Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2803
Jeg har nylig bygget med en ny stasjonær pc, og etter mye om og men fått den til å fungere. Kan forøvrig nevne at jeg har en SSD og en HDD, operativsystemet skal på SSD'en. Da jeg skal installere windows får jeg valgt språk og skrevet inn produktkode. Deretter skal jeg velge mellom oppgradering og egendefinert installasjon. (Installerer fra CD)

Når jeg velger oppgradering får jeg en beskjed som sier noe i disse baner:
Datamaskinen startet ved å bruke installasjonsmediet for windows. Fjern installasjonsmediet og start datamaskinen på nytt, slik at windows starter på vanlig måte. Sett deretter inn installasjonsmediet, og start oppgraderingen på nytt.

Her er instruksjonene ganske klare, men da jeg starter uten cd'en i går jeg rett til BIOS, og da jeg stenger det starter installasjonen fra toppen igjen, og jeg får samme beskjed.

Når jeg velger egendefinert installasjon får jeg først velge hvilken stasjon, eller harddisk, jeg skal installere på. Av en eller annen grunn står det "1 ledig plass" på SSD'en, mens det står "0 ledig plass" på harddisken. Jeg velger SSD'en. Deretter trykker jeg "Last inn driver" og får beskjed om at jeg skal sette inn installasjonsmediet, som allerede står i. Fortsetter videre og får beskjeden "Fant ingen signerte enhetsdrivere. Kontroller at de riktige driverne er på installasjonsmediet, og klikk OK".

Har noen vært borti dette før, og om ikke, har noen en mulig løsning? (Og ja, jeg har googlet det)

System specs:
Hoveddkort: ASUS b85-Plus
Strømforsyning: Corsair CX 600M (600W)
Prosessor: Intil i5-4670K
Skjermkort: MSI GeForce GTX 770
Optisk driver: Samsung DVD Writer
SSD: Samsung SSD 840 PROSeries
HDD: Seagate Barracuda
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du skal vel i utgangspunktet bare kunne velge SSDen, trykke OK og ikke trenge å laste inn drivere?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det eneste interessante du ikke har skrevet er hvilken kontroller du har koblet diskene til.
Mener du hvor i hovedkortet jeg har koblet til cd-driveren?
Sitat av Spretzjnjikhow Vis innlegg
Deretter trykker jeg "Last inn driver" og får beskjed om at jeg skal sette inn installasjonsmediet, som allerede står i. Fortsetter videre og får beskjeden "Fant ingen signerte enhetsdrivere. Kontroller at de riktige driverne er på installasjonsmediet, og klikk OK".
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det står Windows 8 installasjons cd'en allerede i?
Det kan ikke ha seg slik at de mener du skal sette inn installasjonsmediet til enhetsdriverne .... ?
Sist endret av pinkrabbitz; 14. august 2013 kl. 09:56.
Har vært inne på den ideen, men da jeg setter i cd'en til driveren skjer det ingenting. Og da jeg booter den fra BIOS skjer det ikke annet enn at BIOS restarter...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Spretzjnjikhow Vis innlegg
Mener du hvor i hovedkortet jeg har koblet til cd-driveren?
Vis hele sitatet...
Ja, ettersom de fleste moderne hovedkort har alt fra 1-4 kontrollere onboard er det ikke alle disse jallakontrollerne som har drivere inkludert i windows-installasjonen.
Hovedkortet mitt har 4 kontrollere for harddisker, og 2 for harddisk/optisk driver. Jeg byttet fra den ene til den andre, jeg fikk ikke noe ut av det. Da jeg byttet tilbake hadde tastaturet mitt sluttet og fungere...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Spretzjnjikhow Vis innlegg
Hovedkortet mitt har 4 kontrollere for harddisker, og 2 for harddisk/optisk driver. Jeg byttet fra den ene til den andre, jeg fikk ikke noe ut av det. Da jeg byttet tilbake hadde tastaturet mitt sluttet og fungere...
Vis hele sitatet...
Nei, du snakker om porter, og ingen porter er _FOR_ optiske drev eller _FOR_ harddisker i en slik sammenheng, SATA er SATA.

