Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5754
Er nødt til å ta noen telefoner til folk jeg ikke stoler på. Lurer derfor på om det er mulig å regge mobilabo nå for tiden uten personnummer?

Jeg skal IKKE mobbe noen eller drive med faenskap hvis det er noen som tror det. Det er noen heller tvilsomme foretninger som må gjøres uten at vi går nærmere inn på det
Nei, du *må* legitimere deg ved kjøp av mobilabonnement. Bruk en telefonkiosk.
Alternativet blir vel å lese gratulasjonsspaltene i avisene og få seg noen korrekte fødselsdatoer og navn. Deretter bruke ymse personnummer generatorer på nettet og prøve seg fram med noen personnummere
Sitat av MazeKing
Er nødt til å ta noen telefoner til folk jeg ikke stoler på. Lurer derfor på om det er mulig å regge mobilabo nå for tiden uten personnummer?

Jeg skal IKKE mobbe noen eller drive med faenskap hvis det er noen som tror det. Det er noen heller tvilsomme foretninger som må gjøres uten at vi går nærmere inn på det
Vis hele sitatet...
Kan jo være så heldig at du "finner" en tlf i lomma til noen, så kan du bare bruke det sim kortet..
Sitat av MazeKing
Alternativet blir vel å lese gratulasjonsspaltene i avisene og få seg noen korrekte fødselsdatoer og navn. Deretter bruke ymse personnummer generatorer på nettet og prøve seg fram med noen personnummere
Vis hele sitatet...
Funker ikke, du må legitimere deg med bankkort/pass/førerkort/forhandlerfullmakt. Fake kort funker heller ikke, man trenge autorisasjonsnummeret på legitimasjonen.

Edit: Og nei, du kan ikke lenger bruke applikasjonene som henter navn og fødselsnummer. Hullet ble tettet for en stund siden
Sist endret av Snillorg; 4. oktober 2007 kl. 17:45.
Hva med en telefonkiosk?
Låne telefon i en matbutikk? (de pleier alltid å være snille til sånt.. bare si du skal låne til å ringe drosje eller no).

Edit: hva med å dra over grensa til Sverige? Har de slike lover der også?
Sist endret av labbe; 4. oktober 2007 kl. 18:14.
Du sier at du vil regge abonnemang, men er vel greiere å kjøpe et kontantkort?
Da jeg for en stund siden kjøpte chess kontantkort måtte jeg registrere meg på nettsidene dems med navn, fødselsdato og personnummer.
Dvs. at du trenger personnummer, fødselsdato og personummer. Dette er kanskje litt vanskelig å finne personummer, men dette står på bankkort som mange har i lommeboka. Så du får låne eller stjele en lommebok med et bankkort i så er saken biff.

Leste på dagbladet for en stund sia at det var enkelt å registrere et kontantkort på andre fordi det lå mange offentlige jobbsøknader ute på internett med personnummer osv. Jeg prøvde å sjekke opp dette sjøl for en liten tid sia, men var vanskelig å finne noe. Kanskje bare jeg som er nub på å google ; )
Sitat av Egill
Du sier at du vil regge abonnemang, men er vel greiere å kjøpe et kontantkort?
Da jeg for en stund siden kjøpte chess kontantkort måtte jeg registrere meg på nettsidene dems med navn, fødselsdato og personnummer.
Dvs. at du trenger personnummer, fødselsdato og personummer. Dette er kanskje litt vanskelig å finne personummer, men dette står på bankkort som mange har i lommeboka. Så du får låne eller stjele en lommebok med et bankkort i så er saken biff.

Leste på dagbladet for en stund sia at det var enkelt å registrere et kontantkort på andre fordi det lå mange offentlige jobbsøknader ute på internett med personnummer osv. Jeg prøvde å sjekke opp dette sjøl for en liten tid sia, men var vanskelig å finne noe. Kanskje bare jeg som er nub på å google ; )
Vis hele sitatet...
Det var kontantkort jeg mente. Takk for tipset med jobbsøknader. Får fyre opp noe p2p programvare og sjekke om noen har sharet ut cmine dokumenter :-)
ja, eller hvis du ikke kjenner noen som jobber i riktig etat, slik som jeg som har tilgang til folkeregisteret !!! Hvor mange person nummer sa du at du skulle ha ???
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nei du trenger ikke å oppgi personnummer, men de kommer til å spørr deg om ID og opprette abb. etter det..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Du får jo kjøpt netcom kontantkort hos Kiwi(i alle fall der jeg er).
Og sist jeg gjorde det var det ikke noe krav om legitimasjon ved kjøp, siden det da måtte registreres ved at du ringte til netcom og fikk det ordna.

