Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 6216
hei jeg har nå lest masse på foruma runt omkring. men det er 2 ting jeg lurer på,

Når jeg scanner inn korte så passer det ikke:S også får jeg ikke laminert det fast. jeg printer det ut på plastikark som jeg har kjøpt.
jeg kan fortelle ossen jeg gjør det.

1. først scanna jeg korte. prøvde og printe det ut det ble printa ut på hele arke.
2. jeg la et ark over korte også scanna jeg det på nytt da ble størelsen riktig også printa jeg det ut men det var akkuratt så det ikke passa

noen forslag om hva jeg kan gjøre? med og feste det osv?

Takk for all hjelp
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
(Bemerker først at du har tatt deg god tid mellom registrering og første post.)

Hva akkurat er det du har tenkt å gjøre? Hva har du tenkt å bruke det du har tenkt å lage til? Vi trenger mer informasjon.

Vennligst prøv et rettskrivningsprogram. Tror du vet at det ikke heter korte
Hvis du sliter med å scanne og printe, så tror jeg kanskje ikke dokumentforfalskning er noe å begi seg ut på. I hvert fall ikke hvis du har tenkt til å vise frem resultatet til noen.
bruk photoshop, så måler du opp og sette stølsen i bilde. når du velger print da så kommer den akuratt ut i den stølsen.
NB: du bruker vel en kort printer ?
Vil bare si at jeg gjorde dette forrige uke for en kompis. Vi skulle på konsert og han blir ikke 18 før om 5 dager

Hvertfall..
Jeg scannet kortet, prøvde meg litt frem med farger og lys, fant en instilling jeg likte og printet det ut med en god printer. Deretter laminerte jeg bildet, klippet det nøyaktig ut, limte det på et gammelt bankkort med kontaktlim, la på et lag med kontaktpapir og skrubbet kortet mot en overflate med litt sand og annen "skitt" på.

Resultatet ble egentlig veldig bra, men det jeg kan sette fingeren på var at kortet ble for tungt og litt for tykt. Jeg burde kanksje ha droppet kontaktpapiret, men da var jeg redd for at jeg skule slite igjennom laminatet og ødelegge alt.

Vi fikk litt noia da vi kom frem til Sentrum Scene og så at vaktene faktisk stod og "tiltet" kortene for å se etter glansmerker i kortets overflate, men heldigvis ble vi ikke kompisen min spurt om leg.

Moralpreken: Alle sier dette, men jeg vil at dere faktisk skal skjønne hvor stress det kan være å bli tatt. Vi så noen som hadde fake leg på konserten og vaktene bare plukket de ut av køen og kontaktet politiet med en gang. Skal ikke være så lett..
det enklest er og finne noen som har en card printer så gi dem 5kr som det koster og skrive ut korte. og du får kort som er 100% ekte. og dem kan tilte så mye dem vil på korte.
Sitat av ranvik
det enklest er og finne noen som har en card printer så gi dem 5kr som det koster og skrive ut korte. og du får kort som er 100% ekte. og dem kan tilte så mye dem vil på korte.
Vis hele sitatet...
Vel, det ser kanskje likt ut - men 100% ekte blir nå aldri en fake (:

Hvis du kun sliter med at det blir for stort - måler du opp kortet med linjal, og går inn i photoshop og velger image > imagesize, og endrer det derfra.
takk for alle svar. men jeg printer det ut på Transparency Film ark, forde da får jeg den glansen igjennom men jeg får ikke festa det på bank korte. og hvis jeg bruker lim så synses det bare igjennom kjenner ingen som har kort printer, har sett på det men det koster 15 tusen
jeg skal på skino og se på saw 4 det
Haha, leg. på kino? Jeez louize.. Tror du har bedre hell med å smile pent å si at mamma er i kiosken og kjøper popcorn, gutt..
Er utrolig sjelden de sjekker leg på kino.... Vil nok heller anbefale deg og bare prøve og gå inn. Dokument falsk for en kino film? joda nå har jeg hørt det også...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
http://www.skino.co.uk/

Kanskje det er dette han tenker på?
Sitat av christian 91
(...)jeg skal på skino(...)
Vis hele sitatet...
FY!

På "skino" er det vel ganske uvanlig å vise legitimasjon, hva om du går med noen eldre kamerater?
Sitat av Jonta
http://www.skino.co.uk/

Kanskje det er dette han tenker på?FY!