Du har B85 chipset, og sålangt jeg kan se er begge interfacene (både SATA2 og SATA3) integrert i chipset på denne.

Tipper den bruker standard inteldrivere for kontrollerne og ser ingen grunn til at det ikke skal fungere.
Sist endret av AtXbYeA; 14. august 2013 kl. 11:15.
I manualen for hovedkortet står det at gule SATA-innganger er for "Serial ATA 6.0 GB/s hard disk drives via Serial ATA 6.0 GB/s signal cables" mens de svarte er for "Serial ATA 3.0 GB/s hard disk drives and optical drives via serial ATA 3.0 GB/s signal cables". Men jeg prøvde forøvrig å koble den optiske driveren til en av de gule uten videre resultat.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, du snakker om porter, og ingen porter er _FOR_ optiske drev eller _FOR_ harddisker i en slik sammenheng, SATA er SATA.

Du har B85 chipset, og sålangt jeg kan se er begge interfacene (både SATA2 og SATA3) integrert i chipset på denne.

Tipper den bruker standard inteldrivere for kontrollerne og ser ingen grunn til at det ikke skal fungere.
Vis hele sitatet...
Skjønner egentlig ingenting her, for alt ser ut til å være i sin skjønneste orden, og jeg har ikke klart og finne noen andre med det eksakt samme problemet som har funnet en løsning. Men er det mulig at det fungerer om jeg prøver å installere fra en USB-enhet?

Dette er kanskje et litt tåpelig spørsmål, men når jeg tenker meg om vet jeg ikke om jeg har sett noen tilfeller av folk som installerer windows 8 på en helt fersk harddisk. Alle andre tilfeller har det enten OEM eller oppgraderer fra et eldre OS. Kan det rett og slett hende at man ikke kan installere det slik?

Dette er kanskje et litt tåpelig spørsmål, men når jeg tenker meg om vet jeg ikke om jeg har sett noen tilfeller av folk som installerer windows 8 på en helt fersk harddisk. Alle andre tilfeller har det enten OEM eller oppgraderer fra et eldre OS. Kan det rett og slett hende at man ikke kan installere det slik?
Sitat av Spretzjnjikhow Vis innlegg
Dette er kanskje et litt tåpelig spørsmål, men når jeg tenker meg om vet jeg ikke om jeg har sett noen tilfeller av folk som installerer windows 8 på en helt fersk harddisk. Alle andre tilfeller har det enten OEM eller oppgraderer fra et eldre OS. Kan det rett og slett hende at man ikke kan installere det slik?
Vis hele sitatet...
Jeg installerte selv Windows 8 på en helt fersk SSD-disk for bare en liten måned siden, så det skal ikke være noe problem.

Fant derimot dette; http://www.tomshardware.com/answers/...0-pro-ssd.html
Som viser at andre også har hatt samme problem som deg. Du kan jo forsøke å oppgradere bios feks, eller sjekke ACHI-mode.
Har vært og sjekket ACHI-mode og fiklet litt med den, men det hjalp ikke. Prøvde også IDE-mode med samme resultat. Jeg fant derimot en løsning jeg ikke har fått prøvd enda:

same issue same mobo here for me last week, and here is what i did.

burn gpart to cd
boot to gpart cd
repair uuid and format the HD with gpart

I tried everything else to gpart was the only thing that worked.

Problemet er bare at jeg ikke aner hva denne herremannen snakker om...
Dette er en diagnose cd \ dvd \ usb som du kan boote maskinen din med og feilsøke

lastes ned og "brennes" ut på en annen maskin

link: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Edit: link2: http://gparted.sourceforge.net/features.php
Sist endret av knutazz; 14. august 2013 kl. 15:01.
Og det er en reel fare for at dette kan fungere i min situasjon?
ja du kan jo prøve og "klargjøre" disken din med NTFS formatet og eventuelt se om du får tilgang til diskene dine i dette "programmet"

