Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 18942
Hei, Jeg er en 16 år gammel gutt som går vg1 studiespesialisering, jeg er veldig interessert i Forsvaret. er bla med i HVU.
jeg har tenkt til å prøve å bli fallskjermjeger og etter det gå befalskolen, men det jeg lurer på er om den teoretiske prøva på sesjon 2 er vanskelig?, hvis man ikke får 5/9 poeng eller mer kan man ikke søke seg til Spesialstyrker eller befalskole.

Så spørsmålet er er den vanskelig?

Har du tatt den?

hva fikk du?

Takker på forhånd for svar
Alle som har vært på sesjon har tatt den. Jeg fikk 9.

For all del, mange som sliter med det. MEN; en med ambisjoner om å bli fallskjermjeger burde ace disse. Klarer du ikke disse, hadde du aldri klart de tusen andre kravene til å bli jeger.
Den er veldig lik vanlige IQ-tester, så dermed mener jeg det kan være veldig lurt å prøve seg på en eller to før Sesjon Del 2, slik at du vet hva du skal gjøre/hva du skal se etter uten å stresse. Husk at du har MEGET BEGRENSET TID(!!!), så ikke bruk mye tid på de første oppgavene, og kommer du til en vanskelig oppgave, så ikke tenk for lenge.

Tror ikke 5/9 skal være så veldig vanskelig.

Kanskje du kan sammenligne med mine resultater. Jeg fikk 8/9 på Sesjon Del 2, 139 på Illustrert Vitenskaps iq-test og 133 på Mensa og en dansk. Selv tror jeg de to sistnevnte er mest troverdige.
http://www.mensa.no/olavtesten/index_2.html
http://iqtest.dk/main.swf
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Jeg er ikke i spesielt bra form og føler ikke at jeg er noe smartere enn resten av mine klassekamerater, men jeg klarte en 6'er på utholdenhetstesten (12:00 min) og 8 på kunnskapstesten.

Så etter min mening så er ikke de delene veldig vanskelig å score høyt på hvis du vil inn i forsvaret. Det som nesten tok meg var hørselen, og jeg tror det er på den sjekken de fleste ryker ut. (Legen ser at ryggen din er fucked, du hører/ser dårlig osv.)
IQ testen er grei, handler veldig mye om logikk, fikk selv 5/9 på IQ test og 9/9 på utholdenhet, ikke bekymre deg for mye
Den er ikke veldig vanskelig, men må passe på tiden. Hvis man ikke rekker å gå igjennom alle oppgavene, så er det veldig lurt å gjette på de siste før tiden går ut. Den andre prøven er omtrent helt lik en vanlig IQ-test - som den på mensa. Den første delen er tekstbaserte matteoppgaver som man kan løse ved hoderegning eller på et ark. Den siste er ordlikhet; synes denne er litt merkelig fordi den har nesten ingenting med IQ å gjøre, men heller hvor bredt ordforhold man har.
En normalt oppegående person klarer 5 på denne testen.
Ta et par tester før du drar inn, og du vil ace den på sesjonen.
Fikk selv 9/9 med masse tid til overs, det er ikke rakettkirurgi.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Den siste er ordlikhet; synes denne er litt merkelig fordi den har nesten ingenting med IQ å gjøre, men heller hvor bredt ordforhold man har.
Vis hele sitatet...
Ordlikhet brukes i ordentlige IQ-tester (tenker de for psykologer som koster typ 15k), så den delen er nok der av en grunn. De fleste ordene var ord som burde være allment kjente, ihvertfall majoriteten av de.
Den fysiske testen er ikke noe stress hvis du jogger litt nå og da. Den teoretiske var ikke så vrien, men på de siste spørsmålene fikk man sykt dårlig tid, i tillegg til at de var de vanskeligste. Du får ikke minuspoeng for å svare feil, så hvis du har 2min igjen og fem ubesvarte spørsmål svarer du bare det som høres mest sannsynlig ut.

Fikk 7 på fysisk, 8 på teoretisk og 9 på helsetesten, så kom glatt inn i marinen.
Du bør kunne enkel prosent og brøkregning på mattedelen.
Er også født i 95 og er som ts veldig innterisert i og faktisk ta en utdanning i forsvaret. Vet ikke om du skal ta realfag eller hvilken matte du har, men teoretisk og realfag er et stort pluss til disse testene. Som nevnt tidligere så er testene på mensa nesten like som i forsvaret. Fysisk skal vel være no problemo?
Den teoretiske testen er delt opp i tre deler:
- Matte
- Logikk
- Ordlikhet

Du får så og så lang tid på hver del, husker ikke eksakt hvor lang tid men rundt en 15-20 min/pr del. Det er viktig at du går raskt igjennom oppgaven, sliter du med en så hopper du videre til neste, du har ikke spesielt god tid på oppgavene. Du kan gjerne sitte litt på en oppgave eller to på hver del, men det er lurere å bare hoppe over de man sliter med og istedet først gjøre de andre oppgavene og heller gå tilbake til den du slet med på slutten av testen.

