Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1670
Hei,

For å gjøre en historie kort så har jeg en forliksklage som skal sendes inn ift min tidligere samboer.

Saken går kort utpå tilbakebetaling. Hun bodde nærmest hos meg i 2 år helt kostnadsfritt, det vil si helt og holdent kostnadsfritt. Vedkommende kjøpte ikke inn ei tannkremtube engang.

Jeg var tydelig på at før vi gjorde noe seriøst utav det her forholdet så måtte hun love å sette igang jobbsøking sporenstreks da jeg ikke hadde økonomi til å ta alt alene. Viste seg 1 år senere at h*n ikke hadde sendt en eneste søknad og jeg satte meg ned med vedkommende og så sammen på totalen av hva dette hadde å si for min økonomi. Vi lagde en muntlig avtale om tilbakebetaling av hva som hadde vært og hva som kom i fremtiden ift utlegg. Nå viste h*n mye større engasjement i det å anskaffe seg jobb, men dette tok selvfølgelig noe tid. Beløpet som kun går på felleskostnader strekker seg til over 100K. Har krevd en del mindre, i form av en betalingsplan.
Har ikke noe skriftlig, annet enn samtale som viser at h*n erkjenner denne gjelden og at vedkommende ønsker å gjøre opp for seg, før h*n ble borte. Vært hos namsmannen og drøftet klagen min og vist frem hva jeg har av dokumentasjon og han syntes jeg burde sende den inn. Før denne skulle sendes så burde jeg varsle, noe jeg gjorde i samarbeid med han.

Har nå fått svar fra en advokat h*n har engasjert, og jeg lurer jo på om jeg i det hele tatt har noen sak her? Burde jeg også engasjere advokat? De bestrider hele kravet og påser at jeg har ingen krav eller rettslig grunnlag.

Advokaten har ikke sett min klage foreløpig, kun varselet om at det sendes en forliksklage
Muntlige samtaler er i utgangspunktet like gjeldende som skriftlige, og hvis du har meldinger eller andre dokumenter som kan understøtte denne er vel det et pluss.

Hadde personen registrert adresse hos deg?
Dette er overhode ingen sak desverre. Skjer i minst halvparten av forhold. Damer forsørger snyltermenn i årevis og menn forsørger snyltedamer i årevis. Det er ikke straffbart å være snylter, selvom det svir ekstra å tenke tilbake på etter et brudd. Derfor er det viktig å inngå samboerkontrakt når man velger å flytte sammen. Beklager, men forliksrådet hadde hatt hundrevis av sånne saker i uka om det var en sak. Eneste du får ut av det her er mer økonomisk tap med utgifter til advokat og saksomkostninger for både deg og motparten. Du må bare bite i det sure eplet her og ta det som en kjip lærepenge og sørge for kontrakt og orden før neste gang du lar noen flytte inn til deg.
Sist endret av abcdeff; 19. november 2019 kl. 01:06.
Har hørt om folk uten samboerkontrakt som har endt opp med å betale i scenarior lik TS sitt.

Utover det vet jeg ikke noe mer, dessverre.
Sist endret av Våtfisk; 19. november 2019 kl. 04:02.
Om namsmannen mener du har en sak så er det kanskje bedre å høre på namsmannen enn oss tilfeldige sjeler som leser tråden din?

Du kan evt. forhøre deg litt rundt hvor mye du evt. kan risikere å dra på deg i saksomkostnnger for motpart om du taper? Noen ganger må jo partene dekke sine egne saksomkostninger, kan det være mulig her? Om du klarer å finne mer konkrete svar på dette så vil du jo vite mer om hva du risikere å dra på deg av kostnader. Hva er vanlig, at partene dekker egne kostnader eller at taper må ta alle kostnader?

Det med å dokumentere at hxn ikke har betalt noe må jo være relativt enkelt å vise til? Om hxn ikke hadde inntekt så kunne hxn heller ikke bidra. Da finnes det ikke bevis på kontoen hxn's på at det er betalt inn penger hver måned. Eller at hxn har handlet til livets opphold feks dagligvarer og hva nå folk ellers trenger av hygiene og husholdsprodukter. Må være ganske grei dokumentasjon om ts krever hxn legger fram kontoutskrift for de 2 åra.
Trådstarter
2 1
Det jeg har av skriftlig kommunikasjon oss imellom viser at hun erkjenner denne gjelden, viser at hun ønsker å gjøre det rette denne gangen og rydde opp for seg, samt at hun er med på tanken at en betalingsplan er smartest. Jeg hadde et møte hos min lokale namsmann som mente at jeg burde sende inn denne klagen. Om jeg skulle tape så ville det koste meg 1300, noe det er verdt i mine øyne ift hva jeg kan få tilbake. Hun brøt meg helt ned og det var jeg som endte opp hos psykolog. Derimot så håpte jeg noen her kanskje visste om jeg må dekke hennes advokat utgifter dersom jeg ikke skulle gå seirende ut, for da vil jeg tenke meg om 2 ganger til.

Vi var ikke formelle samboere på det tidspunktet, det var det siste året det skjedde.

Jeg virker kanskje smålig som ønsker disse pengene, men det her er ikke en hevnaksjon. Jeg har jobbet beinhardt i 13 år for å spare opp til boligen jeg har kjøpt, og de pengene var ment for å innredede huset, noe det fremdeles ikke er etter 3 år. Jeg måtte selge unna kjære eiendeler for å få råd til å sette mat på bordet til oss til slutt
Sist endret av Dannet; 19. november 2019 kl. 10:34.
I en forliksklage kan det vel ikke være snakk om at du må dekke hennes advokatutgifter vel? Forliksklage er jo laveste instans og om det var slik at den som tar en sak til forliksrådet risikerer et lass av utgifter fra motparten ville vel ikke mange turt å ta saker dit? Kan du snakke med namsmannen kanskje og forhøre deg om hva utfallet blir worst case om du taper?

Det er vel heller ikke garantert at din ex vil møte opp i forliksrådet med advokat? Kan være at hun har brukt advokat nå som et ledd i å skremme deg fra å ta saken til forliksrådet.

Om jeg var i dine sko ville jeg nok tatt saken videre. Samlet sammen alt av dokumentasjon, alt hva dere måtte ha av skriftlig kommunikasjon og kopi av det du mener hun skylder og har sagt seg enig å betale deg. Jo bedre og mer konkret dokumentasjon du har jo større er sjansen for at du vinner fram med klagen og du får da et rettskraftig krav om du vinner. For at bringe litt realisme i saken kan du godt ha utarbeidet forslag til nedbetalingsplan, gjerne den samme som dere har diskutert tidligere. Taper hun vil hun måtte følge nedbetalingsplanen, og sniker hun seg unna vil du da kunne sende kravet til inkasso, evt. kanskje også selge kravet til inkassobransjen.

Du kan jo evt. snakke med en advokat og presentere saken og be om en kjapp vurdering, samt få en vurdering på hva du kan risikere å måtte dekke om du skulle tape. Selv om advokatutgifter er sure penger ut så er det kanskje det smarteste både for å faglig vurdering av saken og evt. risikoen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så lenge tvistesummen er under 125000 og saka går som småkravsprosess er det sterkt avgrensa kor store sakskostnader du risikerer.