På "skino" er det vel ganske uvanlig å vise legitimasjon, hva om du går med noen eldre kamerater?
Vis hele sitatet...
Akkuratt der må jeg si deg imot, (en latterlig hendelse).
Jeg + to kammerater fra klassen gikk på kino (Begge dem var/er 17 år)
Når vi gikk bort til kassa ble han ene spurt om legg.

And to the funny part; Det var 15års grense på filmen xD
Tru jeg og han andre hadde en morsom dag - konstant latter hver gang vi kom på det.
Og han var piss irritert ^^
Sitat av Eight-Ball
Haha, leg. på kino? Jeez louize.. Tror du har bedre hell med å smile pent å si at mamma er i kiosken og kjøper popcorn, gutt..
Vis hele sitatet...
dro til ski for og se på saw 4 kameraten min kjøpte biletter til oss også skulle vi gå inn der sto det en streng lapp at hvis vi var under 20 så skulle vi vise legg uansett så skulle vi stå klar med det! vi gikk bort også spurte hun meg om legg så sa jeg nei osv. så begynte hun og si at de kunne miste rettigheter til filmen og bla. bla. bla. prøv og kom deg inn på den filmen da? om du ikke er 18 da
Sist endret av christian_91; 6. november 2007 kl. 21:33.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
http://www.ressurssidene.no/view.cgi...id=0.1000.1068
http://www.fiskaskole.no/norsk/skriveregler.htm

Les her! Det jo helt forferdelig å lese og prøve å forstå noe om du bruker to tegn på 90 ord (har telt, nei, osv. regnes ikke som tegn her).
Sitat av Jonta
http://www.ressurssidene.no/view.cgi...id=0.1000.1068
http://www.fiskaskole.no/norsk/skriveregler.htm

Les her! Det jo helt forferdelig å lese og prøve å forstå noe om du bruker to tegn på 90 ord (har telt, nei, osv. regnes ikke som tegn her).
Vis hele sitatet...
Jeg er stressa og skriver fort derfor blir det masse feil.
Nei, du er 14 eller kanskje 15 år gammel, derfort blir det masse feil
Utifra det du skriver tror jeg kanskje du bør spørre mamma om å bli med deg, Saw 4 kan virke skummel må vite.
Uansett, kan nesten garantere at en 14-15åring må vise legg på en 18års grense film..
De er ikke SÅ keen på å miste lisensen til å vise filmer med aldergrense.

Men, er ikke værre enn og spørre en fyr utenfor, om han kan late som dere er med han?
Dere har lov å kjøpe billetter, bare bli med en inn.
jeg er blir 17. mange koslige folk innpå her må jeg si! uansett om man har med seg foreldre så kan man ikke se filmen. man må være 18.
jo faktis så var de så kin på og spørre om leg det var ikke bare vi som ikke kom inn, det var mange! kameraten min på 18 måtte også vise legg. men er nokk ikke bare det jeg skal bruke det til heller. Røyk og drikke og.
Sist endret av christian_91; 7. november 2007 kl. 16:41.
Sitat av Eight-Ball
Nei, du er 14 eller kanskje 15 år gammel, derfort blir det masse feil
Utifra det du skriver tror jeg kanskje du bør spørre mamma om å bli med deg, Saw 4 kan virke skummel må vite.
Vis hele sitatet...
Du var heldig med den...
Sitat av christian_91
jeg er blir 17. mange koslige folk innpå her må jeg si! uansett om man har med seg foreldre så kan man ikke se filmen. man må være 18.
jo faktis så var de så kin på og spørre om leg det var ikke bare vi som ikke kom inn, det var mange! kameraten min på 18 måtte også vise legg. men er nokk ikke bare det jeg skal bruke det til heller. Røyk og drikke og.
Vis hele sitatet...
Til kino -
Joda, inntil 3 år yngre kan man bli med foreldre på kino. Altså; En 15åring kan dra på 18års film med foreldra sine

Sitat av fiNk
Du var heldig med den...
Vis hele sitatet...
Han har drøyt med skrivefeil da.
Sist endret av Restyle; 7. november 2007 kl. 16:51.
Sitat av Restyle
Til kino -
Joda, inntil 3 år yngre kan man bli med foreldre på kino. Altså; En 15åring kan dra på 18års film med foreldra sine


Han har drøyt med skrivefeil da.
Vis hele sitatet...
Kan en femten åring bli med en atten åring på 18års film?
Sitat av Restyle
Til kino -
Joda, inntil 3 år yngre kan man bli med foreldre på kino. Altså; En 15åring kan dra på 18års film med foreldra sine
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg vet er attenårsgrensen absolutt, det vil si at du må være 18 for lovlig å kunne se disse filmene.
Hehe, Saw 4. Kom faen ikke inn jeg heller. Var sammen med en venn som er over 18, men neida!
Søkte litt og fant dette:

Aldersgrenser
All film som skal vises på kino i Norge må sensureres. Det vil si at Medietilsynet ser på filmen og gir den en aldersgrense. Aldersgrensene har følgende inndeling:

* Tillatt for alle (A)
* 7 år (barn ned til 4 år i følge med foresatte)
* 11 år (barn ned til 8 år i følge med foresatte)
* 15 år (unge ned til 12 år i følge med foresatte)
* 18 år (absolutt nedre grense)

Som vel betyr at er det attenårsgrense så er det attenårsgrense.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Myhre
Etter hva jeg vet er attenårsgrensen absolutt, det vil si at du må være 18 for lovlig å kunne se disse filmene.
Vis hele sitatet...
Du kan være:
  1. 4 og se en film med 7-årsgrense sammen med en voksen
  2. 8 og se en film med 11-årsgrense sammen med en voksen
  3. 12 og se en film med 15-årsgrense sammen med en voksen
http://www.ung.no/adopsjon/858_N%E5r...%F8re_HVA.html

(Nei, står ikke at du kan være 15 og se en film med 18-årsgrense sammen med en voksen)
Edit: Litt sen.
Sist endret av Jonta; 7. november 2007 kl. 17:18.
Hvis det er sånn at du kan være 15-17 og gå på 18-årskino med følge av voksen, kan du jo bare finne en voksen dame utenfor kinoen som skal se filmen og spørre om hun kan være moren din mens du kjøper billett..
Sitat av Eight-Ball
Nei, du er 14 eller kanskje 15 år gammel, derfort blir det masse feil
Utifra det du skriver tror jeg kanskje du bør spørre mamma om å bli med deg, Saw 4 kan virke skummel må vite.
Vis hele sitatet...
Hva er det du har imot 14 og 15 åringer??
Sitat av christian_91
jeg er blir 17. mange koslige folk innpå her må jeg si! uansett om man har med seg foreldre så kan man ikke se filmen. man må være 18.
jo faktis så var de så kin på og spørre om leg det var ikke bare vi som ikke kom inn, det var mange! kameraten min på 18 måtte også vise legg. men er nokk ikke bare det jeg skal bruke det til heller. Røyk og drikke og.
Vis hele sitatet...

Dette høres ikke helt klokt ut, dokumentforfalsking for å se en film ,

Min konklusjon:
Røyk og drikke: få vennen din til å kjøpe for deg.
kino: Få en venn til å kjøpe biletten for deg, og hvis du blir stoppet og spurt om legitimasjon, så si at du har glemt legitimasjonsbevis hjemme, og at du vil ha pengene tilbake hvis du ikke får se filmen...
Sist endret av kenneth199; 7. november 2007 kl. 17:47.
Sitat av microcefalus
Hva er det du har imot 14 og 15 åringer??
Vis hele sitatet...
Oh, la meg svare på denne takk. De har en tendens til å ha fryktelig mange skrivefeil og det virker som de er fornøyd med det.

Discalimer: Ikke alle som er 14 år gammel er slik jeg beskriver de.
ontopic:
som sakt mange ganger før ,finne noen som har kort skriver og som gidder og skrive ut en til deg. hvis du hadde spørt her på forumet så er det sikert noen som printer ut en til deg for 100-200kr

til:zaXu
du bør ikke være 14/15år for og ha skrive feil...
Stiller meg bak zaXu.

Sitat av fiNk
Du var heldig med den...
Vis hele sitatet...
Du tok meg der, men trur eg skriv nokenlunde bra sånn ellers. Og eg skreiv i alle fall mykje bedre en han der når eg var 14.
Litt OT?
Sitat av ranvik
til:zaXu
du bør ikke være 14/15år for og ha skrive feil...
Vis hele sitatet...
Les posten min på nytt. Denne gang kan du prøve å se om jeg antyder til det i det hele tatt. Jeg skrev at det er en god del i den alderen som skriver vanvittig irriterende feil.
Sist endret av zaXu; 7. november 2007 kl. 22:42.
Nå begynner denne tråden å bli LITT ot, trodde den handlet om fake bankid og nå handler den om aldersgrense på kino. Sjerpings.
Sitat av ranvik
ontopic:
til:zaXu
du bør ikke være 14/15år for og ha skrive feil...
Vis hele sitatet...
"Skrive feil" skrives i ett ord...