finner du ikke diskene dine her så er det enten noe galt med kontrolleren, kabelene, disken \ drevet eller bios innstillingene på pen din, men inne i her så skal du kunne få fram noen feilmeldinger som kan gjøre det lettere og feilsøke videre
Har en mistanke om at det er driveren som er problemet. Den klarer ikke kjøre andre cd'er enn windows 8 (inkludert brennecd'en med GParted), og det har jo ikke akkurat fungert det heller, så jeg skal bytte den ut med en som sitter på den noe eldre familiepc'en og se hva som skjer. Skulle det vise seg å være fånyttes er jeg egentlig helt blank...
Hvis du napper ut den gamle disken og forsøker å installere W 8 på bare den nye så får du klarhet i om din W 8 skive innehar muligheten til å partisjonere og formatere en harddisk. Hvis ikke må du boote på en skive som kan. F.eks gparted.
Hvis du har viktige ting på din gamle harddisk så bør du ta backup ved f.eks å boote på en Linux Live-CD og kopiere ut til en USB minnepinne.
Ok, nå har jeg prøvd alle forslag over, pluss og installere fra USB og koble fra alle unødvendige komponenter, akkurat samme beskjed. Er det mulig at jeg rett og slett kan ha fått en defekt CD?

Sitat av Jim114 Vis innlegg
Hvis du napper ut den gamle disken og forsøker å installere W 8 på bare den nye så får du klarhet i om din W 8 skive innehar muligheten til å partisjonere og formatere en harddisk. Hvis ikke må du boote på en skive som kan. F.eks gparted.
Hvis du har viktige ting på din gamle harddisk så bør du ta backup ved f.eks å boote på en Linux Live-CD og kopiere ut til en USB minnepinne.
Vis hele sitatet...
Det er ingen gammel harddisk, alt er ferske varer rett fra butikken.
Hei.

Ny Windows 8 pc, noe jeg ikke forstår så mye av.

Men store programmene står på vent for installasjon slik som skype osv, mens Windows update ikke vil installeres som bare jobber og jobber.

Hva kan grunnen være for dette?

Ingenting vil installeres..
er det ny installasjon av win8 eller er det oppdatering av win8 på den pcen?

har du testet om win update failer i sikkerhetsmodus med nettverk?

har du testet med reboot?

du sier ingenting om hvilken pc du har
Sitat av Spretzjnjikhow Vis innlegg
Ok, nå har jeg prøvd alle forslag over, pluss og installere fra USB og koble fra alle unødvendige komponenter, akkurat samme beskjed. Er det mulig at jeg rett og slett kan ha fått en defekt CD?



Det er ingen gammel harddisk, alt er ferske varer rett fra butikken.
Vis hele sitatet...
Har du forsøkt å angi driverne det blir spurt om?

Hva skjer hvis du laster ned driverpakken under SATA som heter "Intel(R) Rapid Storage Technology Driver Software V12.0.0.1083 for Windows 7/8 32bit & 64bit.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver for Windows 7/8 32bit & 64bit." og kopierer innholdet fra IRST_RAID_Ein7_8_VER12001083\Driver\Disk\64bit\ inn i en egen mappe på en minnepinne, for deretter å angi denne når du blir spurt om driver?
Forstår ikke helt greia her. Du skal ikke legge inn noe drivere.

Trykk på "Egendefinert installasjon"
Velg "avansert" - Formater disken du skal legge inn på. Eventuelt partisjoner den.
Trykk OK/Neste.

Er det slik at du ikke har disse valgene i det hele tatt? At å installere driver er det eneste du kan? Installere drivere er IKKE det samme som å installere Windows. (Just to make that clear).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Source Vis innlegg
Forstår ikke helt greia her. Du skal ikke legge inn noe drivere.

Trykk på "Egendefinert installasjon"
Velg "avansert" - Formater disken du skal legge inn på. Eventuelt partisjoner den.
Trykk OK/Neste.

Er det slik at du ikke har disse valgene i det hele tatt? At å installere driver er det eneste du kan? Installere drivere er IKKE det samme som å installere Windows. (Just to make that clear).
Vis hele sitatet...
Er mange kontrollere som ikke støttes av windowsinstallasjonen out of the box, da må man supplere drivere.