Drog en litt dårlig halvengelsk russeraksent en gang, og slapp da både addresse og personnummer

"I'm sorry. I don't have address. I live on hotel in Norway just for 2 weeks. I need phone to work"
Hva med å anskaffe seg et kontantkort? Herre gud, unger nedi 5årsalderen får jo kjøpt dem^^

Gjør som han over, litt rar aksagn så er saken biff. Si at du heter Onkel Sam eller John Smith
Sist endret av THBVampire; 19. oktober 2007 kl. 08:44.
Alle som selger kontantkort er lovpålagt å spørr om ID og det er blitt veldig strengt i det siste, så tror nok ikke det går.
Det jeg opplevde sist jeg kjøpte kontaktkort var da litt tidig..
Det var Netcom kontantkort, og da jeg måtte ringe dem for å åpne selve abbonemenet spurte de om jeg ville registrere det på meg selv eller noen andre.

Husker ikke helt om det var før eller etter disse nye lovene, men en god stund siden er det hvertfall..
Lovpålagt å spørre om ID for å selge KONTANTKORT??

HAR JEG GÅTT GLIPP AV NOE ELLER? TROKKE DET NEI.

Mobilabonnement er noe annet ja.

Hva faen skulle det være godt for, med mindre det finnes et kontantkort man kan fylle mobiler med og der SIM-kortet og IMEI nummeret liksom ikke skulle avsløre deg!
Det er heller ikke lovpålagt å spørre om ID når man selger kontantmobiler, men elektrobutikker gjør det uansett.

Kjøper du mobilen din i en Narvesen kiosk derimot, så må du registrere den når du gjør din første samtale. Navn, adresse og kanskje 11.

Foreslår at de som vil ha, kjøper mange når de en sjelden gang er tilgjengelige. Så spares de til senere. Koster jo bare 300 spenn per stykk for faen.
Sist endret av rocleverenda; 20. oktober 2007 kl. 23:46.
rocleverenda: For å forebygge terror og annen kriminell virksomhet, så kreves det at kunden legitimerer seg ved kjøp av kontant- eller andre typer abonnement. Jeg er usikker på om dette er blitt lovpålagt, men jeg mener da bestemt det. Var det ikke post og teletilsynet som gikk inn for dette?

I butikk må man iallefall vise legitimasjon og oppgi fødsels- og personnummer, mens man kun trenger sistnevnte ved registrering på nett.
Enkelte kontantabonnement må også åpnes ved å ringe kundeservice og oppgi persondata.

Hva faen skulle det være godt for, med mindre det finnes et kontantkort man kan fylle mobiler med og der SIM-kortet og IMEI nummeret liksom ikke skulle avsløre deg!
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? Dersom man bruker ett kontantkort som ikke er registrert på seg selv, eller ikke registrert i det hele tatt, så er jo risikoen for at noen finner ut av at det er deg minimal.

Så nei, rocleverenda..Du har nok gått glipp av noe her!
Sist endret av Thysanoptera; 21. oktober 2007 kl. 12:41.
hva med å skaffe seg et kontantkort fra utlandet der det ikke er nødvendig med registrering?
ulempen er at det somregel koster flesk å ringe i utlandet
DarkStaar: Det funker ikke, var liksom poenget mitt da.

Det finnes ikke noen kontantkort som jeg vet om, som man fyller MOBIL med uten å ha et abonnement å fylle kreditten fra kortet inn på. Ikke i NORGE ihvertfall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rocleverenda
DarkStaar: Det funker ikke, var liksom poenget mitt da.

Det finnes ikke noen kontantkort som jeg vet om, som man fyller MOBIL med uten å ha et abonnement å fylle kreditten fra kortet inn på. Ikke i NORGE ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Det slår deg ikkje at kontantkort her kan referere både til sjølve tjenesta, aka simkortet, samt påfyllingskortet som gir ekstra credits til den som har tjenesta, aka simkortet?
Man må vise legitimasjon ved kjøp av kontantkort. Dersom man ikke gjør det, for eksempel ved kjøp av netcom kontant må man, ved første samtale, trykke inn personnummer. Dette betyr nødvendigvis ikke at du må trykke inn _ditt_ personnummer. Hvis du later som om du er russer når jeg spør om personnummer og personalia får jeg fysisk ikke til å sette opp kontantkort til deg.

Men for å gjøre saken enkel; skjult nummer?
skjult nummer? det nytter ikke vet du lefsegokk. eneste mulighet her er å stjele en mobil eller ringe fra en telekiosk/butikk o.l. Om denne russerreplikken faktisk funker er jeg litt skeptisk til..
Sitat av vidarlo
Det slår deg ikkje at kontantkort her kan referere både til sjølve tjenesta, aka simkortet, samt påfyllingskortet som gir ekstra credits til den som har tjenesta, aka simkortet?
Vis hele sitatet...

