Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1653
jeg fikk ganske lyst på denne http://cgi.ebay.com/BUTTERFLY-BALISO...ayphotohosting

men er det lov i Norge med en slik treningskniv som (det står at) ikke kan kvesses?
Jeg mista på tolla en slik kniv i mine yngre dager. Ble fortalt at det ikke var lovelig. Ikke helt samme kniven som du har der, men samme kniv i prisippet.
Sitat av TSN
jeg fikk ganske lyst på denne http://cgi.ebay.com/BUTTERFLY-BALISO...ayphotohosting

men er det lov i Norge med en slik treningskniv som (det står at) ikke kan kvesses?
Vis hele sitatet...
tvilsomt da den ikke kan slipes
De er fortsatt ulovlige... Mista 3stk i toll å faenskap ..
Jeg fikk to treningsbalisonger fra knifecenter.com gjennom uten problemer. De hadde helt korrekt tolldeklarering, ikke noe juks med verken spesifikasjon eller verdi.

http://knifecenter.com/kc_new/store_...ml?s=CHKO2000A
vet at Norge er et hardbarka kriminellt land, men skjønner rett og slett ikke vitsen med slikt. Er det ikke litt fjortiss å kjøpe kniver for å ... drepe folk? kutte folk? eller gjør dere det for "kunsten" i det?
Akanth: Hva for et offtopic idiotsvar er det der? Balisonger er en kunst i seg selv, du har kanskje fått med deg at man kan gjøre ganske kule triks med dem. Kniven trådstarter linket til er til trening, og siden den verken er skarp eller spiss skal det mye til før man skader seg selv eller noen andre.
Sist endret av Nichotin; 27. november 2007 kl. 20:58.
Sitat av Nichotin
Akanth: Hva for et offtopic idiotsvar er det der? Balisonger er en kunst i seg selv, du har kanskje fått med deg at man kan gjøre ganske kule triks med dem. Kniven trådstarter linket til er til trening, og siden den verken er skarp eller spiss skal det mye til før man skader seg selv eller noen andre.
Vis hele sitatet...
Går du inn for det tror jeg ikke det skal særlig mye til for å stikke i hjel noen med den der selvom det er en "treningskniv" og ikke er så VELDIG spiss.
Sist endret av jørgs; 27. november 2007 kl. 21:14.
Sitat av jørgs
Går du inn for det tror jeg ikke det skal særlig mye til for å stikke i hjel noen med den der selvom det er en "treningskniv" og ikke er så VELDIG spiss.
Vis hele sitatet...
Går du inn for det kan du drepe noen med en lekebil fra BRIO også. Hva har nå det med saken å gjøre?
(For øvrig: om du ikke går fullt så mye inn for det kan du enkelt drepe noen med en smørkniv fra IKEA også)

On topic: den kniven der skulle gå fint å få inn til landet. Jeg fikk en "katana" av samme type, som var til pynt og ikke skulle være mulig å slipe.
Sist endret av Khazeth; 27. november 2007 kl. 21:18.
Sitat av Khazeth
On topic: den kniven der skulle gå fint å få inn til landet. Jeg fikk en "katana" av samme type, som var til pynt og ikke skulle være mulig å slipe.
Vis hele sitatet...
Men så har det seg at sverd er lovlig..

Edit: Skjønte nå at du mente "katana"-balisong.
Sist endret av Grimdoc; 27. november 2007 kl. 22:06.
Da lurer jeg på hvordan kan en kniv være "uslipbar"? Med mindre den er lagd i noe super duper hard diamant legert magnesium shit så ser jeg ikke problemet med å slipe den kvass og fin.
Har ikke peiling egentlig, men kan tenke meg at det er laget av hardmetall, som forøvrig er ganske tricky å slipe med vanlig verktøy.

Altså, kniven er sannsynligvis hardere enn det du skal slipe den med.
noengang prøvd å slipe alumineum eller noe annet mykt metall? tror personlig det bare er en ståltype som ikkje egner seg til kniver.. prøv å slip en vilken som helst pyntekniv og det vil ikkje bli et bra resultat.
Freddy har nok rett her, "uslipbare" kniver er pyntegjenstander laget av dårlig stål.
Sitat av mathfjeld
Da lurer jeg på hvordan kan en kniv være "uslipbar"? Med mindre den er lagd i noe super duper hard diamant legert magnesium shit så ser jeg ikke problemet med å slipe den kvass og fin.
Vis hele sitatet...
Diamant kan du slipe med diamant. Magnesium er tvilsomt legert med diamant. Kanskje det fins titan-belagt knivblad?

Stål er forøvrig det som er mest normalt å lage kniver av. Ikke magnesium. Ta en bunsen-brenner (eller annen varmeapparat og/eller varmemedium) mot magnesium kontra stål - se om du merker noe forskjell (tips: hvitt).

Sitat av Grimdoc
Men så har det seg at sverd er lovlig..

Edit: Skjønte nå at du mente "katana"-balisong.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen ekspert på området, men hva er en "katana"-balisong? Katana (kort ninja-sverd) er katana, og kan slipes. Kopier av katana kan ikke slipes, siden det mest sannsynlig er en .. kopi?
Sitat av paranoy
Jeg er ingen ekspert på området, men hva er en "katana"-balisong? Katana (kort ninja-sverd) er katana, og kan slipes. Kopier av katana kan ikke slipes, siden det mest sannsynlig er en .. kopi?
Vis hele sitatet...
katanaen trenger ikke være kort.... det er bare den generelle betegnelsen på et ninjasverd så vidt jeg har forstått det, men ninjasverd kommer i mange forskjellige lengder...
det blir sikkert ikke bra hvis du prøver å slipe den batangaen men.... fungerer vel uansett til det tollvesenet er redd det skal brukes til.... det er ikke ulovligt med skarpe sverd heller i norge.... man får jo kjøpt ringenes herre-sverd i life-size flere steder her i oslo... er vel verdt et forsøk er det ikke??batanga er morro;P hehe...

du får jo kjøpt trenings nunchucks her i vår alles kjære hovedstad så det går vel mye på det samme gjør det ikke??
Sist endret av slayer; 2. desember 2007 kl. 22:22.