Jeg synes også at denne tråden begynner å bli veldig OT..
Kort sagt.. Skal du se kinofilm med 18-årsgrense, så kan fu få en kompis som er 18 til å kjøpe biletten. Hvis du blir spurt om leg når du skal inn i salen, kan du si:

"Faen! Ikke her også?! Jeg måtte vise leg da jeg kjøpte billetten, men siden jeg har blitt frastjålet lommeboken min med førerkort, bankkort og alt, ble jeg nødt til å ringe mamma slik at hun kunne kjøre hit med passet mitt. Da jeg hadde kjøpt billetten, gav jeg passet tilbake til mamma, slik at jeg ikke skulle miste det.."
Hva er poenget med sånne intrikate løgner? Det funker kun på gamle damer.
Stå klar med bankkort og vis litt samarbeidsvilje, de fleste bare stirrer litt på bildet og nikker.
Funker like godt på polet som på kino.
Så har vi de få som står og ser lenge på kortet for å regne ut om en som er født i 90 kan være 18 år da
Gro deg litt sjegg.
Ja for dere som greier å gro annet en sideburns og fjortissdun funker vel det.. Jeg får det ikke til i alle fall.
Sitat av Pope
"Skrive feil" skrives i ett ord...

Jeg synes også at denne tråden begynner å bli veldig OT..
Kort sagt.. Skal du se kinofilm med 18-årsgrense, så kan fu få en kompis som er 18 til å kjøpe biletten. Hvis du blir spurt om leg når du skal inn i salen, kan du si:

"Faen! Ikke her også?! Jeg måtte vise leg da jeg kjøpte billetten, men siden jeg har blitt frastjålet lommeboken min med førerkort, bankkort og alt, ble jeg nødt til å ringe mamma slik at hun kunne kjøre hit med passet mitt. Da jeg hadde kjøpt billetten, gav jeg passet tilbake til mamma, slik at jeg ikke skulle miste det.."
Vis hele sitatet...
haha, beste løgnen jeg har sett på en stund :P Men det skal funke å gå inn med en voksen, dvs en som er 18.. husker jeg gikk på james bond film eller hva det var for en del år siden.. var vel 12-13 år den gangen. fettern min var akkurat fyllt 18 og tok meg med på kino :P
Sitat av Pope
"Skrive feil" skrives i ett ord...

Jeg synes også at denne tråden begynner å bli veldig OT..
Kort sagt.. Skal du se kinofilm med 18-årsgrense, så kan fu få en kompis som er 18 til å kjøpe biletten. Hvis du blir spurt om leg når du skal inn i salen, kan du si:

"Faen! Ikke her også?! Jeg måtte vise leg da jeg kjøpte billetten, men siden jeg har blitt frastjålet lommeboken min med førerkort, bankkort og alt, ble jeg nødt til å ringe mamma slik at hun kunne kjøre hit med passet mitt. Da jeg hadde kjøpt billetten, gav jeg passet tilbake til mamma, slik at jeg ikke skulle miste det.."
Vis hele sitatet...
Den var faen meg ikkje dum!, menmen er man under 18, får ein som regel ikkje komt seg inn uten leg! Finito
Sitat av lolatmeg
* Tillatt for alle (A)
* 7 år (barn ned til 4 år i følge med foresatte)
* 11 år (barn ned til 8 år i følge med foresatte)
* 15 år (unge ned til 12 år i følge med foresatte)
* 18 år (absolutt nedre grense)

Som vel betyr at er det attenårsgrense så er det attenårsgrense.
Vis hele sitatet...
Okei, da beklager jeg - men trur reglene da er blitt endret fra hvordan det var før.
Nesten 100% sikker på at jeg var med fattern på en 18års grense film for lenge siden når jeg var 14 engang, (Sa jeg var 15).

Ellers da, så er det til fordel og se eldre ut enn det man er - for hvis dem først spørr om legg har du ikke stor sjanse.
Sitat av Restyle
Til kino -
Joda, inntil 3 år yngre kan man bli med foreldre på kino. Altså; En 15åring kan dra på 18års film med foreldra sine


Han har drøyt med skrivefeil da.
Vis hele sitatet...

men så er ikke jeg 15 heller da:/

Jeg er snart 17 ikke 14 år som dere trur. men hvor kan jeg finne kortprinter som er til salgs. men kan man se at det klinser når man vipper på korte da? ossen funker det trudde det var no san spesielle greier jeg? :S
Sitat av [GC/Betater]
Den var faen meg ikkje dum!, menmen er man under 18, får ein som regel ikkje komt seg inn uten leg! Finito
Vis hele sitatet...
Ja, det er sant. Men pugger du løgnen ut og inn, samtidig som du virker litt oppgitt og forbanna, så funker det ofte..