Nei, for jeg regner med at folk ikke ville kalt det "kjøp et kontantkort i butikken" men heller "kjøp et kontantkortABONNEMENT i butikken".
Hva med Skype? 20tegnlulz
Sitat av Dboy2k
Hva med Skype? 20tegnlulz
Vis hele sitatet...
IP kan spores.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av skaarj
IP kan spores.
Vis hele sitatet...
Trådløst nett midt i byen er værre å spore tilbake til deg tho
Sitat av rocleverenda
Nei, for jeg regner med at folk ikke ville kalt det "kjøp et kontantkort i butikken" men heller "kjøp et kontantkortABONNEMENT i butikken".
Vis hele sitatet...
Haha! Du aner ikke hvor mange som ikke skjønner en dritt når jeg bruker betegnelsen "kontantkortabonnement". Svaret som oftest går igjen da er: "Men jeg har ikke abonnement, jeg har kontantkort".

Jeg gikk rett og slett ut i fra at du var en av disse.
DarkStaar: aha, det forklarer saken.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av tokjomo
skjult nummer? det nytter ikke vet du lefsegokk. eneste mulighet her er å stjele en mobil eller ringe fra en telekiosk/butikk o.l. Om denne russerreplikken faktisk funker er jeg litt skeptisk til..
Vis hele sitatet...
Det funka når jeg gjorde det i alle fall.
Er mulig jeg bare var jævlig heldig med hvem som tok telefonen i andre enden.
Han måtte visstnok stresse litt for å få åpna det.

Det var forsåvidt ikke nå nylig, så kan hende det har blitt stramma enda mer inn etter jeg gjorde det
▼ ... noen uker senere ... ▼
Den enkleste løsningen er vel å finne en sliten narkoman, og tilby han noen hundrelapper for å kjøpe et kontantabbonement til deg.. og vips så er det ikke registrert på deg..
Få noen du kjenner til å kjøpe med et abo til deg fra utlandet. Jeg registrerte ingenting da jeg kjøpte mitt abo her i UK. (Men nie, jeg kommer ikke til å kjøpe et til deg. )
Kjøpte Telia-kort i Sverige for et par uker siden, ingen registrering eller aktivering.
Lebara selger kontantkort i alle kiosker i Oslo på tilbud nå! Ingen registrering må til! Ellers få en riktig bekjent eller ukjent til å kjøpe for deg!
Uhm, det er LOVbelagt at man må oppgi personnumer, tror du telenor,tele2 osv ber om det for morro skyld? De taper jo penger på det.

Aktivering av Lebara Kontantkort

Etter krav fra myndighetene må all brukere av kontantkort registrere seg med navn og Fødselsnummer.
Så akkurat det der tror jeg ikke funker så veldig bra..
Utenlandske abb. funker, men er meget mistenktsomme+veldig dyre+Vanskelig å kjøpe nye tellerskritt til.
Tviler på så mangen venner vil registrere et kontantabb på seg selv for en annen kompis, jeg ville aldri gjort det hvertfall. Det som funker greiest er å få tak i personnummeret til en person og gå i butikken selv og si du er han og oppgi personnumeret hans når du blir spurt..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg kjøpte et netcom kontantkort, satt det i en mobil, fikk en melding om at jeg måtte sende personnummer, fornavn og etternavn innen 3 timer, jeg prøvde å sende et BS navn og etternavn, og bs personnummer, innen de 3 timene, men det kom bare opp at jeg ikke hadde nok penger på kortet til å sende?? Anyway, mobilen har funka i 3 dager nå, får inn samtaler og kan ringe ut.
Skal du ringe noen du ikke stoler på vil jeg anbefale som noen har gjort over.

En av disse alternativene:
A: Telefonkiosk, en god slager
B: Låne telefon/mobil av en annen
Sitat av zeronz
Skal du ringe noen du ikke stoler på vil jeg anbefale som noen har gjort over.

En av disse alternativene:
A: Telefonkiosk, en god slager
B: Låne telefon/mobil av en annen
Vis hele sitatet...
Hva med å bare ringe med sjult id?

Da vil ikke den personen som du ringer til, få ditt tlf nr.. (Men, ja.. Med en eventuelt poleti etterforskning, så vil poletiet kunne finne ut hvem som har ringt.. )

.:CyberMan:.
cluet er vel å være litt tilgjengelig på denne telefonen, og å bli opbservert av sivilpoliti i en telefonkiosk er ikke akkurat golden heller :P må nok manipulere no kids..