Uansett, matte-delen er type Ole tar et tog fra punkt A som ligger 10 kom fra punkt B, Kari sykler fra punkt B 5 minutter før Ole tar toget. Toget holder 60 km/t mens Kari holder 8 km/t, hvor langt har kari igjen til punkt A når hun møter toget. Altså, dette er bare et eksempel, matteoppgavene i begynnelsen er ganske simple, men så gradvis mot slutten så øker vanskelighetsgraden.

Logikk-delen er veldig lik de testene man finner på nett, type du skal finne ut hvilken figur som passer inn i slutten av en rekke ved å bruke samme type logikk som er brukt i eksempelrekkene i begynnelsen. Eksempel - Mensa sin test
Igjen, det er viktig å hoppe over eventuelle figurer hvor du ikke ser logikken etter relativt kort tid.

Ordlikhet, her får man et ord som man skal finne synonymet til. Det er en rekke med ord på rad bortover og du skal velge alternativet som passer. Dette var delen der jeg følte jeg hadde dårligst tid, delvis på grunn av en idiot av en sesjonsoffiser som anbefalte oss å lese igjennom alle ordene før vi valgte. Dette er ikke en smart ting å gjøre, jeg leser ganske fort, men nettopp på grunn av det rådet så rakk jeg ikke å bli ferdig, selv om det var den delen jeg burde behersket best. Med en gang du ser alternativet som passer så velg det, ikke forsett å les igjennom de andre alternativene viss du ikke er veldig usikker. Hvis jeg ikke husker helt feil så er det en ordlikhets del på Illvit sin IQ-test, vil uansett anbefale den, fordi den også har oppgave som er relevant for de andre delene av militæret sin teoretiske test.

Lykke til! Du klarer det fint, gå igjennom noen IQ-tester og lignende, kanskje les noen tråder hvor Provo har innlegg og lær deg noen av ordene han bruker(ikke faguttrykkene). Mest sannsynlig vil du klare deg helt fint, det er ikke en veldig krevende test og det å få 5 er noe alle kan klare forholdsvis lett.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ey!
Veit at tråden er gammel, men har ett lite spm:
Hvordan utføres de fysiske testene ? Er det krav til antall sit-ups, push-ups osv eller er det bare kondisjonsøvelse?
Sitat av Diddlysquat69 Vis innlegg
Ey!
Veit at tråden er gammel, men har ett lite spm:
Hvordan utføres de fysiske testene ? Er det krav til antall sit-ups, push-ups osv eller er det bare kondisjonsøvelse?
Vis hele sitatet...
Hva med å lese på Forsvaret sine egne nettsider før du spør her? Forsvaret.no.
▼ ... over et år senere ... ▼
Om det skulle være til hjelp for andre så kan jeg si at jeg har vært på sesjon (oktober 2013) og det gikk bra! selv om jeg er veldig dårlig i matte så fikk jeg 6/9 på teorien og greit på alt annet også
Prøvene er vel ikke så vanskelig? De går vel mest på logisk tankegang og ganske hverdagslige mattematiske oppgaver?

Ser det er mange på diverse forum nå for tiden som ønsker å bli fallskjermjeger, kansje vi møtes på opptaket
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Prøvene er helt greie. Jeg fikk 7/9 og dem la frem alternativer til meg, heriblant etteretningsbataljonen og fallskjermjeger. Jeg valgte ingen av de overnevnte, men bare du tenker på figurene og klarer matten så skal det ikke være noe problem. Det er ark der som du kan benytte til utregning etc.

En oppgave kan f.eks. være at "En planke er 2m bred, 5m lang. Den andre planken er 1m bred, men 1/4 av lengden til den første planken. Den tredje planken er planke1 og planke2 tilsammen -1m i lengden, hvor lang er den tredje planken?"

De fysiske prøvene for å komme inn i førstegangstjenesten MÅ ikke gjennomføres for å komme inn. Denne prøven teller som regel bare for de som skal søke noe av de hardere tjenestene. Dem ser på helsen din (syn, hørsel osv.) og den teoretiske prøven. Var vel 2 - 3 stykker som ikke hadde fysiske tester på Sesjon 2 når jeg var der, alle disse kom inn i førstegangstjeneste.

Sitat av Diddlysquat69 Vis innlegg
Ey!
Veit at tråden er gammel, men har ett lite spm:
Hvordan utføres de fysiske testene ? Er det krav til antall sit-ups, push-ups osv eller er det bare kondisjonsøvelse?
Vis hele sitatet...
Hei, de fysiske testene hvor man sjekker styrke har ikke noe med dette å gjøre. Du skal bare presse en jernstang så hardt du klarer med armer og bryst, og det samme gjelder med lår og bein. Sit-ups, Push-ups osv. er vel mer for Befalsskolen/Krigsskolen.
Sist endret av Zollo; 24. mai 2014 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.