Hehe.. Var en artig episode her for litt siden. Noen kompiser og jeg skulle på Sonata-konserten som var på Sentrum Scene for et par uker siden. Den ene kompisen min er 17 (Han ble 18 i dag faktisk.) og han hadde ikke leg. Vi prøvde oss på utallige unnskyldinger til vaktene i døra etter å ha bestemt oss for å ikke teste det utrolig tvilsomme legget vi hadde fikset, men de slapp oss ikke inn.. Vi tryglet til og meg.
Ingenting funket...

15 minutter uti konserten stod kompisen min og jeg fortsatt utenfor og tenkte. Gadd ikke å gå inn uten han.. Vi tenkte å gjøre et siste desperat forsøk og kompisen min knakk sammen, som planlagt. Han gråt og hylte. Tror dere ikke at etter ca. 5 min kom en vakt ut, og slapp oss inn?? "Husk leg neste gang!"
Det var noe av det sykeste jeg har opplevd med dørvakter.
Sitat av Pope
Ja, det er sant. Men pugger du løgnen ut og inn, samtidig som du virker litt oppgitt og forbanna, så funker det ofte..

Hehe.. Var en artig episode her for litt siden. Noen kompiser og jeg skulle på Sonata-konserten som var på Sentrum Scene for et par uker siden. Den ene kompisen min er 17 (Han ble 18 i dag faktisk.) og han hadde ikke leg. Vi prøvde oss på utallige unnskyldinger til vaktene i døra etter å ha bestemt oss for å ikke teste det utrolig tvilsomme legget vi hadde fikset, men de slapp oss ikke inn.. Vi tryglet til og meg.
Ingenting funket...

15 minutter uti konserten stod kompisen min og jeg fortsatt utenfor og tenkte. Gadd ikke å gå inn uten han.. Vi tenkte å gjøre et siste desperat forsøk og kompisen min knakk sammen, som planlagt. Han gråt og hylte. Tror dere ikke at etter ca. 5 min kom en vakt ut, og slapp oss inn?? "Husk leg neste gang!"
Det var noe av det sykeste jeg har opplevd med dørvakter.
Vis hele sitatet...
*lerlerler* Skills! Går det an å bli desperat?
Sitat av [GC/Betater]
*lerlerler* Skills! Går det an å bli desperat?
Vis hele sitatet...
Ey! Det var tross alt Sonata Arctica som spilte. Da gjør man hva som helst for å komme inn
Sitat av Restyle
Til kino -
Joda, inntil 3 år yngre kan man bli med foreldre på kino. Altså; En 15åring kan dra på 18års film med foreldra sine


Han har drøyt med skrivefeil da.
Vis hele sitatet...

http://www.filmweb.no/stavangerkino/...icle151928.ece

medietilsynet sin: http://film.medietilsynet.no/Film/Om_aldersgrenser

les på den linken der.
Sist endret av kenneth199; 9. november 2007 kl. 19:13.
Faktisk ikke. Hadde en heftig diskusjon med dama bak kassen når hun nektet min kompiss å komme inn på saw3 i fjor.
Jeg sa jeg var hannes bror og hannes verge men det hadde INGETING å si om jeg var hans mor eller far så lenge han ikke var 18.
Jeg sto fast på mitt. Og hun ga faktisk dokumentasjon + jeg snakket med dagelig leder.
på 15-16 års filmer gjelder denne regelene med en som er 18 men ikke på 18 års filmer.
Da må du faktisk være 18 for å se filmen
Hvis du har et kort fra før kan du jo slite det ut litt Kamerat gjorde dette å fikk kjøpt alt fra røyk til øl Slit det ut og om de spør om datoen så sier du f.eks: 01 01 1992 (om du er født 1993-1994). bare si bursdagen og et par år før fødselsåret ditt

Sitat av [GC/Betater]
*lerlerler* Skills! Går det an å bli desperat?
Vis hele sitatet...
OT:
Det kalles godt skuespill Kan gjøre det samme Har fått utallige ting når jeg var yngre med de "skillza".
Sist endret av Pagliacci; 9. november 2007 kl. 19:25.
Skal ein sjå 18års film, må ein vere 18! Ferdig med den saken..
Scr0tum: Får aldri til skulespel eg , begynner berre å le:/
jaja nå er jeg ferdig med denne tråden. har greid og mekke får kjøpt både røyk og drikke..
Congrats. Ikke bli tatt nå, dokumentforfalskning er alvorlig.