det aktuelle montørselskap få godkjent reperasjon av linjeføringen. Og de jobber ikke gratis.

Men, om det kun er luftlinje det er snakk om, så kan du jo alltids selv ta problemet i ballene og erstatte luftstrekket.
Alternativet blir å selv kontakte et montørselskap og betale for alt selv.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Betaler du for 5 eller 20 mbit linje?

Om du betaler for 20 men får 5 mener jeg du har all grunn til å klage.
Vis hele sitatet...
ahahahaaha, klage til telenor, den må du lengre inn i skogen med. Foreldrene mine betalte for 16 mbit linje i 1 år; etter gjenntatte ganger å bare oppnå 7-9 på dinside; tptest.se, + samtlige andre slike tjenester, med haugevis av maskiner og haugevis av forskjellige routere, sendte jeg inn klage til telenor; eneste svaret jeg fikk var:

"Hvorfor nedgraderer du ikke bare til 8mbit tilbudet vårt?"

Det var det siste jeg frivillig hørte fra det pakket av rasshøl.
Sitat av blueshift Vis innlegg
ahahahaaha, klage til telenor, den må du lengre inn i skogen med. Foreldrene mine betalte for 16 mbit linje i 1 år; etter gjenntatte ganger å bare oppnå 7-9 på dinside; tptest.se, + samtlige andre slike tjenester, med haugevis av maskiner og haugevis av forskjellige routere, sendte jeg inn klage til telenor; eneste svaret jeg fikk var:

"Hvorfor nedgraderer du ikke bare til 8mbit tilbudet vårt?"

Det var det siste jeg frivillig hørte fra det pakket av rasshøl.
Vis hele sitatet...
Meldte du inn feil på linja de noen gang da?

Det latterligste jeg hører er når venner klager over en leverandør, at linja er så streig, eller den er ustabil. Så har de ikke meldt feil på linja en gang!

Hatigheten på bredbåndet avhenger også av lengde på linja, og tråd diameter på kabel, så mulig du bare kunne få 8 mbit der.. Du betaler jo for opptil 16 mbit. Det er ikke dermed sagt du får 16 mbit.
Trådstarter
13 6
Jeg vet jeg kun betaler for og få OPPTIL det ja, men når de har mottatt over 100 feilmeldinger på linja på under en uke + hatt montør her 5 ganger og vi har sagt at luftstrekket er skadet fordi det er lappet, noe som også må være gjort av demmes montører når de eier linja og vi har hatt huset i besittelse i over 25 år nå. Altså når DE har fikset den før, for dårlig og når det er vinter som det er i norge og linja blit utsatt for kondens og andre ymse feil så må jeg da ha krav på dette ? og når ISDN/fasttelefon kutter like ofte som internettet gjør det så klarer de jo hovedsaklig ikke og levere det eller gjør de vel ? nå som de påstår alt er "fikset" har de fått inn 15 feilmeldinger siden sist de var her (1,5 uke) skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal ha krav på utbytte av linjen når vi har hatt tlf 1/4 uke hver mndte og resten har vi vert uten internett og fasttelefon.
Sitat av SkauG Vis innlegg
når ISDN/fasttelefon kutter like ofte som internettet gjør det så klarer de jo hovedsaklig ikke og levere det eller gjør de vel ? nå som de påstår alt er "fikset" har de fått inn 15 feilmeldinger siden sist de var her (1,5 uke) skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal ha krav på utbytte av linjen når vi har hatt tlf 1/4 uke hver mndte og resten har vi vert uten internett og fasttelefon.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang meldt feil på selve fasttelefonen? Som flere har nevnt her, så er det nemlig den Telenor er pålagt å levere (og ikke bredbånd).

(Montørene får nemlig forskjellige ordrer basert på om det er ustabilitet på bredbånd eller fasttelefon, og hvis det er fasttelefonen så kan de få godkjent en retting av hele det elendige strekket)
Sist endret av JohnMichael; 5. februar 2011 kl. 17:28.
Sitat av blueshift Vis innlegg
ahahahaaha, klage til telenor, den må du lengre inn i skogen med. Foreldrene mine betalte for 16 mbit linje i 1 år; etter gjenntatte ganger å bare oppnå 7-9 på dinside; tptest.se, + samtlige andre slike tjenester, med haugevis av maskiner og haugevis av forskjellige routere, sendte jeg inn klage til telenor; eneste svaret jeg fikk var:

"Hvorfor nedgraderer du ikke bare til 8mbit tilbudet vårt?"

Det var det siste jeg frivillig hørte fra det pakket av rasshøl.
Vis hele sitatet...
Ja, men da anbefaler jeg å bytte leverandør.
Personlig hadde jeg ikke akseptert et selskap som behandler kundene sine på den måten du beskriver de.
Sitat av SkauG Vis innlegg
Jeg vet jeg kun betaler for og få OPPTIL det ja, men når de har mottatt over 100 feilmeldinger på linja på under en uke...
Vis hele sitatet...
hvor mange er det som er tilkoblet på akkurat denne linjen da?

Eller er det dere som har ringt inn 100 feilmeldinger på en uke (og 15 på 1,5 uke senere)?